NAS som klarar av VPN kryptering?

Permalänk
Medlem

NAS som klarar av VPN kryptering?

Hej!
Jag funderar på att köpa en NAS. Jag vill att den ska klara av snabba hastigheter trots VPN-kryptering och som jag förstått det så är det ganska krävande för processorn. Jag har till exempel provat använt VPN på min AC56-U router men får inte högre hastigheter än 30 mbit pga att processorn flaskhalsar. Jag vill komma upp i i alla fall 100 mbit (eller minst 10mb/s) Jag vill ändå försöka komma billigt undan och klarar mig på 2 hårddiskplatser och 2 usb. Går det att få en för mindre än 2000:-? Ju billigare desto bättre! Kollade lite på https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2343083 som har en snabb processor för den prislappen men vill gärna höra fler förslag innan jag beställer!
Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av klisk:

Hej!
Jag funderar på att köpa en NAS. Jag vill att den ska klara av snabba hastigheter trots VPN-kryptering och som jag förstått det så är det ganska krävande för processorn. Jag har till exempel provat använt VPN på min AC56-U router men får inte högre hastigheter än 30 mbit pga att processorn flaskhalsar. Jag vill komma upp i i alla fall 100 mbit (eller minst 10mb/s) Jag vill ändå försöka komma billigt undan och klarar mig på 2 hårddiskplatser och 2 usb. Går det att få en för mindre än 2000:-? Ju billigare desto bättre! Kollade lite på https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2343083 som har en snabb processor för den prislappen men vill gärna höra fler förslag innan jag beställer!
Tack på förhand

Hade kollat på en Qnap eller Synology istället.

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

@fisken92: Okej! Vilken, och varför? Finns ju hur många modeller som helst. Eller menar du bara generellt att det är dessa tillverkare som är bäst?

Permalänk

Jag kör VPN-server på min Synology DS415+, funkar fint. Testade t.ex. i helgen att köra VPN till den från Danmark för att kolla på tv via Comhem-play.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

@oRBIT2002: okej, den är dock något över min prisklass!

Permalänk
Medlem

Hej, personligen tittar jag på det du vill göra fast på router nivån, men det går bra att göra host-till-host också som du vill göra. Det många misstolkar är att om man gör det på routern så blir hela nätverket under VPNen, detta är fel (även om det går att konfa sig till det också).

Jag kan helt välja att t.ex. 192.168.0.150 och 192.168.0.160 ska gå via VPN endast och sen resten kör okrypterat.
Jag kan t.ex. också välja att all trafik som går mot port :80 endast ska göra VPN oavsett host i mitt nät.
Finns extremt många olika sätt att konfigurera detta.

Men tillbaks till DINA tankar:
Först och främst kan jag tipsa om Intels processorer med AES new instructions. Det är en hårdvaruacceleration.
I mitt fall tittar jag på en i3-7100 http://ark.intel.com/products/97485/Intel-Core-i3-7100T-Proce.... Bläddrar du ner lite där ser du att den har AES New Instructions eller AES-NI som det kort kallas.
För i3 började AES-NI började nånstans vid generation 5, för i5 vid generation 2 och i7 gen 1 tror jag.

Vad jag kan se i ditt fall är det 99% OpenVPN klienten som kommer suga kraft från CPUn, att hosta lite CIFS och NFS etc. tar inte mycket kraft. Spontant skulle jag nog rekommendera dig att titta på exempelvis denna:
http://ark.intel.com/products/90725/Intel-Pentium-Processor-G...
En kraftig sak som också innehar AES-NI och kostar ca 750:-

Fyll gärna på med frågor så svara jag.

Permalänk
Medlem

@klisk: För 2000:- får du knappt två diskar.

Du är lite vag i frågeställningen, kan du tänka dig att bygga och installera något själv?
Precis som @Undie säger så kan du plocka en CPU som klarar av vpn (kryptering) bättre.

Det är också fullt möjligt att få igång en openVPN server klient i ett freeBSD (freeNAS) jail, om du vill lägga tiden på att sätta upp det.
https://www.kirkg.us/posts/running-an-openvpn-server-in-a-fre...

Permalänk
Medlem

@Undie: tack, ska ha det i åtanke! Yes, jag fick igång vpn osv i routern och det fungerade bra förutom att hastigheten var för dålig (cpun flaskade). Tanken med min nas blir att använda den för torrenting osv också. Därför behövs vpn bara på nasen och inte på resten av nätverket.

