Corsair Concept Zeus är trådlös mus med Qi-laddning via musmattan

Permalänk
Melding Plague

Corsair Concept Zeus är trådlös mus med Qi-laddning via musmattan

Trådlös kringutrustning visas upp Corsair när bolaget avslöjar Concept Zeus, vilken består av en mus och musmatta med inbyggd trådlös laddning via Qi-standarden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra idé. En musmatta att ladda telefonen på (när jag inte använder datorn) skulle spara plats på mitt minimala skrivbord.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Avstängd

Luktar som 1799:- idé

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Trodde den skulle ladda på hela mattan så musen laddades hela tiden, inte bara när man lägger den i hörnet.

Ganska meh.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Earthchill:

Riktigt bra idé. En musmatta att ladda telefonen på (när jag inte använder datorn) skulle spara plats på mitt minimala skrivbord.

Är det inte när man använder datorn som man vill ladda mobilen? När jag sitter mig framför datorn lägger jag ju ofta ifrån mig mobilen - en qi platta är ett bra ställe att lägga den på då.

Permalänk
Medlem

Synd att man måste placera musen på ett särskilt ställe, det borde ju betyda att man inte kan använda musen medan den laddar. Jag skulle gärna slippa tänka på batteriet, men med min Performance MX kan jag i alla fall bara sätta i USB-kabeln och fortsätta musa om det skulle ta slut. Intressant koncept, men jag skulle hellre sett att hela musmattan fungerade som laddare så att man aldrig behöver tänka på laddningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Synd att man måste placera musen på ett särskilt ställe, det borde ju betyda att man inte kan använda musen medan den laddar. Jag skulle gärna slippa tänka på batteriet, men med min Performance MX kan jag i alla fall bara sätta i USB-kabeln och fortsätta musa om det skulle ta slut. Intressant koncept, men jag skulle hellre sett att hela musmattan fungerade som laddare så att man aldrig behöver tänka på laddningen.

Köpte en Logitech G900 för några månader sedan men problemet med din och min är ju att den i praktiken bara är trådlös varannan gång jag använder den. Jag kommer ju aldrig ihåg att stoppa i sladden när jag går från datorn så det blir ju nästa gång jag sätter mig vid datorn och då är ju batteriet slut. Poängen med en trådlös mus ska ju vara att den faktiskt är trådlös hela tiden.
Håller dock med om att den bör kunna laddas över en större area.

Har funderat länge på den här idén själv, varför är det ingen som släpper en sån här produkt. Kan inte vara skitsvårt med tanke på att all teknik redan finns i både mobiltelefoner och laddare. Har själv både sån laddare på nattduksbordet och kompatibel telefon så det här är ju skitsmart.
Problemet med att den laddas medans man använder den är ju att batterier inte mår bra av 100% fyllnadsgrad hela tiden + att de blir jäkligt varma. Kan man komma på någon smart mjukvara som hindrar laddning tills batteriet är uttömt igen så hade ju det varit en bra idé kan jag ju tycka.

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem

Med mina senaste trådlösa möss har inte direkt batteritiden varit ett problem, att man kan ladda den i hörnet lär räcka gott och väl. Nån gång måste ni sova kids.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colery:

Köpte en Logitech G900 för några månader sedan men problemet med din och min är ju att den i praktiken bara är trådlös varannan gång jag använder den.

Nja, min Performance MX klarar sig i alla fall en vecka utan laddning på ett Eneloop 1900mAh-batteri, beroende på hur hårt jag använder den. Det är sällan jag blir lov att använda sladd till den.

Permalänk
Medlem

Har laddningsbara batterier i laddare bredvid musmattan så jag kan flippa batteriet vid behov. Men detta vore bättre. Har en Qi-platta där jag lägger mobilen, underskattat smidigt att slippa kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Är det inte när man använder datorn som man vill ladda mobilen? När jag sitter mig framför datorn lägger jag ju ofta ifrån mig mobilen - en qi platta är ett bra ställe att lägga den på då.

Har en sån platta redan, på jobbet fungerar det bra men hemma är skrivbordet löjligt trångt

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Ska man våga lägga en Samsung, går brandlarmet må tro?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colery:

Köpte en Logitech G900 för några månader sedan men problemet med din och min är ju att den i praktiken bara är trådlös varannan gång jag använder den. Jag kommer ju aldrig ihåg att stoppa i sladden när jag går från datorn så det blir ju nästa gång jag sätter mig vid datorn och då är ju batteriet slut. Poängen med en trådlös mus ska ju vara att den faktiskt är trådlös hela tiden.
Håller dock med om att den bör kunna laddas över en större area.

Har funderat länge på den här idén själv, varför är det ingen som släpper en sån här produkt. Kan inte vara skitsvårt med tanke på att all teknik redan finns i både mobiltelefoner och laddare. Har själv både sån laddare på nattduksbordet och kompatibel telefon så det här är ju skitsmart.
Problemet med att den laddas medans man använder den är ju att batterier inte mår bra av 100% fyllnadsgrad hela tiden + att de blir jäkligt varma. Kan man komma på någon smart mjukvara som hindrar laddning tills batteriet är uttömt igen så hade ju det varit en bra idé kan jag ju tycka.

