Cryorig visar gamla processorkylare i koppar

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Håller helt med dig. Mer heat-pipes åt folket!!
Som referens så kan ju en 6mm heat-pipe föra bort maximalt ca 30W värme från ena ändan till andra. Ock håller man på med överklockning så ser man snart att 4 stycken vilket det är på budgetkylare inte räcker så långt. Fler heat-pipes kan ju även ge bättre spridning av värmen på kylflänsarna om de sprids ut över ytan också.

Sen är ju den största fördelen med Aluminium just den låga vikten, vilket gör att man på samma vikt av kylare kan mer än fördubbla den totala kylarean vilket ger en bra mycket mer effektiv kylare. Då mer kylarea ger bättre värmeöverföring till luften vilket i sin tur ger bättre kylning.

Bra inlägg.
Något som många ofta glömmer bort är att 2kg aluminium med mer yta kyler bättre än 2kg koppar med mindre kylare (pga densiteten). Problemet var ju förr att få bort värmen, något heat-pipe har löst idag många gånger bättre än all koppar i världen kan. Koppar är nämligen begränsad av samma problem... dvs "material till luft" omvandlingen.

Detta är ju varför man ens tagit till vattenkylning, då det både är lättare att föra över värme till vatten, och dessutom kan vatten hålla mycket mer energi på samma volym som luft. Så fördelen koppar hade är så minimal nu att vi pratar nån%... för 2x priset.

Så snarare hade jag istället för koppar i så fall tittat på ett material som är lättare än aluminium men leder värmen nästan lika bra, så du kan få mer yta.

Eller.. så kan du bara ta mer vikt aluminium om du tror det hjälper:

@VadSaDu & @SpeedRebirth Notera jag säger inte att vätskekylare är bättre på alla sätt, något ni verkar ha fått för dig. Utan jag säger... fler heatpipes, större kylarea är bättre än koppar lösning.

Det finns fördelar med båda lösningarna, men en bättre kylare är mer vettig än mer koppar. Jämför EVO 212 vs gamla Zalman koppar monsterkylare som 9900... 300kr kyler bättre än all den koppar, pga bättre design.

Och som @loefet säger... lägg ett lager koppar på ytan istället om det är utseendet... ser då likadant ut, men har fördelarna.

@SpeedRebirth jag säger detta som en ägare till en av ca 50 st sällsynta Toyota Corolla T-Sport Kompressor i Sverige idag... köp en bättre 400+ hästars bil om du vill ha prestanda då du inte är begränsad av STCC reglerna. Finns ingen poäng att köpa "koppar" S60... om du kan få en 500hk T5 i en annan bil istället som du trimmar. Du förlorar på strippen/banan ändå...

Tävlingsbilar gör allt de kan, för att kunna få max ur extremt tajta regler. Man kan lätt satsa 100kkr på att få 0.5nm till... varför ska du satsa samma för 0.5 graders lägre temp på CPUn?

Vill du däremot ha något unikt, bara för att, så förstår ja. Men helt ärligt, en turboladdad version av min Corolla ger mer prestanda än den specialversionen jag har. Så jag har den för unika delen, inte för prestandan, och tänker man så, kan jag förstå dessa kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Stackars moderkort... och fästen.

Gigantiska kopparkylare trodde jag dog när man kom på något som ledde bättre än koppar... dvs "heatpipes"/vatten. Har fortfarande en hel del sådana kylare hemma som jag tänkte sälja till skrotsäljare iaf... så man kanske får lite pengar för dessa 1kg koppar de är.

Känns lite som att man missar poängen, där man köpte "billigare" tornkylare istället för andra alt... men ska de kosta mer än vätskekylare försvinner ju hela poängen. Och kylare som NH-D15 är mer än nog för de flesta CPUer idag, vilket gör att jag verkligen inte förstår denna produkt.

Precis, detta var ju ett problem redan på Zalman-tiden.

Skrivet av VadSaDu:

Har du inte sett hur mycket ett moderkort tål? 2kg är inget.

Nordic Hardware försökte ju knäcka ett moderkort, gick ju sådär..efter några slag med hammaren så fick de till det till slut

Man väljer ju feta luftkylare för att kunna köra semi passiv kylning, med 0db under surf eller lättare spel.

Det blir ändå sprickor som inte syns och ledningsbanor som går av.

Skrivet av VadSaDu:

Jag har dock sett fler olyckor med vätska i datorn än att moderkort tar stryk av stora kylare så

Finns det ens någon som har råkat bryta ett moderkort bara så där med en stor kylare? Typ datorn står och helt plötsligt..bryts det runt sockeln som har 4st skruvar som är placerade för bästa tryckavlastning på moderkort?

Jag har en NH-D15, ser inga böjningar på moderkortet, hade en NH-D14 innan också på ett 775 moderkort, jag hade inga böjningar på de moderkortet heller. Du kanske glömde en skruv eller två på moderkortet?

Vi som har varit med ett tag vet att koppar är en återvändsgränd och dömt att misslyckas.

Skrivet av Rixxz:

Stämmer inte, det är en gammal myt

Hur förklarar du då att gammalt glas liksom rinner ner?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Hur förklarar du då att gammalt glas liksom rinner ner?

Det gör det inte

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Precis, detta var ju ett problem redan på Zalman-tiden.

Det blir ändå sprickor som inte syns och ledningsbanor som går av.

Vi som har varit med ett tag vet att koppar är en återvändsgränd och dömt att misslyckas.

Hur förklarar du då att gammalt glas liksom rinner ner?

För att ha varit med länge så verkar du leva kvar med gamla myter dags för nya rön?

Källa på det där med sprickor i moderkortet pga tunga kylare? Det är nog pga användaren skruvar åt skruvarna för hårt pga förr fanns ej dessa skruvstopp som finns i dagens monteringar.

Glas rinner inte, det är en gammal gammal myt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

För att ha varit med länge så verkar du leva kvar med gamla myter dags för nya rön?

Källa på det där med sprickor i moderkortet pga tunga kylare? Det är nog pga användaren skruvar åt skruvarna för hårt pga förr fanns ej dessa skruvstopp som finns i dagens monteringar.

Glas rinner inte, det är en gammal gammal myt.

Håller med men har sett moderkort krokna av kylningarna och när man släpper korten från moderkorts plattan så är dom böjda men är inte ett problem egentligen och har funkat lika bra ändå och kan vara hårda åtdragningar det handlar om men värme och en riktig biff kan kröka dom lite

Samma att ett löst moderkort som kan krokna av cpu kylare om dom blir liggande länge men enda gången det skulle vara fara är mer om man t.e.x tappar burken och 700g zalman eller vad dom vägde bröt till då kan man nog dra av banor

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Ser ut att passa bra bredvid ett GTX 980Ti Kingpin.

Permalänk
Skrivet av Rixxz:

Stämmer inte, det är en gammal myt

Saxat från en artikel på Illustrerad Vetenskaps site:
"Man kan därför betrakta glas som en underkyld vätska. Det rör sig i själva verket om en mycket stabil vätska, för även om molekylerna ligger huller om buller, förändras strukturen i glaset praktiskt taget inte. Beräkningar visar att det skulle ta miljoner år, innan man överhuvudtaget skulle kunna mäta en utflytning av glaset"

så det är väl vätske-isch iaf.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 @ 3.7 GHz. GPU: ROG STRIX GTX 1070 OC. MOBO: MSI B350 Tomahawk Arctic. RAM: Corsair Vengeance 16GB 2666MHz. Nätdel: Corsair CX750. Lagring: SSD 240GB. HDD 1TB. Chassi: NZXT S340 Razer edition