Permalänk
Medlem

Dell UltraSharp U2412M för gaming

Hej!

Jag har fått erbjudande att köpa en Dell UltraSharp U2412M för 700kr begagnat.
Recensioner jag läst säger att skärmen har riktigt fin bild och att den lämpar sig för de flesta spel även om den såklart inte är med i samma gäng som TN panelerna på 1ms.

Men jag är ute efter en skärm för alla typer av spel, MMO, MOBA, FPS etc. Och jag är heller ingen pro CS:GO spelare.
Kommer skärmen funka bra?

Och är priset värt att skärmen är begagnad? Skall finnas lite slitage men inget som skall påverka funktionen.

Permalänk
Medlem

När den släpptes var den i praktiken lika snabb som "1ms" skärmarna, kanske inte längre men det är inte en långsam skärm och överlag är det en riktigt bra skärm. Är helnöjd med min U2312HM.

Tycker att nästan en tredjedel av nypris är ett hår för högt för en snart sex år gammal skärm.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

När den släpptes var den i praktiken lika snabb som "1ms" skärmarna, kanske inte längre men det är inte en långsam skärm och överlag är det en riktigt bra skärm. Är helnöjd med min U2312HM.

Tycker att nästan en tredjedel av nypris är ett hår för högt för en snart sex år gammal skärm.

Inte värt alltså?
Skärmen kommer utan DVI kabel

Permalänk
Medlem

1920x1200 IPS är inget att fnysa åt, kom också ihåg att det finns inga äkta "1ms" skärmar, eller så är de sjukt ovanliga. Säkert värd en 5-600:-

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Sitter på en U2412M och har gjort det sedan 2011. Tycker den fungerar bra till dom flesta spel jag spelar (Assetto Corsa, Witcher 3, GTAV, Ghost Recon: Wildlans) och har även tidigare spelat WoW också.

Jag märker av en del ghosting i vissa FPS t.ex då det är snabba rörelser med musen men absolut ingeting som förstör upplevesen.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2412m.htm

16:10 förhållande och med ett input lag på strax under 10 ms. Så länge du inte spelar på väldigt hög nivå så skulle jag nog säga att skärmen är en rätt så bra allroundskärm.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2412m.htm

16:10 förhållande och med ett input lag på strax under 10 ms. Så länge du inte spelar på väldigt hög nivå så skulle jag nog säga att skärmen är en rätt så bra allroundskärm.

Och skärmen är värd sitt pris på 700kr (utan kabel)?

Permalänk
Medlem

Jag har 2 av dessa skärmar. Fungerar dunderbra att spela på.
Tester jag har läst om dessa skärmar säger alla olika, och i praktiken är de mer eller mindre lika bra som andra spelskärmar.

Om du får denna skärm för 700kr så ska du ej tveka! Bättre skärm får du inte! Arbetar mycket med grafisk produktion och IPS i denna skärm är guld.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lallo:

Och skärmen är värd sitt pris på 700kr (utan kabel)?

Personligen tycker jag nog det. Och DVI-kablar har man väl liggande i drivor ändå?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Äger själv en U2412M. Tycker den fungerar fint att spela på.
1200 pixlar på höjden ist.f. standard 1080 gör att den blir betydligt trevligare att använda för t.ex. Word.

Bra köp för 700 kr!

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Och skärmen är värd sitt pris på 700kr (utan kabel)?

Är den i bra skick så ja, absolut!

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Skall vara någon repa på skärmen men enligt försäljaren så skall detta ej synas när skärmen är på (vilket är det väsentliga )

DVI kabel har man kanske liggandes någonstans ändå Skall åka och kolla på denna!
Tack för allas snabba respons det är otroligt hur bra detta forumet är och framför allt dess användare som är så hjälpsamma!

Permalänk
Medlem

Köpte skärmen.

Dessvärre var repan på sidan synlig även med skärmen på och även om den är liten så syns den.
Fick dock ner priset till 300 så kanske kan använda den till något, second screen etc.

