Asus ROG Swift PG279Q - Den stora tråden

Permalänk

@Laxpudding:

Då sitter jag här med en ROG Swift PG279Q. Men tyvärr har jag inte hittat något att klaga på än, så jag måste nog skriva positiva saker.

Skärmen har yttepytte bleed i ett hörn, men det är för mig helt obetydligt. Dessutom insåg jag att min gamla Dell U2711, med 5 år på nacken, hade avsevärt mer bleed i vartenda hörn. Detta har dock aldrig stört mig under alla år på grund av att ingen fått mig att tänka på det innan. Så jag börjar tro att det nog är så för de flesta, alla är rädda att de har fått ett dåligt exemplar och går ut på nätet för att ta reda på det.

Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med min skärm. Även om jag hade en 27" 1440p sedan innan så är det en klar förbättring, om än lite mindre än någon som går från 1080p.

Så till er som funderar på att köpa en PG279Q, oroa er inte allt för mycket. Våga vara nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

@Laxpudding:

Då sitter jag här med en ROG Swift PG279Q. Men tyvärr har jag inte hittat något att klaga på än, så jag måste nog skriva positiva saker.

Skärmen har yttepytte bleed i ett hörn, men det är för mig helt obetydligt. Dessutom insåg jag att min gamla Dell U2711, med 5 år på nacken, hade avsevärt mer bleed i vartenda hörn. Detta har dock aldrig stört mig under alla år på grund av att ingen fått mig att tänka på det innan. Så jag börjar tro att det nog är så för de flesta, alla är rädda att de har fått ett dåligt exemplar och går ut på nätet för att ta reda på det.

Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med min skärm. Även om jag hade en 27" 1440p sedan innan så är det en klar förbättring, om än lite mindre än någon som går från 1080p.

Så till er som funderar på att köpa en PG279Q, oroa er inte allt för mycket. Våga vara nöjd.

Har också en av dessa vackra skärmar. Har BLB från nedre högra hörnet, en relativt "större" fläck, men ärligt talat är det inget man märker eller tänker på om man faktiskt inte testar för BLB. Har spelat "mörkare" spel som Dishonored och Alien Isolation och det är inget övh man lägger märke till då.

Älskar skärmen, då den fungerar utmärkt till att arbeta med i Adobe CS vilket jag kan nu göra även hemifrån (även om det behövs omkalibrering på bilderna från jobbet ibland hue hue)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Köpte en igår på Mediamarkt...det stod 7890:- på skylten så det var det jag fick den på trots att den gick in för nästan tusenlappen mer i kassan. Tillverkad March 2017 och den är snudd på felfri. Battlefield 1 är så jävla smooth nu, hade tvivlat på att det var den där hallelujah-upplevelsen från att gå från 60 Hz som alla sa, men det var det

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk

Är den värd 8 690 kr som nästan alla återförsäljare tar för den nu? Jag kommer från en Dell U2715H på 60Hz. Tack i förväg.

Permalänk
Medlem

Kollar men Inet recensioner så verkar det ju vara mer eller mindre ett lotteri om man får en bra skärm eller en med döda pixlar/bleeding. Ska det verkligen behöva vara så här, gör de ingen kvalitë kontroll på skärmarna innan de skickar ut dem?

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Kollar men Inet recensioner så verkar det ju vara mer eller mindre ett lotteri om man får en bra skärm eller en med döda pixlar/bleeding. Ska det verkligen behöva vara så här, gör de ingen kvalitë kontroll på skärmarna innan de skickar ut dem?

Läser man de två senaste sidorna får jag känslan av att problemet inte är så stort som folk får det att verka. Väldigt nära att beställa en sån här. Dyr jävel dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag var också lite tveksam till att lägga så mycket pengar på en skärm, trots alla lovord om att det är den största uppgraderingen person X gjort.
Gjorde mycket research innan, sen dök den upp på weekend rush hos Komplett (6990 och då slog jag till. De har ju ändå 45 dagars öppet köp.
Men jag håller med person X, det är den största uppgraderingen jag gjort datormässigt någonsin.
Allt är så smooth, både i spel men på Windows-skrivbordet också.

Sen till elefanten i rummet: ja jag har en del BLB på min skärm, främst i övre och nedre högra hörnen. Ingenting som stör alls vid normalt användande, men som märks litegranna vid helsvart bakgrund/bild. I övrigt är den klockren.

Däremot tycker jag 8690 :- är lite väl, svårt att avgöra om det är värt så mycket pengar eller inte. 6990 :- var gränsfall kände jag.

