Corsair lanserar vattentåliga tangentbordet Gaming K68 på Computex 2017

Permalänk
Melding Plague

Corsair lanserar vattentåliga tangentbordet Gaming K68 på Computex 2017

Corsair laddar upp vattenspridare för att demonstrera senaste tangentbordet K68, vilken handlar om ett mekaniskt sådant med vattentåliga Cherry-brytare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag har inte utsatt mina tangentbord för vatten men vanligtvis torkar väl mekaniska tangentbord och går att använda som vanligt efteråt.

Detta känns som en produkt ingen egentligen behöver.

Permalänk
Medlem

Hade velat se om designen är lik föregångarna. Ni får gärna lägga upp en heltäckande bild på tangentbordet.

Permalänk
Avstängd

Bra om man råkar få Cola eller sädesvätska i tangentbordet, då kanske man bara kan skölja det med varmt vatten.

Permalänk
Medlem

Härligt att se att duschgaming börjar bli mainstream.

Permalänk
Digital fyndjägare

Superbra jue...
Nu kan man äntligen tvätta och göra rent sitt tangentbord på ett riktigt enkelt sätt.
Blir ett köp när det kommer ut i butikerna för min del.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Superbra jue...
Nu kan man äntligen tvätta och göra rent sitt tangentbord på ett riktigt enkelt sätt.
Blir ett köp när det kommer ut i butikerna för min del.

Håller med.

Till er som tycker detta är "löjligt"... titta ner på ert tangentbord nu. Hur skitigt är det inte mellan tangenterna?

Detta är inte positivt i att du kan spilla cola i det... utan att du faktiskt kan tvätta och skölja av ordentligt där skiten rinner ut, istället för att läggas på hög under tangenterna. Folk tycker toasitsen eller avloppet är orent, men jag lovar, de flesta tangentbord är rena rama petriskålen fyllda med bakterier.

Permalänk
Medlem

Rengör mitt keyboard 1 gång i månaden, och ja det är ju ett jäkla jobb.
Ta bort alla capsen, torka rent med tops + blåsa.

Blir en hel del crap där när man sitter mycket samt äter framför datorn alltid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller med.

Till er som tycker detta är "löjligt"... titta ner på ert tangentbord nu. Hur skitigt är det inte mellan tangenterna?

Detta är inte positivt i att du kan spilla cola i det... utan att du faktiskt kan tvätta och skölja av ordentligt där skiten rinner ut, istället för att läggas på hög under tangenterna. Folk tycker toasitsen eller avloppet är orent, men jag lovar, de flesta tangentbord är rena rama petriskålen fyllda med bakterier.

Inte alls lortigt. Hur lever du egentligen? Det är ju bara att torka av det någon gång i veckan och att inte förtära mat framför datorn, t.ex.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Mina Logitech Ultra-X flat har ingen som helst IP-klassning men tår ändå att man diskar av dem då och då. Det viktiga är förmodligen att de är torra innan man kopplar in dem igen. Men många produkter är mer vattentåliga än man tror.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Corsair..changes fapping as you know it

Är bra att det kommer bättre skyddade tangentbord när det är lätt att sulla kaffe eller vad man dricker men är ju inte så nytt för mitt sidewinder x4 för 249kr från 2010 är med "water resistent" och borde ju inte vara så svårt att få till vattentäta membran och skydda resten så om man sullar cola eller kaffe är det bara att skölja av dom och känns som det borde vara en standard idag i.a.f på lite bättre tangentbord

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Äntligen kommer dom kunna fira på riktigt i e-sport-tävlingarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller med.

Till er som tycker detta är "löjligt"... titta ner på ert tangentbord nu. Hur skitigt är det inte mellan tangenterna?

Detta är inte positivt i att du kan spilla cola i det... utan att du faktiskt kan tvätta och skölja av ordentligt där skiten rinner ut, istället för att läggas på hög under tangenterna. Folk tycker toasitsen eller avloppet är orent, men jag lovar, de flesta tangentbord är rena rama petriskålen fyllda med bakterier.

Ptja, det är väl bara att dra en tops och starta en kulturodling? Som du säger så tror jag att många skulle bli rädda för att ens fortsätta använda tangentbordet efteråt.

Skrivet av rektor:

Bra om man råkar få Cola eller sädesvätska i tangentbordet, då kanske man bara kan skölja det med varmt vatten.

