Telia slutar att sända bl.a Kanal 5 den 8 Juni...

Permalänk
Avstängd

Är det inte så att de som äger Discovery har köpt hem OS och en massa fotboll i framtiden?
Hade varit bättre att lägga sån dynga på någon betalkanal helt och hållet så slipper en annan stå för det kalaset också.

Själv kör jag på Viasat och kan inte säga att jag är superimponerad av deras kanalpaket heller. Ända fördelen är att de hade 1-12 i ett och samma paket som boxer saknade om man nu skulle ha fiber.
Jag mailade Viasat och tipsade dem om att kanske börja med någon form av kanalpaket där man själv kunde välja kanaler såsom boxer har med sitt mix 8 eller vad de nu heter. De tyckte det lät som en superide och de lät på han jag fick mailet från om att de aldrig hört något liknande.
Klart de inte vill göra så för då kommer de ha massa kanaler som ingen jävel vill ha i sina paket.

Hela tanken är att du ska känna dig som en vinnare när du får 30 kanaler varav du tittar på max 10 av dem. Sen lägger de dessutom till något seriepaket som är helt värdelöst och man också får betala för eftersom det ingår. Gamla vänner avsnitt och annan dynga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Äh, hoppas de förblir borttagna. Reklam-TV med sunkiga realitysåpor kan världen var utan...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Är det inte så att de som äger Discovery har köpt hem OS och en massa fotboll i framtiden?
Hade varit bättre att lägga sån dynga på någon betalkanal helt och hållet så slipper en annan stå för det kalaset också.

Själv kör jag på Viasat och kan inte säga att jag är superimponerad av deras kanalpaket heller. Ända fördelen är att de hade 1-12 i ett och samma paket som boxer saknade om man nu skulle ha fiber.
Jag mailade Viasat och tipsade dem om att kanske börja med någon form av kanalpaket där man själv kunde välja kanaler såsom boxer har med sitt mix 8 eller vad de nu heter. De tyckte det lät som en superide och de lät på han jag fick mailet från om att de aldrig hört något liknande.
Klart de inte vill göra så för då kommer de ha massa kanaler som ingen jävel vill ha i sina paket.

Hela tanken är att du ska känna dig som en vinnare när du får 30 kanaler varav du tittar på max 10 av dem. Sen lägger de dessutom till något seriepaket som är helt värdelöst och man också får betala för eftersom det ingår. Gamla vänner avsnitt och annan dynga.

Tjena.
Jag funderar på att gå över till Viasat från Telia. Har du Fiber från Viasat också?
Nu tittar jag inte så mycket på dom kanalerna som Telia inte längre kommer att sända men frugan gör
Om du har fiber från Viasat , hur har det fungerat?
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mangee75:

Tjena.
Jag funderar på att gå över till Viasat från Telia. Har du Fiber från Viasat också?
Nu tittar jag inte så mycket på dom kanalerna som Telia inte längre kommer att sända men frugan gör
Om du har fiber från Viasat , hur har det fungerat?
Mvh / Mangee

Jag har Viasat via fiber. Jag tycker det funkar bra men kan vara någon gång då och då som det känns att endast var tredje bild skickas och rörelserna blir lite ryckiga på tv:n.
Jag har fiber från Bahnhof så problemet kan ligga där.

Det jag tycker är negativt är att man får en massa kanaler i paketet som man aldrig tittar på men man får tydligen leva med det. Började med Boxer tills jag upptäckte att vissa grundkanaler inte ingick om man körde på fiber, annars tycker jag deras upplägg är bättre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

@Airborne: Det går visst att teckna Viasat Silver och Viasat Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Ja, det är det. Varför skulle det inte vara det?

Många tycker det är döende för typ ingen under 30 ser vanlig TV nå mer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kollar man Telias TV-paket "Stor" så är det 81 kanaler säger dom.

Men 30st (!!) av dom är bara HD versioner av en annan kanal i paketet. Så egentligen är det bara 51 kanaler. Får dom verkligen göra så? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Är TV fortfarande en grej?

Finns de som grinar över att TVn inte fungerar hemma hos dem...