Jag tror att det skulle kunna vara så att om man rör en sådan här mus över en av dessa spolar så uppkommer det en viss grad av induktionsbromsning, vilket åtminstone inte jag skulle godkänna i en sådan här produkt.

Någon typ av kortvägssändare, där telefonen kan skrika till laddaren att den är fulladdad, så att laddaren kan bryta strömmen vore bra att ha.

Permalänk
Medlem

Låter rätt meningslöst faktiskt..behåller hellre en laddare med ett extra par batterier under skrivbordet

Permalänk
Medlem

Okej om den hade laddat över hela musmattan, men laddning bara i ena hörnet känns lite meh.
Nej tack, jag är fortfarande skitnöjd över min G602, byter 2 AA batterier 2 gånger om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Jag tror att det skulle kunna vara så att om man rör en sådan här mus över en av dessa spolar så uppkommer det en viss grad av induktionsbromsning, vilket åtminstone inte jag skulle godkänna i en sådan här produkt.

Någon typ av kortvägssändare, där telefonen kan skrika till laddaren att den är fulladdad, så att laddaren kan bryta strömmen vore bra att ha.

Är inte så haj på induktion egentligen så jag vet vad induktionsbromsning skulle innebära för produkten men jag antar att det inte är så bra i praktiken då med andra ord. Men vad menar du skulle hända om du för musen över det här fältet på den här musmattan medans du spelar exempelvis? Fältet är ju visserligen "bra" placerat så man lär ju inte göra det så ofta men det lär ju hända lite då och då. Det är ju långt ifrån osannolikt

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colery:

Är inte så haj på induktion egentligen så jag vet vad induktionsbromsning skulle innebära för produkten men jag antar att det inte är så bra i praktiken då med andra ord. Men vad menar du skulle hända om du för musen över det här fältet på den här musmattan medans du spelar exempelvis? Fältet är ju visserligen "bra" placerat så man lär ju inte göra det så ofta men det lär ju hända lite då och då. Det är ju långt ifrån osannolikt

Spolen i laddaren avger ett oscillerande magnetfält, detta inducerar en ström i spolen i musen, som används för att ladda musen. Om man rör på en ledare i ett magnetfält så induceras en ström som skapar ett magnetfält sådant att det rörande föremålet bromsas (det är så bromsen på t.ex fritt fall på gröna lund funkar). Dock vet jag ju självklart inte hur stark bromsningen skulle bli, och om det påverkar något att magnetfältet i laddaren oscillerar. Men musen skulle kännas tyngre ovanför spolen, hur mycket vet jag inte, Corsair kanske vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Ska man våga lägga en Samsung, går brandlarmet må tro?

Hue hue.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Spolen i laddaren avger ett oscillerande magnetfält, detta inducerar en ström i spolen i musen, som används för att ladda musen. Om man rör på en ledare i ett magnetfält så induceras en ström som skapar ett magnetfält sådant att det rörande föremålet bromsas (det är så bromsen på t.ex fritt fall på gröna lund funkar). Dock vet jag ju självklart inte hur stark bromsningen skulle bli, och om det påverkar något att magnetfältet i laddaren oscillerar. Men musen skulle kännas tyngre ovanför spolen, hur mycket vet jag inte, Corsair kanske vet

Aha men det skulle inte "förstöra" batteriet eller så utan bara göra musen tyngre? Blir den tyngre ju snabbare man rör den eller är det i teorin samma? Om inte hastigheten påverkar bör man ju bara kunna göra musen lättare för att kompensera eller kanske bara minska magnetfältens påverkan på varandra. Långsammare laddning tänker jag men när den ändå ligger ovanpå hela tiden så spelar ju de typ noll roll.

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem

Musen kommer inte saktas ner av magnetfältet vad jag har förstått. Trådlös laddning är två kopparspiraler tillsammans med lite elektronik. En skickar ström och en tar emot. Spiralen som tar emot induceras med ström. Induktion uppstår. 99.5% av AC transformatorer i världen använder kopparspolat med järnkärna för att inducera och transformera ner spänning. Detta fungerar igenom att om du slår av och på strömmen till en spole så skapas ett vibrerande magnetfält pga strömmen flödar vilket sedan induceras i den mottagande spolen. Detta slutar tillsist med att du får en spänning i den spolen.

Detta var inte alls relevant till min första mening.

Qi fungerar som så att sänder en väldigt svag signal som kollar efter en capacistans. När den väl upptäcker det så kommer elektronik ta över för att kolla vad det är för något innan den börjar ladda.

Alltså kan du igenom mjukvara se till så att plattan inte laddar om du inte tex har musen över plattan i x antal sekunder.

