Är konceptet random matchmaking skälet bakom otrevliga spelare?

Permalänk
Avstängd

Är konceptet random matchmaking skälet bakom otrevliga spelare?

Jag har haft denna teori ett längre tag, det började redan med Dota League/Garena för kanske 12 år sedan eller när det var aktuellt.

Du har alltså dessa premisser.

Du får inte välja vem du skall spela med
Du får inte välja vad du skall spela innan matchen och vad du söker ( Vet att det är en feature i LoL men ingen bryr sig)
Du kommer med största sannolikhet aldrig spela med samma människor igen så du kan bete dig hursomhelst
En spelare kan förstöra ett spel för 10 andra
Griefing utan konsekvenser
AFK utan konsekvenser
Fusk utan konsekvenser(nästan alltid iaf)
Obalanserad MM eller idiotiska kartor (Tex WoT)

Allt detta skapar en oerhörd frustration enligt mig bland spelare och människor, lägg sedan till den mänskliga faktorn och du har nästan total ondska utan något skäl bakom.

Jag tror att vissa människors behov av instant gratification ligger bakom varför de flesta onlinespel med random MM idag skapar ångest, ilska och frustration. De flesta spelar hellre 3 dåliga games än ett bra, de är inte villiga att vänta några minuter för att få en bättre MM eller paras ihop med liknande spelare. Jag tror att som vanligt har marknaden anpassat sig för de som spelar lite då och då, och inte de som spelar ofta gör att vi ser sämre och sämre MM som går snabbare och snabbre.

Permalänk
Medlem

Drar ju upp kvaliten på spelen när man spelar mot folk med liknande förmågor och det blir mera utmaning än endast roflstomp.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nick-li:

Drar ju upp kvaliten på spelen när man spelar mot folk med liknande förmågor och det blir mera utmaning än endast roflstomp.

Ja, det tror jag ingen säger emot

Permalänk
Medlem

Nä tror mest problemet är ungdomar som förväntar sig vinna allt och saknar social kompetens(gäller vissa vuxna också) samt tror att dom ska bestämma allt.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dax:

Nä tror mest problemet är ungdomar som förväntar sig vinna allt och saknar social kompetens(gäller vissa vuxna också) samt tror att dom ska bestämma allt.

Så hur förklarar du det dåliga beteendet flera uppvisar? Är det enbart en fråga om uppfostran, eller finns det andra saker som påverkar?

Permalänk
Medlem

Tror knappast det är matchmaking som ligger bakom alla dessa otrevliga spelare, utan istället att det är matchmaking som gör att vi "måste" spela med dessa.
Vanligtvis så försöker man undvika de dryga spelarna så gott det går, men när det är random matchmaking så har du inget val än att spela med dessa - vilket gör att det kanske känns som det är så många fler än vad det faktiskt är.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Du tycker alltså att MM är ett bra koncept, så länge det tar lång tid att starta spelet ??

Kommunikation krockar alltid i generationsskiften...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Tror knappast det är matchmaking som ligger bakom alla dessa otrevliga spelare, utan istället att det är matchmaking som gör att vi "måste" spela med dessa.
Vanligtvis så försöker man undvika de dryga spelarna så gott det går, men när det är random matchmaking så har du inget val än att spela med dessa - vilket gör att det kanske känns som det är så många fler än vad det faktiskt är.

Jag förstår, hur ställer du dig till tanken att när man hamnar i en situation utanför ens kontroll är stressande och frustrerande för de flesta människor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoilBleed:

Du tycker alltså att MM är ett bra koncept, så länge det tar lång tid att starta spelet ??

Kommunikation krockar alltid i generationsskiften...

Jag tror du har missförstått trådstarten, kan du säga lite mer utförligt vad du menar.

Permalänk
Medlem

Hoppar man in på random server i t ex BF så kan tonen också vara väldig otrevlig. Fördelen där är ju att det bara är att byta till en server med vettiga admins. Sen är nog risken betydligt större att bli bannad på en dedikerad server som kan verka avskräckande.

Permalänk
Skrivet av Lemasive:

Jag tror du har missförstått trådstarten, kan du säga lite mer utförligt vad du menar.

Har inte spelat dota så jag vet inte hur mm funkar i ditt exempel, men på andra spel så kör man väl direkt matchningen är klar. Hajar inte hur du menar, varför man ska stå över 3 spel för att få 1 bra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoilBleed:

Har inte spelat dota så jag vet inte hur mm funkar i ditt exempel, men på andra spel så kör man väl direkt matchningen är klar. Hajar inte hur du menar, varför man ska stå över 3 spel för att få 1 bra?

