Anti-Virus för server?

Permalänk
Medlem

Anti-Virus för server?

Hej,
Jag kör Windows Server 2016 på min server och funderar fall om ni kan rkeommendera något anti-virus program som fungerar bra på servrar?
Kaspersky har inte stöd för server i sin home produkt utom då lär man gå över till business och det kostar 2.000kr per år!

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Vi körde förut Panda vilket jag kan rekommendera, blockerar allt och lite till vilket nästan är nödvändigt med alla Cryptolockers som cirkulerar.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Immunet/ClamAV kostar gratis och fungerar på Windows Server. Om det är bra nog får du nog svara på själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

hmm, verkar som att man kanske måste dra stråt till stacken och betala 2.000kr per år för ett bra anti-virus.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Har du inte defender inbyggt?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

@Calby: Panda är billigare om du inte har lust att pröjsa 2 lax. 705 kr / år för Endpoint protection. Går enkelt att lägga till undantag för filer och övervaka servern från webben och se hot osv.

http://www.pandasecurity.com/sweden/enterprise/solutions/clou...

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mats42:

Har du inte defender inbyggt?

Han skrev ju att han ville ha ett bra antivirusprogram.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det blir Kaspersky iaf, såg att man även får licens för 5 datorer så då blir det 2000kr per år för både server + min hemdator.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Han skrev ju att han ville ha ett bra antivirusprogram.

Ja just det.
Dvs något som inte läcker minne.
Inte sänker systemet.
Inte levererar en massa falska larm osv och som är byggt för serverbruk

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mats42:

Ja just det.
Dvs något som inte läcker minne.
Inte sänker systemet.
Inte levererar en massa falska larm osv.

Precis, och något som faktiskt skyddar också, så Defender passar inte riktigt in.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Han skrev ju att han ville ha ett bra antivirusprogram.

Med tanke på att koden i de flesta AV verkar vara skriven av dagisbarn ska man inte vara så säker. Många av de utför MitM attacker och liknande och hakar in sig i kernelen på osäkra sätt. Det är långt ifrån att det ända som gäller är hur bra de är på att känna igen virus.

Beroende av vad servern faktiskt gör är det smartare att lägga AV på klienter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Precis, och något som faktiskt skyddar också, så Defender passar inte riktigt in.

98.8% detection av zero-day i april. 98 är branchmedel
99.9% mot vanliga virus i april 99 är branchmedel
ett enda falsklarm kontra snittets fyra

siffrorna kommer från av-test

Så bättre än snittet och kostar inget

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mats42:

98.8% detection av zero-day i april. 98 är branchmedel
99.9% mot vanliga virus i april 99 är branchmedel
ett enda falsklarm kontra snittets fyra

siffrorna kommer från av-test

Så bättre än snittet och kostar inget

Kaspersky nämndes t.ex. av TS, det får:

100%,
100% och
noll falsklarm.

Now what?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

hmm, verkar som att man kanske måste dra stråt till stacken och betala 2.000kr per år för ett bra anti-virus.

Om du tänker satsa så här så varför inte nöja dig med Defender(essentials?) + hårdvarubrandvägg PFSense emellan?
PfSense blockerar mycket attacker medan defendern skannar filerna, bör duga?

Edit:
Läste nu där uppe att Kaspersky ska köpas - Bra val imho, köpt det själv och kört det nu i 2 år betalt.
Enda jobbiga är att fatta sig på i början varför datorer inte kontaktar varandra är för att Kaspersky kategoriserar nätverken som Publica/Trusted/Not Trusted etc, och beroende på vad den är inställd på så fungerar allt som det ska...

För äldre men samma princip:
http://support.kaspersky.com/6423
Enda som jag kan säga är käpp i hjulet - inte lika lätt i nyare GUI't

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@Dunder:

Ja du får väl ställa dig frågan om en produkt som skyddar bättre än branchsnitt stämmer med ditt påstende "Precis, och något som faktiskt skyddar också, så Defender passar inte riktigt in" eller om det är som så att är man bättre än branchsnitt så är det gott nog. I synnerhet när man sparar en hel del trevliga pengar på det

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mats42:

@DunderKlumpen:

Ja du får väl ställa dig frågan om en produkt som skyddar bättre än branchsnitt stämmer med ditt påstende "Precis, och något som faktiskt skyddar också, så Defender passar inte riktigt in" eller om det är som så att är man bättre än branchsnitt så är det gott nog. I synnerhet när man sparar en hel del trevliga pengar på det

Använd då ett gratisprogram. Finns gott om såna som är mycket bättre än Defender. Kolla in valfri antivirustråd här på forat.

