Permalänk

Jorda datorn själv?

I studentrummet jag bor i finns inga jordade uttag, skulle det funka att dra en egen jordning, exempelvis till ett element eller liknande, är ett vattenburet element så ska väl funka att jorda till röret?
Eller är det helt enkelt inget att oroa sig för?

Förresten
Vet ni vad elektrikern sista tanke va?
- Vad hade jag på jorden att göra

Permalänk

Nej. Jorda inte datorn själv i elementet.

Permalänk
Medlem

Vad tror du händer med diskbänkarna, duscharna osv i fastigheten om ditt fulkopplade element blir strömförande?

Permalänk
Medlem

En väldigt dålig ide, lol Om något skulle kunna funka, om än jävligt dumt. Är att dra en koppartråd ut och ner i marken där du antingen slår ner kopparrör eller gräver ner en kopparplatta och ansluter tråden mot. Problemet är ju att du ändå inte kommer ha exakt samma potential som neutralen.

Också värt att nämna, i kabelskåpen utanför era hus så är jord och neutral anslutna på samma skena. Därav kan du också dra en separat jordkabel till centralen. Du kommer dock inte få funktionen av en jordfelsbrytare.

Permalänk
Medlem

Nog vettigast och köpa någon strömdosa med egen jordfelsbrytare, eller en ups som får hjälpa till och hålla burken vid liv + skärmen då.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Också värt att nämna, i kabelskåpen utanför era hus så är jord och neutral anslutna på samma skena. Därav kan du också dra en separat jordkabel till centralen. Du kommer dock inte få funktionen av en jordfelsbrytare.

En jordfelsbrytare jämför strömmen som går genom fas och nolla. En JFB är alltså inte beroende av att det finns jord framdraget till den fallerande enheten.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av macke0010:

I studentrummet jag bor i finns inga jordade uttag, skulle det funka att dra en egen jordning, exempelvis till ett element eller liknande, är ett vattenburet element så ska väl funka att jorda till röret?
Eller är det helt enkelt inget att oroa sig för?

Förresten
Vet ni vad elektrikern sista tanke va?
- Vad hade jag på jorden att göra

Man får inte göra så. Elinstallationer får inte kopplas till element eller diskbänkar. Detta gäller oavsett vad man vill uppnå. Det handlar om att du inte ska kunna göra grannens element strömförande om någon av dina prylar går sönder. Det är inte ens säkert att elementen är kopplade till jord...
Så för din säkerhet, för dina grannars säkerhet, för att försäkringar ska gälla och för att följa reglerna kring elinstallation bör du undvika att göra en sådan hemmakoppling.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

I studentrummet jag bor i finns inga jordade uttag, skulle det funka att dra en egen jordning, exempelvis till ett element eller liknande, är ett vattenburet element så ska väl funka att jorda till röret?
Eller är det helt enkelt inget att oroa sig för?

Förresten
Vet ni vad elektrikern sista tanke va?
- Vad hade jag på jorden att göra

En jordad dator i ett övrigt ojordat rum är mycket farligare än en ojordad dator i ett ojordat rum. Gör ingenting.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Vilken funktion vill du uppnå genom att jorda datorn i ett element?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

En jordfelsbrytare jämför strömmen som går genom fas och nolla. En JFB är alltså inte beroende av att det finns jord framdraget till den fallerande enheten.

Helt sant, tänkte fel.

Permalänk

Tack för alla svar, precis som jag förmoda mig, men, men, skadade ju inte att kolla här på swec först.