Ok, vad som åsyftas är att man får vänta längre på matcher för MM går igenom fler variabler och hittar mer lämpliga medspelare och motståndare. Det andra handlar om att de flesta vill inte spela en så bra match som möjligt, utan de vill bara spela något som leder till en väldigt basic MM som skapar obalanserade matcher i skillnivå och "hero" selection.

Permalänk
Medlem

Microsoft försökte ju lösa det här (i Xbox Live) med ratings på spelare. Dvs du kunde ge dom du spelat mot/med en rating så skulle den ratingen hjälpa till med din matchmaking. Låga ratings möter låga ratings osv.

Men som med allt annat här på internet så delades det ogärna ut bra ratings, men gärna dåliga. Även till dom som egentligen inte gjort något fel (förutom att dom vunnit).

Hade själv 45% approval rating utan att jag ens quittat en enda match, fuskat eller använt mic eller skrivit till någon. Lustigt, och ganska trist.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tänker att du får inte välja vem du ska arbeta med när du har ett jobb heller? Du får snällt gilla läget och arbeta med den som din arbetsgivare har anställt vid din sida.

Det är vad matchmaking är, ngn som matchar dig tillsammans med individer med liknande möjlighet att utföra arbetet.

Om en person beter sig illa så får man anmäla dem till chefen/valve. Bättrar den inte sig så kommer individen få höra det.

Att inte klara av matchmaking utan att bli frustrerad eller få ångest eller bli arg så kanske man inte ska spela spelet? Om ett spel är viktigare än din hälsa borde du prioritera om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jazon:

Är det bara jag som tänker att du får inte välja vem du ska arbeta med när du har ett jobb heller? Du får snällt gilla läget och arbeta med den som din arbetsgivare har anställt vid din sida.

Det är vad matchmaking är, ngn som matchar dig tillsammans med individer med liknande möjlighet att utföra arbetet.

Om en person beter sig illa så får man anmäla dem till chefen/valve. Bättrar den inte sig så kommer individen få höra det.

Att inte klara av matchmaking utan att bli frustrerad eller få ångest eller bli arg så kanske man inte ska spela spelet? Om ett spel är viktigare än din hälsa borde du prioritera om.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror din jämförelse haltar rätt rejält, ett jobb kräver nästan alltid ett visst uppförande och man som lag eller individuellt tar ansvar för sina uppgifter och ibland hjälper andra. Dessutom har jobbet ifråga flera skydd, såsom fack, försäkringar och egna regler och de flesta vill ha en trevlig arbetsmiljö.

Skall vi ta din jämförelse vidare, så skulle du varje timma få nya arbetskamrater som ibland misshandlade dig, stal av dig, skrek oavbrutet, betedde sig illa och fick inga som helst konsekvenser för detta. Inga som du märker av, utan du fortsätter få samma sorts människor dag ut och dag in.

Jag tror inte du gjorde en bra jämförelse, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte ni behöver spekulera mer än så...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Microsoft försökte ju lösa det här (i Xbox Live) med ratings på spelare. Dvs du kunde ge dom du spelat mot/med en rating så skulle den ratingen hjälpa till med din matchmaking. Låga ratings möter låga ratings osv.

Men som med allt annat här på internet så delades det ogärna ut bra ratings, men gärna dåliga. Även till dom som egentligen inte gjort något fel (förutom att dom vunnit).

Hade själv 45% approval rating utan att jag ens quittat en enda match, fuskat eller använt mic eller skrivit till någon. Lustigt, och ganska trist.

kanske var för att du inte använde mic eller skrev något som gav din rating? diskutera taktiker osv är alltis bra ingame

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roffe:

Tror du har helt fel, vet inte varför du vill göra det så bekvämt för dig. Blir rätt svartvitt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Tror du har helt fel, vet inte varför du vill göra det så bekvämt för dig. Blir rätt svartvitt?

Därför att livet blir fan så mycket enklare om man inte hakar upp sig på skit man inte råder över i alla fall.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roffe:

Därför att livet blir fan så mycket enklare om man inte hakar upp sig på skit man inte råder över i alla fall.

Jag förstår, du känner att du inte har tillräckligt med inflytande som ensam individ så du undviker eller struntar i det för att det skulle krävas så mycket att förbättra situationen? Finns det något som isåfall är värt din energi förutom dig själv och dina närmaste, tänkte mer om det är just detta som är oviktigt eller det gäller det mesta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Jag förstår, du känner att du inte har tillräckligt med inflytande som ensam individ så du undviker eller struntar i det för att det skulle krävas så mycket att förbättra situationen? Finns det något som isåfall är värt din energi förutom dig själv och dina närmaste, tänkte mer om det är just detta som är oviktigt eller det gäller det mesta?