Min poäng? Koppar har ett väldigt väldigt svagt magnetfält, det behövs ström för att alstra något magnetfält i koppar. Därav kommer spolen inte bromsas up av att gnidas förbi en annan spole. Förutsatt att båda spolarna är strömlösa. (Och att vi pratar uppfattningsbara skillnader. Går säkert att mäta sig till)

Permalänk
Medlem

Paketpris 2500:-?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Meh, här tänkte man att äntligen kommer en produkt som kan ersätta den gamla trådlös och batterilösa musen, men besviken blev man.
Blir till att klicka vidare på den gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colery:

Aha men det skulle inte "förstöra" batteriet eller så utan bara göra musen tyngre? Blir den tyngre ju snabbare man rör den eller är det i teorin samma? Om inte hastigheten påverkar bör man ju bara kunna göra musen lättare för att kompensera eller kanske bara minska magnetfältens påverkan på varandra. Långsammare laddning tänker jag men när den ändå ligger ovanpå hela tiden så spelar ju de typ noll roll.

Magnetfältet är redan oscillerande, så batteriet bör inte påverkas mer om man rör musen över spolen i laddaren. Induktionsbromsning ökar med hastighetsskillnaden mellan ledaren och magneten. Spänningen som skapas i ledaren ökar linjärt med hastighetsskillnaden, och kraften ökar linjärt med strömmen i ledaren, alltså ökar kraften linjärt med hastighetsskillnaden (åtminstone i ett ideellt scenario). Så om du rör musen åt något håll kommer induktionen försöka hålla emot, ju snabbare man rör musen, desto större blir motståndet.

Sen kanske det skulle gå att få ner styrkan på magnetfältet, eller göra något annat för att minimera inbromsningen, medan laddningen fortfarande är tillräcklig, det kan jag inte uttala mig om.

Notera att detta endast är principiellt, jag har ju ingen aning om vilken påverkan detta skulle ha i ett verkligt scenario.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Musen kommer inte saktas ner av magnetfältet vad jag har förstått. Trådlös laddning är två kopparspiraler tillsammans med lite elektronik. En skickar ström och en tar emot. Spiralen som tar emot induceras med ström. Induktion uppstår. 99.5% av AC transformatorer i världen använder kopparspolat med järnkärna för att inducera och transformera ner spänning. Detta fungerar igenom att om du slår av och på strömmen till en spole så skapas ett vibrerande magnetfält pga strömmen flödar vilket sedan induceras i den mottagande spolen. Detta slutar tillsist med att du får en spänning i den spolen.

Detta var inte alls relevant till min första mening.

Qi fungerar som så att sänder en väldigt svag signal som kollar efter en capacistans. När den väl upptäcker det så kommer elektronik ta över för att kolla vad det är för något innan den börjar ladda.

Alltså kan du igenom mjukvara se till så att plattan inte laddar om du inte tex har musen över plattan i x antal sekunder.

Min poäng? Koppar har ett väldigt väldigt svagt magnetfält, det behövs ström för att alstra något magnetfält i koppar. Därav kommer spolen inte bromsas up av att gnidas förbi en annan spole. Förutsatt att båda spolarna är strömlösa. (Och att vi pratar uppfattningsbara skillnader. Går säkert att mäta sig till)

Om det är möjligt att detektera huruvida musen är i användning, så att spolen i laddaren kan stängas av vid användning, så kommer definitivt inte induktionsbromsning vara ett problem, absolut.

Permalänk
Medlem

Mionix hade ju en prototyp på detta för länge sedan, vad hände med det egentligen? Då jag älskar Mionix-möss så hoppas jag att de kommer igång med det igen, men helst med en variant som kan ladda över hela mattan förstås (det spelar ingen roll för mig om det skulle gå långsammare pga svagare fält; hellre långsamt än fixpositionerat).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hjälpsam

Bra idé, tycker jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Om det är möjligt att detektera huruvida musen är i användning, så att spolen i laddaren kan stängas av vid användning, så kommer definitivt inte induktionsbromsning vara ett problem, absolut.

Jag skrev precis det, QI laddningen måste upptäckla en enhet först innan laddning ens kan börja. (om man inte vill att paddan ska ligga och suga ordentligt med ström hela tiden.) Alltså bör det vara relativt lätt att skriva in det i mjukvaran. Men jag har aldrig kodat så jag kan vara ute och cykla också..

Permalänk
Medlem

Någon som funderat över den elektromagnetiska strålningens påverkan på biologiskt material? Trådlös laddning är trevligt men kanske inte medans jag använder produkten.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig varit glad för trådlösa möss... för tunga (batteriet) och för bråkiga med latency och div annat.

Men.. jag gillar detta konceptet för en som inte måste ha prestandan av spelmus, eller om de iaf klarar sig på denna nivån. Att man dessutom väljer en standardiserad laddning är också helt klart positivt. Kan tänka mig detta för HTPCn ev.

Enda oron jag har är ... vad gör man när musmattan slitits ut?
Vad kostar det att köpa ersättare, och vad kostar hela kalaset?

Men iden är helt klart en bra sådan.

Permalänk
Medlem

Men om man kan ladda mha Qi så kan man väl tejpa fast en vanliga Qi under skrivbordet och sen ha en alldeles vanlig musmatta?
Hoppas de säljer den utan mattan.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.