AMD Epyc med upp till 32 kärnor för servrar lanseras den 20 juni

Permalänk
Melding Plague

AMD Epyc med upp till 32 kärnor för servrar lanseras den 20 juni

Mot slutet av juni anländer AMD:s processorfamilj Epyc med upp till 32 kärnor för servrar, med vilken bolaget efter flera års frånvaro hoppas bli åter relevanta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fy faaaan vilket monster...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

Så det enda AMD inte kommer påverka med Epyc är den yttersta toppen där Intels E7 finns (Quad-socket maskiner och uppåt).

Rätt hyffsat

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ahopp när kommer vi att se 320 kärnor?
Denna lär säkert säkra sin plats i server datorer och det är den marknaden AMD kommer göra mesta pengar på.

Permalänk
Medlem

Jösses vilken best!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Det är det här "Zen" i första hand är utvecklad för. Det är också här de feta marginalerna finns.
Rätt häftigt faktiskt, från 32 kärnor server till 4 kärnor laptop i princip med samma chip, nåja men modultänk med infinity fabric däremellan.
Smart!

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Frestande, tyvärr spelar jag bara i 720p så det blir nog en i9a för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Frestande, tyvärr spelar jag bara i 720p så det blir nog en i9a för mig.

7700k presterar nog bättre än i9 i 720p. Så länge dom inte klockar till 5ghz+

Permalänk
Avstängd

Hoppas de är snabbare ut med mini ITX-korten till den här än de var till Threadripper.

Permalänk
Skrivet av Legacy_wow_jon:

7700k presterar nog bättre än i9 i 720p. Så länge dom inte klockar till 5ghz+

Han var nog ironisk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Frestande, tyvärr spelar jag bara i 720p så det blir nog en i9a för mig.

Ja det är synd. Men spelar man i 720p så kompromissar man inte med den enkeltrådade prestandan. Riktiga män spelar inte under 400fps.

Stay true!!!! Ftw!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Fy faaaan vilket monster...

Ditt nickname och den kommentaren passar in perfekt i denna tråden.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Det kommer nog att bli svårt för att etablera sig när dom varit borta så länge. På desktop kanske man kan komma med en bra produkt och folk köper den om den är prisvärd.

Men på serversidan kan det nog bli svårare. Kan tänka mig att man behöver vara etablerad ett tag för att folk ska våga satsa.
Med Intel har dom ju standardiserade Intelplattformar och byggt serverparker och sådant kanske kring Intelteknik som deras IPMI, LOM, WOL, Intel ME, Intel AMT, DASH, etc.
Ska dom börja kasta in AMD där så kanske inte allt bara funkar med deras existerande setup, jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Så det enda AMD inte kommer påverka med Epyc är den yttersta toppen där Intels E7 finns (Quad-socket maskiner och uppåt).

Rätt hyffsat

Fast vi har frekvenser och kärnor per sockel. AMDs 8-kärnors-kretsar lär vara lättare att få upp frekvenserna på. För att inte tala om prisskillnad. Tror det är rätt duktigt mycket billigare att kasta fyra Ryzen dies på en MCM så AMD har nog bra marginaler med dessutom.

Permalänk
Medlem

@rektor:

AMD var överlägsna under under slutet av 90 och 00 talen, fram till Intel släppte C2D. Folk i branschen minns detta. Så länge det inte är 25 åringar som köper in hårdvara till serverhallarna så kommer det inte vara problem. Enda som kan krångla är om man bundit upp sig till något särskild proprietär teknologi från Intel som blivit del av ens ekosystem. Det är typ sådant som Intel kan komma med just nu. AMD ser ut att leda prestanda/watt+krona+utrymme

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jocke86:

Frestande, tyvärr spelar jag bara i 720p så det blir nog en i9a för mig.

Hoppas bara de gör lite speltester i 4K på Epyc sen så man får se vad den går för.

Permalänk
Medlem

Till intresseklubben: blir nog att jag köper en TR4 eller Epyc nästa bygge. Får tajma det när det är rea på RAM. Har inte bråttom kan vänta upp mot ett år. Risken är dock att det råkar bli ett spontanköpt AM4 innan dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Fast vi har frekvenser och kärnor per sockel. AMDs 8-kärnors-kretsar lär vara lättare att få upp frekvenserna på. För att inte tala om prisskillnad. Tror det är rätt duktigt mycket billigare att kasta fyra Ryzen dies på en MCM så AMD har nog bra marginaler med dessutom.

Kärnor per sockel kommer väl vara samma? Läckorna som har dykt upp pekar på 32 kärnor i Skylake-SP (XCC).

Minnesmängden brukar vara det viktigaste i dessa konfigurationerna. Jag tror fortfarande att E7-kunderna inte har tankar på Epyc i denna generationen. 64 kärnor och 4TB RAM mot 256 kärnor och 6TB+ RAM.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det kommer nog att bli svårt för att etablera sig när dom varit borta så länge. På desktop kanske man kan komma med en bra produkt och folk köper den om den är prisvärd.

Men på serversidan kan det nog bli svårare. Kan tänka mig att man behöver vara etablerad ett tag för att folk ska våga satsa.
Med Intel har dom ju standardiserade Intelplattformar och byggt serverparker och sådant kanske kring Intelteknik som deras IPMI, LOM, WOL, Intel ME, Intel AMT, DASH, etc.
Ska dom börja kasta in AMD där så kanske inte allt bara funkar med deras existerande setup, jag vet inte.

90% av alla server är virtuella så om AMD funkar på vmware, xen, hyper-v, kvm så är dom hemma.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Kärnor per sockel kommer väl vara samma? Läckorna som har dykt upp pekar på 32 kärnor i Skylake-SP (XCC).

Minnesmängden brukar vara det viktigaste i dessa konfigurationerna. Jag tror fortfarande att E7-kunderna inte har tankar på Epyc i denna generationen. 64 kärnor och 4TB RAM mot 256 kärnor och 6TB+ RAM.

Kanske ska ta kommande serien med i beräkningarna också, men du sa faktiskt E7. Men skulle inte de bara gå till 28 kärnor?

Hursomhelst. De kommer ha dual-processor lineup också och mot dessa kommer not Epyc stå sig rätt bra. Fyra socklar är ju dock alltid fyra socklar. Men för många kunder är det nog för dyrt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Kanske ska ta kommande serien med i beräkningarna också, men du sa faktiskt E7. Men skulle inte de bara gå till 28 kärnor?

Hursomhelst. De kommer ha dual-processor lineup också och mot dessa kommer not Epyc stå sig rätt bra. Fyra socklar är ju dock alltid fyra socklar. Men för många kunder är det nog för dyrt.

Det är kanske inte helt hundra på vad som gäller än, men ryktet är ju 32 kärnor.

Ja, jag tänker på den kommande "Platinum" benämningen av Xeon. Det är motsvarande E5-serien som jag tror det kommer vara konkurrenskraftig. E7 klarar ju till och med 8 socklar per system. För dom som köper sådana system är hårdvaran den lilla kostnaden, snarare mjukvarulicenserna som svider

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

@rektor:

AMD var överlägsna under under slutet av 90 och 00 talen, fram till Intel släppte C2D. Folk i branschen minns detta. Så länge det inte är 25 åringar som köper in hårdvara till serverhallarna så kommer det inte vara problem. Enda som kan krångla är om man bundit upp sig till något särskild proprietär teknologi från Intel som blivit del av ens ekosystem. Det är typ sådant som Intel kan komma med just nu. AMD ser ut att leda prestanda/watt+krona+utrymme

Jag är skeptiskt till att AMD kommer gå om Intel i prestanda/watt i detta segmentet, Ryzen drar en hel del ström och är i Haswell-nivå när det gäller det mesta förutom flyttals-operationer och vi har inte sett ännu hur Skylake presterar med 1MB L2$ men förmodligen snabbare än Broadwell i de flesta server-laster. Intel har ett litet övertag i strömreglering så de kommer förmodligen ha lite högre klockfrekvenser- Lite högre klock och bättre IPC i allt utom flyttal kommer ge högre prestanda.
Intel har även tekniker som Optane och OmniPath vilket båda är intressanta teknologier men de är inte avgörande för alla kunder.

