AMD Epyc med upp till 32 kärnor för servrar lanseras den 20 juni

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

AMD Epyc med upp till 32 kärnor för servrar lanseras den 20 juni

Mot slutet av juni anländer AMD:s processorfamilj Epyc med upp till 32 kärnor för servrar, med vilken bolaget efter flera års frånvaro hoppas bli åter relevanta.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Fy faaaan vilket monster...

Skickades från m.sweclockers.com

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan X Maxwell, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

+ Massa andra datorer i varje hörn av huset.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006

Så det enda AMD inte kommer påverka med Epyc är den yttersta toppen där Intels E7 finns (Quad-socket maskiner och uppåt).

Rätt hyffsat

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Ahopp när kommer vi att se 320 kärnor?
Denna lär säkert säkra sin plats i server datorer och det är den marknaden AMD kommer göra mesta pengar på.

GTX 1080, Intel 5930K 4.0GHZ, Noctua NH-D15,ASUS X99 DELUXE, 16GB DDR4 Corsair, Fractal design r5, Corsair AX 1200i, Samsung 950 256GB, 1TB HDD.

AMD r9 280X Vapor-X, AMD 8350@4.4GHZ, Pure Rock,Gigabyte GA-970A-DS3P , 8GB DDR3 Corsair, Zalman Z11+, EVGA 500W, 120GB kingston v300 SSD, 1TBSeagate HDD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Maj 2002

Jösses vilken best!

Lenovo Thinkpad X230 - i5 3320M - 16Gb ram - Sandisk Extreme II 240Gb - IPS - Ultrabase 3 docka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

Det är det här "Zen" i första hand är utvecklad för. Det är också här de feta marginalerna finns.
Rätt häftigt faktiskt, från 32 kärnor server till 4 kärnor laptop i princip med samma chip, nåja men modultänk med infinity fabric däremellan.
Smart!

AMD Ryzen 1600x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire Vega64 LC, Mbpro 15 Retina.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Frestande, tyvärr spelar jag bara i 720p så det blir nog en i9a för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Jocke86:

7700k presterar nog bättre än i9 i 720p. Så länge dom inte klockar till 5ghz+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Hoppas de är snabbare ut med mini ITX-korten till den här än de var till Threadripper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Legacy_wow_jon:

7700k presterar nog bättre än i9 i 720p. Så länge dom inte klockar till 5ghz+

Han var nog ironisk

Skickades från m.sweclockers.com

Burk: Asus Maximus X z370, i7 8700k @5200mhz, cache 4900mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4266mhz quad 16gig (19-21-21-42 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Jocke86:

Ja det är synd. Men spelar man i 720p så kompromissar man inte med den enkeltrådade prestandan. Riktiga män spelar inte under 400fps.

Stay true!!!! Ftw!

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan X Maxwell, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

+ Massa andra datorer i varje hörn av huset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av serverfel:

Fy faaaan vilket monster...

Ditt nickname och den kommentaren passar in perfekt i denna tråden.

CPU: i7-8700k @ 5 GHz + Noctua NH-U14S || GPU: Palit RTX 2080 Ti GamingPro OC.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: Seasonic Focus+ 850W Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 6st Corsair LL120.
Lagring: Samsung 830(128 GB), Samsung 860 EVO(500GB) Crucial MX300(525 GB).
Skärmar: Acer Predator XB271HU + Samsung C27F396 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Det kommer nog att bli svårt för att etablera sig när dom varit borta så länge. På desktop kanske man kan komma med en bra produkt och folk köper den om den är prisvärd.

Men på serversidan kan det nog bli svårare. Kan tänka mig att man behöver vara etablerad ett tag för att folk ska våga satsa.
Med Intel har dom ju standardiserade Intelplattformar och byggt serverparker och sådant kanske kring Intelteknik som deras IPMI, LOM, WOL, Intel ME, Intel AMT, DASH, etc.
Ska dom börja kasta in AMD där så kanske inte allt bara funkar med deras existerande setup, jag vet inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av SeF.Typh00n:

Så det enda AMD inte kommer påverka med Epyc är den yttersta toppen där Intels E7 finns (Quad-socket maskiner och uppåt).