Korrektion: Jag VET att jag inte har något inflytande över personer som känner sig stöddiga när de gömmer sig bakom ett påhittat namn, på okänd ort, så jag ödslar ingen energi på det. Det finns saker jag tycker är värt att lägga min energi på. Min blivande fru, släkt och vänner är det viktigaste, men det finns andra saker också. Skitstövlar på internet är inte ett av dem dock. Känner du så starkt för att banka ditt huvud mot den muren så varsågod. Du lär snart inse att det bara leder till frustration.

Vill bara avsluta med att jag ändå har viss förståelse för dig då jag själv var som du en gång. Kan lova att det känns bättre när man släppt hela grejen.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Jag tror din jämförelse haltar rätt rejält, ett jobb kräver nästan alltid ett visst uppförande och man som lag eller individuellt tar ansvar för sina uppgifter och ibland hjälper andra. Dessutom har jobbet ifråga flera skydd, såsom fack, försäkringar och egna regler och de flesta vill ha en trevlig arbetsmiljö.

Skall vi ta din jämförelse vidare, så skulle du varje timma få nya arbetskamrater som ibland misshandlade dig, stal av dig, skrek oavbrutet, betedde sig illa och fick inga som helst konsekvenser för detta. Inga som du märker av, utan du fortsätter få samma sorts människor dag ut och dag in.

Jag tror inte du gjorde en bra jämförelse, tyvärr.

Om vi stryker min jämförelse för en kort stund:
Du skippade ändå hela delen med varför du fortsätter göra ngt som får dig att må dåligt.

Sen kan facket inte alltid göra ngt så enkelt. Tro mig, på min arbetsplats sker kränkningar dagligen, det skriks på en för att de har gjort fel o inte följt reglerna. Jag har fått saker sönderslagna på arbetet. Och tro mig, de har inte fått några konsekvenser av det som jag märker av. O dessa människor fortsätter dag ut o dag in. Då arbetar jag på en stor arbetsplats med. Och både fack och företag vet om händelserna.
De individuella ansvaret som de inte tar för sina arbetsuppgifter lastas över på nästa person i detta fallet.

Men de stämmer såklart inte på alla arbetsplatser. Men de förekommer även om du inte tror det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Förstår inte riktigt varför det skulle vara en koppling till random MM att folk är otrevliga i chat. Är väl rätt standard att när det går att gömma sig bakom ett alias så kommer några missbruka det för att trolla/ta ut aggressioner/för dom kan då det inte är några verkliga åtgärder. Samma sak gäller allmänt i samhället om folk märker att man kan komma undan med något.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Inaktiv

@Roffe: Kan väl hålla med ifall man inte är villig att dedikera sitt liv till att förändra det. Men som du nog kan klura ut med den meningen, så vill jag poängtera följande: Vi skulle aldrig gå framått på någon av dessa punkter om alla sket i det. Lagar och religion är rätt fina exempel på hur man försökt minimera dåligt beteende genom åren. Och jag är då hyfsat glad att de finns. Även om jag kan finna ett flertal rent av pantade.

Men ja.. Speltillverkarna gör spelen så de genererar mest pengar. MM är något alla casuals älskar. Om det finns något tvivel kring hurvida det skulle sälja lika bra utan detta. Ja, då kommer troligen inte utvecklarna göra på så vis. Samma principer gäller rätt mycket, tyvärr.

Ska även poängteras att jag också håller med gällande att livet blir bra mycket lättare om man skiter i sådant. Liksom när man istället försöker leva med människors olikheter snarare än att tvinga på andra sina ideal. Vilket tyvärr verkar ha blivit normen i dagens samhälle.. Alla ska tycka som jag tycker!.. Lite ömsesidig respekt brukar vara det vettigare alternativet.. Men vad vet jag.

Håller dock inte med om anonymitetsbiten riktigt. Men visst. Det gör helt klart så att folk vågar visa sina riktiga färger. Eller ptja, mer utav dem själva rättare sagt.
Tror faktiskt den här frågan är rätt komplex, och inget som går att förklara med enbart en funktion i spel. Snarare en kombination av väldigt många grejer.
Tänker dock inte spekulera då jag är som du själv. Jag orkar inte bry mig så mycket längre. Jag skriker till om det är långt över mina gränser. Men mer än så orkar jag inte.

