Permalänk

Nytt grafikkort till Ryzen 7 1700

Idag rann den sista droppen tålamod för AMD ur kroppen. Hur är det att gå tillbaks från FreeSync till "bara" 144Hz? Just nu känns det så jävla ovärt att vänta på AMD. Inte så att AMD har något vettigt kort som kan driva 1440p utom möjligen Fury X med, 3(?) år på nacken. Nej till september tänker jag inte vänta.

Just nu lutar jag åt GTX 1080 eller kanske 1080Ti. Ska som sagt klara att driva 1440p och köras i ett system med Ryzen 7 1700 och 16Gb ram.

EDIT: Jag tar också tacksamt emot förslag på modeller/tillverkare som presterar bra.
EDIT 2: Det ska få plats i ett Phanteks Eclips P400S också.

Permalänk
Medlem

@shortleif: Förstår din besvikelse, Radeon RX Vega är två månader bort. Fury är faktiskt ett riktigt bra kort för 1440P, kan du fynda ett Fury X eller ett Fury för en bra peng är det inte alls ett dåligt alternativ.

Annars är valfritt GTX 1080 utmärkt, 1080Ti är dyrt för prestandan, 1080 anser jag vara sweetspot just nu om du tittar på prestanda per krona, eller om du hittar ett riktigt billigt 1070.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är ju om du har råd till GTX 1080 Ti?
Isåfall hade jag siktat in mig på den då GTX 1080 inte lär orka 60 fps i 1440p länge till om man vill ha mycket ögongodis.
Är man villig att tumma på grafikkvalitén dock så funkar ett GTX 1080.

Skrivet av Aeig:

@shortleif: Förstår din besvikelse, Radeon RX Vega är två månader bort.

Minst, man kan nog räkna med 3-4 innan man har kortet i handen. :/
(Vega visas upp i början av augusti, så man lär inte ha det i handen före andra halvan av augusti - ännu senare om man ska ha eftermarknadskylare.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@shortleif: Jag kan inte annat än att hålla med dig. Jag har suttit och väntat på Vega ett bra tag nu med min Freesync-skärm. Funderar på om jag ska hoppa över till Nvidia både vad gällande skärm och kort, men det lär väl kosta mer än det smakar.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Den stora frågan är ju om du har råd till GTX 1080 Ti?
Isåfall hade jag siktat in mig på den då GTX 1080 inte lär orka 60 fps i 1440p länge till om man vill ha mycket ögongodis.

Minst, man kan nog räkna med 3-4 innan man har kortet i handen. :/
(Vega visas upp i början av augusti, eftermarknadskylare går att beställa under augusti och har man tur får man det levererat i slutet av augusti/början av september)

Ja råd har jag, men någonstans i mig finns ändå ett price/performance tänk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MinscS2: 60FPS i 1440P kräver inte ett 1080Ti, mitt Radeon Pro Duo (2x Fiji) hanterar det utmärkt med mycket "ögongodis", endast AA som verkligen gör att prestandan dyker, men även där är FXAA eller 2MSAA tillräckligt då upplösningen är högre, då spelar jag BF1, Overwatch, Prey, Deus Ex M:D, mfl.

Vega kommer sannolikt bli lika snabbt som ett 1080Ti, och kosta en tusenlapp mindre, med stöd för Freesync 2 osv, jag är hyfsat säker på att när det är släppt är dom som köper det nöjda.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@MinscS2: 60FPS i 1440P kräver inte ett 1080Ti

Nej, har jag sagt det?

GTX 1080 orkar 60 fps (iaf enligt Sweclockers grafer), men i vissa titlar så är det inga stora marginaler direkt.
Vill man däremot ha mer än 60 fps (1440p 144 Hz är rätt vanligt) eller framtidssäkra sig lite så är ett GTX 1080 Ti det enda valet - om det sen är värt prislappen är upp till TS.

Vanliga GTX 1080 räcker som sagt om man är villig att tumma lite på inställningarna.

Skrivet av Aeig:

Vega kommer sannolikt bli lika snabbt som ett 1080Ti, och kosta en tusenlapp mindre, med stöd för Freesync 2 osv, jag är hyfsat säker på att när det är släppt är dom som köper det nöjda.

