Permalänk

Skarvning av Ethernet kabel

Min hundvalp lyckades få tag i nätverkskabeln som går till min dator i natt. Vid det skadade området så är alla mindre kablar inuti helt avbitna. Jag undrar nu om det finns någon möjlighet att skarva/laga kabeln eftersom att det känns lite onödigt att köpa en helt ny kabel.

Tack för alla eventuella svar i förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViggoBjarme:

Min hundvalp lyckades få tag i nätverkskabeln som går till min dator i natt. Vid det skadade området så är alla mindre kablar inuti helt avbitna. Jag undrar nu om det finns någon möjlighet att skarva/laga kabeln eftersom att det känns lite onödigt att köpa en helt ny kabel.

Tack för alla eventuella svar i förhand!

Ja du kan kontaktera ändarna och slänga i en sådan
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViggoBjarme:

Min hundvalp lyckades få tag i nätverkskabeln som går till min dator i natt. Vid det skadade området så är alla mindre kablar inuti helt avbitna. Jag undrar nu om det finns någon möjlighet att skarva/laga kabeln eftersom att det känns lite onödigt att köpa en helt ny kabel.

Tack för alla eventuella svar i förhand!

Om den kabel du hade var köpt i färdig längd så kommer det bli knepigt eftersom de kablarna oftast är tunna. Om det var en kabel du själv gjort så se ovan.

Permalänk

@Killmaster: Ja märkte att dem var väldigt tunna gämfört med andra jag har kontakterat

Permalänk

@HerrNilsson: Tänkte på något liknande. Men har inga tyvärr inga verktyg för det. Men det finns ju verktygsfria kontakter men om dem är lika bra är frågan.

Permalänk
Medlem

hur lång kabel handlar det om?

kostar ju inga direkt större summor och byta ut hela så är det klart.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du har slack i kabeln finns skarvdon att köpa. Men annars hade jag dragit om den om det inte är en krånglig dragning med en ny kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViggoBjarme:

@HerrNilsson: Tänkte på något liknande. Men har inga tyvärr inga verktyg för det. Men det finns ju verktygsfria kontakter men om dem är lika bra är frågan.

Det går med de verktygsfria och tunna kablarna men det är inte lätt.
Jag har fyra kontakter som jag byggt på det viset och efter lite pill så funkar det bra.

Det man ska tänka på är att skala kabeln vika bak den (koppartrådarna ligger över "oskalad kabel") och då klämma fast det i de verktygsfria klämmorna.
Att bara trycka fast de som vanligt räcker inte eftersom kablarna är för tunna.

Permalänk

@Agonotheta: Det blir nog att jag köper en ny kabel. Det kan säkert fungera men känner mig inte säker på att jag kan göra det så det blir bra. Men tack för alla era svar!

Permalänk
Medlem

@ViggoBjarme:
Det blir ungefär halva priset på att göra det med skarvdon och två kontakter.
Det är ingen raketforskning, jag lovar.
Jag tror faktiskt du kommer få det gjort snabbare än att spika upp 30 m kabel.

Såg nu att Kjell även har den här https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...
Då slipper man kontakterna.
Denna har jag ingen erfarenhet av men jag tror säkert att samma metod kommer fungera på den här.
Den ser dessutom ut att vara enklare än kontakterna.

Finns till och med en billigare variant https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...
Men den ser inte ut att ha klämman som man kilar fast sladdarna med.

Jag är verkligen förvånad att skarvdonet som det länkades till tidigare, den som behöver två kontakter, kostar så mycket.

Permalänk

@Agonotheta: Såg inte den själv innan när jag letade. Men då köper jag nog en sådan! Kändes jobbigt att kontaktera på två ställen och sen koppla ihop dem, men denna löser det problemet.