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

@Clockersss:

Via Telias bredbands-tv som leverantör?

Alla har inte öppet nät utan sitter låsta till Telias tjänster exvis i bostadsbolag även om jag själv sitter i Telias öppen fiber.

När jag gick in på Telias sida och letade tv-paket fanns inte just Guld o Silver med som paketering eller tillval.

Fast googlar man Telia Viasat Guld finns det länkar till Telias sidor där det paketet finns med även om det står att det måste beställas via kundtjänstens telefonnummer.

Frågan är egentligen vad som gäller, går man in på Telias val av tv-paket eller använder sökrutan dyker det ej upp.

Men går man via googles länk dyker det upp, verkar som Telia vill dölja den möjligheten att välja Viasat Guld eller Silver.

Frågan är vad Telia håller på med???

Permalänk
Medlem

Domedagen imorgon
Har stora paketet själv(med tvilling), kikar aldrig på kanal 5/9 etc.. men hander väl att jag slänger ett öga på discovery-kanalerna(tycker dock mer om national geographic).
Vi med stora paketet skulle väl få HBO Nordic samt lite skit som ersättning.
Är väl inte direct likvärdigt men funkar väl, kan väl vara kul att få damma av HBO iaf och se vad det går för.
Misstänker ändå att det kommer att lösa sig inom ett par dagar som det gjorde förra året.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Många tycker det är döende för typ ingen under 30 ser vanlig TV nå mer.

Vi är rätt många över 30 som ser på en " vanlig " tv

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Är hårt tryck på Telias uppsägningslinje. Kom fram efter dryg 2 timmars ringande , killen jag prata med va super trevlig och förstod att många va irriterade och sa upp sitt tv abonnemang.
Han förklara också varför detta hände och tyckte att " vi " skulle ha is i magen precis som för 1 år sen.
Nu har jag dock redan beställt tv från en annan leverantör.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Känns lite överdrivet så baserat på den information som finns nu håller jag nog på Telia.

Discovery har nu tagit upp detta med Kulturdepartementet för att värna svenska kulturskapare. Tittade lie snabbt på vad Kanal 5 sänder för svenska program idag och imorgon. Verkar vara Sofias änglar och Böda camping...

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/wl7kL/tv-krig...

Permalänk
Inaktiv

Många "coola" kids som gör sig löjlig över något som väldigt många Svenskar fortfarande bryr sig om och ser fram emot efter en hård arbetsdag/vecka. Nu hör jag själv till de som inte använt min TV för TVsändningar på flera år (kabelTV försvann 2009 i samband med fiberinstallation, tvutbudet blev så dåligt att jag inte brydde mig att ansluta antennkabeln efter ett åskoväder). Men någon måtta får det ju ändå vara.

De som är under 30 sitter istället och kollar på högst tveksam smörja som Pewdiepie och annan skit, vettefan om det är så farligt om folk tittar på dokusåpor och liknande då, mer mentalt tillfredställande om inte annat.

Får hoppas att detta ordnar sig för de som drabbas. Telia gör knappast detta för att de vill förlora kunder utan att TVbolagen är svåra att förhandla med. Får de inte fram ett nytt avtal försvinner kanalerna och kunderna.

Ypperligt tillfälle att leta alternativ, kanske finns någon annan som kan ge ett bättre kanalpaket till ett lägre pris. Telia är så pass stora att de normalt inte bryr sig om att konkurrera prismässigt, många av deras kunder byter inte leverantörer. Se bara på tråden nyligen som tog upp att Telia höjde avgifterna för deras internetanslutning igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Känns lite överdrivet så baserat på den information som finns nu håller jag nog på Telia.

Discovery har nu tagit upp detta med Kulturdepartementet för att värna svenska kulturskapare. Tittade lie snabbt på vad Kanal 5 sänder för svenska program idag och imorgon. Verkar vara Sofias änglar och Böda camping...

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/wl7kL/tv-krig...

