Permalänk
Medlem

Server till freeNAS

Eftersom jag bara är bekant med vanliga datorer så skulle jag vilja ha lite tips och hjälp att bygga en maskin för en ny NAS.

Har atm en Synology DS415+ med 4x4 TB i RAID-5 men eftersom utrymmet börjar att ta slut samt att den lider av Intel C2000 buggen vill jag bygga ett nytt system.

Hade tänkt mig något i stil med (Skriver "??" där jag är som mest osäker):

Chassi ??
Moderkort ??
Intel Xeon ??
Minnen med ECC
5-6 x 6 WD red pro
Intel 10Gb nätverkskort alternativt 2x1 Gb nu och uppgradera senare.

Har läst ytterst lite men tror att det bästa är att sikta på ZFS med raidz2?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Snusfri

Nu faller denna enhet på att du vill ha 5-6 diskar, men jag kör med denna som för tillfället inhyser 2x8TB Ironwolf diskar, men jag är grymt nöjd med den.

https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nu faller denna enhet på att du vill ha 5-6 diskar, men jag kör med denna som för tillfället inhyser 2x8TB Ironwolf diskar, men jag är grymt nöjd med den.

https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Jag vill ha skydd mot disk kraschar och försöker gå från RAID5 till RAID6 eller RAIDZ2. Då behöver man många diskar vad jag vet.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

lian li pc-q25 är ett förslag på ett kompakt chassi som rymmer de diskantal du vill ha (sjätte disken sätts på bottenplattan). rymmer mini-dtx moderkort så du får två kortplatser, tex 10gb nätkort och ett extra kontrollerkort om du någon gång i framtiden vill koppla på mer lagring.

vill du ha mer plats finns q26 med 11 hdd platser .... eller m25 för mikro-ATX

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

@Orici: Detta är min FreeNAS-server. Den fungerar ypperligt. Emellertid vill jag slå ett slag för att inte köra FreeNAS. Jag har kört FreeNAS i 3 år och jag är inte särskilt nöjd. Det var nice i början, när man bara ville komma igång, men när man väl vill uppdatera/fixa med saker som FreeNAS inte riktigt tillåter är det en smärta i bakändan.

Missade att länka.
Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Personligen kör jag själv med en Dell R510 12-Bay varianten
Specs:
FreeNAS 9.10u3
2x Xeon E5620
64GB DDR3 ECC Ram
Dubbla 750w PSU
12x 2TB SAS Disk (8Disk Raidz2 och 4Disk Raidz2)
2x WD Green SSD för ZIL och L2ARC

Väsnas lite men jag har den för NAS lagring och ESXi Datastore, så mycket möjligt lite Overkill för din del, men den uppfyller krav, och är inte fasligt dyrt... sen är det även 10GB kort på ingång för vMotion och Datastore traffik mellan 2 ESXi hosts och R510.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

lian li pc-q25 är ett förslag på ett kompakt chassi som rymmer de diskantal du vill ha (sjätte disken sätts på bottenplattan). rymmer mini-dtx moderkort så du får två kortplatser, tex 10gb nätkort och ett extra kontrollerkort om du någon gång i framtiden vill koppla på mer lagring.

vill du ha mer plats finns q26 med 11 hdd platser .... eller m25 för mikro-ATX

Vad finns det för moderkort med den formfaktorn som stöder Xeon cpuer?

Skrivet av GLaDER:

@Orici: Detta är min FreeNAS-server. Den fungerar ypperligt. Emellertid vill jag slå ett slag för att inte köra FreeNAS. Jag har kört FreeNAS i 3 år och jag är inte särskilt nöjd. Det var nice i början, när man bara ville komma igång, men när man väl vill uppdatera/fixa med saker som FreeNAS inte riktigt tillåter är det en smärta i bakändan.

Inte riktig det jag vill ha men nästan. Du vet om Intel c2000 buggen eller?
Vad är det med freeNAS som är dåligt? är det svårt att uppdatera det? Låter nästan som jag borde köpa en ny Synology istället.

Skrivet av SnakeDoc88:

Personligen kör jag själv med en Dell R510 12-Bay varianten
Specs:
FreeNAS 9.10u3
2x Xeon E5620
64GB DDR3 ECC Ram
Dubbla 750w PSU
12x 2TB SAS Disk (8Disk Raidz2 och 4Disk Raidz2)
2x WD Green SSD för ZIL och L2ARC

Väsnas lite men jag har den för NAS lagring och ESXi Datastore, så mycket möjligt lite Overkill för din del, men den uppfyller krav, och är inte fasligt dyrt... sen är det även 10GB kort på ingång för vMotion och Datastore traffik mellan 2 ESXi hosts och R510.