@Bjrk: ursäkta, kaffet hade inte kickat in när jag skrev tråden. Jag kan absolut tänka mig att bygga själv, det skulle bara vara roligare. Jag behöver inte några diskar, det har jag redan. Ännu ett förtydligande är att jag inte ska köra någon vpn server, utan endast klient, så att jag också kan köra torrents på nasen. Som sagt så var min router (asus AC-56U) för klen för detta, annars hade det varit en enkel och billig lösning.

Permalänk
Medlem

@klisk: Har du en NAS up&running i dagsläget?
Har du övervägt att lägga pengarna på en ordentlig router istället och får ut samma lösning?

Man kan göra mycket kul med ex. pfSense

Permalänk
Medlem

@Undie: Jag har ingen NAS i dagsläget. Allt körs på en stackas NUC med LibreELEC. Jag tänkte försöka avlasta den lite igenom att ha lagringen och det på en annan enhet. Visst skulle jag kunna investera i en ny router och göra det på den! Trodde dock att jag skulle få ut mer prestanda för pengarna om jag valde en NAS, men det kanske inte stämmer?

Permalänk
Medlem

@klisk: Kan rekommendera Mikrotik och routerOS, det är extremt prisvärda saker för vad du kan göra med dom.
Men det är något du behöver lägga ganska mycket tid på om du inte har bra koll på nätverk.

Åt andra hållet så har du freeNAS, det finns ett färdigt plugin (jail) för transmission och du kan installera en openVPN klient på den också.
https://www.ovpn.com/sv/guides/freenas

Men jag tror inte du kommer under 2000:-

Permalänk
Medlem

@klist: det finns inget rätt o fel

Okej men då förstår jag din sits lite bättre. Jag tänkte om du behövde investera i en "ny" NAS för att din gamla inte pallar krypteringen. I det läget hade det kanske varit smidigare att pumpa upp routern istället och köra krypteringen på den.

Men det verkar som att du behöver en NAS hur som helst. Hade jag varit i dina skor hade jag nog tryckt in en lite bättre CPU och låta NASen köra PLEX så att du slipper din gamla NUC helt.
Då kan jag rekommendera FreeNAS och köra PLEX i ett jail.

Permalänk
Medlem

@Bjrk:
Detta köpte jag när jag skulle bygga min NAS för många år sen.

Efter det köpte jag bara en i5-2500 begagnad för 800:- och så blev den ordentligt mycket kraftigare så sen dess kör jag PLEX m.m i samma burk

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker att det inte finns någon färdigbyggd enhet under 2000kr varken NAS eller Router som klarar av 100mbit OpenVPN.

Permalänk
Medlem

@Undie: jag föredrar kodi framför Plex så att jag kan spela komprimerade filmer (rar). Bra tips att köpa komponenter begagnade om jag ska bygga en egen.

@tudz: ok har du tips på enheter över 2000:- som klarar det då? Så billigt som möjligt. Eller helt enkelt hur stark processor krävs? Vet att openvpn bara nyttjar 1 kärna men vet inte hur mycket krut som behövs i den!

Kanske helt enkelt ska tänka om, använda nucen som server/nas och köpa en billig sticka/dator som endast kör kodi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klisk:

@Undie: jag föredrar kodi framför Plex så att jag kan spela komprimerade filmer (rar). Bra tips att köpa komponenter begagnade om jag ska bygga en egen.

@zin105: ok har du tips på enheter över 2000:- som klarar det då? Så billigt som möjligt. Eller helt enkelt hur stark processor krävs? Vet att openvpn bara nyttjar 1 kärna men vet inte hur mycket krut som behövs i den!

Kanske helt enkelt ska tänka om, använda nucen som server/nas och köpa en billig sticka/dator som endast kör kodi.

Jag tror tyvärr du kommer ha problem med alla färdigbyggda disklådor, det sitter nästan uteslutande lowpower CPUer i dom färdigbyggda sakerna.

Permalänk
Medlem

Det slutade med att jag sprang iväg och köpte en rpi3 för att använda som mediaspelare, nucen får stå i garderoben som server/nas. Lägger in ubuntu server på den just nu. Hoppas bara jag inte blir besviken på prestandan för uppspelning på rpi

Permalänk
Medlem

Om du vill kolla igen så kolla på en Microserver G8, kostar runt 2000. Ingen AES-NI för hw-kryptering men bör klara över 100Mbit.

Visa signatur

En server här, några servrar där.