Skrivet av lord_vasagos:

Corsair..changes fapping as you know it

Är bra att det kommer bättre skyddade tangentbord när det är lätt att sulla kaffe eller vad man dricker men är ju inte så nytt för mitt sidewinder x4 för 249kr från 2010 är med "water resistent" och borde ju inte vara så svårt att få till vattentäta membran och skydda resten så om man sullar cola eller kaffe är det bara att skölja av dom och känns som det borde vara en standard idag i.a.f på lite bättre tangentbord

Jag antar att ni båda blev överlyckliga när vattentäta mobiler börjar bli en grej, så kunde ni sitta och spruta vilka kroppsliga vätskor ni vill på dem.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Av tidigare erfarenheter så är denna lösning inge vidare, det kommer högst troligen ändra karaktären (till det sämre) på switcharna.
Saxat från deskthority wiki ang. ett mycket äldre tangentbord med samma "teknik" och Cherry MX switchar.

Skrivet av Deskthority wiki:

These are immensely sturdy compacts and protected to the extent that it's hard to feel their mechanical nature. It's easy to mistake these keyboards for somewhat stiff rubber domes because of the protective rubberized or Saran wrap-like layer between the keycaps and the switches.

Vill man ha vattentåligt skulle jag satsa på Tesoros tangentbord med optiska switchar som faktiskt inte ändrar karaktären något och ändå är vattentåligt.
http://tesorotec.com/project/excalibur-se-spectrum-mechanical...

Skrivet av Dreijer:

Inte alls lortigt. Hur lever du egentligen? Det är ju bara att torka av det någon gång i veckan och att inte förtära mat framför datorn, t.ex.

Då vill jag att du tar loss alla tangentber och tar en bild på plattan under. Det är garanterat inte rent hur många gånger du än "torkar av" tangentbordet.
Ska man få det rent måste man plocka loss alla tangenter och gnugga med tops eller liknande mellan dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Av tidigare erfarenheter så är denna lösning inge vidare, det kommer högst troligen ändra karaktären (till det sämre) på switcharna.

Ok, synd. Det jag hoppa(de)s på är att det skulle dämpa alla tangent- och switchrelaterade ljud, dvs en win-win (enkelt att rengöra + tystare). Men om det är som du misstänker så blir det en win-win-lose. Attans.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@huttala: det är väl så man torkar av tangentbordet eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Jag antar att ni båda blev överlyckliga när vattentäta mobiler börjar bli en grej, så kunde ni sitta och spruta vilka kroppsliga vätskor ni vill på dem.

Nä brukar skippa att lägga en load på min hårdvara och är det man har kärring till men kaffe är däremot ett större problem och mitt sidewinder har fått förhöjd koffeinhalt ett par gånger

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Rengör mitt keyboard 1 gång i månaden, och ja det är ju ett jäkla jobb.
Ta bort alla capsen, torka rent med tops + blåsa.

Blir en hel del crap där när man sitter mycket samt äter framför datorn alltid

Hehe, äta är utan tvekan värsta, men sköter du det så är det ju inga problem.

Skrivet av Dreijer:

Inte alls lortigt. Hur lever du egentligen? Det är ju bara att torka av det någon gång i veckan och att inte förtära mat framför datorn, t.ex.

Torka av?
Du behöver inse att 90%+ av skiten ligger mellan tangenterna. Du måste göra som ovan och plocka isär hela saken för att rengöra döda hudceller, saliv, hår och allt annat som du helt naturligt "lämnar" där. (Även om du inte äter där)

Säger bara... tror du ens vårdventralen du är på faktiskt tar av tangenterna och rengör varje vecka? Nej... de samlar 2-3 års skit, och sen slänger de dem. Men tänk bara hur mycket bakterier det blir på 2+ år, speciellt med tanke på vad de faktiskt sysslar med i övrigt.

Det är därför man har totalförbud mot vanliga tangentbord på tex OP och liknande... för du kan inte rengöra dem, utan du måste ha ett "plast hinna" liknande bord, nästan som touch, för all utrustning.

Skrivet av scienta:

Jag antar att ni båda blev överlyckliga när vattentäta mobiler börjar bli en grej, så kunde ni sitta och spruta vilka kroppsliga vätskor ni vill på dem.

Hehe... du menar att de inte köpte dem för att tala i telefon i duschen?

Permalänk
Avstängd

Kan man köra denna i diskmaskin?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Ja, det blir ju vatten på den också ibland i duschen...

