Permalänk

Köpråd till ny TV, maxpris 7k

Tjenare

Tänkte se om det finns några som har bra koll på TV apparater och huruvida det är någon större skillnad egentligen i den prisklass jag tänkt lägga mig i. Den absoluta smärtgränsen är 7000 kronor, lägger mig helst under det, 5-6k.

Storleksmässigt tänker jag mig 49-55 tums ungefär, inte så viktigt för mig men de flesta bra produkterna börjar väl här.
Smart TV är väl lika bra, smidigt med Youtube osv... antar jag? Eventuellt lite Netflix kanske
Största användningsområdet kommer nog bli att köra film via HDMI från datorn.
Kommer även bli slötittande på vanlig tv, då via antennkabel som det ser ut just nu. Inga större krav här direkt.

Uppdateringsfrekvens och all annan sådan där smörja rör mig inte i ryggen direkt, ute efter bang-for-buck.

Kikat på elgiganten webbutik då det finns en butik i närheten. Vad jag förstår så är det Samsung och LG de med bäst TV.
Lite av de jag tittat på:

LG 49" 4K UHD Smart TV 49UH610V
Samsung 49" Full HD Smart TV UE49K5515 (vit)
Samsung 55" Full HD Smart TV UE55K5515XXE (vit)
Samsung 50" Full HD Smart TV UE50J6285XXE

Någon större skillnad på dessa? Vilka skulle ni rekommendera? Andra förslag?
LG är ju ultra HD. Tar ju förstås hellre en full HD tv med bra kvalité än en ultra HD med dålig kvalité förstås.

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺

@BubbleGoose: Det är samma skrot och korn och axelryckning över kvaliteten i den här prisklassen. Den viktigaste skillnaden är att Samsung kör med VA-paneler och LG med IPS-paneler. Andra tillverkare i samma prisklass växlar friskt mellan IPS och VA, tyvärr framgår det väldigt sällan vilken sort som sitter, trots att det är den enskilt viktigaste skillnaden.

Permalänk

Kickat lite närmare på VA och IPS. Tror nog en det blir en VA tv från Samsung, verkar vara bra lämpat för film.
Då blir det bara att välja ut en i lagom storlek till ett bra pris då, får hoppas på en bra fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3659489
Där har du en UHD-TV från Samsung med högre upplösning, bättre färger etc än K5515.

Finns även i 55" för 500:- till.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rydisen:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3659489
Där har du en UHD-TV från Samsung med högre upplösning, bättre färger etc än K5515.

K5515 är faktiskt mer färgkorrekt, efter färgkalibrering då. Har dessutom det dubbla panelkontrastförhållandet, 5500:1 mot 2700:1 för Samsungs egna paneler. KU-modellerna är dock "roligare" och modernare mer finessrik.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

K5515 är faktiskt mer färgkorrekt, efter färgkalibrering då. Har dessutom det dubbla panelkontrastförhållandet, 5500:1 mot 2700:1 för Samsungs egna paneler. KU-modellerna är dock "roligare" och modernare mer finessrik.

Vad är det som är speciellt med KU-modellerna i korta drag?
Misstänker att denna ingår där: Samsung 50" 4K UHD Smart TV UE50KU6075XXE

Lutar just nu mot en av de vita Samsung modellerna.

Permalänk
Bildexpert 📺

@BubbleGoose: På rak arm: Ultra HD samt hantering av HDR. Så du kan köra moderna bildformat till dessa apparater. K5515 med flera full hd-apparater kan vara överraskande bra för priset. Fast rent tekniskt är det tio år gammalt.

Permalänk
Medlem

Köpte 55*6405 på rean -> https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3659492 för 6500kr
Grymt bra bild till priset och det är samma OS även på dyrare tv ifrån Samsung.

Det pratas mycket om HDR, jag tror personligen att det kommer floppa lika mycket som 3D TV.
Slår man på HDR på vanligt material så blir det bara extremt ljust, slår du på det på HDR material så ser det självklart snyggare ut men du får själv slå på och av det varje gång.

Sen finns det knappt något "riktigt" material ute i HDR idag, Mest trailers och extremt dåligt gjorda Netflix kodningar.

EDIT:
Sök på "4k HDR" på t.ex. TPB och antalet släppta äkta titlar är runt 10st!
(OBS, jag uppmanar inte till något annat än att se utbudet).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Bildexpert 📺

Fanns inte mycket HD-material att tillgå för tio år sedan heller. Finns faktiskt redan förhållandevis gott om HDR-material i form av spel, streaming och UHD Blu-ray jämfört med hur långt tid det tog för HD-formaten att bli tillgängliga.

Permalänk

Intressant diskussion.