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att uppgradera min skärm, men jag blir lite fundersam då denna skärm släpptes 2015 om jag läst rätt? Finns det några nya modeller på ingång? Det finns ju lite intressanta tekniker på horisonten, främst HDR. Är det bättre att avvakta lite och se vad som händer?

Min önskelista skulle kunna se ut såhär:

  • ~27"

  • 1440p

  • G-sync

  • >144Hz

  • ev. HDR

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Skrivet av Schluug:

Jag är sugen på att uppgradera min skärm, men jag blir lite fundersam då denna skärm släpptes 2015 om jag läst rätt? Finns det några nya modeller på ingång?

Det verkar som det. Fast de ser ut att vara kurvade... Inget för mig.

https://www.slashgear.com/asus-unloads-a-new-set-of-gaming-mo...

Skrivet av Billy Joe Bob:

Jag var också lite tveksam till att lägga så mycket pengar på en skärm, trots alla lovord om att det är den största uppgraderingen person X gjort.
Gjorde mycket research innan, sen dök den upp på weekend rush hos Komplett (6990 och då slog jag till. De har ju ändå 45 dagars öppet köp.
Men jag håller med person X, det är den största uppgraderingen jag gjort datormässigt någonsin.
Allt är så smooth, både i spel men på Windows-skrivbordet också.

Sen till elefanten i rummet: ja jag har en del BLB på min skärm, främst i övre och nedre högra hörnen. Ingenting som stör alls vid normalt användande, men som märks litegranna vid helsvart bakgrund/bild. I övrigt är den klockren.

Däremot tycker jag 8690 :- är lite väl, svårt att avgöra om det är värt så mycket pengar eller inte. 6990 :- var gränsfall kände jag.

Tack för ditt omdöme. Känns ju rätt hopplöst när man ser recensioner som dessa:

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Vulture:

Det verkar som det. Fast de ser ut att vara kurvade... Inget för mig.

https://www.slashgear.com/asus-unloads-a-new-set-of-gaming-mo...

Tack för ditt omdöme. Känns ju rätt hopplöst när man ser recensioner som dessa:

https://i.imgur.com/jfXwbZB.png

Vad som är värt att komma ihåg i såna här sammanhang är det att oftast så hörs dom negativa rösterna betydligt mer än dom positiva. Det är således garanterat många tusentals kunder där ute som är nöjda med sin skärm.
Men jag håller med dig om att det verkar tyvärr verkar vara lite av ett lotteri när det kommer till om man får en felfri skärm eller ej.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Vulture:

Det verkar som det. Fast de ser ut att vara kurvade... Inget för mig.

https://www.slashgear.com/asus-unloads-a-new-set-of-gaming-mo...

Tack för ditt omdöme. Känns ju rätt hopplöst när man ser recensioner som dessa:

https://i.imgur.com/jfXwbZB.png

Intressant! Dock så gissar jag på att den där 35" kommer kosta 15-20k vilket alldeles för mycket för min plånbok. 27"-tummarn PG27UQ verkar intressant men de har valt att gå på 4k vilket jag tycker är för många pixlar på den ytan.. suck.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Skrivet av Schluug:

Intressant! Dock så gissar jag på att den där 35" kommer kosta 15-20k vilket alldeles för mycket för min plånbok. 27"-tummarn PG27UQ verkar intressant men de har valt att gå på 4k vilket jag tycker är för många pixlar på den ytan.. suck.

Ja, jag stör mig lite på 4k-hetsen. 1440p känns som min sweetspot och vad jag hittar verkar de inte släppa någon platt 1440p-skärm i år.

Jag har börjat snegla på Acer Predator XB271HU som också fått bra omdömen men är aningen billigare.

Permalänk
Medlem

Fick hem min PG279Q igår. Upptäckte en död (röd) pixel vilket självklart inte är ok för en skärm i den här prisklassen. På Asus sida kan jag läsa att det finns en "Zero Bright Dot policy" (ZBD) (https://www.asus.com/se/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG-SWIFT-PG27...). Innefattar PG279Q den policyn? Hittar nämligen inget svar om det.

Vad hade ni gjort, lämnat tillbaka skärmen till butiken för att få en ny och hoppas att den är bättre, eller skickat tillbaka skärmen till Asus (om nu ZBD gäller)?