Vågade gissningar. Jag hoppas du har rätt, men är nog lite skeptisk. Ska nog bokmärka detta inlägget.

Oavsett så är väl huvudproblemet snarast att folk har börjat tröttna på att vänta?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Jag tolkade ditt svar som att ett 1080 ej är tillräckligt för 1440P 60FPS med höga inställningar i närtid, därav nödvändigheten av ett 1080Ti.

Hursomhelst, du har rätt i att köparna är trötta på att vänta, med all rätt. AMD har skött Vega väldigt dåligt, konstant skjutit upp det samt ej lämnat någon större mängd information. Kan vara tillgången på HBM2 i kombination med efterfrågan på kort för datacenter som ställer till det, kretsen i sig är färdig sen länge och nu återstår bara optimeringar i drivrutinerna och släpp.

Beräkningskraften i Frontier Ed. är ju brutal med 25TF, Radeon Pro Duo har 16TF, men det i sig säger inte särskilt mycket om spelprestandan tyvärr.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Jag tar också tacksamt emot förslag på modeller/tillverkare som presterar bra.

Det ska få plats i ett Phanteks Eclips P400S också.

Permalänk

Har tittat runt på några kort. Något som känns extra värt att satsa på? Zotacs 1080 Ti känns väldigt prisvärt om det inte är något som är direkt fel på kortet, eller om det är för stort (det ska få plats enligt Phanteks).

GTX 1080
EVGA GTX 1080 SC Gaming 5890:- NetOnNet
Gigabyte GTX 1080 Windforce 5799:- CDON
MSI GTX 1080 Gaming X 5890:- NetOnNet/Elgiganten Elgiganten har tydligen någon Cashback deal på 475:- (som gäller t.o.m. idag), vilket gör att kortet borde landa på 5415:-
ASUS GTX 1080 Strix Gaming 6190:- NetOnNet

GTX 1080 Ti
Zotac GTX 1080 Ti AMP! 7899:- Komplett
MSI GTX 1080 Ti Gaming X 8790:- Inet

MSIs kort har fått väldigt fin review här på sweclockers, men hur mycket bättre kan MSIs kort egentligen vara? Det är 11% dyrare

Permalänk
Medlem

Finns fler märken som presterar lika bra som Asus och MSI. Jag har Palit 1080 Superjetstream och den är riktigt tyst och presterar precis som alla andra 1080 kort. Just mitt exemplar har lite coilwhine men det kan man få med alla Pascal kort oavsett vilken tillverkare man väljer.
5900kr - https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3713115

Finns också som 1080 Ti för 7817kr
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4228878
Och ja, Proshop går de utmärkt att beställa från

Personligen är nog Zotac AMP Extreme min favorit men de korten är mycket dyra tyvärr

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Finns fler märken som presterar lika bra som Asus och MSI. Jag har Palit 1080 Superjetstream och den är riktigt tyst och presterar precis som alla andra 1080 kort. Just mitt exemplar har lite coilwhine men det kan man få med alla Pascal kort oavsett vilken tillverkare man väljer.
5900kr - https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3713115

Finns också som 1080 Ti för 7817kr
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4228878
Och ja, Proshop går de utmärkt att beställa från

Personligen är nog Zotac AMP Extreme min favorit men de korten är mycket dyra tyvärr

Beställde från Proshop ganska nyligen och blev besviken när mina ramminnen kom packade i ett knappt vadderat kuvert med en del konstiga märken på. Minnena funkade bra, men kändes rätt oansvarigt.

Permalänk

Sitter lite i samma båt tänkte "japp nu kommer äntligen amds kort så man kan kolla om nvidia eller amd har bäst/krona"

men så förlänger dem tills augusti istället... Tänkte jag skulle byta ut mitt 290, fungerar super men skulle vilja kunna kräma på lite mer ögongodis.

Så har sneglat lite på 1070 (runt den prisklassen jag köper kort)

Verkar dock som du har råd med 1080/1080ti så är ju helt klart Ti bättre och har du råd med det hade jag gasat på med det kortet. Dock är 1080 fortfarande ett VÄLDIGT bra kort och jag tror du blir nöjd med vilket som i detta fallet.

