Permalänk
Medlem

Bilresa norrut

Polaren bor i Boden, brukar flyga upp 1-2 gånger per år (jag bor utanför Göteborg).

Förra sommaren bilade han ner med frun och jag och dottern åkte med upp, besökte kolmården på vägen och sov en natt där, sen flög hem efter några dagar i Boden.
Så tanken slog mig att ta bilen upp i sommar och göra några kul stopp på vägen.
Tanken är att åka fredag eftermiddag eller lördag morgon och anlända i Boden på måndag, och åka hemåt på fredagen.

Tips på ställen att stanna till både på vägen dit och vägen hem som en 8-årig tjej uppskattar?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Håyyy,

Fellow UÅ-bo här som jobbat längs E4:an rätt mycket!

* Paradisbadet i Ö-vik
* Leos Lekland i Umeå
* Klättra upp på Skuleberget
* Birsta Shopping Center
* Teknikens Hus i Luleå
* Piteå Havsbad (havsbad+inomhusbad+lekland m.m.)

Mer söderut så har jag väl inga konkreta idéer

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Furuviksparken ligger väl rätt bra till för ett första stopp kanske?
Annars finns det ju mycket kultur och natur i Dalarna som ni skulle kunna svänga förbi, men det beror ju på vad dottern (och du) uppskattar...

Permalänk
Medlem

Polkagrisfabrik - gränna
Gustavsvik - Örebro
High chapparal - Gislaved/Värnamo(liten omväg)
Astrid Lindgrens värld - Vimmerby (liten omväg)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

Håyyy,

Fellow UÅ-bo här som jobbat längs E4:an rätt mycket!

* Paradisbadet i Ö-vik
* Leos Lekland i Umeå
* Klättra upp på Skuleberget
* Birsta Shopping Center
* Teknikens Hus i Luleå
* Piteå Havsbad (havsbad+inomhusbad+lekland m.m.)

Mer söderut så har jag väl inga konkreta idéer

Kan varmt rekommendera att klättra upp för skuleberget! Om tjejen inte vill det så kan man alltid ta lift upp, upplevelsen blir inte mindre bra för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Difiv3:

Kan varmt rekommendera att klättra upp för skuleberget! Om tjejen inte vill det så kan man alltid ta lift upp, upplevelsen blir inte mindre bra för det

När jag var där för ett par år sedan tog vi liften, det va ingen rolig upplevelse. Gammal och gnisslig, högt ovanför marken. Konstant dödsångest. Fyfan asså

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Treehotel i Harads är ett trevligt ställe (att besöka, att bo där är dyrt). På vägen dit kan ni fara förbi storforsen som är en trevlig upplevelse.

Permalänk
Medlem

Såg att någon tipsade om Leos Lekland, det finns även i Luleå.
I Boden har Bodens Fun House nyligen öppnat, det kanske kan vara något.
I Boden finns ju även Nordpoolen, simhall med äventyrsbad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

När jag var där för ett par år sedan tog vi liften, det va ingen rolig upplevelse. Gammal och gnisslig, högt ovanför marken. Konstant dödsångest. Fyfan asså

Skickades från m.sweclockers.com

Det är självklart inte för alla, vissa är höjdrädda och andra är rädda för vatten, etc.

Permalänk
Medlem

Tackar för tips, ska klart kika på det där Skuleberget.
Furuviksparken låter bra med.

Gränna, High chapparal och Astrid Lindgren ligger ju rätt nära, tänkte mig att om vi kommer iväg fredagen köra en 50-mil minst innan vi tar stop. Åker vi lördag morgon kan de ju vara intressanta förstås.

Saker i och kring boden har jag rätt bra koll på, nordpoolen, western farmen, teknikens hus i luleå osv har vi varit på och blir nog återbesök, även om de tipsen är bra med
Men nu gäller det var vi ska stanna på vägen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Besöka Dragon Gate utanför Uppsala. SJälva stoppet tar nog ca 10min bara, perfekt att se på vägen
Jag stannade där förra veckan när jag åkte till Göteborg från Hudviksvall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmasen_99:

Besöka Dragon Gate utanför Uppsala. SJälva stoppet tar nog ca 10min bara, perfekt att se på vägen
Jag stannade där förra veckan när jag åkte till Göteborg från Hudviksvall.

Tackar, den såg vi förra sommaren, det vore nog ett perfekt första stopp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem

Åk både 45an och E4 eller en bit i Norge så får du omväxling i landskapet och slipper se samma saker på väg upp och ner. 45an genom Härjedalen är vackert och det går ju att åka in i Norge och komma ut i Svinesund eller Ed.
Det finns en del arrangemang på sommaren och beroende på när du åker så kan du kanske passera nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Åk både 45an och E4 eller en bit i Norge så får du omväxling i landskapet och slipper se samma saker på väg upp och ner. 45an genom Härjedalen är vackert och det går ju att åka in i Norge och komma ut i Svinesund eller Ed.
Det finns en del arrangemang på sommaren och beroende på när du åker så kan du kanske passera nått.

