Permalänk
Medlem

Behöver råd för TV för ca 7000

Hejsan!

Sitter och jämför dessa tv apparater:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3624777,3873912,3628111...

Budget är eg 7000 och TVn kommer främst användas för Filmer, Serier och lite surf...

Vi har en dator kopplad till TVn som vi använder mest och annars en Boxer.
Tittar inte mycket sport så därför är inte 200Hz så viktigt och idag har vi en 42" från 2010 så allt kommer vara en uppgradering, vi är inte så "bild" kräsna och sitter kanske 4-5 meter ifrån TVn idag.

Funderar mest på 60UH605V vs 55UH615V
Känns som 55" har bättre bild och funktioner men lite mindre, men... Jag vet helt enkelt inte! Vill bara ha mest "bild for the buck".

Alla råd/förslag välkomnas!

Tack!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Bildexpert 📺

@ErDraug: Tror du den tjugonde eller så som frågar om de två apparater jag varnat för här flera gånger, Philips PUT6401 och LG UH66_V-serien. Felaktiga färger respektive sämsta IPS-panelen i modern tid.

Och jag är pragmatisk när det handlar om den här prisklassen eftersom det mesta är "okey" eller "meh". Det kommer som du gissat förmodligen vara bättre än vad du har idag. Men just de två ovan bör man undvika eftersom dessa är sämre än "okey" och "urrgh" snarare än "meh". De andra två LG-modellerna är bättre men har riktigt sega menysystem, åtminstone UH605-modellen. Vilket kan vara av mindre betydelse baserat på hur du använder TV:n.

"200 Hz" och "bra för sport" är endast en del av bondfångeriet och snicksnacket runt TV-apparater. Tar upp detta i artikeln som länkas i min signatur.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Aha!

Tack så jättemycket! Har du någon annan rekommendation i prisklassen annars? Och vad säger du om Philipsen som är med i min compare?

Tack ännu en gång!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ErDraug:

Tack så jättemycket! Har du någon annan rekommendation i prisklassen annars? Och vad säger du om Philipsen som är med i min compare?

Jag varnade väl just för den?

Underförstått: I den här klassen är det lite sak samma vad du köper, särskilt med ditt perspektiv med lågt ställda krav. Du bara lyckades pricka in de modeller jag vet är dåliga. Finns garanterat många fler citroner där ute. Artikeln har en del hjälpmedel för hur du ska tänka och avtolka produktkoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@ErDraug: Tror du den tjugonde eller så som frågar om de två apparater jag varnat för här flera gånger, Philips PUT6401 och LG UH66_V-serien. Felaktiga färger respektive sämsta IPS-panelen i modern tid.

Och jag är pragmatisk när det handlar om den här prisklassen eftersom det mesta är "okey" eller "meh". Det kommer som du gissat förmodligen vara bättre än vad du har idag. Men just de två ovan bör man undvika eftersom dessa är sämre än "okey" och "urrgh" snarare än "meh". De andra två LG-modellerna är bättre men har riktigt sega menysystem, åtminstone UH605-modellen. Vilket kan vara av mindre betydelse baserat på hur du använder TV:n.

"200 Hz" och "bra för sport" är endast en del av bondfångeriet och snicksnacket runt TV-apparater. Tar upp detta i artikeln som länkas i min signatur.

köpte Uh615V 65" skärmen? tillhör den Urg, eller meh?
Är klart nöjd med den hursomhelst, framförallt för 8990.
Har inte stört mig på menysystemet, Philips tidigare däremot.

uh66_ serien borde väl egentligen vara en "lyxigare" serie än 615?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bellerefon: 615-serien är meh.

"borde" och "verkligheten" matchar inte alla gånger i TV-världen. UH66_V-serien har LG:s lyxigare system med gyrofjärr och snabbare gränssnitt, men en avsevärt arsligare IPS-panel med rekordlåg kontrast, sanslösa glow-problem, usel betraktningsvinkel samt en kryssformad WRGB-pixelstruktur som introducerar färgfel. Om jag minns rätt gör pixelstrukturen också att det inte är 4K i full bemärkelse då den fjärde, vita subpixeln måste ta plats någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Bellerefon: 615-serien är meh.

"borde" och "verkligheten" matchar inte alla gånger i TV-världen. UH66_V-serien har LG:s lyxigare system med gyrofjärr och snabbare gränssnitt, men en avsevärt arsligare IPS-panel med rekordlåg kontrast, sanslösa glow-problem, usel betraktningsvinkel samt en kryssformad WRGB-pixelstruktur som introducerar färgfel. Om jag minns rätt gör pixelstrukturen också att det inte är 4K i full bemärkelse då den fjärde, vita subpixeln måste ta plats någonstans.

tack för svar

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ah sorry! Missade att det var Philips du skrev om.. Tror jag kommer köpa/satsa på LG 60UH605V då. Var och kikade på den precis på Media Markt, visst den ger inte samma bild som andra som stod runt som kostade runt 10k men helt ok för mig, och hemma kommer man ju inte ha andra stående jämte att jämföra med

Testade Menyn också för smart tv samt några appar. kändes ändå ganska rapp.

Så jag slår nog till.

Tack!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Bildexpert 📺

@ErDraug: Ifall den kändes rapp (det är uppemot 2 sekunders fördröjning från att man trycker på en knapp tills det händer något) så har du en ganska skön utgångspunkt. I princip allt du väljer blir bättre än det du har.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: oj här var det direkt ingen fördröjning alls när jag tryckte runt...