Angående märken så tror jag inte det spelar så stor roll, dem poresterar ganska snarlika. Hade nog gått efter det kortet med tyst och bra eftermarknadskylare (sålänge du inte skall köra på customer vatten)

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Skrivet av martin_opell:

Sitter lite i samma båt tänkte "japp nu kommer äntligen amds kort så man kan kolla om nvidia eller amd har bäst/krona"

men så förlänger dem tills augusti istället... Tänkte jag skulle byta ut mitt 290, fungerar super men skulle vilja kunna kräma på lite mer ögongodis.

Så har sneglat lite på 1070 (runt den prisklassen jag köper kort)

Verkar dock som du har råd med 1080/1080ti så är ju helt klart Ti bättre och har du råd med det hade jag gasat på med det kortet. Dock är 1080 fortfarande ett VÄLDIGT bra kort och jag tror du blir nöjd med vilket som i detta fallet.

Angående märken så tror jag inte det spelar så stor roll, dem poresterar ganska snarlika. Hade nog gått efter det kortet med tyst och bra eftermarknadskylare (sålänge du inte skall köra på customer vatten)

Lägger stor vikt vid att kortet är tyst och inte har något coil whine. Vatten kommer jag inte att köra och har heller inget fönster på lådan så RGB är inte heller viktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Lägger stor vikt vid att kortet är tyst och inte har något coil whine. Vatten kommer jag inte att köra och har heller inget fönster på lådan så RGB är inte heller viktigt

coilwhine kan du få med vilket kort som helst det spelar ingen roll vilken tillverkare det är.

köp billigaste 2,5slot kylaren t.ex palit jetstream eller gainward phoenix, jag har själv ett 1070 palit jetstream det är knäpptyst även under load och som du sa tidigare proshop paketerar lite ansvarslöst ser ut som att dom skickar ett gigantiskt kuvert men kortet är ju väl packat i sin egen låda.

köp ett 1080 inte ti, ti är för dyrt för vad det ger.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Beställde från Proshop ganska nyligen och blev besviken när mina ramminnen kom packade i ett knappt vadderat kuvert med en del konstiga märken på. Minnena funkade bra, men kändes rätt oansvarigt.

Synd att de blev så för dig. Jag köpte fulltower chassi, 200mm fläkt och RAM därifrån och det var inga som helst problem med paketeringen. Men chansen ökar väl när man köper från de absolut billigaste ställena. Men kan va värt de då de ofta skiljer rätt mycket i pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av Kethsi:

coilwhine kan du få med vilket kort som helst det spelar ingen roll vilken tillverkare det är.

köp billigaste 2,5slot kylaren t.ex palit jetstream eller gainward phoenix, jag har själv ett 1070 palit jetstream det är knäpptyst även under load och som du sa tidigare proshop paketerar lite ansvarslöst ser ut som att dom skickar ett gigantiskt kuvert men kortet är ju väl packat i sin egen låda.

köp ett 1080 inte ti, ti är för dyrt för vad det ger.

Ger 2,5-slot stor skillnad mot en vanlig 2-slot? Det borde få plats med tanke på att mitt ljudkort sitter i PCI-slotten ovanför grafikortet och inte under som jag hade tidigare, vilket ger en hel del utrymme nedåt.

Just nu lutar det åt MSI GTX 1080 Gaming X 5890:- (5415:- efter cashback) från Elgiganten. Men är fortfarande lite osäker å hur bra det driver 1440p i högre uppdateringsfrekvenser, ca 40 fps / 30% skillnad enligt sweclockers prestandaindex

Alternativt Ti-versionen från ZOTAC, känns prisvärt för ett topend-kort och lär hålla lite längre i tid för 1440p.

Permalänk

Slog till på ZOTAC 1080 Ti AMP från komplett. Får känna på det köpet de närmsta dagarna, 14 dagars ångerrätt kan komma till pass

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Ger 2,5-slot stor skillnad mot en vanlig 2-slot? Det borde få plats med tanke på att mitt ljudkort sitter i PCI-slotten ovanför grafikortet och inte under som jag hade tidigare, vilket ger en hel del utrymme nedåt.