//RFRFRF

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Avstängd

@RFRFRF:
Jag tycker att i denna prisklass är det helt totalt oacceptabelt med en ända död pixel.(Den är ju svindyr då ska det vara felfritt.)
Har dom ingen kvalitetskontroll alls?
Jag är med sugen på att köpa denna skärm.Men är osäker vad alla skrivit.
Har nu en skärm med 1 ms responstid,och jag hatar eftersläpningar.
Blir det skillnad att byta ner sig till 4 ms?
Vill gärna köpa den,
Vill gärna gå upp till 1440p,Och ha G-Sync.
Spel är nr.1 för mig.
Eller ska man hellre satsa på TN?
Tänkte isåfall Asus PG 278QR.
Dock är ju det en gammal modell,finns det bättre alternativ?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Blev erbjuden att köpa en PG279Q för 5500 (kvitto + garanti). Skärmen blöder lite i ena hörnet. Avakta till black friday, eller slå till?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Hej igen. Fick hem min andra PQ279Q idag. Död pixel även på denna. Dock är det en grön pixel som endast syns på svart bakgrund. Och den syns knappt då heller. Vet inte om jag ska vara nöjd eller returnera även denna. Hur hade ni gjort?

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Medlem

@RFRFRF:
Jadu, beror på om man kan tänka sig leva med det. Det syntes knappt sade du?
Hur är det med BLB?

Jag själv har nu sneglar mot denna skärm i 1 år och ej vågat beställa.
Nu har jag beställt och ja. den första hade starkt BLB lite överallt. Denna har lite uppe i höger hörn men det lyser igenom i dagsljus på svart bakgrund. Ska retunera denna också till MM då en ny skärm kommer från komplett som ja hoppas är bra.
Har inte vart några döda pixlar alls på mina två skrärmar dock.

Har också mailat Asus och frågar vad fan dom håller på med! I mina ögon är Asus ett bra och starkt märke, vilket jag känner inte rimmar så bra längre.
Är det värt att invänta deras nya PG27UQ IPS, QLED som kommer Q3 med 4K samt 144 Hz och se om dessa har mindre fabrikationsfel?
Skulle räcka egentligen för min del med PG279Q om det var utan bleed och döda pixlar.

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen köpt en Asus PG279Q. När jag startar dator + skärm blinkar skärmen under boot fram till att inloggningsskärmen visar sig.
Den blinkar endast under uppstart/boot. Skärmen är kopplad med Displayport kabel till ett 1080 Ti kort. Skärmen körs i 144 Hz med NVIDA
385.41 drivrutiner och MOBO senaste bios. Övriga komponenter står i min signatur.

Vad kan jag göra för att åtgärda blinkningarna?

Bifogar ett klipp på skärmen: https://youtu.be/nFVvcF39rj0

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av HA4g3n:

@RFRFRF:
Jadu, beror på om man kan tänka sig leva med det. Det syntes knappt sade du?
Hur är det med BLB?

Det blev att jag lämnade tillbaka även den skärmen. Det var, vad jag tycker, kraftig bleed i högra hörnet längst upp. Det tillsammans med den döda pixeln störde mig för mycket. OCD? Kanske. Förväntade mig mer kvalitet i den här prisklassen. Blir ingen mer beställning av den här skärmen. Tyvärr.

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Skrivet av RFRFRF:

Det blev att jag lämnade tillbaka även den skärmen. Det var, vad jag tycker, kraftig bleed i högra hörnet längst upp. Det tillsammans med den döda pixeln störde mig för mycket. OCD? Kanske. Förväntade mig mer kvalitet i den här prisklassen. Blir ingen mer beställning av den här skärmen. Tyvärr.

Vad ska du köpa för skärm? Verkar inte finnas någon bra skärm på hela marknaden just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vad ska du köpa för skärm? Verkar inte finnas någon bra skärm på hela marknaden just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Hittar man en ASUS PG27Q utan bleed så har men en riktigt bra skärm.
Annars verkar https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3958539 vara ett bra alternativ då dom verkar ha högre kvalite på sina skärmar.
https://www.youtube.com/watch?v=l2AGMFXAx90&app=desktop

Dock utan G-Sync..

Permalänk
Skrivet av HA4g3n:

Hittar man en ASUS PG27Q utan bleed så har men en riktigt bra skärm.
Annars verkar https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3958539 vara ett bra alternativ då dom verkar ha högre kvalite på sina skärmar.
https://www.youtube.com/watch?v=l2AGMFXAx90&app=desktop

Dock utan G-Sync..

1080p också. Vill helst ha minst 1440p då jag har det på min nuvarande och ett 1080 ti...

Jag ska plocka ner den nya Acer Predator Z35P i veckan och köra upp min Crossover 27" och se hur skillnaden blir. Att jag inte gillar Predatorn kanske är en vanesak men tyckte ärligt talat ultrawide 35" var för brett? Mitt skrivbord känns för litet också.. Alla verkar vara lyriska över 21:9.