Inte tänkt på det, låter fint.
Åker upp fre/lör v.30 och hem i slutet av v.31.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

@Json_81: Då ni redan är uppe i Boden så skulle jag nog rekommendera en kort dagstripp till Storforsen, Europas största oreglerade fors. En mäktig naturupplevelse minst sagt.

Den är belägen några mil uppströms Piteälven.

https://www.google.se/maps/dir/Boden/Storforsens+naturreserva...

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Göteborg ligger ju i princip bredvid stockholm så varför inte bara köra raka vägen en dag. Tar ju bara en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Göteborg ligger ju i princip bredvid stockholm så varför inte bara köra raka vägen en dag. Tar ju bara en dag.

Ganska nära iallafall. Kanske resan är en del av upplevelsen, att se något nytt på vägen?

On Topic: Om du börjar österut så är det ganska fint längs med Vättern, finns lite stopp längs kusten där, bland annat Polkagristillverkning i Gränna, Braehus, sen kan man försöka runda Stockholm på någon vänster (om man inte verkligen gillar bilköer). Furuviksparken är inte så dum heller. Örnsköldsvik är också en trevlig stad att stanna till i på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

@Json_81: Då ni redan är uppe i Boden så skulle jag nog rekommendera en kort dagstripp till Storforsen, Europas största oreglerade fors. En mäktig naturupplevelse minst sagt.

Den är belägen några mil uppströms Piteälven.

https://www.google.se/maps/dir/Boden/Storforsens+naturreserva...

Ja, polaren var där för någon vecka sen och skickade bilder, ser verkligen mäktigt ut. Där blir nog ett besök denna gången.

Skrivet av Skrotnisse92:

Göteborg ligger ju i princip bredvid stockholm så varför inte bara köra raka vägen en dag. Tar ju bara en dag.

Skrivet av keyser:

Ganska nära iallafall. Kanske resan är en del av upplevelsen, att se något nytt på vägen?

On Topic: Om du börjar österut så är det ganska fint längs med Vättern, finns lite stopp längs kusten där, bland annat Polkagristillverkning i Gränna, Braehus, sen kan man försöka runda Stockholm på någon vänster (om man inte verkligen gillar bilköer). Furuviksparken är inte så dum heller. Örnsköldsvik är också en trevlig stad att stanna till i på vägen.

Precis, jag hade tagit flyget om det bara gällde att komma fram lätt.
Min dotter tycker nog inte det är kul att dra iväg på det här sättet med farsan så länge till så tänkte passa på.

Furuvik och sen ö-vik låter som rätt bra ställen att stanna till på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Göteborg ligger ju i princip bredvid stockholm så varför inte bara köra raka vägen en dag. Tar ju bara en dag.

Usch vad hemskt. Kört GBG -> Kiruna ett par gånger. 45'an upp. E4 ner. Sistnämda pga hemlängtan.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraCCa:

Såg att någon tipsade om Leos Lekland, det finns även i Luleå.

Finns för övrigt även här i Skellefteå.

Som nämnts tidigare så är Storforsen ett bra tips, och likaså Skuleberget (om man inte är höjdrädd, men det går ju att bara titta på det nedifrån också - tar man E4 så kör man precis förbi så det är bara att stanna en stund).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Många av mina rekommendationer är redan givna så jag kastar in några andra tankar istället.

Har du/ni lust att bada i havet istället för badhus finns det ganska fina stränder i Gnarp, personligen gillar jag Sörfjärden vilken du kommer till genom att svänga av E4an till vänster när du når Statoilmacken i gnarp och sen köra ner till kusten. Tror det även finns någon slags boende där ute men inte helt säker. Gillar ni badhus bättre finns även Himlabadet i Sundsvall, ganska nytt och vid tiden ni tänkt åka är nog de stora utebassängerna öppna.

När vi åker brukar vi alltid ta ett stop i ö-vik och gå på Candy Corner, ett måhända lite fjantigt stopp men tror nog att det kan vara något som en 8-åring kan uppskatta! Ligger till vänster i första rondellen när du når ö-vik, går knappast att missa.

Vet inte hur ofta ni kommer stanna sen men när det gäller rastplatser är Mosjön (strax norr om övik) trevlig, speciellt i norrgående riktning. Lite roligare är nog Jävre som ligger någon mil söder om Piteå där det brukar finnas lite turister att titta på samt en stor gräsplan och vatten att spatsera kring. Båda har dessutom lekplatser vilket kanske kan vara lämpligt om du köpt godis i ö-vik som måste ut ur kroppen. Vi brukar emellanåt stanna i antingen Åhedån (strax söder om Umeå) eller Sävar (strax norr om Umeå och väldigt avskiljt) då sträckan mellan Umeå och Skellefteå är _väldigt_ tråkig att köra så det brukar vara skönt att få sträcka lite på sig innan man hamnar där.

Vill även slå ett slag för att stanna till och titta på Höga kusten bron, ganska mäktigt bygge i min mening. Det däremot kanske inte uppskattas lika mycket av en 8-åring.

