Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tack för ett bra inlägg, detta ger mig en bra början. Jag ska se vad för komponenter skulle passa mig och återkomma senare.

Bara en av dom diskar jag har siktat in mig på kostar 3290 kr styck, så maskinen som driver dom får helst kosta under 10k men jag kan sträcka mig högre om jag ser behovet.

Jag antar att vi pratar en 8-10TB disk? Om vi pratar SSD kanske det är relevant med något dyrare system för att saker och ting inte ska flaskhalsa. Du kommer klara dig långt om länge på en setup som jag beskrev och du har såklart stöd för ECC här med.

Nu talar jag av erfarenhet, och jag skulle verkligen rekommendera dig att börja med billigare begagnad enterprise hårdvara innan du lägger stora pengar på det - för du kommer inte veta exakt vad du behöver förrän du börjat testa dig fram och få en känsla för de applikationer du tänker köra. Sannolikheten att du träffar 100% rätt i alla dina förväntingar är extremt låg; du kommer vilja tweaka saker, intresset kanske växer - eller minskar, men framförallt så kommer du inte tjäna något nämnvärt på ett dyrt system för lagring av film/musik + uppspelning via plex o dylika program med dyrare/nyare hårdvara.

Just my two cents.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeh:

Jag antar att vi pratar en 8-10TB disk? Om vi pratar SSD kanske det är relevant med något dyrare system för att saker och ting inte ska flaskhalsa. Du kommer klara dig långt om länge på en setup som jag beskrev och du har såklart stöd för ECC här med.

Nu talar jag av erfarenhet, och jag skulle verkligen rekommendera dig att börja med billigare begagnad enterprise hårdvara innan du lägger stora pengar på det - för du kommer inte veta exakt vad du behöver förrän du börjat testa dig fram och få en känsla för de applikationer du tänker köra. Sannolikheten att du träffar 100% rätt i alla dina förväntingar är extremt låg; du kommer vilja tweaka saker, intresset kanske växer - eller minskar, men framförallt så kommer du inte tjäna något nämnvärt på ett dyrt system för lagring av film/musik + uppspelning via plex o dylika program med dyrare/nyare hårdvara.

Just my two cents.

Det är WD Red Pro 6TB eftersom dom har en högre URE rating.

Jag har en HP Microserver Gen8 som jag tänkte laborera med innan jag bestämmer mig.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Det är WD Red Pro 6TB eftersom dom har en högre URE rating.

Jag har en HP Microserver Gen8 som jag tänkte laborera med innan jag bestämmer mig.

Varför inte köpa WD gold 6TB dom kostar nästan samma pris och är bättre?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Varför inte köpa WD gold 6TB dom kostar nästan samma pris och är bättre?

Jag visste inte om det. Dom har ännnu bättre URE, tack, det blir gold istället.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Jag visste inte om det. Dom har ännnu bättre URE, tack, det blir gold istället.

Hur många ska du köpa?

Dom är gjorde för att vara igång 24/7 och dom är mycket snabbare än vad dom andra hårddiskar är.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hur många ska du köpa?

Dom är gjorde för att vara igång 24/7 och dom är mycket snabbare än vad dom andra hårddiskar är.

5-6 stycken, tänkte köra raid 6/raid z2. Så det 2 diskar kommer ju gå åt till paritet.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

5-6 stycken, tänkte köra raid 6/raid z2. Så det 2 diskar kommer ju gå åt till paritet.

Okej det var inte så jätte många.

Själv försöker jag bygga upp med 24 x WD gold 6TB dock så kom jag på att det kostar sjuk mycket pengar men har redan köpte 6 st så det är ett par st tills den blir klar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Okej det var inte så jätte många.

Själv försöker jag bygga upp med 24 x WD gold 6TB dock så kom jag på att det kostar sjuk mycket pengar men har redan köpte 6 st så det är ett par st tills den blir klar.

Vad för system ska du bygga runt dom?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Vad för system ska du bygga runt dom?

Jag har skaffat 256GB ram (M393B2G70QH0-YK0) och X9DRH-7TF och SC846BE16-R920B men jag vet inte vilken CPU som jag ska skaffa fundera på att skaffa två E5-2680.

Ska även köpa ett HBA kort med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag har skaffat 256GB ram (M393B2G70QH0-YK0) och X9DRH-7TF och SC846BE16-R920B men jag vet inte vilken CPU som jag ska skaffa fundera på att skaffa två E5-2680.

Ska även köpa ett HBA kort med.

jo många diskar kostar, men du kan ju expandera med en vdev i taget. kanske en z2a med 6-8 diskar, då får du 4-3 vdevs och 4-3 köp tillfällen för 24 diskar. Då kan du sprida kostnaden lite iaf, istället för att spara länge till 24 diskar direkt.

Vad kommer du köra på servern? Vad har du för behov av io osv? random iops? seq? read/write?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moire:

jo många diskar kostar, men du kan ju expandera med en vdev i taget. kanske en z2a med 6-8 diskar, då får du 4-3 vdevs och 4-3 köp tillfällen för 24 diskar. Då kan du sprida kostnaden lite iaf, istället för att spara länge till 24 diskar direkt.

Vad kommer du köra på servern? Vad har du för behov av io osv? random iops? seq? read/write?

Jag kommer att köra med Raid 10 men vet inte vad den kallas i FreeNAS kanske kommer att köra med 12 diskar i början och sen utöka med flera man har läst att det är svårt att utöka när man redan har gjort en pool eller vad dom kallas.

Taken är att server ska används till allt även min speldator ska ha sitt OS där och kommer även ha den till mina andra serverdator och så ska jag ha CS:GO server och lite andra spel och ska även ha filmer och sånt och massa backup som görs vare dag.

Jag vet inte hur mycket iops jag behöver, för mitt EXSI klaga på den ofta dock så kör jag inte Raid utan bara en hårddisk.

Sen så när jag är klar med detta så ska jag köpa en expanders server som ska ha många SSD men det är lägre i framtiden.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag kommer att köra med Raid 10 men vet inte vad den kallas i FreeNAS kanske kommer att köra med 12 diskar i början och sen utöka med flera man har läst att det är svårt att utöka när man redan har gjort en pool eller vad dom kallas.

Taken är att server ska används till allt även min speldator ska ha sitt OS där och kommer även ha den till mina andra serverdator och så ska jag ha CS:GO server och lite andra spel och ska även ha filmer och sånt och massa backup som görs vare dag.

Jag vet inte hur mycket iops jag behöver, för mitt EXSI klaga på den ofta dock så kör jag inte Raid utan bara en hårddisk.

Sen så när jag är klar med detta så ska jag köpa en expanders server som ska ha många SSD men det är lägre i framtiden.

kör du mirror så kan du börja med 2 ( antar att du itne kör 3 way mirror, de vore galet dyrt för hemma bruk) och utöka med 2 diskar i taget.
Bäst prestanda och minst risk för dataförlust vid resilver/rebuild.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moire:

kör du mirror så kan du börja med 2 ( antar att du itne kör 3 way mirror, de vore galet dyrt för hemma bruk) och utöka med 2 diskar i taget.
Bäst prestanda och minst risk för dataförlust vid resilver/rebuild.

Så om jag fattar det rätt så skulle jag kunna använda dom 6 st WD gold 6TB med 2 mirror och sen utöka det med 2 st vare gång?

Har inte använt FreeNAS utan min kompis ska hjälpa mig med just den biten när systemet är klart.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Ja det går. Varje mirror läggs till som en ny vdev till poolen och data stripas över alla vdevs. All data stripas inte mellan alla vdevs precis lika, utan ZFS kommer skriva mer på de snabbaste (oftast de med minst data). En mirror går även att utöka med flera diskar i samma vdev om högre redundans önskas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zarper:

@superegg: Ja det går. Varje mirror läggs till som en ny vdev till poolen och data stripas över alla vdevs. All data stripas inte mellan alla vdevs precis lika, utan ZFS kommer skriva mer på de snabbaste (oftast de med minst data). En mirror går även att utöka med flera diskar i samma vdev om högre redundans önskas.

Då vet jag det.

Tack!

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

10Gbit, ECC, ITX, och inbyggd Xeon-D processor för 4500kr: http://mullet.se/product.html?product_id=344050
Stoppa den i ett fractal design node 304.
Kläm på en noctua 60mm fläkt på kylaren då den är gjord för 1U chassin.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Fortsätter diskussionen om hårdvara för Freenas.

Jag har tänkt bygga en FreeNas-burk för jobb (med motsvarande krav som en hemma-nas) och har funderat runt följande hårdvara.

Moderkort: Supermicro X10SLM+-F -- Bra prestanda och funktioner till bra pris.
PSU: Seasonic G360 -- Energieffektiv
Chassi: Fractal Design Define Mini C
Hårddiskar: 4x Seagate Ironwolf 2Tb -- [i]Tillräckligt med minne för mina nuvarande (och ganska långt framtida bruk.[i]

RAM: 16 Gb, 1600MHz ECC DDR3 SDRAM. Jag tänker att det beror lite på priser hos den butiken jag kommer beställa största delen av delarna från.

CPU: Här är jag osäker. Intel Core i3 är ett val som känns rimligt, men vilken av i3:orna?
Spelar det någon större roll för det här användningsområdet?

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turambar:

Fortsätter diskussionen om hårdvara för Freenas.

Jag har tänkt bygga en FreeNas-burk för jobb (med motsvarande krav som en hemma-nas) och har funderat runt följande hårdvara.

Moderkort: Supermicro X10SLM+-F -- Bra prestanda och funktioner till bra pris.
PSU: Seasonic G360 -- Energieffektiv
Chassi: Fractal Design Define Mini C
Hårddiskar: 4x Seagate Ironwolf 2Tb -- [i]Tillräckligt med minne för mina nuvarande (och ganska långt framtida bruk.[i]

RAM: 16 Gb, 1600MHz ECC DDR3 SDRAM. Jag tänker att det beror lite på priser hos den butiken jag kommer beställa största delen av delarna från.

CPU: Här är jag osäker. Intel Core i3 är ett val som känns rimligt, men vilken av i3:orna?
Spelar det någon större roll för det här användningsområdet?

Tack.

Väldigt overkill.

https://www.ixsystems.com/product/freenas-mini/

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turambar:

CPU: Här är jag osäker. Intel Core i3 är ett val som känns rimligt, men vilken av i3:orna?
Spelar det någon större roll för det här användningsområdet?

Det beror på vad du tänker använda din NAS till. Ska du köra VMs så är Xeons att föredra men annars så är den här en hyfsad kompromiss utan att det kostar massor.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turambar:

CPU: Här är jag osäker. Intel Core i3 är ett val som känns rimligt, men vilken av i3:orna?
Spelar det någon större roll för det här användningsområdet?

Intel Core i3 stödjer väl inte ECC? Vissa gör det tydligen. Då lärde jag mig något nytt idag

Permalänk
Medlem

Kostnaden för hårdvaran ovan och Freenas mini är ungefär lika. Dessutom verkar den vara svår att få tag på i Sverige, men det finns kanske någon återförsäljare?

Skrivet av Solaris:

Det beror på vad du tänker använda din NAS till. Ska du köra VMs så är Xeons att föredra men annars så är den här en hyfsad kompromiss utan att det kostar massor.

Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turambar:

Kostnaden för hårdvaran ovan och Freenas mini är ungefär lika. Dessutom verkar den vara svår att få tag på i Sverige, men det finns kanske någon återförsäljare?

Tack för tipset.

Du behöver inte nödvändigtvis köra från dem, men titta på deras hårdvaruspec och gör en kalkyl för liknande setup och jämför.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

@superegg: med raid 1+0 utökar du bara med en mirror helatiden, dvs 2 diskar i taget.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Atom C2000 känns lite förlegat om man ska köpa nytt, eller inte vill komma billigt undan. Xeon-D är mil bättre.

Därmed inte sagt att ett typ Supermicro A1xxx kort skulle vara bra för Freenas ( varför man nu måste köra FN )

Om man kollar vad som finns beggat kan du hitta lite intressant, detta är ett bra köp enligt mig: http://www.tradera.com/item/120202/283148356/zalman-hd503-xeo...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moire:

@superegg: med raid 1+0 utökar du bara med en mirror helatiden, dvs 2 diskar i taget.

Låter bra ska kolla på det. Väntar på lite mer saker innan den är redo att göra igång.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Turambar:

Fortsätter diskussionen om hårdvara för Freenas.

Jag har tänkt bygga en FreeNas-burk för jobb (med motsvarande krav som en hemma-nas) och har funderat runt följande hårdvara.

Moderkort: Supermicro X10SLM+-F -- Bra prestanda och funktioner till bra pris.
PSU: Seasonic G360 -- Energieffektiv
Chassi: Fractal Design Define Mini C
Hårddiskar: 4x Seagate Ironwolf 2Tb -- [i]Tillräckligt med minne för mina nuvarande (och ganska långt framtida bruk.[i]

RAM: 16 Gb, 1600MHz ECC DDR3 SDRAM. Jag tänker att det beror lite på priser hos den butiken jag kommer beställa största delen av delarna från.

CPU: Här är jag osäker. Intel Core i3 är ett val som känns rimligt, men vilken av i3:orna?
Spelar det någon större roll för det här användningsområdet?

Tack.

Ser ut som en bra setup. Kör min FreeNAS-server på exakt det moderkortet och den har rullat nu i typ 3 år. Det är ruskigt smidigt med IPMI. Kör en strömsnål Core i3 4130T till och det har fungerat bra hitills trots ett gäng jails och 10 Gbit, har dock inte testat VM:s än. Gissar att du kan få tag på strömsnåla Xeon-processorer på Ebay relativt billigt, kan vara värt om du ska lasta den lite mer.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+