skillnad på ljudet på spotify free och premium?

Permalänk
Medlem

skillnad på ljudet på spotify free och premium?

Hej jag undrar om det är någon större skillnad på spotify free vs premium?

Någon som har testat och vet hur stor skillnad det är?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Saxat från deras hemsida: Spotify använder tre kvalitetsklassificeringar i Ogg Vorbis-format för streamning.

~96 kbps
Normal kvalitet på mobilen.
~160 kbps
Standardkvalitet för datorn och webbspelare.
Hög kvalitet på mobilen.
~320 kbit/s (endast tillgängligt för Premium-prenumeranter)
Hög kvalitet på datorn.
Extrem kvalitet på mobilen.

Så jag antar att det är viss skillnad, personligen hör jag dock ingen skillnad på normal och "Extrem"...

Permalänk
Medlem

Enligt min uppfattning ljudet knappt märkbart bättre. Använde free i flera år men har kört premium i snart 1 år och kunde inte höra någon speciell förbättring vid bytet.

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Hedersmedlem

Hur stor skillnad du hör beror mest på dina egna öron och vilken ljudutrustning du har. Jag hör inte heller någon skillnad på 160 och 320kbit/s med mina öron och hörlurar, än mindre med högtalare.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det är skillnad men är du ute efter bra ljud får du skippa Spotify och välja tex Tidal hifi som är förlustfritt.
https://support.tidal.com/hc/en-us/articles/202722972-HiFi-vs...-

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benjamin96:

Saxat från deras hemsida: Spotify använder tre kvalitetsklassificeringar i Ogg Vorbis-format för streamning.

~96 kbps
Normal kvalitet på mobilen.
~160 kbps
Standardkvalitet för datorn och webbspelare.
Hög kvalitet på mobilen.
~320 kbit/s (endast tillgängligt för Premium-prenumeranter)
Hög kvalitet på datorn.
Extrem kvalitet på mobilen.

Så jag antar att det är viss skillnad, personligen hör jag dock ingen skillnad på normal och "Extrem"...

Vad man känner sig fånig nu blev att fråga här när jag inte hittade något på deras hemsida. Men man hade inte sökt tillräckligt noga :S

Skrivet av albin153:

Enligt min uppfattning ljudet knappt märkbart bättre. Använde free i flera år men har kört premium i snart 1 år och kunde inte höra någon speciell förbättring vid bytet.

Tack för din personliga åsikt som jag efterfrågade

Skrivet av Andreaz1:

Hur stor skillnad du hör beror mest på dina egna öron och vilken ljudutrustning du har. Jag hör inte heller någon skillnad på 160 och 320kbit/s med mina öron och hörlurar, än mindre med högtalare.

Tack för svaret

Skrivet av mrqaffe:

Ja det är skillnad men är du ute efter bra ljud får du skippa Spotify och välja tex Tidal hifi som är förlustfritt.
https://support.tidal.com/hc/en-us/articles/202722972-HiFi-vs...-

Får kolla lite på dem har sett att de dyker upp lite varstans där man tar upp spotify

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Har ett tips om någon vill testa för chrome och chromium baserade webläsare.
Upplever själv att det låter lite bättre när man besöker youtube och liknande ställen.

Ange isåfall --force-wave-audio som startalternativ i slutet.

T.ex innuti en befintlig genväg till webläsaren.
Target: "C:\Programfiles\*\chrome.exe" (mellanslag) --force-wave-audio

Permalänk
Medlem

320 kbps ogg-vorbis är ett fullgott format i dom tester jag deltagit i, största problematiken verkar vara mastring och så kallade remasters som ofta innehåller en hel del komprimering. Jag har både Tidal och Spotify hemma, använder spotify mest för utbudet och användargränssnittet. Tidal för dom album som inte finns på spotify.

Men vid lägre än 320 kbps så börjar det bli hörbara artefakter vikningsdist och annat skräp. Givetvis är detta olika tydligt beroende på vilket material du spelar och hur elakt mastrat materialet är!

Känsligheten för ljudkvalitén måste också sättas i kontrast med lyssningsmiljön, är det ett lyssningsrum med lågt bakgrundsbrus blir det tydligare. Men lyssnar man på bussen med hörlurar som släpper in bakgrundsljud eller i bilstereon med vägljudet som tränger in i kupén så blir det svårare att avgöra.

