Asus, Lenovo och HP gör ARM-baserade Windows 10-datorer

Permalänk
Melding Plague

Asus, Lenovo och HP gör ARM-baserade Windows 10-datorer

Under Computex presenterar Microsoft de första företagen som lanserar Windows 10-datorer baserade på ARM-processorer, där Asus, HP och Lenovo blir först ut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra, Qualcomm, en ny konkurrent som kan pressa sig in på Intels marknad med ARM cpu:er.

Om detta är framgångsrikt kommer andra följa med egna ARM cpu:er som Samsung, MediaTek, Huawei mfl

En mardröm för Intel MEN rena drömmen för oss konsumenter.

Intel's dominans måste stoppas så vi kan få innovation och utveckling på marknaden, enda sättet att få fart på Intel är med konkurrens.

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

Dessa kretsar är kapabla till att emulera klassiska Windows-applikationer, så kallade x86-applikationer, med lika god prestanda som om de skulle köras på en x86-processor.

Luddigt. Inte kan man väl jämföra rätt av på det viset utan vidare specifikationer? En Atom x86 är ju inte lika snabb som en 7700K till exempel. Menar man "bara" att prestandan blir användbar/fullgod och inte värdelös?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Dessa kretsar är kapabla till att emulera klassiska Windows-applikationer, så kallade x86-applikationer, med lika god prestanda som om de skulle köras på en x86-processor.
Vilka 86or? Stor skillnad på laptop-cpuerna 8086 och en Xeon E3-1505M v5 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Luddigt. Inte kan man väl jämföra rätt av på det viset utan vidare specifikationer? En Atom x86 är ju inte lika snabb som en 7700K till exempel. Menar man "bara" att prestandan blir användbar/fullgod och inte värdelös?

De menar sannolikt att själva emuleringen inte innebär någon prestandaminskning.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Gud vad jag hoppas att detta kommer bli lyckat. Först har Intel konkurrens från AMD igen, och sen på den bärbara sidan från Qualcomm? Det stavas gott för oss konsumenter må jag allt säga.

Permalänk
Snusfri

Mycket intressant detta, hoppas att vi kommer att få se billiga laptops med 1080p skärmar snart då.

Det finns alldeles för många laptops med 1368x768 upplösning idag, 1080p måste bli minsta acceptabla standard även när det gäller laptops.

En 13" 1080p laptop med 835, 4-8GB Ram, 120GB SSD borde kunna landa runt 2000-2500:- vilket skulle vara en alldeles lagom dator åt dem flesta som inte spelar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon159643: Precis som @MakeCoke skriver så syftar Microsoft och Qualcomm sannolikt till att det inte blir någon prestandaförsämring jämfört med om applikationerna hade körts på motsvarande lågenergi-propp i dagens ultrabooks. Tidigare har ARM-kretsarna inte varit tillräckligt potenta för att köra fullstort Windows-system och emulera x86-mjukvara, vilket Qualcomm menar att Snapdragon 835 är.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Den koden som 'översätts' till ARM sparas också på disk så att när man kör applikationen nästa gång så behövs ingen emulering göras.

https://channel9.msdn.com/events/Build/2017/P4171

Permalänk
Medlem

Det häer är ju kanon. Om det kan innebära att intel blir konkurrensutsatt även på laptopmarknaden

Först AMD och nu diverse ARM-tillverkare. Detta blir bra. Intels dominans måste brytas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Innebär detta att det skulle funka med Dualboot på en Android-lur rakt av eller behöver man en speciell version av Windows för det specifika telefonen?

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det häer är ju kanon. Om det kan innebära att intel blir konkurrensutsatt även på laptopmarknaden

Först AMD och nu diverse ARM-tillverkare. Detta blir bra. Intels dominans måste brytas.

Risken är väl att AMD drabbas hårdare än Intel om Windows on ARM blir populärt.

Permalänk
Medlem

Jag visste inte att Microsoft ämnar ge Windows 10 LTE-stöd. Väldigt bra för väldigt många. Då skulle det alltså inte krävas en ARM-processor för LTE-stöd. Nice. Men väldigt bra med ARM-processorer också - mer konkurrens och fler valmöjligheter, ja tack!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

De menar sannolikt att själva emuleringen inte innebär någon prestandaminskning.

Finns inte en chans att det stämmer. Däremot verkar det göras en översättning från x86 till ARM, som cachas på lagringsutrymme, så nästa gång programmet körs blir det nativeprestanda.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Iom att det Qualcomm, undrar om datorerna blir utan uppdateringar efter två år.

Permalänk

Kan priserna hållas nere då?

Borde vara upplagt för att det ska bli dyra datorer med Qualcomms flaggskepps SoC? Kollar man på Chromebooks är de med ARM minst lika dyra som Intel motsvarigheterna..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag vill ha detta på en mobil med dockningsstation.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

En 13" 1080p laptop med 835, 4-8GB Ram, 120GB SSD borde kunna landa runt 2000-2500:- vilket skulle vara en alldeles lagom dator åt dem flesta som inte spelar.

Men en surfplatta med 1080p-skärm, Snapdragon 835, 4GB RAM och 32-64 GB flashminne (ej SSD-snabbt) kostar ju snarare 7-8000 kr, så att en laptop med samma specifikation skulle kosta 2 000 är en önskedröm. Snarare hamnar dessa på runt 8 000 kr skulle jag tro.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

"Dessa kretsar är kapabla till att emulera klassiska Windows-applikationer, så kallade x86-applikationer, med lika god prestanda som om de skulle köras på en x86-processor."

Ah, vad bra, då behöver vi ju inga x86-processorer alls, och då kan jag få fullgod prestanda som en 16-kärnig i9 då för inga pengar alls då ARM alltid sägs vara strömsnålare, billigare och bättre än x86... fint! Can I haz a 8 core ARM-x86 in my MSWatch please?

Nädu, jag känner doften av en ny "Atom" där allt skulle vara så fantastiskt, snabbt och bra och det kunde drivas på en näve AAA-batterier och en handvev... Atom-processorerna var horribelt slöa och värdelösa... ARM-arkitekturen är bra för väldigt mycket, men tror inte det kommer vara ett bra sätt att utmanövrera x86, utan mer som ett komplement för ett fåtal billiga low-end system att kunna köra x86-kod också. Med liknande "upplevelse" som med Atom-processorerna...

Mycket snack iaf, vi får se hur det verkligen ligger till eller om det bara är snömos från entusiastiska marknadsmänniskor.

Permalänk

Det som fortfarande är lite märkligt är just att en modifierad version av programmet sparas. Många licenser tillåter inte att produkten modifieras så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

När den kommer så har den ju gammalt SoC då Snapdragon 845 är på gång.
Sen tar jag nog hellre än x86 än en ARM då x86 är mer standardiserat.