Om jag skulle välja mellan dessa två, vilken skulle ni då rekommendera. Den ena Ultra HD med HDR, den andra Full HD. Samma prisklass. 49-50 tum spelar för mig ingen roll.

Samsung 50" 4K UHD Smart TV UE50KU6075XXE
Samsung 49" Full HD Smart TV UE49K5515 (vit)

Permalänk
Inaktiv

Jag får känslan av att alla dessa "gimmicks" som 3d, smart tv, 400hz uppdatering, hdr, 4k med mera bara är olika sätt för tv tillverkarna att sälja mer till oinformerade konsumenter.

Finns flertalet sidor som förklarar detta med upplösning och mänsklig synförmåga vid olika avstånd till exempel. Här kan man läsa lite om detta: https://www.cnet.com/news/why-ultra-hd-4k-tvs-are-still-stupi...

Eftersom vanliga konsumenter inte begriper skärmtekniker och specifikationer så blir vi matade med finesser vi övertygas om att behöva.

Vad jag vill se mer av personligen är:

1. Modulära tv mottagare som går att demontera vid köp om så önskas.
2. Mer krut lagt på bildkvalitet (svärta och färgåtergivning till exempel)
3. Ingen uppkoppling till nätet med "smarta" funktioner som slutar uppdateras efter 2 år.
4. Mer hänsyn tagen till energiförbrukning (4k, processor och funktioner drar mer ström).
5. Naturtroget och bra ljud från inbyggda högtalarna även om det innebär lite tjockare apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BubbleGoose:

Intressant diskussion.

Om jag skulle välja mellan dessa två, vilken skulle ni då rekommendera. Den ena Ultra HD med HDR, den andra Full HD. Samma prisklass. 49-50 tum spelar för mig ingen roll.

Samsung 50" 4K UHD Smart TV UE50KU6075XXE
Samsung 49" Full HD Smart TV UE49K5515 (vit)

Du behöver titta och förstå skillnaderna på Samsungs olika modellserier, i detta fallet 6xxx och 5xxx.
Det kommer att vara saker som skiljer mellan dessa och du behöver avgöra vad som är viktigt för dig.

Tänk på att modellerna från olika år kan (har) olika specifikationer - det är ju inte ovanligt att årets modell i en serie har funktioner från högre serie året innan.

Har du provat att skumma https://www.avforums.com/ för att bilda dig en uppfattning?
Gjorde så själv för ett tag sedan när jag handlade (fast då stod det mest mellan olika 7xxx modeller där jag jämförde föregående årsmodell mot nuvarande)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Köpte 55*6405 på rean -> https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3659492 för 6500kr
Grymt bra bild till priset och det är samma OS även på dyrare tv ifrån Samsung.

Det pratas mycket om HDR, jag tror personligen att det kommer floppa lika mycket som 3D TV.
Slår man på HDR på vanligt material så blir det bara extremt ljust, slår du på det på HDR material så ser det självklart snyggare ut men du får själv slå på och av det varje gång.

Sen finns det knappt något "riktigt" material ute i HDR idag, Mest trailers och extremt dåligt gjorda Netflix kodningar.

EDIT:
Sök på "4k HDR" på t.ex. TPB och antalet släppta äkta titlar är runt 10st!
(OBS, jag uppmanar inte till något annat än att se utbudet).

Så, några punkter här.
- TVn borde slå om automatiskt till HDR-läge när den känner av HDR-material.
- HDR är "nästa" stora steg inom TV. Det kommer bli standard och det är ett GIGANTISKT lyft. Glöm lyftet man får med 4K etc, HDR is de shit.
- Det finns rätt mycket HDR-material ute, serier på netflix, filmer, BBC ska börja streama "HDR" etc. Allt material är inte "WOW" men.
- En av anledningarna till att du inte hittar jättemycket material på TBP etc är att det inte är/har varit så lätt att komma runt kopieringsskydd.

Edit; Notera också att din TV inte lever upp till kraven för UHD Premium som är en indikation om hur pass bra din TV klarar av att visa upp HDR i dess helhet.
Litegrann som att en FLAC-fil på ett par mobilhögtalare inte låter bättre än en 128 kbps-låt. (Överdrivet, jag vet men )

Skrivet av Crockett:

Jag får känslan av att alla dessa "gimmicks" som 3d, smart tv, 400hz uppdatering, hdr, 4k med mera bara är olika sätt för tv tillverkarna att sälja mer till oinformerade konsumenter.

Finns flertalet sidor som förklarar detta med upplösning och mänsklig synförmåga vid olika avstånd till exempel. Här kan man läsa lite om detta: https://www.cnet.com/news/why-ultra-hd-4k-tvs-are-still-stupi...