Mvh Max

Permalänk
Medlem

Beror mycket på vilken utrustning du använder för att lyssna. Oftast är det snarare grundmixningen som ger större skillnad i ljudet om du lyssnar på te.x listor etc. OM man jämför att spela en skiva i de olika kvaliteterna på sin telefon på väg till jobbet i vanliga lurar - spara din data - du kommer inte kunna höra skillnaden om du inte investerat grymt eller har extremt känsliga öron.
Hemma i fin-stereon eller i lugn och ro med bättre lurar så snåla inte utan njut.

Permalänk

Det är en tydligt märkbar skillnad mellan free och high quality i studiomonitorer åtminstone (Genelec 1030 / 8030). Irriterande nog tycks Spotify återgå till lågkvalitet ibland, antar att det är i samband med uppdateringar. Även i B&O PA-system hördes tydligt om inte high quality var påkopplad.

Permalänk
Medlem

Nej, det är ingen hörbar skillnad. Det är mycket snake-oil inom hifi med allt från dyra kablar till loss-less music. Det sitter i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Nej, det är ingen hörbar skillnad. Det är mycket snake-oil inom hifi med allt från dyra kablar till loss-less music. Det sitter i huvudet.

Hör du ingen skillnad mellan 160 och 320 kbps är det dina öron det är fel på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Nej, det är ingen hörbar skillnad. Det är mycket snake-oil inom hifi med allt från dyra kablar till loss-less music. Det sitter i huvudet.

+0,5

Branschen har mer mystik och mumbo-jumbo än någon annan jag varit med om.
Men det är inte bara subjektiv skillnad mellan komprimeringsformat, det är klart hörbara skillnader med samma låt vid 128 kbps och 320 kbps.

Permalänk

Ovanstående stämmer säkert, men själv hör jag ingen skillnad mellan de olika formaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Nej, det är ingen hörbar skillnad. Det är mycket snake-oil inom hifi med allt från dyra kablar till loss-less music. Det sitter i huvudet.

Jag använder Spotify som komplement för att provlyssna på musik jag inte äger. Annars är det CD-skivor eller FLAC som gäller. Det är individuellt och subjektivt om du hör skillnad (jag kan höra skillnad). Det som inte är subjektivt är att en CD eller FLAC innehåller all den information som spelades in medans en MP3 inte har det. Skulle aldrig betala pengar för att köpa ett album i mp3-format.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag hör stor skillnad även i firmaskåpet där Spotify körs mest, helt klart värt köra på högst kvalitet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande flac/mp3or på datorn. Jag använde Spotifys free för rätt länge sedan och ljudkvalitén var verkligen ingen höjdare, testade Premium och visst är det bättre.

Jag orkar inte med Spotifys gränssnitt. Så fruktansvärt mycket reklam i själva UI't och "tips", "rekommendationer", som jag är totalt ointresserad av.

Vill liksom bara lyssna på min musik och låta det vara så. Vill jag upptäcka något gör jag det på egen hand.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Klart man hör skillnad! Men det kräver ju också att resterande utrustning du har kan uppfatta skillnaden. Har du nåt grötigt skit utan ordentlig separering av bas/mellan/diskant, ja då hör du inte så mycket skillnad. Sen har det med musikvalet att göra, ska du sitta och lyssna på nån fånig house-musik eller vad det är ungdomar lyssnar på nu för tiden ja då är det skit samma.

Att säga att det inte är skillnad är bara att vara okunnig, sen betyder inte det att jag köper sladdar för 5000kr metern.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort något direkt test mellan inställningarna på Spotify, men kan inte påstå att jag hört någon skillnad efter att ha höjt kvalitet för dels låtar som sparats på telefonen (mot streaming som jag lämnade på normalt), eller på datorn efter att ha ändrat där. Då är jag inte heller någon som påstår mig kunna höra skillnad på e.g. FLAC mot MP3 256/320 eller högre variabla bitrates, men jag klarar inte att lyssna på 128, och för en del musik kändes inte heller 192 tillräckligt på den tiden på man körde MP3.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz