Har ni någon favorit när det kommer till Moderkortstillverkare?

Permalänk
Medlem

Har ni någon favorit när det kommer till Moderkortstillverkare?

Har ni något favoritmärke när det kommer till moderkort, och i så fall varför? Rösta men skriv gärna en liten rad om varför ni gillar just ert märke.

Edit: Egna tankar flyttade till post i tråden

Permalänk
Medlem

Haft 2 Asus moderkort, båda har krånglat.
Säger inte att det är något fel på asus, men efter dom moderkorten så har asus fallit bort.
Men jag är säker på att alla haft någon del som krånglat nån gång.
Använder för tillfället ett MSI som fungerat utmärkt annars.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att lägga in "bryr mig inte" som man kan rösta på?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Förra datorn, en Intel i5 750 körde jag på ett ASrock moderkort. Bra features för sin tid och fungerade perfekt de 6 år jag hade systemet. Nuvarande bygget köpte jag ett Asus Ranger VIII till min Intel i7 6700K och det har bara varit krångel med det. Allt ifrån att deras egna program kraschar i tid och otid, eller vägrar starta. Inte helt sällan startar inte datorn pga Overclocking failed, vilket är intressant eftersom jag kör standardhastighet på processorn, dock är RAMen överklockade. Inte nöjd alls med tanke på att det är ett moderkort från världens största tillverkare, och dess utom ett av deras highend moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Vad sägs om att lägga in "bryr mig inte" som man kan rösta på?

Done, bra input

Permalänk
Medlem

haft Asrock Gigabyte och ASUS moderbrädor.
de som bråkat med skumma fel har varit Gigabyte, så de är utan tvekan de minsta favoriterna.

ASUS har varit det givna valet, och de har varit de som fungerat bäst och smidigast med drivrutiner etc, även fast Asrock även de fungerat.

nästa blir dock kanske MSI eller liknande, har någon sådan antigrej när ett företag blir för etablerat, och ASUS börjar väl vara åt det hållet idag känner jag lite.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Datorn i sign var första stationära så har inte särskilt mycket input men moderkortet som är från ASUS har fungerat utmärkt, mycket nöjd med det

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Jag gillar ASUS. Har varit stabilt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Asus har alltid fungerat klanderfritt för mig.

Permalänk
Medlem

Asus,Gigabyte,Asrock i den ordningen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Har bara haft Asus. Den som jag hade till Q6600 tuggade minnen som bara den men alla andra inklusive den jag har (nu) till 4770K har varit stabila.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag är en Asus fanboy...
Köper uteslutande Asus moderkort, finner dem stabila, bra underhåll av både BIOS och drivisar. Asus har ett bra urval av moderkort och jag tycker de håller länge.
Vi har Asus i alla desktops (Socket 775 x 3, 1155 x 1) där hemma utom en som har Gigabyte (AM3)
Nästa moderkort lär bli ett AM4 med Intel NIC, från Asus givetvis

Permalänk
Medlem

Abit och DFI <3

Men som det är just nu så Gigabyte och Asus

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har haft en bra blandning av moderkortstillverkare (Abit, Asrock, Asus, Gigabyte, Msi) och varit nöjd med alla tillverkare hittills. Dock haft flest Gigabytebrädor.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Har väl haft flest Gigabyte och Asus brädor men även när jag haft moderkort av andra tillverkare så har allt fungerar, har aldrig haft strul med mina modermodem.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv

Har nog haft MSI sedan jag började bygga datorer för bara några år sedan (Har hunnit bygga två), och har aldrig haft tillstymmelse av problem. Blir nog MSI i framtiden också - iaf tills jag har anledning att byta.

Permalänk
Medlem

Körde Gigabyte i förra bygget (Z87) och var mycket nöjd. Valde Asus denna gången och är väl också hyfsat nöjd. Det som är lite tråkigt med Asus är att det märks så tydligt att de satsar mer på de dyraste moderkorten när det gäller support, BIOS-uppdateringar o.s.v. så man känner sig som någon slags andra klassens medborgare bara för man inte ville ha ett moderkort med en massa bling.

Tror inte det spelar så stor roll egentligen. Verkar som alla tillverkare gör bort sig någon gång och lägger upp ett BIOS som brickar något moderkort eller gör att saker fungerar sämre.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Asus för jag gillar deras UEFI och har alltid fungerat för mig.
MSI är ok men dom har få val eftersom jag inte vill ha Killer.

Permalänk
Avstängd

Nä, asus förra gången, och denna gång gigabyte.
gigabyte verkade som ett bra alternativ denna gång.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)