Stämmer ju inte helt det du skriver , Discovery har pratat med Kulturdepartementet för att 750.000 Telia kunder inte kan se fotbollsmatchen på fredag. Svea rike - Frankrike
Sen är det ju inte bara Kanal5 utan fler kanaler , det jag tycker är konstigt är att det endast är Telia som inte kan komma överens med Discovery.
Kan det kanske vara så att Telia inte kan betala ut så mycket i bonusar och ge sina aktieägare en massa pengar? För inte tror jag att dom gör det för sina 750.000 kunder.
Allt handlar om pengar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Stämmer ju inte helt det du skriver , Discovery har pratat med Kulturdepartementet för att 750.000 Telia kunder inte kan se fotbollsmatchen på fredag. Svea rike - Frankrike
Sen är det ju inte bara Kanal5 utan fler kanaler , det jag tycker är konstigt är att det endast är Telia som inte kan komma överens med Discovery.
Kan det kanske vara så att Telia inte kan betala ut så mycket i bonusar och ge sina aktieägare en massa pengar? För inte tror jag att dom gör det för sina 750.000 kunder.
Allt handlar om pengar.

Nej, det är inte bara Telia. Samma ska hände med Telenor (Kanal Digital och Bredbandsbolaget) för ungefär ett år sedan. Skillnaden är väl bara att Telia hör till de största och får därför störst uppmärksamhet i media.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article22193596.ab

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Stämmer ju inte helt det du skriver , Discovery har pratat med Kulturdepartementet för att 750.000 Telia kunder inte kan se fotbollsmatchen på fredag. Svea rike - Frankrike
Sen är det ju inte bara Kanal5 utan fler kanaler , det jag tycker är konstigt är att det endast är Telia som inte kan komma överens med Discovery.
Kan det kanske vara så att Telia inte kan betala ut så mycket i bonusar och ge sina aktieägare en massa pengar? För inte tror jag att dom gör det för sina 750.000 kunder.
Allt handlar om pengar.

Sant, men att de ska ta upp att de minsamn värnar svenska kulturskapare när de generellt verkar visa ganska få svenska program känns lite sådär.

Att det bara är Telia nu beror väl på hur olika avtal löper. Senast Telia och Discovery bråkade var väl i april 2015.

http://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/kanal-5-forsvinner-f...

Sedan i januari var det Telenor och Discovery.

http://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/kanal-5-kan-slackas-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Fick nyss mail från Telia och läste samtidigt på Aftonbladet att Telia inte längre kommer att sända Kanal 5, Kanal 9 och flera andra, vad tycker ni om detta?

http://www.aftonbladet.se/a/97ROd

https://www.telia.se/privat/tv/tvinfo

Vi har Telia TV genom fiber och lär säga upp om dom inte löser detta på bra sätt. Tycker detta känns riktigt dåligt av ett såpass stort företag som Telia. Men som sagt, vad känner ni om detta?

Har sagt upp mitt abonnemang. Det enda vi tittar på är i princip Discovery och Eurosport.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNii:

Jag tycker det finns alldeles för mycket annan skit i världen än att bli upprörd över några tv-kanaler.

Så kan man ju säga om allt. Säger alltså inget.

"Jag tycker det finns alldeles för mycket annan skit i världen än att bli upprörd över [något som intresserar Danii]"

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Jobbar på telias kundtjänst för fasta tjänster så kan dela med mig lite info om vad det handlar om. Det discovery kräver är dels försämrade vilkor där det största är att deras kanaler inte längre får visas i play+. Sedan vill de också ha mer betalt vilket skulle kräva att telia höjer priset för tv.

Har nån några frågor så skriv här, ingen större poäng att ringa kundtjänst då all info vi har är den man hittar på hemsidan. Att infon om detta kom så sent är att vi ville undvika cirkusen som blev förra gången när situationen blev likadan. Inställningen är fortf att nytt avtal så inga kanaler försvinner.

Bra info. Tittar bara på TV streamat (i Telias fall endast via Play+), så försvinner Discovery och Eurosport därifrån så är det ändå inte intressant för mig

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Sant, men att de ska ta upp att de minsamn värnar svenska kulturskapare när de generellt verkar visa ganska få svenska program känns lite sådär.

