Är min Iphone skärm fake eller original?

Permalänk
Medlem

Är min Iphone skärm fake eller original?

Tjenare,

Jag tappade min mobil igår i marken och såklart så sprack skärmen:/ Jag ville byta den så snabbt som möjligt. Så jag hittade denna butik gigamex.se och såg att de hade öppet idag. Så jag gick då med min mobil till de på Hötorget och så kom frågan om jag skulle ha original för 1190kr eller kopia för 799kr. Jag valde original.

Jag kom tillbaka efter 1 timme och då var allt perfekt osv. Men nu under kvällen så har jag märkt att när min iPhone SE ligger på ett bord alltså helt plant på bordet så blir hela skärmen ''orange''. Den blir även ''orange'' när jag vinklar den ''plant'' osv.

Jag jämförde sedan med min brors iPhone 6 original och då händer inte det här med färgen. Så jag börjar nu tro att dem i affären lurade mig och tog kopia istället.

Vad tror ni? Tacksam för alla svar:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

Tjenare,

Jag tappade min mobil igår i marken och såklart så sprack skärmen:/ Jag ville byta den så snabbt som möjligt. Så jag hittade denna butik gigamex.se och såg att de hade öppet idag. Så jag gick då med min mobil till de på Hötorget och så kom frågan om jag skulle ha original för 1190kr eller kopia för 799kr. Jag valde original.

Jag kom tillbaka efter 1 timme och då var allt perfekt osv. Men nu under kvällen så har jag märkt att när min iPhone SE ligger på ett bord alltså helt plant på bordet så blir hela skärmen ''orange''. Den blir även ''orange'' när jag vinklar den ''plant'' osv.

Jag jämförde sedan med min brors iPhone 6 original och då händer inte det här med färgen. Så jag börjar nu tro att dem i affären lurade mig och tog kopia istället.

Vad tror ni? Tacksam för alla svar:)

Gå tillbaka med den om där är något fel på den. Kan ju finnas fler orsaker till att det är så. T.ex trasig kabel från skärmen, defekt skärm, misstag i monteringen. Du har väl garanti på bytet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Gå tillbaka med den om där är något fel på den. Kan ju finnas fler orsaker till att det är så. T.ex trasig kabel från skärmen, defekt skärm, misstag i monteringen. Du har väl garanti på bytet?

Okej jag får gå tillbaka med den imorrn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

Okej jag får gå tillbaka med den imorrn.

Hur gick det?
*Nyfiken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såklart den är fake. Dyr var den också.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Hur gick det?
*Nyfiken

Skickades från m.sweclockers.com

Igår så var det stängt de tider jag kunde så får titta förbi idag. Vad ska man säga? Typ Ni lagade denna skärm och jag köpte original men fick Fake?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

Igår så var det stängt de tider jag kunde så får titta förbi idag. Vad ska man säga? Typ Ni lagade denna skärm och jag köpte original men fick Fake?

Säg att du jämfört med andra telefoner.
Borde ju inte vara skillnad.

Men en fråga om detta) förr sålde väl inte Apple reservskärmar; gör dem det idag?

När jag skulle byta på min iPhone 4 var det ingen butik jag pratade med som vågade säga att utbytesskärmen var original.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Men en fråga om detta) förr sålde väl inte Apple reservskärmar; gör dem det idag?

Verkar inte som så om man får tro http://itechstore.se/original-kopia-oem/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

Igår så var det stängt de tider jag kunde så får titta förbi idag. Vad ska man säga? Typ Ni lagade denna skärm och jag köpte original men fick Fake?

