Permalänk
Medlem

Halva skärmen är gulaktig över 100Hz

Jag har en AOC Agon AG271QG som jag nyligen fått utbytt då jag tidigare fick ett exemplar som hade väldigt mycket backlight bleed.
Fick en ny skärm häromdagen och allt verkade frid o fröjd, inget bred eller dylikt utan den kändes otroligt bra när jag provade den lite snabbt.
Nu har jag använt den lite mer och ser nu att halva skärmen blir gulaktig när jag kliver kör 120hz eller mer, 100hz eller mindre är allt normalt.
Upplösning spelar ingen roll, 1440/1080/720 det syns ändå vid 120hz eller mer.

Gulaktigheten blir tydligare mot vit/grå bakgrund och det är en skarp övergång från vit till gulaktigt vertikalt exakt på mitten.

Kan det vara så enkelt att displayport kabeln är kass?Dock så använder jag samma som jag gjorde med den andra skärmen och då hade jag inte samma problem.

Permalänk
Bildexpert 📺

@kempa: Låter tyvärr som en till retur och reklamation är på gång.

Permalänk

Tyvärr, luktar det retur på den också Kempa som Thomas sa.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem

vad använder du för kabel?

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@kempa: Låter tyvärr som en till retur och reklamation är på gång.

Typiskt, jag provade med en annan DP-kabel också för säkerhets skull och samma resultat.

Lite nyfiken på hur det kan komma sig att exakt halva ytan är drabbad, det är en sådan tydlig linje exakt på mitten av skärmen.

Hur som helst får jag nog stå ut med det här i 2 veckor till då dreamhack står på tapeten och innan dess hinner jag säkert inte få någon ny😐

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@kempa: Troligtvis är panelen kontrollerad av två separata kretsuppsättningar och/eller D/A-omvandlare där den ena är mindre frisk.