Då måste man ha ett server rack?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

@Orici: Har du enbart tänkt att använda servern som en filserver?
Eller kommer den även användas som host åt ett större antal guest vms?
Jag kör nämligen en liknande rig som @GLaDER, http://www.sweclockers.com/galleri/12384-nas-server-intel-c27...

Hitills så har den fungerat alldeles utmärkt för mina behov. Utöver filserver så går det bara 4 jails (vm) på den, plex, sickrage, transmission och owncloud.
Har inte märkt av den där buggen som du länkar till och läser man vidare om ämnet så verkar det inte vara jätte många som är drabbade heller.
AsRock har dock haft en egen bugg när man kör FreeNAS, watchdog buggen. Men den är nu fixad iom senaste bmc uppdateringen.

Permalänk

@Orici: Ja om man vill vara fancy, jag har faktiskt den ståendes tillsammans med 2 ESXI hosts på en bänkskiva med hjul från ikea!

Dock är jag mitt uppe i en flytt så i det nya huset kommer det självklart bli ett rack-skåp

Permalänk

Här har du ett klockrent allternativ för FreeNAS.
http://www.tradera.com/item/1210/274632333/supermicro-sc826-2...

Det som kan behöva fixas till är att flasha RAID kortet. Stödjer både SATA och SAS.
https://techmattr.wordpress.com/2013/08/30/sas-hba-crossflash...
(Inte helt säkert att det är nödvändigt.)

Jag hade kompletterat med minne från ex Ebay så att man kommer upp i minst 32GB.

My two cents.

PS. Har handlat flera SuperMicro servers från GG-ServerParts och det är alltid problemfritt.

Visa signatur

Battlestation - "AntiSocial"
AMD Threadripper 2920x - Noctua NH-U14S TR4-SP3 -Asrock X399 Phantom Gaming 6 - 32GB DDR4 @3600 - PNY GeForce RTX3070 XLR8 - Samsung 970 Pro M.2 1TB SSD (Win10+Steam Lib) - Samsung 750 Evo 500GB SSD (Local media) - Samsung 850 Evo 500GB SSD (Steam Lib) - WD Black 730 M.2 250GB SSD (Pop!_OS) - Intel 730 480GB SSD (Misc Storage) - 8x Intel DC S3500 400GB in Mirrored Pairs (Linux /Home) - Supermicro AOC-STGN-I2S 10GbE NIC - EVGA SuperNova 850 G3 - FD Define R5

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt mini-itx med xeon tex http://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=EPC...

Dock har jag inte sett något dtx kort (2 kortplatser). Men frågan är varför Xeon? Ska du transcoda i massor eller köra många VM:s?. Annars skulle jag gå på en enklare CPU och spara de pengarna.

Är det ECC stödet så då är det nog så att xeon är vägen framåt på nya intel CPU:er, tidigare kunde man gå på vissa I3 men det verkar vara borttaget. Alternativt kan man gå ryzen spåret, de har ECC stöd även om AMD itne säger så mycket om det.

Jag kör en 7-8 vm:s på en gammal I5 i 4XXX serien och jag har aldrig sett CPU:n slå i taket. Det var diskarna som var bromsklossen fram tills dess att de vart bytta mot SSD.

Anledningen till att jag inte nämnde DS380 chassiet var att jag har läst en del negativt om kylningen i det och iom att det skulle räcka med 6 disk så. Är kylningsproblemet icke existerande i verkligheten så ser 380 chassiet verkligen bra ut. Hade det funnits i Matx utförande så hade jag definitivt velat ha ett själv

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@Orici: Har du enbart tänkt att använda servern som en filserver?
Eller kommer den även användas som host åt ett större antal guest vms?
Jag kör nämligen en liknande rig som @GLaDER, http://www.sweclockers.com/galleri/12384-nas-server-intel-c27...

Hitills så har den fungerat alldeles utmärkt för mina behov. Utöver filserver så går det bara 4 jails (vm) på den, plex, sickrage, transmission och owncloud.
Har inte märkt av den där buggen som du länkar till och läser man vidare om ämnet så verkar det inte vara jätte många som är drabbade heller.
AsRock har dock haft en egen bugg när man kör FreeNAS, watchdog buggen. Men den är nu fixad iom senaste bmc uppdateringen.

Ja, enbart filserver (just nu) med viss transcoding i nivå med min nuvarande Synology. Antingen väntar jag på en Synology utan intel c2000 eller så tänkte jag skaffa en ordentlig server.

Skrivet av SnakeDoc88:

@Orici: Ja om man vill vara fancy, jag har faktiskt den ståendes tillsammans med 2 ESXI hosts på en bänkskiva med hjul från ikea!

Dock är jag mitt uppe i en flytt så i det nya huset kommer det självklart bli ett rack-skåp

Ok, kan tyvärr inte ha en stor och framför allt bred klump liggandes.

Skrivet av mats42:

Det finns faktiskt mini-itx med xeon tex http://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=EPC...

Dock har jag inte sett något dtx kort (2 kortplatser). Men frågan är varför Xeon? Ska du transcoda i massor eller köra många VM:s?. Annars skulle jag gå på en enklare CPU och spara de pengarna.

Är det ECC stödet så då är det nog så att xeon är vägen framåt på nya intel CPU:er, tidigare kunde man gå på vissa I3 men det verkar vara borttaget. Alternativt kan man gå ryzen spåret, de har ECC stöd även om AMD itne säger så mycket om det.

Jag kör en 7-8 vm:s på en gammal I5 i 4XXX serien och jag har aldrig sett CPU:n slå i taket. Det var diskarna som var bromsklossen fram tills dess att de vart bytta mot SSD.

Anledningen till att jag inte nämnde DS380 chassiet var att jag har läst en del negativt om kylningen i det och iom att det skulle räcka med 6 disk så. Är kylningsproblemet icke existerande i verkligheten så ser 380 chassiet verkligen bra ut. Hade det funnits i Matx utförande så hade jag definitivt velat ha ett själv

Det lilla jag vet om servers är Xeon + ecc det man ska ha om man vill ha något ordentligt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Inte riktig det jag vill ha men nästan. Du vet om Intel c2000 buggen eller?
Vad är det med freeNAS som är dåligt? är det svårt att uppdatera det? Låter nästan som jag borde köpa en ny Synology istället.

Jupp, det vet jag, har dock inte haft några problem själv.

FreeNAS är svåruppdaterat -- ja. Jag uppdaterade faktiskt så sent som idag. Hela processen tog ca 2h och systemet vägrade reboota av sig självt, istället fick jag gå in och boota om manuellt. (Detta händer lite då och då.) Vidare är deras "app-jails" värdelösa, imho. Jag har aldrig lyckas göra en smärtfri uppdatering av varken ownCloud eller Plex.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jupp, det vet jag, har dock inte haft några problem själv.

FreeNAS är svåruppdaterat -- ja. Jag uppdaterade faktiskt så sent som idag. Hela processen tog ca 2h och systemet vägrade reboota av sig självt, istället fick jag gå in och boota om manuellt. (Detta händer lite då och då.) Vidare är deras "app-jails" värdelösa, imho. Jag har aldrig lyckas göra en smärtfri uppdatering av varken ownCloud eller Plex.

Låter som Synology är bättre för mig eller vänta på freeNAS 10.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Jupp, det vet jag, har dock inte haft några problem själv.

FreeNAS är svåruppdaterat -- ja. Jag uppdaterade faktiskt så sent som idag. Hela processen tog ca 2h och systemet vägrade reboota av sig självt, istället fick jag gå in och boota om manuellt. (Detta händer lite då och då.) Vidare är deras "app-jails" värdelösa, imho. Jag har aldrig lyckas göra en smärtfri uppdatering av varken ownCloud eller Plex.

Intressant, har 3st freeNAS maskiner och aldrig haft problem med uppdatering. 2 st kör med 2xSAS lådor + intern disk för OS, den sista kör Nightly builds med freeNAS med FreeBSD 11. Använder inte plex och har inte kört app-jail för owncloud utan satt upp den själv då jag vill använda extern databas samt distribuerad cache. Nightly servern är en intel c2758 som blivit utbytt av supermicro pga c2000 buggen. Maskinerna i fråga kör alla LACP för ethernet och den med freebsd 11 kör även 20 Gbit infiniband med failover. Utöver detta är servrarna kopplade till kerberos, Nagios samt LDAP.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Låter som Synology är bättre för mig eller vänta på freeNAS 10.

sett den här tråden?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1240029-tips-kor-synol...

