Permalänk
Medlem

Köpråd ny mobil AKUT

Min Sony Z5 har gett upp och behöver en ny. Vilken kan ni tipsa om ? Är alla fortfarande skitömtåliga ? tänker då på skärmen överlag.

Vilka är bäst idag ? Kamera, batteritid och IP klassning hittar inga bra jämförande tester eller dylikt länka görna om ni har någon.

Vill ha bra kamera och batteri iallafall plus om den är IP klassad, och ingen är väl stöttålig idag heller antar jag. Har dålig koll på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moses666:

Min Sony Z5 har gett upp och behöver en ny. Vilken kan ni tipsa om ? Är alla fortfarande skitömtåliga ? tänker då på skärmen överlag.

Vilka är bäst idag ? Kamera, batteritid och IP klassning hittar inga bra jämförande tester eller dylikt länka görna om ni har någon.

Vill ha bra kamera och batteri iallafall plus om den är IP klassad, och ingen är väl stöttålig idag heller antar jag. Har dålig koll på marknaden.

LG G6 ska vara vatten och shock resistans.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Hur jämför den sig med S8 och XZ som också är två jag är intresserad utav, dock är jag osäker på S8:ans hållbarhet.

Har ni någon av dessa telefoner och vad är ni nöjda med, mindre nöjda med ?

Permalänk
Medlem

@Moses666: Hade jag valt mellan XZ Premium och S8 som jag tycker är rätt lika så hade jag nog kört på XZ Premium.

Sony är duktigare på att släppa updates och även om deras tidigare telefoner varit rätt ömtåliga så tycker jag de har skärpt till sig på senare tid. S8 har jag dock läst en del inlägg/omdömen att den är väldigt omtålig och lätt spricker hela vägen runt om ifall man tappar den.

Permalänk
Inaktiv

Hade valt S8 alla gånger. Kolla recensionerna på The Verge. Omdömena säger allt. Har aldrig ägt en Samsung, men hade köpt en om jag haft råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moses666:

Hur jämför den sig med S8 och XZ som också är två jag är intresserad utav, dock är jag osäker på S8:ans hållbarhet.

Har ni någon av dessa telefoner och vad är ni nöjda med, mindre nöjda med ?

Hade Samsung S8 haft dubbla simkort så hade det varit ett givet köp för mig. Många bra recensioner, bästa skärmen, bästa kameran, bästa känslan och mycket mer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Precis så som jag känner också. Valet står rätt kraftigt mellan Samsung och Sony just nu. Sonys är svår då det inte finns så många riktiga recensioner än från användare.

Men samsungs är IP klassad nu ? Ingen här som använder någon av LG, Sony eller Samsung som vill göra en input ? Hade varit ggggggreat

Måste bestämma mig idag haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moses666:

Precis så som jag känner också. Valet står rätt kraftigt mellan Samsung och Sony just nu. Sonys är svår då det inte finns så många riktiga recensioner än från användare.

Men samsungs är IP klassad nu ? Ingen här som använder någon av LG, Sony eller Samsung som vill göra en input ? Hade varit ggggggreat

Måste bestämma mig idag haha

Samsung har bättre kamera och större batteri än Sonys modeller. Du ska nog undvika LG.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Samsung har bättre kamera och större batteri än Sonys modeller. Du ska nog undvika LG.

Har haft lg 2 gånger ( optimus 7 och g3 mini) nöjd med båda och vet flera med den vanliga g3an som fortfarande använder den och är nöjda. Lg som tillverkare är det inget större fel på, var kanske det när de släppte optimus 2x men inte nu för tiden. Men G6 har jag inte provat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Moto X Force om du verkligen vill ha en skärm som tål stryk. För all del, det sitter bara 810 i den men priset är ju därefter (ca 2600:-).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moses666:

Precis så som jag känner också. Valet står rätt kraftigt mellan Samsung och Sony just nu. Sonys är svår då det inte finns så många riktiga recensioner än från användare.

Men samsungs är IP klassad nu ? Ingen här som använder någon av LG, Sony eller Samsung som vill göra en input ? Hade varit ggggggreat

Måste bestämma mig idag haha

Samsung S8 är IP68-klassad (damm och vatten-resistent) precis som LG G6 (G6 är dock stöttålig också).

S8 är enligt mig det bästa valet, följt utav G6 och sist XZ. Den har bäst kamera och batteritid utav samtliga (vann även i Swedroids blindtest när dom jämförde kameror).

G6 är ju dock ganska mycket billigare och definitivt ingen "skittelefon", men har man ingen begränsning på budget så är det som sagt S8 som gäller.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Hade Samsung S8 haft dubbla simkort så hade det varit ett givet köp för mig. Många bra recensioner, bästa skärmen, bästa kameran, bästa känslan och mycket mer.