Eftersom vanliga konsumenter inte begriper skärmtekniker och specifikationer så blir vi matade med finesser vi övertygas om att behöva.

Vad jag vill se mer av personligen är:

1. Modulära tv mottagare som går att demontera vid köp om så önskas.
2. Mer krut lagt på bildkvalitet (svärta och färgåtergivning till exempel)
3. Ingen uppkoppling till nätet med "smarta" funktioner som slutar uppdateras efter 2 år.
4. Mer hänsyn tagen till energiförbrukning (4k, processor och funktioner drar mer ström).
5. Naturtroget och bra ljud från inbyggda högtalarna även om det innebär lite tjockare apparater.

Jag tycker, personligen, inte att någon av funktionerna du rabblar upp egentligen är "gimmicks". 3D slog aldrig igenom p.g.a. klumpiga glasögon, men konceptet med 3D kommer säkert tillbaka om man lyckas med glasögonfri 3D eller liknande. "400 Hz" etc har fått "onödigt" mycket hat från typ 5 år tillbaka när allt överdrevs och allt såg skit ut. Det funkar mycket bättre nu och många gillar någon typ av interpolering/bättre flyt.

1. Modulära TV-mottagare hade varit fräckt, men säkert dyrt. Ifall du tänker på TV-licens är det bättre att SVT hänger med lite i svängarna.
2. Ja, sure. Så är det ju med all teknik
3. De flesta gillar smart-funktioner och behöver inte mycket mer än t.ex. Netflix, viaplay etc. De bryr sig inte om ifall operativsystemet uppdateras eller inte.
4. Lägre energiförbrukning är såklart alltid kul, men de flesta tar nog hellre bättre bild och högre strömförbrukning då den ändå är såpass låg.
5. Najnajnaj. Ska man göra mer än kolla rapport så får man antingen köpa en TV med riktigt maffiga högtalare, eller köpa en extern anläggning.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Så, några punkter här.
- TVn borde slå om automatiskt till HDR-läge när den känner av HDR-material.
- HDR är "nästa" stora steg inom TV. Det kommer bli standard och det är ett GIGANTISKT lyft. Glöm lyftet man får med 4K etc, HDR is de shit.
- Det finns rätt mycket HDR-material ute, serier på netflix, filmer, BBC ska börja streama "HDR" etc. Allt material är inte "WOW" men.
- En av anledningarna till att du inte hittar jättemycket material på TBP etc är att det inte är/har varit så lätt att komma runt kopieringsskydd.

Edit; Notera också att din TV inte lever upp till kraven för UHD Premium som är en indikation om hur pass bra din TV klarar av att visa upp HDR i dess helhet.
Litegrann som att en FLAC-fil på ett par mobilhögtalare inte låter bättre än en 128 kbps-låt. (Överdrivet, jag vet men )

Jag tycker, personligen, inte att någon av funktionerna du rabblar upp egentligen är "gimmicks". 3D slog aldrig igenom p.g.a. klumpiga glasögon, men konceptet med 3D kommer säkert tillbaka om man lyckas med glasögonfri 3D eller liknande. "400 Hz" etc har fått "onödigt" mycket hat från typ 5 år tillbaka när allt överdrevs och allt såg skit ut. Det funkar mycket bättre nu och många gillar någon typ av interpolering/bättre flyt.

1. Modulära TV-mottagare hade varit fräckt, men säkert dyrt. Ifall du tänker på TV-licens är det bättre att SVT hänger med lite i svängarna.
2. Ja, sure. Så är det ju med all teknik
3. De flesta gillar smart-funktioner och behöver inte mycket mer än t.ex. Netflix, viaplay etc. De bryr sig inte om ifall operativsystemet uppdateras eller inte.
4. Lägre energiförbrukning är såklart alltid kul, men de flesta tar nog hellre bättre bild och högre strömförbrukning då den ändå är såpass låg.
5. Najnajnaj. Ska man göra mer än kolla rapport så får man antingen köpa en TV med riktigt maffiga högtalare, eller köpa en extern anläggning.

Om det blir standard så vore det grymt, nu är det ju ingen standard och man får manuellt slå på och av (än så länge iaf).
Sen att du säger att det finns "rätt mycket" HDR material ute kan jag tyvärr inte hålla med om, ett tiotal serier och några enstaka filmer.

Jag tror det kommer dröja år innan det slår igenom riktigt och blir "normalt".
Tror jag hinner köpa en ny tv igen trots att den jag har enbart är typ 6 månader.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Bildexpert 📺

@hakd: Det blir flera parallella standarder där HDR10 är den äldsta och mest etablerade då den ingår i HDMI-standarden. Troligtvis kommer HLG att bli nummer två med tanke på krafterna bakom det formatet och Dolby Vision etableras som kvalitetsformatet. Inte konstigare än att man idag kör flera parallella standarder för ljudformat som i sin tur är olika bra på olika situationer.

HDR på en TV aktiveras automatiskt då det förutsätter en överföring av metadata om hur bilden ska ljussättas. Om du manuellt måste aktivera HDR så är det inte HDR du kör, utan ett fejk-läge som försöker utnyttja HDR-kapaciteten. Ett slags "Dynamic mode" på steroider. Det ser verkligen inte bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@hakd: Det blir flera parallella standarder där HDR10 är den äldsta och mest etablerade då den ingår i HDMI-standarden. Troligtvis kommer HLG att bli nummer två med tanke på krafterna bakom det formatet och Dolby Vision etableras som kvalitetsformatet. Inte konstigare än att man idag kör flera parallella standarder för ljudformat som i sin tur är olika bra på olika situationer.

HDR på en TV aktiveras automatiskt då det förutsätter en överföring av metadata om hur bilden ska ljussättas. Om du manuellt måste aktivera HDR så är det inte HDR du kör, utan ett fejk-läge som försöker utnyttja HDR-kapaciteten. Ett slags "Dynamic mode" på steroider. Det ser verkligen inte bra ut.

Samtliga märken kräver att man aktiverar HDR:
http://www.ljudochbild.se/nyheter/tv/sa-aktiverar-du-hdr

Slår man på det och inte har en HDR källa så blir det bara ljusare bild enligt mig.
Sen att Samsung har ett läge till med HDR+, blir bara ännu mera förvirrande.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: Jag behöver inte aktivera det på min, och inte heller på någon av TV-apparaterna i butiken jag jobbar i.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hakd:

Samtliga märken kräver att man aktiverar HDR:
http://www.ljudochbild.se/nyheter/tv/sa-aktiverar-du-hdr

Slår man på det och inte har en HDR källa så blir det bara ljusare bild enligt mig.
Sen att Samsung har ett läge till med HDR+, blir bara ännu mera förvirrande.

Nu har du blandat ihop något här. Artikeln beskriver vilken aktivering som måste göras på HDMI-ingången för att kretsuppsättningen ska arbeta med högre bandbredd, HDR-metadata samt HDCP 2.2 (vissa tillverkare har detta separerat) och det gör man en enda gång, ofta med resultat att TV:n måste boota om.

Denna inställning ska inte, och kan inte göra bilden ljusare. Den påverkar inte bilden alls, utan ställer endast om kretsuppsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nu har du blandat ihop något här. Artikeln beskriver vilken aktivering som måste göras på HDMI-ingången för att kretsuppsättningen ska arbeta med högre bandbredd, HDR-metadata samt HDCP 2.2 (vissa tillverkare har detta separerat) och det gör man en enda gång, ofta med resultat att TV:n måste boota om.

Denna inställning ska inte, och kan inte göra bilden ljusare. Den påverkar inte bilden alls, utan ställer endast om kretsuppsättningen.

Okej, jag upplever iaf ljusare bild då källan jag använder inte är HDR.
Eftersom det är avstängt default så verkar det ändå som att det finns en drawback med att ha det på om man bara kör FHD och SDR.

Mysko

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Bildexpert 📺

@hakd: Det kan vara så att när du ändrar den inställningen återgår TV:n till någon form av default-inställning för bilden. Själva ändring påverkar endast vilka signaler som fungerar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@hakd: Det kan vara så att när du ändrar den inställningen återgår TV:n till någon form av default-inställning för bilden. Själva ändring påverkar endast vilka signaler som fungerar eller inte.

Nej, min bildkalibrering är kvar sedan innan. Kalibrerad efter HIFI-Klubbens enkla guide.

Jag tror fortfarande att det är avstängt ifrån början för att det inte blir "korrekt" när källan inte håller den standarden tvn väntar sig. Tvn förväntar väl sig 4K och HDR signal när det är påslaget, min källa idag är 1080p och SDR.

Men det är bara en gissning.
Min enda källa till HDR är Netflix och där spelar inställningen ingen roll då appen körs direkt i tvn.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: Anledningen jag har fått höra är att det är en kompatabilitetsgrej.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺

@hakd: Beroende på TV och hur man ställer in den kan det vara så att den applicerar ST.2048/HDR10-tonkurvan oavsett vad inkommande signal innehållet. Då kan det bli rätt märklig bild minst sagt. Fast det är ju inte talande för HDR på något sätt, utan endast ett av flera fel som kan inträffa.