Permalänk
Testpilot

Jag kommer dra det hela i enormt stora svep för att inte dra hela min livshistoria.

---------------------------------------------------

TL;DR:
Så länge länge anynomitet och begäret om att vinna existerar så kommer det att driva även den mest lugna personen till att betee sig olämpligt i många fall. Att många unga (arga?) människor dras till denna typen av spel gör det inte till en bra miljö heller direkt - Mycket vilja ha konfirmation och hormoner som flyger i luften.

Så tror inte MM-systemen i sig är problemet alls faktiskt, speciellt inte då spel idag har rätt solida och logiska system som väljer dina medspelare (boosting är ett undantag som inte är med i detta).

Det är egentligen inte någon större skillnad på spelande online och arga trafikanter - Om någon gör något dåligt så kommer du slänga dig på tutan och hytta med näven, spelar ingen roll att du inte kommer träffa personen igen eller om den personen ens tar till sig. Du kan ej heller välja dina medtrafikanter. Den stora skillnaden är att den personen som för sig illa nog kan riskera straff (av med körkort, böter o.s.v.).

---------------------------------------------------

Backgrund
Jag spelade på en rätt hög nivå och gör det fortfarande i dem spelen jag lirar idag (Diamond Starcraft 2 Season 1-2, Diamond 1 i LoL, 3.5+ SR i Overwatch, top 500 ladder i Diablo 3 Season 8 o.s.v.). Så jag hade väldigt höga förväntningar på mina medspelare, oavsett om det var vänner eller totalt okända människor jag träffade genom matchmaking.

I tonåren var jag den där personen som skrev till folk att ta sitt egna liv, jag kunde börja "trolla" om mitt lag inte presterade efter förväntan som på den nivån vi spelade o.s.v.
Detta var dock något som blev bättre ju äldre jag blev, dock inte helt uteslutet.
Blev även diagnostiserad med ADHD i vuxen ålder (vilket jag inte beskyller något för egentligen), och när rätt medicinering infann sig så försvann den största biten av mitt temparament som kunde efterliknas Thor's vrede.

Idag kan jag kolla tillbaka på mitt egna beteende och tänka "vad f*n tänkte jag på när jag slängde ur mig det där..?". Det närmaste till ett svar jag kommit fram till är att jag tog ut ilskan från saker som hänt i livet på mina medspelare när jag fick motgångar även i spelets virtuella värld.

Men jag kan idag säga att jag slutat spela dessa typer av spel nästan uteslutande, känner att jag blir mer irriterad än glad av att spela dem. Har mycket roligare med att spela sjysta co-op spel med vänner/SweC-medlemmar eller något bra singleplayer spel. Enda "tävlingsinriktade" spelet jag lirar idag är Overwatch, men även det är endast med vänner.

Slutkläm och faktorer
Det jag har tagit lärdom av under dessa ca. 10 år är att finns det något att vinna i ett PvP baserat onlinespel, oavsett rank eller MM-system, det är att folk av alla dess slag kommer betee sig som kompletta idioter vid något skede. Inte ens min broder kunde hålla humöret i schack under vissa spelsessioner - Och han är en sådan person som inte har en gnutta ont i kroppen.

Anonymitet är nog den största bidragande faktorn i slutändan dock, enligt mig. När du spelar ett spel online och beteer dig illa så är det värsta som händer att du kan få ditt konto spärrat - Till skillnad från "verkliga livet" där du kan få allt från böter till fängelse.
Jag tror en betydande mindre andel människor skulle betee sig som dom gör (inkl. mig själv för ett par år sedan) om det kunde leda till riktiga konsekvenser utanför spelet.
Förespråkar inte Bank-ID för att kunna logga in på internet, men jag anser att spelföretag borde ta ett betydligt större ansvar att stoppa spelare som beteer sig illa - Det ska inte behöva ta veckor eller månader att stänga av en spelare som uppvisar aggressiva tendenser och blir anmäld 90%+ av sina 'games', detsamma gäller folk som trollar/förstör på något vis för sina medspelare.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lemasive:

Skall vi ta din jämförelse vidare, så skulle du varje timma få nya arbetskamrater som ibland misshandlade dig, stal av dig, skrek oavbrutet, betedde sig illa och fick inga som helst konsekvenser för detta. Inga som du märker av, utan du fortsätter få samma sorts människor dag ut och dag in.