Bytte appar, fram och tillbaka, bläddrade i menyer.. Inga problem, nada fördröjning

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Administrativ avgift

@Laxpudding: Några <10000kr TV apparater man bör se sig för att kolla eller finns de "Bra" runt 12000kr? dvs såna man bör hålla koll på när de hamnar på rea?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Bildexpert 📺

@andra94: Det är ju pågående rea nu med de modeller från 2016 som finns kvar, samtidigt som 2017-modellerna ramlar in till fullpriser.

Permalänk
Administrativ avgift

@Laxpudding: Några modeller som du kan rekommendera hands down?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Bildexpert 📺

@andra94: Beror ju helt på vad du är ute efter. Annars blir det som att be om tips på ett par "bra byxor" eller en "schysst resa".

Permalänk
Administrativ avgift

@Laxpudding: Okej tv runt 49-55 ev större <10000kr helst webhallen då jag har presentkort där

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Det är jättesvårt att råda någon som själv utger sig för att inte vara kräsen. Du kanske tycker allt är good enough? I så fall är det väl bara att slå till på den billigaste modell du hittar i önskad storlek? Den subjektiva uppfattning jag fått är att samsung är jämnast i de lägre prisklasserna av alla tillverkare (2016 årsmodeller). Med "jämna" så menar jag att det i stort sett är samma paneler i 4k apparaterna och det främst är funktionaliteet och design som skiljer dem något åt. Undvik dom välvda varianterna. Hos Rtings så får de relativt höga betyg. Dåliga betraktningsvinkelar dock, men det verkar vara återkommande hos alla modeller i de här prisklasserna. Sony har några bra modeller, men också några som har helt kass svärta. Nu minns jag inte vilka som är vilka. Det är lite krångligt eftersom modellbeteckningarna skiljer sig i norden, överiga europa och exempelvis USA. Därför skulle jag satsa på samsungs KU6000-serie för att göra det lätt för mig om jag var du. Thomas har däremot bättre koll än mig så han kanske har några konkreta rekommendationer?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av andra94:

@Laxpudding: Okej tv runt 49-55 ev större <10000kr helst webhallen då jag har presentkort där

Då tar du en 49-55-tummare för mindre än 10.000 kronor, på Webhallen där du har ett presentkort. Exakt vilken modell kan jag inte svara på eftersom du inte är mer specifik än så.

Permalänk
Administrativ avgift

@Chris_Kadaver: Du säger det till en som sitter med en X34 , 1080TI klart jag vill ha bästa bilden för under 10000kr ev 12000kr TV som är på rea vilket alltid är rekommenderat. Jag har inte lika bra koll på TV som jag har koll på skärmar osv

@Laxpudding Vill ha den bästa TV:n jag kan tänkte om du hade några modeller på hand som du tyckte om, ex Philips Amiblight(Värt?) , bästa OS osv. Men topprio är så bra bild som möjligt med bra apputbud då den troligtvis kommer köra fulhack twitch in på den + serier från servern

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

Därför skulle jag satsa på samsungs KU6000-serie för att göra det lätt för mig om jag var du. Thomas har däremot bättre koll än mig så han kanske har några konkreta rekommendationer?

Samsung KU6000-serien fungerar bra ifall man är ute efter låga latenstider, traditionell färgstandard och inte ställer krav på modernare (och dyrare finesser) som 1000-nitskapabel HDR eller större färgrymd. Samt kan ta en VA-panels begränsade betraktningsvinklar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av andra94:

@Laxpudding Vill ha den bästa TV:n jag kan tänkte om du hade några modeller på hand som du tyckte om, ex Philips Amiblight(Värt?) , bästa OS osv. Men topprio är så bra bild som möjligt med bra apputbud då den troligtvis kommer köra fulhack twitch in på den + serier från servern

Jag har inte koll på vilka TV-apparater Webhallen säljer och inte säljer så omöjligt att peka ut något specifik när du har så icke-specifika krav. Vill du ha Ambilight måste du köra en Philips och där vet jag att PUS7601 fungerar väldigt bra.

Hela idén att köra appar i TV är också befängd. Bättre att köra appar på annat håll, via HTPC, Chromecast, Nvidia Shield etc så att du inte är beroende av tillverkarens godtycke och just det exemplarets funktioner. Då kan du välja TV efter dina behov av bildegenskaper. Då har du redan din befintliga lösning nästa gång du köper en ny TV. Då slipper du hela tiden tänka på "finns den här appen till min TV?" och kan köra vad du vill.

Permalänk
Administrativ avgift

@Laxpudding: Okej jag förstår, om du hade 10000kr vilken TV hade du köpt i dagens läge?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av andra94:

@Laxpudding: Okej jag förstår, om du hade 10000kr vilken TV hade du köpt i dagens läge?

Jag? Ingen av dem.

Permalänk
Administrativ avgift
Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Bildexpert 📺

Skulle jag köpa en TV idag skulle det vara för att den vore bättre än min projektor på något, till exempel HDR. Samt i rimlig motsvarande bildstorlek, runt 100 tum. Då kommer man inte långt på 10.000 kronor.

Men för att ta ett exempel: Nyligen rekommenderade jag en vän en LG B6V OLED eftersom krav fanns på hög kontrast och att kunna titta lite från sidan då och då utan sämre bildkvalitet.

OLED är då enda tekniken som svarade på de kraven eftersom IPS är sämre på den första och VA sämre på det andra.

Hade budgeten varit max 10000 kronor hade man varit tvungen att välja en TV med någon av dessa nackdelar.