Rätt hyffsat

Fast vi har frekvenser och kärnor per sockel. AMDs 8-kärnors-kretsar lär vara lättare att få upp frekvenserna på. För att inte tala om prisskillnad. Tror det är rätt duktigt mycket billigare att kasta fyra Ryzen dies på en MCM så AMD har nog bra marginaler med dessutom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005

@rektor:

AMD var överlägsna under under slutet av 90 och 00 talen, fram till Intel släppte C2D. Folk i branschen minns detta. Så länge det inte är 25 åringar som köper in hårdvara till serverhallarna så kommer det inte vara problem. Enda som kan krångla är om man bundit upp sig till något särskild proprietär teknologi från Intel som blivit del av ens ekosystem. Det är typ sådant som Intel kan komma med just nu. AMD ser ut att leda prestanda/watt+krona+utrymme

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av Jocke86:

Hoppas bara de gör lite speltester i 4K på Epyc sen så man får se vad den går för.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005

Till intresseklubben: blir nog att jag köper en TR4 eller Epyc nästa bygge. Får tajma det när det är rea på RAM. Har inte bråttom kan vänta upp mot ett år. Risken är dock att det råkar bli ett spontanköpt AM4 innan dock.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Aleshi:

Fast vi har frekvenser och kärnor per sockel. AMDs 8-kärnors-kretsar lär vara lättare att få upp frekvenserna på. För att inte tala om prisskillnad. Tror det är rätt duktigt mycket billigare att kasta fyra Ryzen dies på en MCM så AMD har nog bra marginaler med dessutom.

Kärnor per sockel kommer väl vara samma? Läckorna som har dykt upp pekar på 32 kärnor i Skylake-SP (XCC).

Minnesmängden brukar vara det viktigaste i dessa konfigurationerna. Jag tror fortfarande att E7-kunderna inte har tankar på Epyc i denna generationen. 64 kärnor och 4TB RAM mot 256 kärnor och 6TB+ RAM.

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av rektor:

Det kommer nog att bli svårt för att etablera sig när dom varit borta så länge. På desktop kanske man kan komma med en bra produkt och folk köper den om den är prisvärd.

Men på serversidan kan det nog bli svårare. Kan tänka mig att man behöver vara etablerad ett tag för att folk ska våga satsa.
Med Intel har dom ju standardiserade Intelplattformar och byggt serverparker och sådant kanske kring Intelteknik som deras IPMI, LOM, WOL, Intel ME, Intel AMT, DASH, etc.
Ska dom börja kasta in AMD där så kanske inte allt bara funkar med deras existerande setup, jag vet inte.

90% av alla server är virtuella så om AMD funkar på vmware, xen, hyper-v, kvm så är dom hemma.

Moderkort: MSI Z270 M3 Gaming CPU: I7 7700K (4,9)
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Corsair H100i Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :MSI Geforce RTX 2080 Duke OC Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: NZXT H440 Rött Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Steelseries Apex M800 Mus: SteelSeries Rival 700

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av SeF.Typh00n:

Kärnor per sockel kommer väl vara samma? Läckorna som har dykt upp pekar på 32 kärnor i Skylake-SP (XCC).

Minnesmängden brukar vara det viktigaste i dessa konfigurationerna. Jag tror fortfarande att E7-kunderna inte har tankar på Epyc i denna generationen. 64 kärnor och 4TB RAM mot 256 kärnor och 6TB+ RAM.

Kanske ska ta kommande serien med i beräkningarna också, men du sa faktiskt E7. Men skulle inte de bara gå till 28 kärnor?

Hursomhelst. De kommer ha dual-processor lineup också och mot dessa kommer not Epyc stå sig rätt bra. Fyra socklar är ju dock alltid fyra socklar. Men för många kunder är det nog för dyrt.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Aleshi:

Kanske ska ta kommande serien med i beräkningarna också, men du sa faktiskt E7. Men skulle inte de bara gå till 28 kärnor?

Hursomhelst. De kommer ha dual-processor lineup också och mot dessa kommer not Epyc stå sig rätt bra. Fyra socklar är ju dock alltid fyra socklar. Men för många kunder är det nog för dyrt.

Det är kanske inte helt hundra på vad som gäller än, men ryktet är ju 32 kärnor.

