Permalänk
Medlem

Plötslig brusig bild på tvn

Hej! Har plötsligt fått en brusig bild på min tv. Det är en 2,5 år gammal Samsung Smart TV (UE32H6475SUXXE). Det är antingen myrkrig eller ränder som rör sig, olika mönster och mängd beroende på kanal. Har testat att ladda ner kanalerna på nytt men problemet kvarstår. Har även testat göra ett självstudietest på tvn och det är inget fel på den bilden, inte heller något fel om jag ser på play så jag antar att det har med kabeln att göra?

Bor i lägenhet och har en kabel rätt in i ett comhemuttag i väggen, har kollat på kabeln och den verkar inte ha skadats någonstans. Andra boende i huset har inget problem med sin bild. Kan välja mellan ATV eller DTV i kanallistan, på ATV kan jag se alla kanaler men i suddig bild, i DTV är kanal 1, 2 och 4 i klar bild och på resten står det "svag eller ingen signal, kontrollera antennkabelanslutningen och lagrade kanaler."

Någon som vet vad det kan röra sig om för fel?

MVH

Permalänk
Medlem

Prova byt antennkabel. Mycket viktigare än vad folk tror.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

testa byt kablar spciellt om det gäller coax

Permalänk
Medlem

Okej får åka och köpa en ny och se om det hjälper. Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yema:

Hej! Har plötsligt fått en brusig bild på min tv. Det är en 2,5 år gammal Samsung Smart TV (UE32H6475SUXXE). Det är antingen myrkrig eller ränder som rör sig, olika mönster och mängd beroende på kanal. Har testat att ladda ner kanalerna på nytt men problemet kvarstår. Har även testat göra ett självstudietest på tvn och det är inget fel på den bilden, inte heller något fel om jag ser på play så jag antar att det har med kabeln att göra?

Bor i lägenhet och har en kabel rätt in i ett comhemuttag i väggen, har kollat på kabeln och den verkar inte ha skadats någonstans. Andra boende i huset har inget problem med sin bild. Kan välja mellan ATV eller DTV i kanallistan, på ATV kan jag se alla kanaler men i suddig bild, i DTV är kanal 1, 2 och 4 i klar bild och på resten står det "svag eller ingen signal, kontrollera antennkabelanslutningen och lagrade kanaler."

Någon som vet vad det kan röra sig om för fel?

MVH

En klassiker när det gäller comhem och då speciellt kabeluttaget är att man ibland måste dra åt skruvarna inne i uttaget, om inte detta funkar kanske en grannes uttag har detta problem. vet en granne som slipade sina väggar och jag fick en skitbild, var bara att knacka på och rensa deras uttag. Prova ditt uttag först lossa lite skruvarna och om du har någon kontaktspray så applicera lite och dra åt dom igen

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt en ny antennkabel och bilden blev mycket bättre, nu går det åtminstone att se på TV men bilden är inte lika klar som den var innan problemet uppstod och det är fortfarande lite brus kvar. Får försöka dra åt skruvarna också och se om det hjälper