Håller helt med dig. Mer heat-pipes åt folket!!
Som referens så kan ju en 6mm heat-pipe föra bort maximalt ca 30W värme från ena ändan till andra. Ock håller man på med överklockning så ser man snart att 4 stycken vilket det är på budgetkylare inte räcker så långt. Fler heat-pipes kan ju även ge bättre spridning av värmen på kylflänsarna om de sprids ut över ytan också.
Sen är ju den största fördelen med Aluminium just den låga vikten, vilket gör att man på samma vikt av kylare kan mer än fördubbla den totala kylarean vilket ger en bra mycket mer effektiv kylare. Då mer kylarea ger bättre värmeöverföring till luften vilket i sin tur ger bättre kylning.
Bra inlägg.
Något som många ofta glömmer bort är att 2kg aluminium med mer yta kyler bättre än 2kg koppar med mindre kylare (pga densiteten). Problemet var ju förr att få bort värmen, något heat-pipe har löst idag många gånger bättre än all koppar i världen kan. Koppar är nämligen begränsad av samma problem... dvs "material till luft" omvandlingen.
Detta är ju varför man ens tagit till vattenkylning, då det både är lättare att föra över värme till vatten, och dessutom kan vatten hålla mycket mer energi på samma volym som luft. Så fördelen koppar hade är så minimal nu att vi pratar nån%... för 2x priset.
Så snarare hade jag istället för koppar i så fall tittat på ett material som är lättare än aluminium men leder värmen nästan lika bra, så du kan få mer yta.
Eller.. så kan du bara ta mer vikt aluminium om du tror det hjälper:
@VadSaDu & @SpeedRebirth Notera jag säger inte att vätskekylare är bättre på alla sätt, något ni verkar ha fått för dig. Utan jag säger... fler heatpipes, större kylarea är bättre än koppar lösning.
Det finns fördelar med båda lösningarna, men en bättre kylare är mer vettig än mer koppar. Jämför EVO 212 vs gamla Zalman koppar monsterkylare som 9900... 300kr kyler bättre än all den koppar, pga bättre design.
Och som @loefet säger... lägg ett lager koppar på ytan istället om det är utseendet... ser då likadant ut, men har fördelarna.
@SpeedRebirth jag säger detta som en ägare till en av ca 50 st sällsynta Toyota Corolla T-Sport Kompressor i Sverige idag... köp en bättre 400+ hästars bil om du vill ha prestanda då du inte är begränsad av STCC reglerna. Finns ingen poäng att köpa "koppar" S60... om du kan få en 500hk T5 i en annan bil istället som du trimmar. Du förlorar på strippen/banan ändå...
Tävlingsbilar gör allt de kan, för att kunna få max ur extremt tajta regler. Man kan lätt satsa 100kkr på att få 0.5nm till... varför ska du satsa samma för 0.5 graders lägre temp på CPUn?
Vill du däremot ha något unikt, bara för att, så förstår ja. Men helt ärligt, en turboladdad version av min Corolla ger mer prestanda än den specialversionen jag har. Så jag har den för unika delen, inte för prestandan, och tänker man så, kan jag förstå dessa kylare.