Permalänk
Medlem

Banker och internetbetalningar

Måste hitta en ny bank. Jag har förlorat otroligt mycket tid och pengar på att det inte går att utföra internetbetalningar.

Jag har Nordea nu och det går bara att aktivera betalningar 60 minuter åt gången. Det duger inte längre, jag kan inte fortsätta matcha tider med andra sidan planeten och vakna mitt i natten för att aktivera min bank. Nån som har koll på vilka banker inte har denna idiotiska funktion?

Edit: Oh man. Kan MOD snälla flytta den här till akademiska? La den under fel underforum. My bad.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Eh va?

Du får nog förklara lite bättre för oss som inte använder Nordea vad det är som inte fungerar. Vad är det som bara kan aktiveras i 60 minuter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Eh va?

Du får nog förklara lite bättre för oss som inte använder Nordea vad det är som inte fungerar. Vad är det som bara kan aktiveras i 60 minuter?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.nordea.se/privat/vardagstjanster/kort/Internetkop...

Skrivet av ares93:

Måste hitta en ny bank. Jag har förlorat otroligt mycket tid och pengar på att det inte går att utföra internetbetalningar.

Jag har Nordea nu och det går bara att aktivera betalningar 60 minuter åt gången. Det duger inte längre, jag kan inte fortsätta matcha tider med andra sidan planeten och vakna mitt i natten för att aktivera min bank. Nån som har koll på vilka banker inte har denna idiotiska funktion?

Edit: Oh man. Kan MOD snälla flytta den här till akademiska? La den under fel underforum. My bad.

Jag använder mig av Länsförsäkringar Bank.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet. Det är bara fördel. Såhär skriver Nordea:

"Handlar du på en Internetbutik som inte är ansluten till 3D Secure (Mobilt BankID eller kortläsare krävs ej) behöver du öppna ditt kort för Internetköp innan du ska betala. Kortet är öppet 60 minuter och stängs sedan automtiskt."

Tänk om någon stal dina bankortsuppgifter och börjar handla på sådana webbplatser.

"Handlar du på en säker Internetbutik som ber dig signera med Mobilt BankID eller kortläsare när du ska betala behöver du inte göra något, ditt kort öppnas automatiskt."

Du har antagligen inte fattat vad denna funktion är till för.

Permalänk
Medlem

Låter som belopp dras per automatik under svensk nattetid, och han vill slippa gå upp för att låsa upp kortet innan de försöker dra belopp på kortet.

Kan förstås vara lite irriterande.

Såvitt jag vet har inte Swedbank sånt .. än, men deras e-kort fungerar snarlikt, det är giltigt en viss tid.

Permalänk
Inaktiv

Minns att jag hade problem med detta förr.. Tror att det var så att appen vägrade göra som jag sa åt den. Lösningen vart att öppna via webläsarn i datorn. Var grymt kul att försöka beställa från amazon/ebay. Tog typ 1 dygn att få svaret att köpet nekades, och det tog mig 3 dagar av upprepade försök att komma på att appen var problemet. Fint om de fortfarande inte löst det! Jag kontaktade dem om det för minst 6månader sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Ok, då förstår jag.

Jag använder SEB och där finns ingen sådan funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Dras inte betalningen direkt när du köper någonting?

Det ända jag kan tänka mig kan skapa problem är återkommande betalningar, typ prenumerationer, ala netflix etc.

Jag är kund hos HSB sedan 10 år tillbaks, och är jätte nøjd.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Dras inte betalningen direkt när du köper någonting?

Det ända jag kan tänka mig kan skapa problem är återkommande betalningar, typ prenumerationer, ala netflix etc.

Jag är kund hos HSB sedan 10 år tillbaks, och är jätte nøjd.

Jag har Nordea med Netflix prenumeration. Pengarna dras ändå.

Permalänk
Medlem

Santander Bank använder jag för kortköp i utlandet vare sig det sker fysiskt på plats eller via Internet. Inga konstigheter, inga avgifter från Santander.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Swedbank funkar utan att behöva aktivera något.
De har även E-kort där man bestämmer ett maxbelopp och tidsbegränsning så får man ett provisoriskt mastercard

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Santander för alla köp och Skandia som lönekonto och för e-fakturor. Inga bankkostnader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Santander Bank använder jag för kortköp i utlandet vare sig det sker fysiskt på plats eller via Internet. Inga konstigheter, inga avgifter från Santander.