Finns det något sätt att kanske fixa sådana här repor?
Har ingen dator än så kan ej ta någon bild men det är helt enkelt en enkel repa som verkar påverka pixlarna precis på repan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enligt Anandtech, hade(har) skärmen relativt bra responstider.
http://www.anandtech.com/show/5550/dell-u2412m-16-10-ips-with...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Hej!

Jag har fått erbjudande att köpa en Dell UltraSharp U2412M för 700kr begagnat.
Recensioner jag läst säger att skärmen har riktigt fin bild och att den lämpar sig för de flesta spel även om den såklart inte är med i samma gäng som TN panelerna på 1ms.

Men jag är ute efter en skärm för alla typer av spel, MMO, MOBA, FPS etc. Och jag är heller ingen pro CS:GO spelare.
Kommer skärmen funka bra?

Och är priset värt att skärmen är begagnad? Skall finnas lite slitage men inget som skall påverka funktionen.

700:- är ett bra pris för den skärmen.
Har en själv bredvid min huvudskärm och är helnöjd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lallo:

Köpte skärmen.

Dessvärre var repan på sidan synlig även med skärmen på och även om den är liten så syns den.
Fick dock ner priset till 300 så kanske kan använda den till något, second screen etc.

Finns det något sätt att kanske fixa sådana här repor?
Har ingen dator än så kan ej ta någon bild men det är helt enkelt en enkel repa som verkar påverka pixlarna precis på repan.

Skickades från m.sweclockers.com

Blir nog svårt att fixa med tanke på Dells antireflex-behandling. Polering och liknande är no go.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Blir nog svårt att fixa med tanke på Dells antireflex-behandling. Polering och liknande är no go.

Funkar det alltså inte med dessa skärmar med tricket som visas på youtube osv?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lallo:

Funkar det alltså inte med dessa skärmar med tricket som visas på youtube osv?

Lite oklart vad du menar, länka gärna till videon.

Vissa smetar ju in skärmen med fett/vax, men det skulle jag aldrig stå ut med Jag är även tveksam till suddgummi och liknande aggressiva lösningar om man har en antireflexbehandlad skärm.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Lite oklart vad du menar, länka gärna till videon.

Vissa smetar ju in skärmen med fett/vax, men det skulle jag aldrig stå ut med Jag är även tveksam till suddgummi och liknande aggressiva lösningar om man har en antireflexbehandlad skärm.

Nej hittade faktiskt inte någon bra video.
Repan är dock inte alls på pixlarna som jag först trodde utan det är väl att ytan på skärmen är repad som kör att ljuset under bryts eller ngt antar jag...

Vad händer om jag testar att använda lite "rubbing alcohol" på en anti-glare skärm? Riskerar jag att ha sönder hela skärmen eller bilden på ngt vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Finns det något sätt att kanske fixa sådana här repor?

Om repan inte är djup sitter den antagligen bara i antireflexfilmen vilken går att plocka bort, en guide hittar du exempelvis här.
Notera dock att den oskyddade skärmen är väldigt lättrepad, så den repfria tillvaron blir antagligen kortvarig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

@Lallo "Rubbing alcohol" tar inte bort repor. Dessutom riskerar du att alkoholen och den mekaniska påverkningen resulterar i en "suddig fläck".

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Lallo "Rubbing alcohol" tar inte bort repor. Dessutom riskerar du att alkoholen och den mekaniska påverkningen resulterar i en "suddig fläck".

Handlar det bara om mängden trådar? Både är ju 4 kärniga som jag förstår?

Permalänk
Skrivet av Kent:

@Lallo "Rubbing alcohol" tar inte bort repor. Dessutom riskerar du att alkoholen och den mekaniska påverkningen resulterar i en "suddig fläck".

Skrivet av Lallo:

Handlar det bara om mängden trådar? Både är ju 4 kärniga som jag förstår?

Jag förstår bokstavligen inte vad du (Lallo) menar med din fråga.

Rent allmänt: jag skulle lagt 700kr på U2412M any day, det är dock rätt bisarrt att nypriset fortfarande är så högt ute i butikerna. Har 2st själv och tycker det är helt okej (spelar som "värst" bf1).