Asrock X399 Taichi är moderkort för AMD Ryzen Threadripper

Permalänk
Melding Plague

Asrock X399 Taichi är moderkort för AMD Ryzen Threadripper

Inom de kommande månaderna väntas AMD lansera Ryzen Threadripper och nu visar Asrock X399 Taichi, vilket är ett av företagens nya moderkort för processorerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Gigantisk sockel! Ser även ut som Wi-Fi-antenner där!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Bra att moderkortsutbudet för threadripper verkar ordna sig, det jag undrar är hur det blir med CPU-kylarkompatibiliteten med tanke på den enorma sockeln. Inga nyheter på den fronten?

Permalänk
Medlem

Kul det står Intel på baksidan på moderkortet intel borde stämma amd

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Kul det står Intel på baksidan på moderkortet intel borde stämma amd

Dubbelt missförstånd där. Dels är det Intels nätverkskretsar loggan handlar om, vilka alltså används på detta moderkort. Dels är det i så fall Asrock som Intel skulle stämma, för AMD har inget med detta att göra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ja det skulle vara rätt korkat att inte använda de bästa nätverkskretsarna som finns, AMD tillverkar ju inte nätverkskretsar, inte heller har de partners som gör det. Tråkigt att det inte verkar finnas många X399 moderkort med mer än en enstaka nätverkskrets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Bra att moderkortsutbudet för threadripper verkar ordna sig, det jag undrar är hur det blir med CPU-kylarkompatibiliteten med tanke på den enorma sockeln. Inga nyheter på den fronten?

Blir helt nya kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Hjälpsam

Mums!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Såg riktigt trevliga ut

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Nice med Intel mobo till and cpu, de kanske använder samma sockel nu

Permalänk
Medlem

Såg fel
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Computex verkar till 90% bestå av Chassin och moderkort i år. Måste säga att det varit relativt tråkigt so far...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

"I anslutningsväg är kortet bestyckat med åtta stycken USB 3.1 Gen 1, tre USB 3.1 Gen 2, en USB Type-C samt dubbla portar för Gigabit Ethernet från Intel.
I övrigt erbjuds fyra stycken PCI Express 3.0 x16, en PCI Express 3.0 x1 samt två M.2, en U.2 och åtta Sata 6,0 Gbps för lagring."

Tycker mig kunna skönja 10 st SATA-kontakter på bild 2.(varav två i ljusare färg)

Kanske är 3,0 Gbps Marvell-kretsar?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Threadripper ser ut och kunna bli riktig varm, rena kärnreaktorn man måste sitta 24/7 med tusentals liter flytande kväve lite ironi på kvällskvisten

bara för skoj skull kommer jag köpa både amd Threadripper 16/32Threads och intels socket 2066 med en 7980X med 18 cores / 36 Threads

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Inaktiv

Alltså jag diggar utseendet på sockeln, helt brutalt stora dessa Threadripper. Man blir ju lite sugen på att bygga trots att jag knappast kommer ha användning för fler än 6-kärnor närmsta åren.
Ska bli intressant att se vad minnesbandbredden gör för Zen arkitekturen.

Skrivet av pytonOrm:

Kul det står Intel på baksidan på moderkortet intel borde stämma amd

Jag som är lite av en anti-fanboy får installera drivrutiner från alla 3 lagen i min burk. Intel NIC, AMD chipset och Nvidia GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Threadripper ser ut och kunna bli riktig varm, rena kärnreaktorn man måste sitta 24/7 med tusentals liter flytande kväve lite ironi på kvällskvisten

bara för skoj skull kommer jag köpa både amd Threadripper 16/32Threads och intels socket 2066 med en 7980X med 18 cores / 36 Threads

TDP på 155W så inte så farligt ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig sett ljudutgångar vara i mitten av I/O.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Threadripper ser ut och kunna bli riktig varm, rena kärnreaktorn man måste sitta 24/7 med tusentals liter flytande kväve lite ironi på kvällskvisten

bara för skoj skull kommer jag köpa både amd Threadripper 16/32Threads och intels socket 2066 med en 7980X med 18 cores / 36 Threads

Hur "ser" en icke släppt processor ut att kunna bli riktigt varm? Storleken på sockeln skvallrar tvärtom om att processorn är stor och att värmeavledningsförmågan i sådana fall förmodligen är riktigt bra.

Återkom gärna med tester när du har båda systemen hemma

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Gigantisk sockel! Ser även ut som Wi-Fi-antenner där!

Vore intressant att se om det, precis som Intels motsvarande entusiastsockel och chipset, går att få plats på ett MITX-kort.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Computex verkar till 90% bestå av Chassin och moderkort i år. Måste säga att det varit relativt tråkigt so far...

Va ? Har ju varit den största HEDT launchen på ett sekel med både Intel i9 och AMD Threadripper !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kommer bli sjukt Nice att bygga Epyc system med den tillgången på som kommer finnas på entusiastkylare i och med att det är samma sockel monteringsmässigt (TR4 och SP3). Det lär ju komma en hel del vattenblock osv.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Nice med Intel mobo till and cpu, de kanske använder samma sockel nu

Du får titta tillbaka på (Super) Socket 7 för att hitta detta.

Att det råkar stå Intel på det där moderkortet är pga nätverkskortet är från Intel...

