Rackskenor från Kjell&Co?

Permalänk
Medlem

Rackskenor från Kjell&Co?

Tja! någon som monterat en server på dessa: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Tänkte om man monterar fram och bak i racken, om det räcker som stöd? hittar ingen viktuppgift på dessa.

Permalänk
Medlem

Om rackets djup inte är större än längden på servern. Annars behöver du hela skenor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Om rackets djup inte är större än längden på servern. Annars behöver du hela skenor.

Nej precis, servern är till och med lite längre (öppet rack).
Men tror du att dom klarar vikten? (är en storage server på 2u så väger väl närmare 30kg med diskar kanske?)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VooDoo:

Nej precis, servern är till och med lite längre (öppet rack).
Men tror du att dom klarar vikten? (är en storage server på 2u så väger väl närmare 30kg med diskar kanske?)

Varför inte skaffa riktiga skenor? Känns bara dumsnålt. Ska du dra ut den kommer den ju störtdyka om ni inte ä två. Skenor kan du köpa relativt billigt i andra hand

Permalänk
Medlem

Köp två hyllor istället? Servern kommer passa och den kan rent fysiskt inte trilla ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Varför inte skaffa riktiga skenor? Känns bara dumsnålt. Ska du dra ut den kommer den ju störtdyka om ni inte ä två. Skenor kan du köpa relativt billigt i andra hand

Jo, lite dumsnålt kanske det är.
Dock så kostar skenor till den närmare 800kr inkl frakt + moms och ev tull från ebay.
Finns ju roligare saker att lägga pengar på men förstår vad du menar.

Skrivet av Spiffman:

Köp två hyllor istället? Servern kommer passa och den kan rent fysiskt inte trilla ner.

Skulle kunna fungera det med, anledningen va att Kjell finns ju fysiskt så lätt att bara åka dit och köpa

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VooDoo:

Jo, lite dumsnålt kanske det är.
Dock så kostar skenor till den närmare 800kr inkl frakt + moms och ev tull från ebay.
Finns ju roligare saker att lägga pengar på men förstår vad du menar.

Skulle kunna fungera det med, anledningen va att Kjell finns ju fysiskt så lätt att bara åka dit och köpa

Du kan hitta begagnade på tradera, blocket eller bara från företag som köper nya varje gång de byter. Vill du inte det så rekommenderar jag iaf att du köper två plattjärn som du kapar i rackets längd och och skruvar fast (med försänkt skruv). Då kan iaf inte servern krascha rakt ner ifall någon bestämmer sig för att dra lite i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Du kan hitta begagnade på tradera, blocket eller bara från företag som köper nya varje gång de byter. Vill du inte det så rekommenderar jag iaf att du köper två plattjärn som du kapar i rackets längd och och skruvar fast (med försänkt skruv). Då kan iaf inte servern krascha rakt ner ifall någon bestämmer sig för att dra lite i den.

Jo, fast tycker jag letat ett tag men inte hittat (det är en till en supermicro cse-836)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VooDoo:

Jo, fast tycker jag letat ett tag men inte hittat (det är en till en supermicro cse-836)

Du kan alltid testa höra med @GGSPhttp://ggsp.se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Du kan alltid testa höra med @GGSPhttp://ggsp.se.

Skickade faktiskt dom ett mail här under dagen, hoppas på att dom kanske har några liggandes

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Har dem. Kan inte rekommendera. Har en switch stående på sådana och det blir jäkligt rackligt. Har försnillat fästena till min switch, men har en punkt på min lista att försöka leta upp dem eller beställa nya.

Edit: Om man har lagt så mycket pengar på rack och server så är kanske 800kr värt det ändå? Skulle jag tycka i alla fall. Varför avsluta med en halvmesyr?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har dem. Kan inte rekommendera. Har en switch stående på sådana och det blir jäkligt rackligt. Har försnillat fästena till min switch, men har en punkt på min lista att försöka leta upp dem eller beställa nya.

Edit: Om man har lagt så mycket pengar på rack och server så är kanske 800kr värt det ändå? Skulle jag tycka i alla fall. Varför avsluta med en halvmesyr?

Ok! tack för input, då blir det inte dom.
Anledningen är mest att jag inte orkar vänta utan skulle vilja sätta upp servern idag.

//P

Permalänk
Medlem

GG verkar ha till bra pris så köper av dom!

Permalänk
Hedersmedlem

Kör dem för lite mindre switchar och små appliances i mitt rack, fungerar bra. Om man monterar både fram och bak så tar de nog hyfsat mycket vikt skulle jag tippa.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+