Att det bara är Telia nu beror väl på hur olika avtal löper. Senast Telia och Discovery bråkade var väl i april 2015.

http://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/kanal-5-forsvinner-f...

Sedan i januari var det Telenor och Discovery.

http://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/kanal-5-kan-slackas-...

" Sant, men att de ska ta upp att de minsamn värnar svenska kulturskapare när de generellt verkar visa ganska få svenska program känns lite sådär. " Detta kan jag hålla med dig om till 100%

Discovery har köpt in rättigheterna för OS och detta kalas kosta 12miljarder så pengarna måste in.
Men det mest tragiska med hela detta är att det borde va SVT som köper in dessa rättigheter och alla andra stora sport evenemang.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

" Sant, men att de ska ta upp att de minsamn värnar svenska kulturskapare när de generellt verkar visa ganska få svenska program känns lite sådär. " Detta kan jag hålla med dig om till 100%

Discovery har köpt in rättigheterna för OS och detta kalas kosta 12miljarder så pengarna måste in.
Men det mest tragiska med hela detta är att det borde va SVT som köper in dessa rättigheter och alla andra stora sport evenemang.
Mvh / Mangee

Då kan man ju samtidigt anse det orättvis att Telia ska behöva betala mer för OS, jämfört med andra konkurrenter vars avtal inte löper lika tidigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Då kan man ju samtidigt anse det orättvis att Telia ska behöva betala mer för OS, jämfört med andra konkurrenter vars avtal inte löper lika tidigt.

Helt rätt , men detta kan ju vridas i en evighet så jag lägger ner
Som jag skrev innan så tycker jag att det ska vara SVT och ingen annan som ska sända detta och andra stora evenemang.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Helt rätt , men detta kan ju vridas i en evighet så jag lägger ner
Som jag skrev innan så tycker jag att det ska vara SVT och ingen annan som ska sända detta och andra stora evenemang.

Tycker SVT kan lägga ner helt. Tvångsmonopol.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Gött, nu får jag en anledning att byta till Viasat när många av Telias funktioner har utplånats.
Och för er som är för tröga för att inse att det finns folk som ser på TV.

Alla vill inte krångla omkring på nätet för att se någon speciell sändning.
För vissa av oss så är det skönt att komma hem efter jobbet och trycka på EN knapp för att se vårat utbud.
Saker må moderniseras, men TV fyller ändå en för många av oss skön och bekväm funktion.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det finns också en kvalitetsaspekt i det hela för oss som har lite bättre tv o hembioljud där playtjänsten ofta är sämre.

Tyvärr är bitraten och bild/ljud oftast inte likvärdiga vanliga tvsändningar i hög kvalitet, i vart fall inte HD sändningar.
(Visst på kanaler av typ tv4 Guld är bilden aldrig bra oavsett källa,inte ens som originalserie när programmen en gång sändes som nya på 70-talet) Men på bättre material märks tydliga skillnader på ljud o bild.

Många playtjänster har klart sämre bild även i HD och ljudet sänds oftast bara i stereo och inte i Dolby Digital 5.1.
Särskilt om man jämför med parabol men även fungerande fiberboxar eller till o med marksänt är ofta bättre än rena playtjänster.

Tittar man på en 50"+ tv ser det ofta bedrövligt ut utom Netflix som funkar hyggligt och har UHD/HDR om man har deras dyraste variant.

Detta då till trots 250Mbit fiberlina så det är inte hastighetsproblem hos fiberleverantören utan snarare tv-bolagen som typiskt skickar i 3-8Mbit för att spara bandbredd även om man sitter på Gbitlina.

Sedan är det mycket bekvämare med box/tv bara att trycka igång den o välja kanal + att man kan spela in mycket lättare om man vill ha kvar något innan det försvinner från playutbudet.

Det är inte bara Agda 85 som tittar på linjär-tv. Det finns faktiskt yngre människor också speciellt om man spelar in det på box/tv och tittar när man har tid/lust och nu går många boxar att fjärrstyra när man inte är hemma med.

Att det sedan minskar ju längre ned i ålder man går är en sak, Det är ändå rätt många som tittar på linjär tv-fortfarande trots allt.