Givetvis inte. Du visar upp din telefon och kvittot du bör ha fått vid utlämning, och förklarar fenomenet du upplever. Svårare än så behöver man liksom inte göra det Sedan får du ju på deras svar tolka om det handlar om ren och skär felmontering (kanske är det flera komponenter som gått sönder när telefonen tappades) eller så har de helt enkelt gjort något väldigt olämpligt mot dig som kund. OM fallet skulle vara det sistnämnda så ska det i så fall spridas så att butiker som dessa inte kommer undan. Men då ska du allt vara bra jäkla säker på din sak, och ha belägg för det

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Verkar inte som så om man får tro http://itechstore.se/original-kopia-oem/

Ja, det var ju mäkta intressant, med hänsyn till valet som TS fått i butik gällande kopia eller original-skärm. Jag hade garanterat printat ut sidan du länkat till och haft med mig OM tillfället skulle komma att behöva fråga eller konfrontera deras sortiment som dom alltså kallar för "kopior" eller "original".

Man skulle ju bra gärna vilja höra resonemanget kring skillnaden mellan dessa, om länken som du visat nu stämmer.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

I mitt fall med iPhone 4 så sa ville större delen av butiker inte prata om var skärmen kom ifrån. Istället sa butikerna att skärmen höll samma kvalitet. Däremot vid fråga om jag skulle märka skillnad om jag lade min bredvid en annan erkände de flesta att deras skärm hade en gul ton som vanliga skärmar inte har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

I mitt fall med iPhone 4 så sa ville större delen av butiker inte prata om var skärmen kom ifrån. Istället sa butikerna att skärmen höll samma kvalitet. Däremot vid fråga om jag skulle märka skillnad om jag lade min bredvid en annan erkände de flesta att deras skärm hade en gul ton som vanliga skärmar inte har.

Skickades från m.sweclockers.com

Förvånar mig inte. Jag har jobbat på en lokal butik här i Karlstad där vi reparerade mobiltelefoner. Sortimentet vi hade för våra reparationer var ju allt annat än kvalitetssäkrad. Att dom i ditt fall inte ville tala om vart ifrån de köper reservdelarna beror antagligen på att det inte vill att folk ska veta att det köps in från nån random distributör i Kina. Man köper där det är billigast för stunden och struntar i allt vad heter kvalité och stabilitet. Det var ju inte ovanligt att man fick felanmäla 1/4 skärmar på grund av DOA.

Så ser det ut hos lokala butiker, Känns bra va?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Min bror var inne på någon yalla yalla kompis billig iphone skärm på hörnet och fick byta skärm minst 5 gånger innan han fick en bra på sin 5s. Det var både streck i skärmen, konstiga rutnät, kass kontrast, skärmen satt löst etc. Bättre att gå till en apple butik för att slippa krångel i framtiden (för vår del iaf.)

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Förvånar mig inte. Jag har jobbat på en lokal butik här i Karlstad där vi reparerade mobiltelefoner. Sortimentet vi hade för våra reparationer var ju allt annat än kvalitetssäkrad. Att dom i ditt fall inte ville tala om vart ifrån de köper reservdelarna beror antagligen på att det inte vill att folk ska veta att det köps in från nån random distributör i Kina. Man köper där det är billigast för stunden och struntar i allt vad heter kvalité och stabilitet. Det var ju inte ovanligt att man fick felanmäla 1/4 skärmar på grund av DOA.

Så ser det ut hos lokala butiker, Känns bra va?

Det är endast originaldelar om displayen kom från Apple själva eller från en annan iPhone. Displayen ska inte ha en gul ton heller, då har displayen antingen blivit monterad fel, defekt eller av dålig kvalité.

Permalänk
Medlem

Okej jag gick ditt idag. De sa att ''Oj, det var inte bra. Låt mig prata med teknikern...''. Sen så sa hon att det var inget fel de hittade osv. Så visade jag problem och samma svar. Sen så sa jag att jag hade jämfört med nya iPhones osv men med samma svar tillbaka. De sa att de kunde montera om den osv för ett litet pris och då sa jag nej.

Tänkte gå tillbaka ditt i helgen och prova igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

Okej jag gick ditt idag. De sa att ''Oj, det var inte bra. Låt mig prata med teknikern...''. Sen så sa hon att det var inget fel de hittade osv. Så visade jag problem och samma svar. Sen så sa jag att jag hade jämfört med nya iPhones osv men med samma svar tillbaka. De sa att de kunde montera om den osv för ett litet pris och då sa jag nej.