Skrivet av tkvgn:

Santander för alla köp och Skandia som lönekonto och för e-fakturor. Inga bankkostnader

Omfattar inga avgifter också växelkurspåslag och liknade? Är det kredit lr betalkort?
Har själv ett Santander betalkort utan avgifter men fick hem brev om att den typen av kort skulle upphöra. Kortet kommer fungera tills giltighetstiden gått ut. Som om de är för olönsamma. Minns ej om de erbjöd något ersättningskort men om de gjorde var det ej avgiftsfritt för då hade jag bytt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Har Handelsbanken och vad jag vet har jag inte blivit nekad något köp i alla fall. För övrigt brukar tjejens kort ifrån Nordea alltid jävlas i utlandet, trots att hon aktiverat att hon är i utlandet etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Dras inte betalningen direkt när du köper någonting?

Det ända jag kan tänka mig kan skapa problem är återkommande betalningar, typ prenumerationer, ala netflix etc.

Jag är kund hos HSB sedan 10 år tillbaks, och är jätte nøjd.

Nej, jag gör affärer oftast med mindre företag som hantera ordrar manuellt. Beställer jag något utanför deras kontorstid går tiden ut och när de väl behandlar betalningen är kortet blockat.

Skrivet av Lorault:

Förstår inte problemet. Det är bara fördel. Såhär skriver Nordea:

"Handlar du på en Internetbutik som inte är ansluten till 3D Secure (Mobilt BankID eller kortläsare krävs ej) behöver du öppna ditt kort för Internetköp innan du ska betala. Kortet är öppet 60 minuter och stängs sedan automtiskt."

Tänk om någon stal dina bankortsuppgifter och börjar handla på sådana webbplatser.

"Handlar du på en säker Internetbutik som ber dig signera med Mobilt BankID eller kortläsare när du ska betala behöver du inte göra något, ditt kort öppnas automatiskt."

Du har antagligen inte fattat vad denna funktion är till för.

Jag vet vad vad funktionen är till för men det hindrar mig i mitt arbete. Det orsakar större skada att inte kunna betala än den risken man utsätts för.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Omfattar inga avgifter också växelkurspåslag och liknade? Är det kredit lr betalkort?
Har själv ett Santander betalkort utan avgifter men fick hem brev om att den typen av kort skulle upphöra. Kortet kommer fungera tills giltighetstiden gått ut. Som om de är för olönsamma. Minns ej om de erbjöd något ersättningskort men om de gjorde var det ej avgiftsfritt för då hade jag bytt.

Kör själv precis samma upplägg som tkvgn.

Inga avgifter och växelkurspåslag från själva Santander. Sedan så kan uttagsautomater utomlands kräva en avgift från sin egen lokala bank. Kör deras kreditkort. Betalar dock ingen ränta eller avgifter, så det blir i praktiken som ett betalkort. Santanders "Mitt kort med sparränta" kommer inte ha någon direkt ersättare. Det är nog den där delen med 12 fria uttag per år som kostat Santander, därav nerläggningen.

Får hitta något annat kort som inte kostar något, samt saknar egna avgifter när man tar ut kontanter i utlandet(utanför Europa).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

Tjejen har Nordea och denna funktion skapar en del strul emellanåt. Jag har SEB och har inte haft några problem, inte ens med exempelvis amerikanska prenumerationstjänster som Hulu och så. Dock fick jag precis ett Mastercard som ersättning till mitt Visa, och det fungerar inte att betala på spårvägens automater med av någon anledning men har hittills funkat överallt annars, men samtidigt fungerar det med mitt kreditkort som också är Mastercard från SEB... Hulu godtog det nya kortet utan problem i alla fall.

Funderar på om jag ska lämna kreditkortet hemma och skita i att betala på spårvagnen och hävda att de är de som inte stöder Mastercard som de säger att de gör vid en eventuell kontroll.

Vet inte om SEB är särskilt bra men har man inte huslån och liknande så är det inte så stor skillnad mellan bankerna vad jag kan se. Ska man ha kort och internetbetalningar så kostar det 2-300 per år, på SEB får man då ett kreditkort i samma paket om man vill men det erbjuder säkerligen fler banker. Just Nordea känns lite fel nu när de hotar med att flytta utomlands om de ska vara tvungna att betala skatt för att täcka upp risken som staten tar, men det är ju mer en ideologisk fråga förstås.