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag är medveten om detta men då tycker jag att man lika gärna kan köra ett riktigt Synology system. Är inte intresserad av piratkopierad OS för något så viktigt som en NAS. Köper hellre det riktiga eller kör på open-source system som freeNAS.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Kör freenas på min server i signaturen (i en VM).
Är helt klart nöjd.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för OpenMediavault!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kör freenas på min server i signaturen (i en VM).
Är helt klart nöjd.

Ska se om jag kan hitta liknade komponenter..

Skrivet av LuXOD:

Slår ett slag för OpenMediavault!

Eftersom OpenMediavault stödjer samma filsystem som Synology (ext2, ext3, ext4, XFS, JFS, NTFS, FAT32) så ser jag inte poängen men du får gärna komma med motivation varför jag ska välja OpenMediavault.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att köpa någon av dessa ? http://www.freenas.org/freenas-mini/

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv

Skippa FreeNas.. usch, mycket problem bara. Synology eller för den delen en vanlig linux distro är mycket flexiblare. Kör på MDAM och vanligt filsystem och en rejäl backup istället

Jag kör med xfs på min NAS (CentOS) och kommer byta till btrfs nästa gång jag byter NAS (minst 2 år till).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Skippa FreeNas.. usch, mycket problem bara. Synology eller för den delen en vanlig linux distro är mycket flexiblare. Kör på MDAM och vanligt filsystem och en rejäl backup istället

Jag kör med xfs på min NAS (CentOS) och kommer byta till btrfs nästa gång jag byter NAS (minst 2 år till).

Nya Synology har btrfs, så.. Om jag inte kör på freenas tänker jag nog skaffa DS1517+.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

Nya Synology har btrfs, så.. Om jag inte kör på freenas tänker jag nog skaffa DS1517+.

Det är dock inte helt moget ännu enligt mig, tex tror jag att du fortfarande inte kan använda raid5 med btrfs. Jag skulle köra på en Synology för enkelhet eller linux + tex HP Microserver om man behöver lite extra prestanda eller något custom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Det är dock inte helt moget ännu enligt mig, tex tror jag att du fortfarande inte kan använda raid5 med btrfs. Jag skulle köra på en Synology för enkelhet eller linux + tex HP Microserver om man behöver lite extra prestanda eller något custom.

ok, raid 6 och btrfs då?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Det är dock inte helt moget ännu enligt mig, tex tror jag att du fortfarande inte kan använda raid5 med btrfs. Jag skulle köra på en Synology för enkelhet eller linux + tex HP Microserver om man behöver lite extra prestanda eller något custom.

btrfs är inget man ska använda om man är rädd om data man lagrar då det helt enkelt är för omoget, iallafall om man ska köra mer än raid 1/ingen raid. Exempel: raid5 / raid6

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

ok, raid 6 och btrfs då?

Det är för tidigt. Kör på ett vanligt filsystem och backup. Det fungerar, hypen kring ZFS och allt vad det innebär är ofta rätt obegrundad.

Permalänk
Medlem

@Hugligan:
Jag håller inte med, har du drabbats av ransomware, diskcrash eller föräldrar så är du överlycklig att OpenZFS fortfarande utvecklas. Backup är disaster recovery, men om du behöver lite bättre granulitet är ZFS snapshots guld värt. Sen är det såklart smutt med den inbyggda robustheten med COW, checksums och så vidare oxå, men det märker du mindre av.

En snabb poäng om raid5 oxå http://jrs-s.net/2015/02/06/zfs-you-should-use-mirror-vdevs-n...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garmzon:

@Hugligan:
Jag håller inte med, har du drabbats av ransomware, diskcrash eller föräldrar så är du överlycklig att OpenZFS fortfarande utvecklas. Backup är disaster recovery, men om du behöver lite bättre granulitet är ZFS snapshots guld värt. Sen är det såklart smutt med den inbyggda robustheten med COW, checksums och så vidare oxå, men det märker du mindre av.

En snabb poäng om raid5 oxå http://jrs-s.net/2015/02/06/zfs-you-should-use-mirror-vdevs-n...

Fattar inte vad ransomware eller diskcrash har med ZFS att göra och backup är inte DR. DR ska givetvis var replica och backup inkrementellt och inte hela tiden..

Permalänk
Inaktiv

Openmediavault har även stöd zfs om man installerar ett plugin som stöder detta då det inte finns som standard. http://forum.openmediavault.org/index.php/Thread/7633-HOWTO-I...