En viktig sak att titta på som inte är upplevelser kan vara bränslepriset på vägen upp. Det kan diffa rätt mycket även på korta avstånd från varandra. Åker du in i Birsta finns det två Ingo-mackar och en ST1 där som oftast är billigare än närmaste mack 10-20 mil söderut. Vill minnas att den finns en Q8 minipris strax norr om Härnösand som ibland är bättre än dom i Birsta men oftast "bara" matchar.

I Skellefte finns (fanns?) det en Shellmack bakom stråket med mackar (krysset) längs E4an som ofta var lite billigare, dock ser asfalten på den ut som en sämre version av månens yta.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Passa på att lyxa till det lite och ta in på denna lilla pärla:

Permalänk
Avstängd

Junsele djurpark ligger drygt halvvägs. Nu var det typ 30 år sen jag var där så mycket har väl ändrats men jag gissar på att en 8 årig tjej skulle gilla det.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

I Skellefte finns (fanns?) det en Shellmack bakom stråket med mackar (krysset) längs E4an som ofta var lite billigare

Om det är macken som Krysset höll till i du menar så brann hela det huset tyvärr ned till grunden 2016, men det ska väl ha byggts upp en ny mack på samma plats (och Krysset återstartades i Sibyllas tidigare lokaler, två hus bort, förutsatt att jag inte är totalt förvirrad nu). Tankar aldrig på någon av mackarna där så jag har inte järnkoll.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Junsele djurpark ligger drygt halvvägs. Nu var det typ 30 år sen jag var där så mycket har väl ändrats men jag gissar på att en 8 årig tjej skulle gilla det.

Och Lycksele djurpark längs E12:an, vilket kanske blir lite avsides (ungefär mitt mellan E4 och E45).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Många av mina rekommendationer är redan givna så jag kastar in några andra tankar istället.

Har du/ni lust att bada i havet istället för badhus finns det ganska fina stränder i Gnarp, personligen gillar jag Sörfjärden vilken du kommer till genom att svänga av E4an till vänster när du når Statoilmacken i gnarp och sen köra ner till kusten. Tror det även finns någon slags boende där ute men inte helt säker. Gillar ni badhus bättre finns även Himlabadet i Sundsvall, ganska nytt och vid tiden ni tänkt åka är nog de stora utebassängerna öppna.

När vi åker brukar vi alltid ta ett stop i ö-vik och gå på Candy Corner, ett måhända lite fjantigt stopp men tror nog att det kan vara något som en 8-åring kan uppskatta! Ligger till vänster i första rondellen när du når ö-vik, går knappast att missa.

Vet inte hur ofta ni kommer stanna sen men när det gäller rastplatser är Mosjön (strax norr om övik) trevlig, speciellt i norrgående riktning. Lite roligare är nog Jävre som ligger någon mil söder om Piteå där det brukar finnas lite turister att titta på samt en stor gräsplan och vatten att spatsera kring. Båda har dessutom lekplatser vilket kanske kan vara lämpligt om du köpt godis i ö-vik som måste ut ur kroppen. Vi brukar emellanåt stanna i antingen Åhedån (strax söder om Umeå) eller Sävar (strax norr om Umeå och väldigt avskiljt) då sträckan mellan Umeå och Skellefteå är _väldigt_ tråkig att köra så det brukar vara skönt att få sträcka lite på sig innan man hamnar där.

Vill även slå ett slag för att stanna till och titta på Höga kusten bron, ganska mäktigt bygge i min mening. Det däremot kanske inte uppskattas lika mycket av en 8-åring.

En viktig sak att titta på som inte är upplevelser kan vara bränslepriset på vägen upp. Det kan diffa rätt mycket även på korta avstånd från varandra. Åker du in i Birsta finns det två Ingo-mackar och en ST1 där som oftast är billigare än närmaste mack 10-20 mil söderut. Vill minnas att den finns en Q8 minipris strax norr om Härnösand som ibland är bättre än dom i Birsta men oftast "bara" matchar.

I Skellefte finns (fanns?) det en Shellmack bakom stråket med mackar (krysset) längs E4an som ofta var lite billigare, dock ser asfalten på den ut som en sämre version av månens yta.

Vi bor ju på bästkusten så bad har jag inte tänkt på, men det är ju en idé helt klart.
Höga kusten ska vi helt klart kolla på, åkte över den förra sommaren men blev inget stop där då.
Godis låter bra

Bra tips med bränsle, men även på en sån här resa känns det rätt struntsamma att jaga billigaste macken, jag räknar med 3 tankar och även om det skulle skilja 1:-/l så är det under 200 spänn totalt.

Var är detta?

Skrivet av kaya:

Junsele djurpark ligger drygt halvvägs. Nu var det typ 30 år sen jag var där så mycket har väl ändrats men jag gissar på att en 8 årig tjej skulle gilla det.

Skrivet av backfeed:

Och Lycksele djurpark längs E12:an, vilket kanske blir lite avsides (ungefär mitt mellan E4 och E45).

Intressant!

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."