99-100% CPU användning i GTA Online

Permalänk

99-100% CPU användning i GTA Online

Som titeln antyder så ligger min CPU på 100% nästan konstant sålänge man är i spelet. När jag inte kör några program eller liknande så ligger min idle usage på ca 15%. Tycker detta är sjukt konstigt. Har testat att sänka min render distance till lägsta men jag har fortfarande samma problem. Det orsakar störningar CPU spikes medans jag spelar.

PC Specs:
Windows 10 64bit med creators update
Intel i5 6600k vattenkyld med Celsius S36
16GB RAM 2666Mhz
Asus Strix GTX 1070 Gaming
Asus 24" ROG 144hz monitor på DP kabel

Spelet ligger på en Samsung 750 EVO
Windows ligger på en annan SSD
V-Sync är avstängt men spelet cappat på 144hz men får generellt ut 90fps på Very High.

Någon som kan hjälpa?

Permalänk
Inaktiv

Du undrar varför din processor belastas när du belastar den? Eller varför den belastas mycket är du gör något krävande?

Permalänk
Medlem

Har själv spelat GTAV utan problem på en tvåkärning i3 6100 , så detta är allt lite konstigt.

Permalänk
Skrivet av anon176726:

Du undrar varför din processor belastas när du belastar den? Eller varför den belastas mycket är du gör något krävande?

Processorn ska inte ligga på 99-100% konstant när man spelar ett spel. Ta RUST som exempel som också här CPU krävande så ligger jag på 50-60% användning. Helt enkelt så kräver spelet onormalt mycket av processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Nardds:

Har själv spelat GTAV utan problem på en tvåkärning i3 6100 , så detta är allt lite konstigt.

Det är precis det jag menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincentswe95:

Processorn ska inte ligga på 99-100% konstant när man spelar ett spel. Ta RUST som exempel som också här CPU krävande så ligger jag på 50-60% användning. Helt enkelt så kräver spelet onormalt mycket av processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Ehh, ja den belastas ju så mycket den kan beroende på vissa faktorer. Det finns Mååååånga spel som belastar min 2700k till 95%+ och det är helt normalt.

Om det sedan presterar dåligt kan något annat vara fel men att säga att spel inte 'ska' belasta processorn så mycket är vara fel.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincentswe95:

Det är precis det jag menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inte en piratad variant med en cpu BTC-miner inlagd?

Permalänk
Avstängd

Spelar du i 144FPS så kan det vara mycket väl att din 6600K belastas rejält.

144FPS är svårt att uppnå och hålla stabilt även med dagens senaste hårdvara i 1080P@Ultra settings.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Sötast

Processorn belastat enligt behov.

Rust har inte mycket som är cpu intensive, ett par objekt som syns och ev ett par spelare.

GTAV har en hel stad, pedestrian AI, fordonsAI, flygplans AI och en hel jävla massa mer som pågår konstant då man spelar.

Permalänk
Medlem

I 1080p ligger GTA V på mellan 95-100 % CPU-användning. Spelar man på högre upplösningar sjunker CPU-användningen till förmån för GPU.

Permalänk
Avstängd

Din CPU är för klen helt enkelt, onlineläget är betydligt mer cpu krävande än offline-läget.

När jag hade en 3570k@4.5ghz med 75hz skärm så fick jag sänka till 60hz i just GTA5 för cpun klarade inte hålla 75 konstant, att då konstant hålla 144 är tufft.

Permalänk

Gta är ganska Cpu krävande speciellt i 1080p + att du har ett Gtx 1070 som kan punga ut ganska mycket fps. Är cpun överklockad? Brukar ge en prestanda Boost.

Permalänk
Medlem

Låter väl normal. Min i5-6600k ligger på 100% när jag spelar PUBG. Jag har ett GTX1080 @ 1080p.
Den ska ju användas, bara att vänja dig tills du köper en 6+ kärnig CPU då får du ner usage i tunga cpu krävande spel

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Inaktiv

Om du känner dig osäker så gör benchmarks och jämför med andras resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincentswe95:

Processorn ska inte ligga på 99-100% konstant när man spelar ett spel. Ta RUST som exempel som också här CPU krävande så ligger jag på 50-60% användning. Helt enkelt så kräver spelet onormalt mycket av processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Ofta när ett spel stannar på 25/50% last är detta pga den inte kan använda alla trådarna. 50% på en i5 6600k, är två trådar på max.