Skrivet av pytonOrm:

Threadripper ser ut och kunna bli riktig varm, rena kärnreaktorn man måste sitta 24/7 med tusentals liter flytande kväve lite ironi på kvällskvisten

bara för skoj skull kommer jag köpa både amd Threadripper 16/32Threads och intels socket 2066 med en 7980X med 18 cores / 36 threads

Du skulle ta och satsa på en cpu och moderkortet a'la Socket A

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser snygg och stabil ut.

Men varför är det så snålt och obalanserat kontaktutbud? Vad fasen ska man med 8 stycken USB3 och 3 stycken USB3.1 till? Vill man ha fler kan man lätt använda hubbar. Vem använder 8-10 USB-kontakter aktivt samtidigt?
Varför bara 2st M.2? Varför bara en enda U.2? Varför bara 8 SATA-portar? (ja, jag vill ha 10 och har användning för det)
Varför bara 1Gbit ethernet? Åtminstone 2,5/5Gbit borde det ju vara på en prestandaplattform.

Skrivet av trickeh2k:

Computex verkar till 90% bestå av Chassin och moderkort i år. Måste säga att det varit relativt tråkigt so far...

Va?! Är du go elle'? Detta är ju bästa ever! Soffsäckar med RGB kan slänga sig i väggen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Tycker det var lite coolt

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Äntligen Intel NIC på AMD's plattform, trodde inte detta skulle ske. Får kanske överväga en prestandaplattform istället för en passiv..

Har denna även bluetooth(iom att den har trådlöst)?

Diggar designen skarpt!

Design-kommentar.
Permalänk
Medlem

Hejsan Qn1f3,

Skrivet av Qn1f3:

Äntligen Intel NIC på AMD's plattform, trodde inte detta skulle ske. Får kanske överväga en prestandaplattform istället för en passiv..

Har denna även bluetooth(iom att den har trådlöst)?

Diggar designen skarpt!

Det sitter Intel-NICar på många av AMDs moderkort.
Jag föredrar Intel-NICar och letar för tillfället efter ett mellanklass kort för AM4 (läs B350) som har en Intel-NIC.
Dessvärre verkar det bara finnas Intel-NICar till dera X370 modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Threadripper ser ut och kunna bli riktig varm, rena kärnreaktorn man måste sitta 24/7 med tusentals liter flytande kväve lite ironi på kvällskvisten

bara för skoj skull kommer jag köpa både amd Threadripper 16/32Threads och intels socket 2066 med en 7980X med 18 cores / 36 Threads

Undivk spela i 720p på Threadripper-kortet.
Jag är rädd att det kommer att prestera lite sämrte än Skylake-X

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Va ? Har ju varit den största HEDT launchen på ett sekel med både Intel i9 och AMD Threadripper !

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av GilbertG:

Ser snygg och stabil ut.

Men varför är det så snålt och obalanserat kontaktutbud? Vad fasen ska man med 8 stycken USB3 och 3 stycken USB3.1 till? Vill man ha fler kan man lätt använda hubbar. Vem använder 8-10 USB-kontakter aktivt samtidigt?
Varför bara 2st M.2? Varför bara en enda U.2? Varför bara 8 SATA-portar? (ja, jag vill ha 10 och har användning för det)
Varför bara 1Gbit ethernet? Åtminstone 2,5/5Gbit borde det ju vara på en prestandaplattform.
Va?! Är du go elle'? Detta är ju bästa ever! Soffsäckar med RGB kan slänga sig i väggen.

Av hittills 44 artiklar publicerade från Computex är 19st av dessa om antingen moderkort eller chassi. 10 artiklar om moderkort, 9st om chassin. 4 av artiklarna täcker cpu:er där en av dessa är för Intels nya 9-serie, resterande för två om Threadripper ochEpyc, samt en för Ryzen 3. Får verkligen hoppas det kommer mer intressanta artiklar där mer info om dessa CPU:er finns för att läsa om det elfte moderkortet med den nya plattformen känns rätt ointressant. Två artiklar om faktiska grafikkort, i9-serien är dessutom den enda av cpu:erna som bjuder på lite siffror direkt, men inga former av prestandagrafer eller dylikt någonstans i sikte. njae, med tanke på upphypningen av årets Computex så känns det inte riktigt som det ännu motsvarat mina förväntningar riktigt. '

Artikeln gällande knasiga "gamingmöbler" var faktiskt mer underhållande bara för att det var så banalt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Qn1f3,
Det sitter Intel-NICar på många av AMDs moderkort.
Jag föredrar Intel-NICar och letar för tillfället efter ett mellanklass kort för AM4 (läs B350) som har en Intel-NIC.
Dessvärre verkar det bara finnas Intel-NICar till dera X370 modeller

Ber om ursäkt för att det blev otydligt i all hast, syftade till Ryzen-plattformen, föredrar också Intel-NIC.

Det skvallrades senast om ett ännu mer intressant moderkort senast igår insåg jag senare, behöver kanske inte ge mig in på en HEDT-plattform trots allt: B350+Intel NIC.

Må väl,

Permalänk

måste erkänna att namnvalet på chipset är sjukt irriterande när intel redan kör x199/x299 som namn på sina chipset. Snart har vi då alltså ett X399 chipset från AMD, och därefter ett X399 chipset från Intel.
Det kanske kan tyckas smart att kopiera varandras namnscheman för att lura/förvirra till sig kunder, men vi är nog många som stör oss som fan på det. Det blir minuspoäng i min bok iaf.
Många elektronikföretag som gör så tyvärr.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!