För att hoppa in i denna diskussionen;

Låter inte allt för olikt mitt förra sälj jobb. Hade nya medarbetare varje vecka nästan, och dessa stackare blev alltid mobbade av vissa "seniorer" som utklassade dem totalt i antalet sälj - Vet inte vad som var värst, jobbet eller arbetsmiljön.

Vi seniorer "kunde inte sparkas" då vi var dem som mer eller mindre bedrev verksamheten och chefernas enda jobb var att faktiskt se till att alla papper var i ordning och att vi hade uppdrag.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag bara väljer ut ett stycke att citera men det blir mer lättläst så. Jag tycker du har rätt i det mesta du skrev. Vill bara kommentera detta:

Skrivet av anon186252:

@Roffe: Kan väl hålla med ifall man inte är villig att dedikera sitt liv till att förändra det. Men som du nog kan klura ut med den meningen, så vill jag poängtera följande: Vi skulle aldrig gå framått på någon av dessa punkter om alla sket i det.

I fallet med anonyma skitstövlar på internet så tror jag det enda rätta är att bara skita i det då det inte finns något du kan göra i alla fall och du bara belönar beteendet med din uppmärksamhet, samt stressar upp dig själv.

Kanske kommer problemet att minska allt eftersom medelåldern på spelare ökar. Folk blir i allmänhet visare med åldern (jag har i alla fall aldrig träffat någon som sagt att han var klokare förr) och förhoppningsvis gäller det även trollen.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roffe:

Ursäkta att jag bara väljer ut ett stycke att citera men det blir mer lättläst så. Jag tycker du har rätt i det mesta du skrev. Vill bara kommentera detta:

I fallet med anonyma skitstövlar på internet så tror jag det enda rätta är att bara skita i det då det inte finns något du kan göra i alla fall och du bara belönar beteendet med din uppmärksamhet, samt stressar upp dig själv.

Kanske kommer problemet att minska allt eftersom medelåldern på spelare ökar. Folk blir i allmänhet visare med åldern (jag har i alla fall aldrig träffat någon som sagt att han var klokare förr) och förhoppningsvis gäller det även trollen.

Med tanke på att du inte försöker ta något ur kontext för att förvränga, så tror jag det är ytterst få som skulle bry sig

Mja.. Det finns alltid saker att göra. Även om det bara minskar 5% så skulle jag se det som en vinst. T ex skulle man kunna implementera möjligheten att banna själva Steam-kontot från att kopplas ihop med ditt i framtiden. Då slipper du i alla fall träffa på just den individen i andra spel, eller framtida matcher. Det är såklart några många tusen man får banna innan det blir vettigt folk även då, men det kanske kan göra någon nytta. Då kan folk t ex skapa en ban-lista som andra kan adoptera och bidra till.
Men absolut. Bortsett från att föregå med gott exempel, så är nog att strunta i det hela ett lite vettigare val. För sitt egna välmående d v s. Att sitta och reta upp sig över saker man själv inte har kontroll över blir bara onödig huvudvärk.
Personligen har jag till stor del slutat spela, och även skriva här, p g a att jag har lite svårt för att inte bli måttligt enerverad över folks oförmåga att visa respekt eller tänka snäppet längre. Man måste trots allt försöka tänka lite när det är i textform då det annars är som gjort för missförstånd. Och ja, varför engagera mig i sådant som bara försämrar mitt liv? Känns måttligt dumt.

Jodå, nog var jag visare förr! Kan faktiskt tycka det på sätt och vis.. Jag utforskar min tankebana nogrannare desto äldre jag blir, men jag kommer oftast fram till exakt samma slutsats. Så det är väl diskutabelt om jag verkligen blivit visare, eller bara börjat slösa tid
Men för att vara lite seriösare så, ja. Puberteten är en rätt knepig ålder. Oavsett vem man är.

Permalänk
Medlem

Anonymiteten + "Inga" konsekvenser tror jag är största orsaken. Dedikerade servrar(inste så vettigt I alla spel dock) är en bra lösning.
När jag spelade online seriöst senast(Quake, Unreal,BF2 etc..) så hittade man ju sina favoritservrar med vettiga admins. Var aldrig problem på dessa då trollen fick permaban direkt. Med bra dedikerade servrar får man ju liksom en stor morot att sköta sig.

Sen att många spel är gratis idag med köp In-game tror jag inte gynnar heller. Blir en liten trollmagnet då det bara är att starta nytt konto om man blir bannad.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Tror att de allra flesta människor är goda - dock räcker det ju att 1 av 10 är en idiot för att förstöra för de övriga 9.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]