AMD Ryzen 3 lanseras tredje kvartalet – samtliga Ryzen blir Oculus Ready

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 3 lanseras tredje kvartalet – samtliga Ryzen blir Oculus Ready

Processormakaren ringar in lanseringsfönstret för instegsserien Ryzen 3 och meddelar samtidigt att samtliga Ryzen för stationära datorer blir Oculus Ready.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det intressanta blir vad de har mot Pentium G4560.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se fler än två stycken R3-modeller eller en modell under tusenlappen. De ska ju ha APU:er också, dvs processorer med integrerad grafik. Kan inte tänka mig att de lanserar en 700-kronors CPU utan grafik.

Liten poin till @MakeCoke

Jag hoppas också att proppen går ur för mITX till AM4 i och med R3. De flesta som köper små system torde vara folk som faktiskt vill ha en liten och strömsnål dator och inte folk som håller på med DAN cases och liknande monsterbyggen i små format. Jag antar att moderkortstillverkarna inte har ansett att det funnits en stor nog marknad ännu för mITX med sockel AM4.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GilbertG:

Jag har svårt att se fler än två stycken R3-modeller eller en modell under tusenlappen. De ska ju ha APU:er också, dvs processorer med integrerad grafik. Kan inte tänka mig att de lanserar en 700-kronors CPU utan grafik.

Liten poin till @MakeCoke

I och för sig har ju Athlons fyllt den rollen upp till nu, trots existerande APU:er i samma segment.
Athlon II X4 845 var ju till exempel ett kap för pengarna innan Pentium G4560 kom: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3534330

Jag hoppas verkligen för AMD:s del att de kan släppa processorer i 500-1000kr segmentet med Ryzen också.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Bara någon enstaka procent av alla användare behöver ha mer kraft eller extern gpu, så jag ser fram emot dessa då vi kan få en ny generation budget datorer som inte är slöa.
Synd bara att ssd är så förbannat dyra och blir en stor utgift i förhållande till allt annat. Jag har en gammal i7 4770 stående jobbet med hdd och den känns slö som en.. och ingen vill röra den till något (var en fabriks-dator till receptionisten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Bara någon enstaka procent av alla användare behöver ha mer kraft eller extern gpu, så jag ser fram emot dessa då vi kan få en ny generation budget datorer som inte är slöa.

De Ryzen 3 som benämns här saknar grafikdel. Raven Ridge med intern grafikdel kommer också kallas Ryzen, men kanske inte nödvändigtvis Ryzen 3/5/7 för klarhetens skull.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk

Skrev inte AMD på sin AMA att de inte skulle lansera Ryzen utan SMT? Eller var det något påhitt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Bara någon enstaka procent av alla användare behöver ha mer kraft eller extern gpu, så jag ser fram emot dessa då vi kan få en ny generation budget datorer som inte är slöa.
Synd bara att ssd är så förbannat dyra och blir en stor utgift i förhållande till allt annat. Jag har en gammal i7 4770 stående jobbet med hdd och den känns slö som en.. och ingen vill röra den till något (var en fabriks-dator till receptionisten)

Är väl inte så dyrt att peta in en SSD i jobbdatorn för under en tusenlapp. En ganska billig uppgradering mot att köpa en ny dator.
Sen beror det givetvis på vad den ska användas till.
Sitter på jobbet med en i7 3770S, 16GB RAM och 240GB SSD, känns inte ett dugg slö fast jag har många program igång samtidigt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lembritt:

Är väl inte så dyrt att peta in en SSD i jobbdatorn för under en tusenlapp. En ganska billig uppgradering mot att köpa en ny dator.
Sen beror det givetvis på vad den ska användas till.
Sitter på jobbet med en i7 3770S, 16GB RAM och 240GB SSD, känns inte ett dugg slö fast jag har många program igång samtidigt.

Kass grafikkort och annat. Den är stående och inväntar skroten.
Min poäng är dock att nästan vilken dator som helst idag känns megaslö om man ej minst har ssd.

Permalänk
Medlem

En Ryzen 3 skulle nog sitta fint i HTPC:n, så att vänta och se vad denna Lilleman presterar kan bli intressant. GJ AMD

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro