Permalänk
Medlem

Egentillverkat tangentbord

Efter att ha sett Likör 47 så blev jag sugen på att bygga ett eget tangentbord från grunden.

Så jag satte mig och ritade upp en layout. Jag ritade upp toppskivan i illustrator och beställde den från cotter.se. brytarna, dioderna och teensy controller'n beställde jag från aliexpress. Trådarna är från en slaktad tp-kabel.
När allt hade kommit hem var det bara att bygga ihop.

Efter att layouten var färdigbyggd så var det dags att få till en firmware, vilket var lättare sagt än gjort för min del. Jag satt i flera kvällar och försökte kompilera, men fick felmeddeladen hela tiden. Tillslut bad jag @anon257891 om hjälp, så efter att ha blivit inriktad på rätt spår gick det som en dans. Jag hade nu ett fungerande tangentbord!

Då var det dags för finsnickeriet. Jag har tillgång till virke och maskiner genom jobbet. Och som utbildad finsnickare var det inga större bekymmer. Snickrat och klart, lite olja och gnugg så har jag nu ett färdigt tangentbord som jag är ganska stolt över.

Brytarna är svarta Gateron och keycaps'en är billiga pbt i DSA-profil från aliexpress.

Besök galleriet här

Permalänk
Inaktiv

@g0a:
Grymt snyggt! Det där bygget förtjänar du helt klart att vara stolt över! Självklar Femma!

Permalänk
Medlem

Varför körde du på två space knappar?

Väldigt snyggt bygge!

Permalänk
Medlem

Vilken finnish, supersnyggt!
Undrar dock också över space:arna.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Varför körde du på två space knappar?

Väldigt snyggt bygge!

Skrivet av hag:

Vilken finnish, supersnyggt!
Undrar dock också över space:arna.

tack till er båda!
jag visste inte vad jag skulle ha 2st 1u till och det finns inte 4u.

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

Snyggt bygge funderar själv att göra ett liknande fast mer åt atreus hållet
vågar man fråga vad laserskärningen gick på och var det så enkelt att bara skicka in en cad fil ?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av henkeboy2500:

Snyggt bygge funderar själv att göra ett liknande fast mer åt atreus hållet
vågar man fråga vad laserskärningen gick på och var det så enkelt att bara skicka in en cad fil ?

Det gick på ca. 260kr med frakt för topp och botten. Det var riktigt enkelt, och är det nåt fel i filen så säger onlinetjänsten ifrån.

Permalänk
Medlem

Mycket imponerande, väldigt stilrent! Jag tror att många under r/olkb skulle uppskatta detta bygge!

Vad landade den totala summan på?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ballt. Men klarar man sig verkligen utan siffror och specialtecken? Hur gör du ens en smiley?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Ballt. Men klarar man sig verkligen utan siffror och specialtecken? Hur gör du ens en smiley?

Svaret på din fråga = Rätt fingersättning.

Skriv på tangentbordet utan att titta.

Fördelarna är flera.

  • Det går betydligt snabbare att skriva

  • Du kan ha fullt fokus på skärmen

  • Skriver du av en text som finns på papper kan du titta på den hela tiden

Rätt fingersättning är nice

Alla kan lära sig det, det handlar enbart om tålamod, finns såväl program och bra tutorials på nätet.

Sjukt bra jobbat!

5/5 av mig

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Svaret på din fråga = Rätt fingersättning.

Skriv på tangentbordet utan att titta.

Fördelarna är flera.

  • Det går betydligt snabbare att skriva

  • Du kan ha fullt fokus på skärmen

  • Skriver du av en text som finns på papper kan du titta på den hela tiden

Rätt fingersättning är nice

Alla kan lära sig det, det handlar enbart om tålamod, finns såväl program och bra tutorials på nätet.

Sjukt bra jobbat!

5/5 av mig

Bra svar, men jag tror @henkiii syftade på avsaknaden av sifferraden ovanför bokstäverna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av planders:

Bra svar, men jag tror @henkiii syftade på avsaknaden av sifferraden ovanför bokstäverna.

Skickades från m.sweclockers.com

Stort tack för "bra svar" !

Och det är ju för jävla dåligt av mig, att inte se avsaknaden av sifferraden ovanför bokstäverna!!
Fattar inte att jag missade det.

"Undrar med"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt. Tror dock jag skulle bli galen på ortholinear layout.

Får jag fråga vilket material du beställde? (Varit inne på cotter.se men hittar inte exempelvis stål eller aluminium.)

Edit: ser nu att det verkar vara någon form av akryl. Hur tycker du det beter sig, flexar det något nämnvärt? Och får jag fråga vilken tjocklek du valde?

Permalänk
Medlem

Jäkligt stiligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Mycket imponerande, väldigt stilrent! Jag tror att många under r/olkb skulle uppskatta detta bygge!

Vad landade den totala summan på?

tror det landade på ca. 900kr för laserskuren akryl, brytare, teensykopia, dioder och keycaps. kablarna är från en gammal TP-kabel och trämaterialet är spill från jobbet så det kostade mig inget.

Skrivet av henkiii:

Ballt. Men klarar man sig verkligen utan siffror och specialtecken? Hur gör du ens en smiley?

sifferraden ligger på qwertyraden men på ett annat lager.

Skrivet av skog1s:

Stort tack för "bra svar" !

Och det är ju för jävla dåligt av mig, att inte se avsaknaden av sifferraden ovanför bokstäverna!!
Fattar inte att jag missade det.

"Undrar med"

se ovan

Skrivet av illya_:

Riktigt snyggt. Tror dock jag skulle bli galen på ortholinear layout.

Får jag fråga vilket material du beställde? (Varit inne på cotter.se men hittar inte exempelvis stål eller aluminium.)

Edit: ser nu att det verkar vara någon form av akryl. Hur tycker du det beter sig, flexar det något nämnvärt? Och får jag fråga vilken tjocklek du valde?

jag också, jag använder min 60procentare för dagligt bruk, detta bygget var för att kolla ifall jag kunde bygga ett tangentbord från grunden.
ja, det är akryl, 3mm. den flexar inte mycket om ens alls, troligtvis för att det är så litet och vilar på en ram runt hela. cotter har bara trä, plast och kartong, vill man ha i rostfritt kan man beställa från http://lasergist.com/

och stort tack till alla för all beröm!

Permalänk
Medlem

Går lite själv i tankarna om hur jag skulle bygga mitt egna tangentbord.
Skulle va intressant att se hur du har gjort upp "layers".

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Går lite själv i tankarna om hur jag skulle bygga mitt egna tangentbord.
Skulle va intressant att se hur du har gjort upp "layers".

i dagsläget ser det ut såhär

behövs en del putsande på det men får duga tills vidare.

Permalänk
Medlem

@g0a: tack för svar, får en del inspiration om hur man kan göra.
Första jag kommer och tänka på dock är var får du Parenteser ifrån?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@g0a: tack för svar, får en del inspiration om hur man kan göra.
Första jag kommer och tänka på dock är var får du Parenteser ifrån?

Shift+fn2+k och l