Ja, jag tänker på den kommande "Platinum" benämningen av Xeon. Det är motsvarande E5-serien som jag tror det kommer vara konkurrenskraftig. E7 klarar ju till och med 8 socklar per system. För dom som köper sådana system är hårdvaran den lilla kostnaden, snarare mjukvarulicenserna som svider

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Pudeln:

@rektor:

AMD var överlägsna under under slutet av 90 och 00 talen, fram till Intel släppte C2D. Folk i branschen minns detta. Så länge det inte är 25 åringar som köper in hårdvara till serverhallarna så kommer det inte vara problem. Enda som kan krångla är om man bundit upp sig till något särskild proprietär teknologi från Intel som blivit del av ens ekosystem. Det är typ sådant som Intel kan komma med just nu. AMD ser ut att leda prestanda/watt+krona+utrymme

Jag är skeptiskt till att AMD kommer gå om Intel i prestanda/watt i detta segmentet, Ryzen drar en hel del ström och är i Haswell-nivå när det gäller det mesta förutom flyttals-operationer och vi har inte sett ännu hur Skylake presterar med 1MB L2$ men förmodligen snabbare än Broadwell i de flesta server-laster. Intel har ett litet övertag i strömreglering så de kommer förmodligen ha lite högre klockfrekvenser- Lite högre klock och bättre IPC i allt utom flyttal kommer ge högre prestanda.
Intel har även tekniker som Optane och OmniPath vilket båda är intressanta teknologier men de är inte avgörande för alla kunder.

AMD har några bra fördelar, designen med InfinityFabric gör att de kan tillverka mindre chip vilket ger bättre yield och förhoppningsvis lägre tillverkningskostnader. Integrerade SOC-funktioner kan sänka tillverkningskostnaderna för server-tillverkare och de extra PCIe kommer säkert till användning i en del fall.
8 st minneskanaler är också ett plus, dels kan man få i mer minne, dels kan man köra på billigare mindre minnen och ändå få en rejäl minnesmängd, 64GB och till viss mån 32GB-moduler är förhållandesvis dyra och kan man stoppa i 8 extra billigare 16GB-minnen och få 128GB extra så finns det några kr att spara samt att man får bättre valmöjligheter med 8 minnesplatser till.
AMD har en förmodligen en kostnadsfördel framför Intel, kan man spara några hundra tusen på ett 20-tal servrar så är det säkert intressant för många kunder.

Skrivet av SeF.Typh00n:

E7 är på en högre nivå, där konkurerar Intel med Oracle och IBM, finns visserligen höga marginaler här men volymen finns i det segmenet Epyc är designat för.
AMD har nog en bra produkt med Epyc, hoppas bara de stora tillverkarna hoppar på tåget snabbt så kan AMD säkert plocka en bra andel av marknaden.

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

@murak
Det är så roligt att dessa ganska banbrytande nyheter lockar fram veteranmedlemmar på forumet

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är kanske inte helt hundra på vad som gäller än, men ryktet är ju 32 kärnor.

Ja, jag tänker på den kommande "Platinum" benämningen av Xeon. Det är motsvarande E5-serien som jag tror det kommer vara konkurrenskraftig. E7 klarar ju till och med 8 socklar per system. För dom som köper sådana system är hårdvaran den lilla kostnaden, snarare mjukvarulicenserna som svider

Ja men som sagt, den kan ju inte rå på fler socklar som sagt, men allt som är Platinum är inte på 4 eller fler socklar, dual processor kommer vara en stor del och även där kan Epyc ställa till det för Intel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Jocke86:

Glöm inte heller Optane.
Du vill väl undvika lååånga laddtider?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

Damn you Coremongers!
Med denna hets på kärnor/trådar blir man ju tveksam inför nästa serverköp...

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

64 kärnor och 128 trådar på ett dualsocket kort. Damn! Nästa gång jag uppgraderar servern (dual 2670) hemma finns det förhoppningsvis gamla delar som en dödlig kan köpa

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Priset blir nog

också.

E-penis:
i5 4670K @ 4.4Ghz | Asus Maximus VII Hero | 2x8GB Corsair 1600 LP | Asus Strix GTX 1080 8GB | Fractal Design Define R4 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Noctua NH-D14 | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Qpad MK-50 | Logitech G9/G35 | Windows 10 Pro x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
som gud är min närvaro överallt.
Registrerad
Nov 2005

det är awesome

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag;-)

main dator: rampage v10, 6950x, Titan xp,64gig ram,intel 950,2x 10gig nic, asus 2k 165hz ips skärm, 900D custom vattenkylning.
main server: Supermicro, amd 6386se 16 trådar, 20TB i raid 6, 64gig ecc ram, 6x 10 gig nic. custom vattenkylning. 1/1gig nätverk via dedikerad fiberlina, router:usg pro4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av SeF.Typh00n:

Mjukvarulicensen kan bli satans dyr med den uppsättningen; det finns olika sätt att ta betalt där man kan ta betalt per:
-Dator
-CPU
-CPU-kärna eller tråd
-RAM-mängd

Gäller att ha rätt licens till rätt dator.

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]