Branschsnitt betyder inte ett skvatt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Använd då ett gratisprogram. Finns gott om såna som är mycket bättre än Defender. Kolla in valfri antivirustråd här på forat.

Branschsnitt betyder inte ett skvatt.

jag tittar på vad produkterna presterar, inte vad folk tror. Presterar man bättre än branchsnitt i test så är man också bättre än genomsnittsprodukten i testet - svårare än så är det inte.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mats42:

jag tittar på vad produkterna presterar, inte vad folk tror. Presterar man bättre än branchsnitt i test så är man också bättre än genomsnittsprodukten i testet - svårare än så är det inte.

Precis, jag också, och att titta på genomsnittet blir helt fel. Varför ska man godta en undermålig produkt bara för att genomsnittet är ännu sämre?

Väldigt konstig logik.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder:

Nä det är helt rätt att titta på snittvärden ur flera perspektiv, de visar var branchen ligger generellt. Hade snittvärdet legat på 75% så hade det funnits utrymme för stora skillnader mellan produkterna. I det här fallet är snittet på 99% om vi tar detektion på kända mönster vilket visar att samtliga produkter presterar rätt likartat. Snittvärdet visar också att den absolut bästa produkten kan vara max 1% bättre än snittet vilket i sin tur visar att en snittprodukt definitivt inte är undermålig utan helt ok. Tar man sen då något som ligger över snitt så är de produkterna naturligtvis ännu något bättre. Tar man nått som når 0.1% från maxresultat så år det i mina ögon rätt långt från undermåligt - inte bäst men mer än gott nog

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mats42:

@DunderKlumpen:

Nä det är helt rätt att titta på snittvärden ur flera perspektiv, de visar var branchen ligger generellt. Hade snittvärdet legat på 75% så hade det funnits utrymme för stora skillnader mellan produkterna. I det här fallet är snittet på 99% om vi tar detektion på kända mönster vilket visar att samtliga produkter presterar rätt likartat. Snittvärdet visar också att den absolut bästa produkten kan vara max 1% bättre än snittet vilket i sin tur visar att en snittprodukt definitivt inte är undermålig utan helt ok. Tar man sen då något som ligger över snitt så är de produkterna naturligtvis ännu något bättre. Tar man nått som når 0.1% från maxresultat så år det i mina ögon rätt långt från undermåligt - inte bäst men mer än gott nog

Okej, agree to disagree, helt enkelt. Känns helt galet att titta på genomsnitt när det finns så många skojare på marknaden, men har man inte högre krav än så, så kör i vind. Helt onödigt i och med att det finns gratisalternativ dock.

Det finns fler trådar om detta däremot, så jag låter det vara här

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Har stött på Webroot på både servrar och endpoints i jobbet. Lätt installation, bra skydd vad det verkar och kompetent webb-gui för policy-styrning av dina anslutna enheter.

Inte fruktansvärt dyrt heller.

Kan va värt att kasta ett öga på när du ändå är igång och letar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Hej,
Jag kör Windows Server 2016 på min server och funderar fall om ni kan rkeommendera något anti-virus program som fungerar bra på servrar?
Kaspersky har inte stöd för server i sin home produkt utom då lär man gå över till business och det kostar 2.000kr per år!

Oj, 2000 kronor.

Vi hade en tråd uppe nyligen där det visade sig att de som jobbar med säkerhet kör Windows Defender av alla antivirusprogram (och för all del även Avast). Han som kollade med dem skulle säga upp sitt abonnemang på Kaspersky...

Den tråden kanske kan vara intressant för dig att läsa.

Antivirussystem free eller köp, rekommendation mottages tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Oj, 2000 kronor.

Vi hade en tråd uppe nyligen där det visade sig att de som jobbar med säkerhet kör Windows Defender av alla antivirusprogram (och för all del även Avast). Han som kollade med dem skulle säga upp sitt abonnemang på Kaspersky...

Den tråden kanske kan vara intressant för dig att läsa.

Antivirussystem free eller köp, rekommendation mottages tack

Ska ta och kolla lite på den.
Gällande 2.000kr per år så är det rätt mycket men det är tydligen inte bara anti-virus som följer med utom hela deras säkerhetspaket för mindre företag och jag kan sedan använda det på min laptop med.
Så det blir 1000kr per år per enhet då så att säga som att jag bara har 2st men man kan använda det på upp till 5st enheter + 1 server.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Vi kör F-Secure Server Security på alla våra servrar, bland det bättre virusskydden idag enligt mig. Kostar cirka 1000:-/år om man inte köper större volymer, går före Kaspersky för mig iallafall alla dagar i veckan..