GTAV kan dock utan problem använda 4+ trådar, så den tar allt den kan på CPUn, och det spelet är extremt CPU intensivt. Fanns en hel skara folk med OCade CPUer som fick BSODer eller överhetting med GTAV pga deras OC inte var stabil, eller för dåligt kyld... så pass mycket kan det spelet dra.

Och att tro man kan få ut 144Hz med en i5a... fel val av CPU. Det går i äldre spel.. ja.. men för att nå 100+ i GTAV med i5a behöver du OCad CPU, snabbt RAM och tweka inställningarna... för CPUn hinner inte mata GPUn med data annars.

Deras 6500 @ 4,5Ghz / 2632Mhz RAM klarade knappt ens 100fps när inget händer... så, därför är din CPU maxad. Så det är fullt normalt för CPUn att vara så när din GPU faktiskt orkar... kallas CPU flaskhals. (Eller i5or är en döende CPU... imho)

Permalänk
Medlem

Kolla om det är Antimalware Service Executable (Defender) som drar cpu kraft i idle. Den är ett hatobjekt för mig så jag avaktiverade den helt o hållet

Sen så förlorar man en hel del fps med en i5 i GTA V, men du kan få lite bättre prestanda om du klockar den till max

Idag har du ungefär prestandan som motsvarar 4C/4T resultatet i mitten (61/84 fps)

Klockar du den så hamnar du ungefär vid 73/104 fps.
Hade du haft en i7 så hade du hamnat på ca 81/112 (4C/8T)

Och som ni ser ovan så kan GTA V utan problem använda 6 kärnor. Så en i5 är verkligen på gränsen

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

Har runt 100 CPU usage när jag kör gta v själv, men när jag kör runt 80-90 FPS, men när jag låser till 60 så lägger CPU usagen sig runt 60

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Frågan är varför CPU ligger på 15% på idle om du inte kör några program. Det är väldigt högt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Din CPU är för klen helt enkelt, onlineläget är betydligt mer cpu krävande än offline-läget.

När jag hade en 3570k@4.5ghz med 75hz skärm så fick jag sänka till 60hz i just GTA5 för cpun klarade inte hålla 75 konstant, att då konstant hålla 144 är tufft.

Jag har ingen källa på detta men jag skulle påstå att offline är mer krävande än online då ganska många "features" har blivit borttagna i online. Tex djur, dimma mm. Även mindre bilar/folk i offline. Får själv högre fps i online.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk

Tack så mycket alla för suveräna svar! Jag gör som så att jag cappar det på 60fps istället och ser om det ändrar något. Jag hade faktiskt ingen aning om att 144 hz gjorde det så jobbigt för CPU:n. Jag återkommer med resultat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av theo0019:

Jag har ingen källa på detta men jag skulle påstå att offline är mer krävande än online då ganska många "features" har blivit borttagna i online. Tex djur, dimma mm. Även mindre bilar/folk i offline. Får själv högre fps i online.

och du är cpu-begränsad? är man gpu-begränsad kan det ju vara så då en hel del grafiksaker är inaktiverade online. Men då jag var cpu-begränsad (körde crossfire) så fick jag betydligt bättre fps i offline-läget för då fick grafikkorten jobba mer och cpu'n mindre. CPU'n ska väl hålla reda på allt vad alla gör online så blir nog mer jobb för den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

och du är cpu-begränsad? är man gpu-begränsad kan det ju vara så då en hel del grafiksaker är inaktiverade online. Men då jag var cpu-begränsad (körde crossfire) så fick jag betydligt bättre fps i offline-läget för då fick grafikkorten jobba mer och cpu'n mindre. CPU'n ska väl hålla reda på allt vad alla gör online så blir nog mer jobb för den

Aha, det stämmer säkert. Då började jag nog med storyn efter jag bytte processor.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]