AMD har några bra fördelar, designen med InfinityFabric gör att de kan tillverka mindre chip vilket ger bättre yield och förhoppningsvis lägre tillverkningskostnader. Integrerade SOC-funktioner kan sänka tillverkningskostnaderna för server-tillverkare och de extra PCIe kommer säkert till användning i en del fall.
8 st minneskanaler är också ett plus, dels kan man få i mer minne, dels kan man köra på billigare mindre minnen och ändå få en rejäl minnesmängd, 64GB och till viss mån 32GB-moduler är förhållandesvis dyra och kan man stoppa i 8 extra billigare 16GB-minnen och få 128GB extra så finns det några kr att spara samt att man får bättre valmöjligheter med 8 minnesplatser till.
AMD har en förmodligen en kostnadsfördel framför Intel, kan man spara några hundra tusen på ett 20-tal servrar så är det säkert intressant för många kunder.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Kärnor per sockel kommer väl vara samma? Läckorna som har dykt upp pekar på 32 kärnor i Skylake-SP (XCC).

Minnesmängden brukar vara det viktigaste i dessa konfigurationerna. Jag tror fortfarande att E7-kunderna inte har tankar på Epyc i denna generationen. 64 kärnor och 4TB RAM mot 256 kärnor och 6TB+ RAM.

E7 är på en högre nivå, där konkurerar Intel med Oracle och IBM, finns visserligen höga marginaler här men volymen finns i det segmenet Epyc är designat för.
AMD har nog en bra produkt med Epyc, hoppas bara de stora tillverkarna hoppar på tåget snabbt så kan AMD säkert plocka en bra andel av marknaden.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

@murak
Det är så roligt att dessa ganska banbrytande nyheter lockar fram veteranmedlemmar på forumet

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är kanske inte helt hundra på vad som gäller än, men ryktet är ju 32 kärnor.

Ja, jag tänker på den kommande "Platinum" benämningen av Xeon. Det är motsvarande E5-serien som jag tror det kommer vara konkurrenskraftig. E7 klarar ju till och med 8 socklar per system. För dom som köper sådana system är hårdvaran den lilla kostnaden, snarare mjukvarulicenserna som svider

Ja men som sagt, den kan ju inte rå på fler socklar som sagt, men allt som är Platinum är inte på 4 eller fler socklar, dual processor kommer vara en stor del och även där kan Epyc ställa till det för Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Frestande, tyvärr spelar jag bara i 720p så det blir nog en i9a för mig.

Glöm inte heller Optane.
Du vill väl undvika lååånga laddtider?

Permalänk
Medlem

Damn you Coremongers!
Med denna hets på kärnor/trådar blir man ju tveksam inför nästa serverköp...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

64 kärnor och 128 trådar på ett dualsocket kort. Damn! Nästa gång jag uppgraderar servern (dual 2670) hemma finns det förhoppningsvis gamla delar som en dödlig kan köpa

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Priset blir nog

också.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

det är awesome

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är kanske inte helt hundra på vad som gäller än, men ryktet är ju 32 kärnor.

Ja, jag tänker på den kommande "Platinum" benämningen av Xeon. Det är motsvarande E5-serien som jag tror det kommer vara konkurrenskraftig. E7 klarar ju till och med 8 socklar per system. För dom som köper sådana system är hårdvaran den lilla kostnaden, snarare mjukvarulicenserna som svider

Mjukvarulicensen kan bli satans dyr med den uppsättningen; det finns olika sätt att ta betalt där man kan ta betalt per:
-Dator
-CPU
-CPU-kärna eller tråd
-RAM-mängd

Gäller att ha rätt licens till rätt dator.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]