Just nu lutar det åt MSI GTX 1080 Gaming X 5890:- (5415:- efter cashback) från Elgiganten. Men är fortfarande lite osäker å hur bra det driver 1440p i högre uppdateringsfrekvenser, ca 40 fps / 30% skillnad enligt sweclockers prestandaindex

Alternativt Ti-versionen från ZOTAC, känns prisvärt för ett topend-kort och lär hålla lite längre i tid för 1440p.

ser att du redan köpt ett kort men i alla fall, de flesta kylarna på high end kort idag är 2,5slot alltså ganska tjocka kylare som kyler bra och låter fläktarna gå lite långsammare vilket gör det hela ännu tystare och självklart så är dom semi passiva också så fläktarna stannar när den är under en viss temperatur.

ett 1080 klarar nog köra de mesta i 1440p 100+ fps om man ändrar lite i inställningarna, sweclockers och andra benchmarks brukar alltid köra maxat allt det ger inte en rättvis bild imo därför i 1440p kan man lätt dra ner på t.ex AA och det kommer inte märkas bortsett från att din fps går upp en bit och high istället för ultra samma där det är svårt att märka någon skillnad i de flesta fallen.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Skrivet av Kethsi:

ser att du redan köpt ett kort men i alla fall, de flesta kylarna på high end kort idag är 2,5slot alltså ganska tjocka kylare som kyler bra och låter fläktarna gå lite långsammare vilket gör det hela ännu tystare och självklart så är dom semi passiva också så fläktarna stannar när den är under en viss temperatur.

ett 1080 klarar nog köra de mesta i 1440p 100+ fps om man ändrar lite i inställningarna, sweclockers och andra benchmarks brukar alltid köra maxat allt det ger inte en rättvis bild imo därför i 1440p kan man lätt dra ner på t.ex AA och det kommer inte märkas bortsett från att din fps går upp en bit och high istället för ultra samma där det är svårt att märka någon skillnad i de flesta fallen.

Du har nog helt rätt i det, men tänker att det ska orka med höga inställningar i en generation spel till iaf. Tror 1080 hade fått tumma rejält på inställningarna då. Men rätt 30% mer performance för 40% högre pris får ses som helt ok tycker jag i dagsläget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Du har nog helt rätt i det, men tänker att det ska orka med höga inställningar i en generation spel till iaf. Tror 1080 hade fått tumma rejält på inställningarna då. Men rätt 30% mer performance för 40% högre pris får ses som helt ok tycker jag i dagsläget

Skickades från m.sweclockers.com

ok då, whatever floats your boat!

ne men bra att du blev nöjd med ditt köp i alla fall

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Har tittat runt på några kort. Något som känns extra värt att satsa på? Zotacs 1080 Ti känns väldigt prisvärt om det inte är något som är direkt fel på kortet, eller om det är för stort (det ska få plats enligt Phanteks).

GTX 1080
EVGA GTX 1080 SC Gaming 5890:- NetOnNet
Gigabyte GTX 1080 Windforce 5799:- CDON
MSI GTX 1080 Gaming X 5890:- NetOnNet/Elgiganten Elgiganten har tydligen någon Cashback deal på 475:- (som gäller t.o.m. idag), vilket gör att kortet borde landa på 5415:-
ASUS GTX 1080 Strix Gaming 6190:- NetOnNet

GTX 1080 Ti
Zotac GTX 1080 Ti AMP! 7899:- Komplett
MSI GTX 1080 Ti Gaming X 8790:- Inet

MSIs kort har fått väldigt fin review här på sweclockers, men hur mycket bättre kan MSIs kort egentligen vara? Det är 11% dyrare

Shit pommes frites vad dyrt....

Kostar att ligga på topp.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Vad krävs det för grafikkort till en Ryzen 1800x för att inte bottlenecka i 1080p 144 Hz?

Permalänk
Avstängd

Jag tror du bör vänta och kolla på vad Vega 56 kommer att ge, för det är vad jag kommer göra.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.