Tänkte gå tillbaka ditt i helgen och prova igen.

Ge dig inte!
Hejar på dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Ge dig inte!
Hejar på dig!

Haha, tack

Permalänk
Medlem

Gå tillbaks och kräv att få återlämna fake-skärmen och få pengarna tillbaks. Om de inte går med på det, anmäl dem till ARN (www.arn.se). Bevisningen bör inte vara alltför svår då du i sådana fall har fake-skärmen i din ägo. Om det stämmer att originalskärmar inte säljs till andra än av Apple auktoriserade reparatörer lär även det tala till din fördel.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Du ställer din skärm mot en original iphone och ser en gulaktig/orange ton över din skärm = garanterad en pirat del. Detta ska du inte ge dig, utan du ska ha original som ni kom överens om.

Permalänk

Så vitt jag vet så är det endast Apples egna verkstäder samt auktoriserade serviceverkstäder så som Digital Inn, Lan-Master och dylikt som har tillgång Apples egna reservdelar. För att få serva Apples produkter eller ens få tag i orginal reservdelar krävs väldigt dyra och omfattande certifieringar och utrustning, så jag har svårt att se alla dessa små "laga-din-mobil-här-det-är-orginal-delar-jag-lovar-butiker" uppfyller Apples krav. För att vara säker på att få orginal så bör man vända sig till auktoriserade verkstäder, ja det är dyrare men du slipper problemen.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Fick precis svar från dem. https://gyazo.com/79fc67ae6bb5ef449e66a78f79c76a84

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Bättre att dra den på försäkring och skicka in till Apple.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Går inte att skicka den till Apple efter oauktoriserade ingrepp. Ingen garanti ingen hjälp från Apple.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreashalestorm:

Så vitt jag vet så är det endast Apples egna verkstäder samt auktoriserade serviceverkstäder så som Digital Inn, Lan-Master och dylikt som har tillgång Apples egna reservdelar. För att få serva Apples produkter eller ens få tag i orginal reservdelar krävs väldigt dyra och omfattande certifieringar och utrustning, så jag har svårt att se alla dessa små "laga-din-mobil-här-det-är-orginal-delar-jag-lovar-butiker" uppfyller Apples krav. För att vara säker på att få orginal så bör man vända sig till auktoriserade verkstäder, ja det är dyrare men du slipper problemen.

Detta stämmer. Jag arbetar hos en auktoriserad återförsäljare/verkstad och kan skriva under att endast auktoriserade verkstäder får tillgång till originaldelar.

Skrivet av Mikaelmannen:

Går inte att skicka den till Apple efter oauktoriserade ingrepp. Ingen garanti ingen hjälp från Apple.

Detta stämmer inte sedan ca två veckor tillbaka. Apple har ändrat sin policy när det gäller just pirat-skärmar. Alla andra delar måste dock vara original.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Att dom gör ett skärmbyte för 2500kr visst. Att dom tar på sig garantifel orelaterat till skärmen medans en piratskärm sitter monterad? Tror det när jag ser det isf

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Avstängd

Jag köper annars mina skärmar från E-Parts för 188kr och dom perfekt. Sidorna lossnar inte och är inte lätt spräckt. Endast display då.

Edit: Det är iPhone 6 Display.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Att dom gör ett skärmbyte för 2500kr visst. Att dom tar på sig garantifel orelaterat till skärmen medans en piratskärm sitter monterad? Tror det när jag ser det isf

Det visar sig, har inte varit med om något garantiärende ännu.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Vänta så ni menar att jag kan skicka in till Apple? Det är väl väldigt dyrt? Och min garanti är slut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

Vänta så ni menar att jag kan skicka in till Apple? Det är väl väldigt dyrt? Och min garanti är slut...

Går på hemförsäkringen.

Visa signatur

---