Nå, men min gissning med detta är att man tänkt som så att de berömda cherry brytarna är ett ganska säkert kort och att detta skall vara lättare att trycka ned tangenterna på än de gamla typen med gummibubblor. och att man vill se om denna nisch säljer. Just my 5 cents...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hehe, äta är utan tvekan värsta, men sköter du det så är det ju inga problem.

Torka av?
Du behöver inse att 90%+ av skiten ligger mellan tangenterna. Du måste göra som ovan och plocka isär hela saken för att rengöra döda hudceller, saliv, hår och allt annat som du helt naturligt "lämnar" där. (Även om du inte äter där)

Säger bara... tror du ens vårdventralen du är på faktiskt tar av tangenterna och rengör varje vecka? Nej... de samlar 2-3 års skit, och sen slänger de dem. Men tänk bara hur mycket bakterier det blir på 2+ år, speciellt med tanke på vad de faktiskt sysslar med i övrigt.

Det är därför man har totalförbud mot vanliga tangentbord på tex OP och liknande... för du kan inte rengöra dem, utan du måste ha ett "plast hinna" liknande bord, nästan som touch, för all utrustning.

Hehe... du menar att de inte köpte dem för att tala i telefon i duschen?

Emellanåt använder jag en kompressor för att blåsa rent. Har aldrig haft behovet av att duscha av tangentbordet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Underhåll i form av att blåsa rent med kompressor duger ofta bra när dem väl är rena från början (storstädar dem en gång per år med vatten/produkter) men då jag är retro samlare har jag ett 20-tal gamla tangentbord från ALPS/Buckling springs till rubber dome som används till gamla maskiner och när man får tag på riktigt gamla begagnade tangentbord till gamla maskiner så är det oftast grisigt och ingrott så då plockar jag isär allt och diskar ordentligt och jag har då aldrig haft problem att rengöra bara man plockar isär och låter det torka i varmluftsugn på låg temperatur

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Vad innebär 'vattentålig' i detta sammanhang? Jag läste om ett annat tangentbord nyligen som påstods vara vattentåligt och med det menades att tillverkaren hade utfört ett spilltest med 35ml vätska vilket är en ganska liten mängd.

Ungefär som med 'vattentäta' telefoner som endast fungerar på max en meters djup, i klorfritt sötvatten, och under en väldigt begränsad tidsperiod.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

Vad innebär 'vattentålig' i detta sammanhang? Jag läste om ett annat tangentbord nyligen som påstods vara vattentåligt och med det menades att tillverkaren hade utfört ett spilltest med 35ml vätska vilket är en ganska liten mängd.

Ungefär som med 'vattentäta' telefoner som endast fungerar på max en meters djup, i klorfritt sötvatten, och under en väldigt begränsad tidsperiod.

Skickades från m.sweclockers.com

IP-35, om det nu verkligen är det, skall enligt gällande IP klass betyda att det är petskyddat mot föremål större än 2,5 mm, men ej helslutet, samt skyddat mot spolande vatten från munstycke.

Måste kolla igen om det verkligen är äkta IP-35 klassning på det, eller om det bara är rykten...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

IP-35, om det nu verkligen är det, skall enligt gällande IP klass betyda att det är petskyddat mot föremål större än 2,5 mm, men ej helslutet, samt skyddat mot spolande vatten från munstycke.

Måste kolla igen om det verkligen är äkta IP-35 klassning på det, eller om det bara är rykten...

IP-32, verkar mer stämma, det betyder att det bara är "Skyddad mot droppande vatten. Apparaten får ej luta mer än max 15° från normalvinkeln."

Edit, sötvatten som jag tolkar det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Nästa steg: högre ip-klass så vi kan vattenkyla/tvätta både datorn och kringutrustningen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ja, Ibland önskar man faktiskt på riktigt att man bara kunde bära ut allt och spola av med högtryckstvätten och biltvättmedel...

Framför allt tangentbordet och skärmen, de blir äckliga nästan på en gång tycker jag, oavsett hur mycket man torkar av dem...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Emellanåt använder jag en kompressor för att blåsa rent. Har aldrig haft behovet av att duscha av tangentbordet.

Är exakt så jag också gjort, men det är ibland inte nog, utan man får hålla på med trasa och rengöringsmedel för att få bort saker som satt sig. Men i 9/10 fall är det en bra "enkel" rengöring, helt klart.

Det är dock enklare att döda bakterier med lämplig vätska vs tryckluft också, vilket behövs då och då, och därför ser jag gärna denna möjligheten på andra också, så man slipper ta isär det hela tiden.

Permalänk
Medlem

Äh grappar, låt Dreijer tro att hans tangentbord är rent...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)