Det finns S8-modeller med dubbla SIM-kort som egentligen är avsedda för Mellanöstern och Asien som man kan köpa på ebay. Själv kör jag S7 Edge med dubbla SIM-kort.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Har haft lg 2 gånger ( optimus 7 och g3 mini) nöjd med båda och vet flera med den vanliga g3an som fortfarande använder den och är nöjda. Lg som tillverkare är det inget större fel på, var kanske det när de släppte optimus 2x men inte nu för tiden. Men G6 har jag inte provat.

LG G5 är mer eller mindre oanvändbar med 4G för många på Tele2/Telenor och ingen bryr sig och ingen fix kommer. Finns dessutom en hel del andra problem med G5 och nyare modeller som V20.

Angående ovanstående inlägg så om budgeten är begränsad är S7 eller S7 Edge ett ännu bättre val än LG G6.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Bra svar och bra motiveringar. Har själv ägt en G2 en gång förut och var väldigt nöjd, nu fick jag en spricka i min Sony Z5 och vill byta.

Efter vad ni säger här lutar det mer och mer åt Samsungs håll, men varför inte XZ ? Vad är det som säger emot denna ?
Är det bara kameran som gör denna till ett bra val ?

Anledningen till att jag själv känner lite mer för Samsung är ju också att den är lite mindre än XZ då jag jämför med z5 vill jag inte ha någon som är jättemycket större än denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moses666:

Efter vad ni säger här lutar det mer och mer åt Samsungs håll, men varför inte XZ ? Vad är det som säger emot denna ?
Är det bara kameran som gör denna till ett bra val ?

Kameran på XZ är sämre än S8/S7 och batteriet och RAM-minnet är mindre.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moses666:

Hur jämför den sig med S8 och XZ som också är två jag är intresserad utav, dock är jag osäker på S8:ans hållbarhet.

Har ni någon av dessa telefoner och vad är ni nöjda med, mindre nöjda med ?

Skrivet av Cr0wN:

@Moses666: Hade jag valt mellan XZ Premium och S8 som jag tycker är rätt lika så hade jag nog kört på XZ Premium.

Sony är duktigare på att släppa updates och även om deras tidigare telefoner varit rätt ömtåliga så tycker jag de har skärpt till sig på senare tid. S8 har jag dock läst en del inlägg/omdömen att den är väldigt omtålig och lätt spricker hela vägen runt om ifall man tappar den.

Jag köpte en XZ för att jag haft Sony under så många år och jag tänkte att det är lättast så. Jag ångrar mig att jag tog den.

Batteritiden är pinsam med dem senaste två uppdateringarna... Jag bytte från en Z2 till denna och även efter drygt två år med Z2an så håller den nog bättre batteritid än XZan.

Hade jag kunnat spola tillbaka tiden så hade jag tagit S8an alla dagar i veckan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det finns S8-modeller med dubbla SIM-kort som egentligen är avsedda för Mellanöstern och Asien som man kan köpa på ebay. Själv kör jag S7 Edge med dubbla SIM-kort.

LG G5 är mer eller mindre oanvändbar med 4G för många på Tele2/Telenor och ingen bryr sig och ingen fix kommer. Finns dessutom en hel del andra problem med G5 och nyare modeller som V20.

Angående ovanstående inlägg så om budgeten är begränsad är S7 eller S7 Edge ett ännu bättre val än LG G6.

Yes, det är dock inte intressant utan garanti!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

XZ premium blir den likvärdig XZs med skillnaden att den är 4k skärm? Svävar över LG fortfarande lite, vet inte varför. Skitsvårt att riktigt bestämma mig samtidigt som jag måste bestämma mig idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Yes, det är dock inte intressant utan garanti!

Du har oftast ett års garanti från säljaren.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Aja jag köpte mig en S8 iallafall känns som det bästa alternativet, får hoppas skärmen inte går sönder direkt haha. Tycker ju tillverkarna borde satsa mer på skärmar som håller då det är den svaga länken just nu men det är ju bara vad jag tycker

Tack för all hjälp från er också !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moses666:

Aja jag köpte mig en S8 iallafall känns som det bästa alternativet, får hoppas skärmen inte går sönder direkt haha. Tycker ju tillverkarna borde satsa mer på skärmar som håller då det är den svaga länken just nu men det är ju bara vad jag tycker

Tack för all hjälp från er också !

Passa dig bara, det blir dyrt som tusan ifall den spricker. Kostar 2-3000 om inte mer att byta skärm.

Permalänk
Medlem

Är den bygg på samma sätt som s7 edge kostar det nog närmare 4k

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Mja samma som för min Z5 som sprack nu skulle gå på 1900-2000 kronor att byta ut skiten, så tecknade mig en försäkring. Det tråkiga är ju att skärmen är lika ömtålig på alla mobiltelefoner och alla är typ lika dyra att byta ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Passa dig bara, det blir dyrt som tusan ifall den spricker. Kostar 2-3000 om inte mer att byta skärm.

Där hjälper det att ha en drulleförsäkring, då ligger självrisken på ~1500kr.

Visa signatur