1 Imac + 1 Windows, två 4k skärmar, en kabel?

Permalänk
Medlem

1 Imac + 1 Windows, två 4k skärmar, en kabel?

Hej

Jag har en Imac 5K
Jag ska köpa delar för att bygga en dator.
Jag ska köpa 2st 4K-skärmar.

Jag undrar om det finns någon bra modul eller vad det kan kallas, som gör att jag inte behöver koppla om sladdarna när jag byter dator.

Exempel: Sitter jag vid Imacen så vill jag ha Imac:ens 5k skärm + 2st 4k skärmar.
Exempel: Sitter jag vid windows dator så ska de två 4k skärmarna användas.
Problematik: Jag vill inte koppla om kablarna när jag sätter mig vid en annan dator.
Fråga: Vad har jag för alternativ?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

KVM-switch. Tog första bästa jag hittade på Google. Men du kan ju leta upp något som passar dig.

https://www.dustinhome.se/product/5010915729/kvm-switch---1-2...

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: Det ser ut att vara något liknande det jag behöver men jag undrar om det ändå är rätt.
Det finns nästan ingen KVM-Switch som stödjer minst 2st 4k skärmar. Och de kostar jäääättemycket.
Samt alla rekommenderar att köra remote desktop istället för att använda KVM-Switch, vilket får mig att fundera på om KVM egentligen är gjort för något annat än vad mitt behov är.

Kostar ju från 5000 - 10 000 kr, finns det inget billigare?

Permalänk
Medlem

Köp två skärmar med dubbla ingångar.
Välj skärmar som är lätta att byta ingång på.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

@xfade: Yes... Borde nog inte komplicera det mer än så. Trodde dock att det fanns någon billigare modul som kunde lösa det.
Men tack för hjälpen, jag kör på det, kommer bli bra

Permalänk
Medlem

Du har ju svarat på din egen fråga, KVM-switchar som stödjer den bandbredden som krävs är dyra. I princip skulle du behöva 2 st 2 portars också, om du inte ska betala 7-8k+ för en dual-monitorvariant.

Permalänk
Medlem

Har inte tittat på det själv men har sett Synergy https://symless.com/synergy som kunde vara ett alternativ om det funkar bra och gör det du behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du har ju svarat på din egen fråga, KVM-switchar som stödjer den bandbredden som krävs är dyra. I princip skulle du behöva 2 st 2 portars också, om du inte ska betala 7-8k+ för en dual-monitorvariant.

Ja jag fick ju svar på frågan efter jag fick länken till en KVM switch, då tittade jag vidare på det och märkte att priset var otrevligt. Men jag lämnar KVM området, blir för mycket pengar för den enkla detaljen jag vill åt.

Skrivet av b1ghen:

Har inte tittat på det själv men har sett Synergy https://symless.com/synergy som kunde vara ett alternativ om det funkar bra och gör det du behöver?

Jag ska bara ha en dator igång samtidigt. Så det är bara för att välja vilken datorn som ska använda skärmarna och vilken som inte ska använda skärmarna, tack ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av tangurin:

Ja jag fick ju svar på frågan efter jag fick länken till en KVM switch, då tittade jag vidare på det och märkte att priset var otrevligt. Men jag lämnar KVM området, blir för mycket pengar för den enkla detaljen jag vill åt.

Jag ska bara ha en dator igång samtidigt. Så det är bara för att välja vilken datorn som ska använda skärmarna och vilken som inte ska använda skärmarna, tack ändå

Fast vad är 8k om du ändå ska köpa två 4K-UHD-skärmar?

Bör finnas UHD-skärmar med två ingångar (de flesta?) så du enkelt kan byta källa där, direkt på skärmen istället. KM-switch löser tangentbord/mus.