Ne blir att lämna tillbaka... Blir nog en Asus PG27Q istället och hålla tummarna.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Plockade upp ett ex av denna skärm i söndags från webhallen.

Initialt tyckte jag den såg bra ut. Men efter att ha testat lite mer genomförligt så var det tydlig (dock inte kraftig) bleed i 3/4 hörn. Tyvärr ser man det ju hela tiden nu när man är mer medveten om det också...

Ska försöka mig på ett byte, skärmen träffar rätt på så många andra punkter att jag är inte beredd att ge upp på den ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazurk:

Jag har nyligen köpt en Asus PG279Q. När jag startar dator + skärm blinkar skärmen under boot fram till att inloggningsskärmen visar sig.
Den blinkar endast under uppstart/boot. Skärmen är kopplad med Displayport kabel till ett 1080 Ti kort. Skärmen körs i 144 Hz med NVIDA
385.41 drivrutiner och MOBO senaste bios. Övriga komponenter står i min signatur.

Vad kan jag göra för att åtgärda blinkningarna?

Bifogar ett klipp på skärmen: https://youtu.be/nFVvcF39rj0

Hej!

Vart det du som köpte skärmen i Karlstad för 5500:- på blocket?
Jag var lite intresserad av den men avböjde när budet gick upp.

Hur har det gått med din skärm? Låter som hårdvarufel eller att den skadats av något slag!

Permalänk
Medlem

Mina 5 cent är inte om just specifikt MQ skärmen då jag har en MQ279.
Men efter att ha fått brottats mot ASUS support så kan jag bara säga att jag aldrig kommer köpa något från denna tillverkare till jag vet att dom behandlar sina kunder bättre.

När produkterna väl funkar så är det sjukt trevliga grejjer, men det är helt inte enkelt värt huvudvärken att försöka sig på uppenbara garantiärenden när saker väl börjar strula.

Gör dig själv och blodtrycket en tjänst, undvik Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HA4g3n:

Hej!

Vart det du som köpte skärmen i Karlstad för 5500:- på blocket?
Jag var lite intresserad av den men avböjde när budet gick upp.

Hur har det gått med din skärm? Låter som hårdvarufel eller att den skadats av något slag!

Jag har inte hittat någon förklaring. Den fungerar utmärkt i drift. Det kan vara någon inställning som spökar. Det var värt att köpa den med tanke på att den knappt har någon BLB.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Ser ut som skärmen är sänkt till 7990kr nu, ska man slå till? Är väldigt sugen på en 1440p IPS skärm med G-Sync.

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Uppdatering. Tredje gången gillt. Äntligen fick jag tag i ett bra exemplar. Inga döda pixar och minimal bleeding. Tråkigt att jag inte kunde få den här skärmen redan från början! Nå väl.

Till er andra som är intresserade av den här skärmen: är ni kräsna och inte tillåter några döda pixlar eller väldigt mycket backlight bleed (vilket jag tycker man borde vara för en skärm i den här prisklassen) så var beredda på att köpa några skärmar innan ni får rätt. Tråkigt att det ska vara på det viset, men när man väl får ett bra exemplar är det värt mödan

Mitt exemplar var tillverkad i december 2016.

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Medlem

@RFRFRF: Härligt vad skönt!
Själv så fick jag köpa tre stycken innan jag hittade en ok skärm.
Det komiska var att skärm nummer två vart bra under tiden jag utvärderade skärm nummer tre. Så med tiden kan BLB avta också. Denna tryckte jag lite lätt på skrämen och gett det tid så vart det bra till slut.

Men fy vad dåligt av Asus att inte vara på Paneltillverkarna mer.. Riktigt uruselt!
För mig är och har Asus alltid vart kvalite och prisäkert kort även om det skulle kosta mer.
Men om dom snålar ner på skrämarna som nu vad har dom mer snålat in på inom hårdvara..

Nej jag har fått mig en tankeställare faktiskt. Detta bör dom ta på stort allvar om dom ska vara kvar på marknaden.

deras 4K skärm är framflyttad till 2018 någon gång. så tipps till folk som är sugna se till att köpa från antingen Mediamark eller helst Komplett. Komplett har 170 skärmar inne för 1 månad sedan. och fri retur och bra att ha & göra med. Dock så var en skrärm därifrån redan returnerad..

Permalänk
Medlem

Var inne på att ev köpa 3 såna här och sätta ihop men sett till hur mkt problem som det verkar vara så känns sannolikheten för att få tag på 3 bra exemplar minimal