Däremot lever tv-bolagen farligt när det händer sådant här då det ändå väcker tankar hos den som kör på i gamla vanor.
Behöver jag detta tv-abonnemang för 300-600kr/mån som dessutom krånglar då de ej kommer överens och alla skyller på alla eller kan jag kanske klara mig på andra alternativ.

Är månadskostnaden värd pengen. Kanske kan man ta bara Must Carry utbudet och köra resten på playtjänster?

Den kunden som förbannad och arg upptäcker att jag klarar mig på frikanaler/must Carry och kanske Dplay för 79kr/mån lär vara en riktigt tappad kund även på lång sikt för traditionella TV-leverantören.

Låter väldigt löjligt när båda parter hela tiden skyller på den andra som 5-åringar i sandlådan:

Telia ja vi skulle så hemskt gärna sända detta men vi får inte för den hemska Discoverygruppen har förbjudit oss sända så det är inte Telias fel trots att vi inte går med på deras priser o villkor.

Discoverygruppen ja vi skulle så hemskt gärna sända detta men hemska Telia har förbjudit oss att finnas på deras plattform så det är inte vårt fel att Telia inte går med på våra priser o villkor.

Så här låter det överallt när ett tv-bolag drar in kanaler säger de alltid att vår leverantör "lägger ned kanalen i norden" fast det vanligtvis handlar om att man inte vill betala det begärda priset för det är ju minst sagt märkligt att den nedlagda kanalen ofta finns kvar hos konkurrenterna som uppenbarligen betalt för att visa den.

De säger aldrig: "Vi ville inte betala 2% prishöjning på 3år så därför skiter vi helt i våra kunder som tittar på kanalen utan tar bara bort den utan att kompensera kunden med något annat"

Och skyller sedan allt på att leverantören dragit in den trots att den finns kvar i andras utbud.

Permalänk
Medlem

De hade tydligt lagt till de nya kanalerna igår+ HBO Nordic. Kanalerna var väl inget att hurra för direct men testade HBO iaf(3:10 to Yuma, gillar den^^).
Iallafall, horribelt ui(rena skiten faktiskt) samt horribelt utbud. Finns givetvis lite att se men det duger inte... Var samma sak när jag testade Netflix för ~3 år sedan.

Sluta pinka rättighetsrevir och gör en vettig tjänst någongång, fram tills dess är det tyvärr torrents som gäller....
Blir nog att avvakta någon vecka annars sager jag nog upp stora paketet..

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BergEr:

Många tycker det är döende för typ ingen under 30 ser vanlig TV nå mer.

Jag är 50+ och har även jag slutat med vanlig TV. Grunden lades antagligen för runt 12-15 år sedan när dåvarande Canal+ och Viasat, gång på gång slutade med olika kanaler i deras kanalpaket, trots att man bundit sig i 24 månader. Eftersom det inte ansågs vara "huvudkanaler" så kunde man inte avbryta i förtid.

När det hänt några gånger lovade jag mig själv att aldrig mer betala för opålitliga leverantörer och slutade helt med TV för 8 år sedan nu. Saknar inte det alls. Tvärtom har jag fått tid över till mycket annat. Slipper bli blåst på abonnemang som ändras och har mer tid till, som jag nu ser, vettigare sysslor.

Edit: Jag är dock medlem i Patreon och stödjer ett antal kanaler på Youtube som jag gillar. Ett exempel på var mina TV-pengar går numera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Finns de som grinar över att TVn inte fungerar hemma hos dem...

Idag är det jobbigt när TVn strular. Det var bättre förr när man löste alla problem genom att ge TVn några hårda smällar på sidan.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Mangee75:
Det intressanta med OS, hockey och dylikt. En tid sen när en reklam finansierad kanal tog över rättigheterna för Hockey VM, så var de tvungna att fixa svenskt referat för Finlands matcher och att varje Finländare kunde se Finlands matcher utan att vara tvungen att ha något avtal med kanalen i fråga.

Minns inte vad myndigheterna grundade de på, men det var så solklart fall att bolaget i fråga inte började bråka heller.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad