Nexus 6P nekas batteribyte pga. sprucken skärm (Mobylife)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Är du säker på detta? Jag har fått för mig att det är lagstadgad garanti på 6 månader(?)

Edit: sedär, ser ut att stämma efter lite googling. Har det varit 6 månader tidigare kanske?

Nej, den 6 månaders som du pratar om är KKL som säger att det är butiken som ska bevisa att det du som orsakat skadan de första 6 månaderna, men vi har aldrig haft lag på garanti i Sverige vad jag vet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av RellVek:

Jo det får bli i absoluta nödfall, tycker dock inte det skall vara nödvändigt på en mobil man betalat 6000 för och som inte ens hållit ett år... Och som det ser ut nu blir det ju 500 spänn till

att battieriet blir dåligt på ett år är inte normalt. såvida man inte glömt telefonen i bilen en varm sommar dag eller "glömt" den i snön ett par timmar :).
moderna batterier är rätt känsliga för sådan hantering men det är sällan det händer dessutom så ska nog garantin täcka det.

konstigt att dom inte vill göra nått om de inte får byta skärmen. hade dom varit schyssta så hade dom kunnat ringa upp dig och påpeka skärm skadan och sedan förhandlat fram ett byte om du hade velat det.
borde väll inte vara svårt för dom att göra batteribytet och sedan skriva om skärm skadan i rapporten att kund inte ville åtgärda denna?

som när man tar bilen till verkstaden för man inte orkar ligga och fixa nått under bilen i -20 grader, inte kan dom kräva att dom minsann inte gör något alls om de inte får laga de andra sakerna på min bekostnad givetvis.

fast det kanske är garanti regler?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

I och med 7.1.2 så har nexustelefonerna dragits med en rätt så fet batteribugg. Tror det har blivit bättre från och med majs säkerhetsuppdatering men det återstår att se. Hur som helst så ska ju inte telefonen dö vid 50%.

Permalänk
Medlem

Men fan vad löjligt! Klart att de ska reparera det du ber om och strunta i det andra.

Permalänk
Medlem

Om vi nu säger att verkstaden går med att byta batteri utan att byta skärm.
Men att skärmen, som behöver monteras av för att komma åt batteriet, spricker mer under reparationen.

Hade då TS eller någon annan av er godkänt att få tillbaka den i det skicket?

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Turble:

Om vi nu säger att verkstaden går med att byta batteri utan att byta skärm.
Men att skärmen, som behöver monteras av för att komma åt batteriet, spricker mer under reparationen.

Hade då TS eller någon annan av er godkänt att få tillbaka den i det skicket?

Nu har vi ju redan konstaterat att skärmen förblir helt orörd när man gör detta byte, så detta hypotetiska scenario kommer aldrig ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Nu har vi ju redan konstaterat att skärmen förblir helt orörd när man gör detta byte, så detta hypotetiska scenario kommer aldrig ske.

Om du kollar själv i den länk du själv skickade, så ser du att steg 4 är att ta loss skärmen(front assembly).

Citerar även ifixit på deras teardown kring denna mobil "The panel in question is made of tight-fitting, easily shattered, glass. Removing this won't be any fun at all."

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av edda123:

3000:-... Hur fan kan de ta betalt så sinnessjukt mycket.

Jag har också en minimal spricka på min Nexus 6P som också är köpt på Webhallen. Tack, nu vet jag att jag inte ska skicka in min för batteri eller mitt mic-problem... Får köpa en ny telefon eller laga själv antar jag?

Skärmbyte på min gamla LG G3 kostade 2800kr när jag lämnade in den, fick dock som tur ut den på drullen, men blev iaf 1400kr självrisk.

Efter det tar jag alltid tilläggsförsäkring på mobiltelefoner åtminstone 1 år, det är värt dem där extra 2-300 kronorna.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Turble:

Om du kollar själv i den länk du själv skickade, så ser du att steg 4 är att ta loss skärmen(front assembly).

Citerar även ifixit på deras teardown kring denna mobil "The panel in question is made of tight-fitting, easily shattered, glass. Removing this won't be any fun at all."

Nu är det väl glaset på baksidan dom pratar om.
På guiden jag länkade har man batteriet blottat utan att ha rört frontpanelen.

Och det man gör på steg 4 är ju att ta loss baksidan från resterande delar i telefon, du tar aldrig loss skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Nu är det väl glaset på baksidan dom pratar om.
På guiden jag länkade har man batteriet blottat utan att ha rört frontpanelen.

Och det man gör på steg 4 är ju att ta loss baksidan från resterande delar i telefon, du tar aldrig loss skärmen.

Ah, skummade lite fort, det är nog glaset över kameran de menar i den texten.

Men oavsett så är resterande delar = allt monterat i skärmen, du lyfter med andra ord ur skärm och alla komponenter utöver NFC ut ur bakstycket och detta gör man igenom att antingen lirka ur skärm ned plastverktyg eller med sugpropp, som med nästan alla mobiler.

Båda alternativen förlitar sig på att skärmen är intakt och kan säkerligen orsaka mer skador på en redan skadad skärm.

Men min ursprungliga fråga kvarstår, skulle TS eller någon annan godkänt att man reparerar batteriet gratis men då riskera att få tillbaka den med en skärm i sämre skick?

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Medlem

@RellVek

Kommit någonstans med Webhallen än?

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Är du säker på detta? Jag har fått för mig att det är lagstadgad garanti på 6 månader(?)

Edit: sedär, ser ut att stämma efter lite googling. Har det varit 6 månader tidigare kanske?

tror du tänker på reklamationsrätten eller nått dvs du har rätt att häva köpet eller få den utbytt om varan har fabriktionsfel tror det är 3 år dock men första 3 eller 6 månaderna är det säljaren som ska bevisa att det inte beror på fabrikationsfel

och efter den tiden är det köparen som ska bevisa att det inte beror på handhavandefel som t.ex sprucken skärm eller fuktskador.

men kan ha fel är inte så insatt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror du tänker på reklamationsrätten eller nått dvs du har rätt att häva köpet eller få den utbytt om varan har fabriktionsfel tror det är 3 år dock men första 3 eller 6 månaderna är det säljaren som ska bevisa att det inte beror på fabrikationsfel

och efter den tiden är det köparen som ska bevisa att det inte beror på handhavandefel som t.ex sprucken skärm eller fuktskador.

men kan ha fel är inte så insatt.

Du har helt rätt, för din info, det är 6 månader som det är säljarens ska bevisa

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

@Guestah: Känns som att jag är helt körd pga en mindre spricka i glaset som OP blev.

Väntar del 2017-05-09 15:24
Garanti 2017-05-09 15:23
Mottagen av service 2017-05-09 08:58

Så ser min status ut just nu på min serviceorder, så jag fick tydligen ut det på garantin. Jag hade dock inte någon spricka i glaset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

God kväll!
Jag hade exakt samma dilemma med Mobylife i somras, det skulle kosta 3800sek att laga skärmen på min 6P. Så jag fick leva med det ett tag, nu i februari så börja mitt batteri också ge upp stup i kvarten. Läste runt lite och många hade samma problem men de flesta fick sina batterier utbytta. Åkte in till Mobylife i Åkarp men fick till svars att batteri inte gick på garantin pga sprucken skärm, dividera med dem fram och tillbaka. Till slut så kom någon chef sa att priserna hade sänkts till 1600sek för skärm byte ink nytt batteri. Fick en ny skärm, batteri samt baksida och garanti också.
Kontakta Mobylife och be dem se över sina priser!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter!!
Mobylife sa nu att det problemet jag beskrev i felbeskrivningen innefattar både byte av frontpanel (inkl. glas då) samt byte av batteri. Men de sa att de kunde byta endast batteriet (eftersom jag fortfarande har garanti på detta) men då istället inte garantera att problemet löses. Men tyckte det verkade som ett ypperlig och rättvist förslag av dem. Då gör de ju ändå allt de kan.

Så allt verkar änsålänge lösa sig bra!

Permalänk
Medlem

Mobylife är ökända för göra dyra och dåliga reparationer, min nexus 5x var också på besök hos dem genom siba när min LCD la av (inte tappat den) och sen dess har skärmen varit lite knakig och sitter inte 100% på plats.

https://www.google.se/search?q=mobylife+ljungby&oq=mobylyfe+l...,

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av RellVek:

Trevliga nyheter!!
Mobylife sa nu att det problemet jag beskrev i felbeskrivningen innefattar både byte av frontpanel (inkl. glas då) samt byte av batteri. Men de sa att de kunde byta endast batteriet (eftersom jag fortfarande har garanti på detta) men då istället inte garantera att problemet löses. Men tyckte det verkade som ett ypperlig och rättvist förslag av dem. Då gör de ju ändå allt de kan.

Så allt verkar änsålänge lösa sig bra!

Ja, det kändes som den vettiga lösningen med tanke på att skärmen inte direkt har något med batteriet att göra.
Skönt att det löste sig!
Låter dock som juridiskt babbel ang. att problemet kanske inte löses eftersom det är en spricka i skärmen, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ja, det kändes som den vettiga lösningen med tanke på att skärmen inte direkt har något med batteriet att göra.
Skönt att det löste sig!
Låter dock som juridiskt babbel ang. att problemet kanske inte löses eftersom det är en spricka i skärmen, haha

Håller med, de ville nog först bara få chansen att laga skärmen också, men får se när den kommer tillbaka!

Permalänk
Medlem

Apple gjorde samma sak på min iphone 6 för att ena hörnet var ytterst lite "avrundat" efter att ha glidit ur fickan från 20cm höjd.
De:"Batteriet kan ha blivit skadat"
Jag: "På fullt allvar, metallen är ju hur mjuk som helst och batteriet är dryga 3-4cm från nedre hörnet"
De: "Otur"

Edit: och nu kryper de till korset för både 6 och 6+ då de vet att batterierna är dåliga och går till 0 när de hamnar på 25%... surt

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

@Guestah: Känns som att jag är helt körd pga en mindre spricka i glaset som OP blev.

Skickas direkt till kund 2017-05-11 09:12
Färdig 2017-05-11 09:12

Så det verkar ha gått utan strul för min del vi får väl se

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Ännu bättre nyheter, webhallen skrev nu och sa att både skärm och batteri har bytts på mobilen och att den troligen finns att hämta idag. Det verkar visst löna sig att ifrågasätta!! Kan inte bli bättre än såhär nu

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@RellVek: Då får man väl ta och gratulera till vinsten i garanti-lotteriet!

Permalänk
Medlem

Utan att ha läst tråden alls så är förklaringen till detta att mobylife ej får krediterat summan av skärmen om den är trasig vid bytet. Jag, tjejens och kollegans telefon lämnades in och vi snackade lite med verkstaden. Varje skärm som är hel = pengar tillbaka till Mobylife från Huawei.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Läst lite fram och tillbaka. Har en Nexus 6P inköpt för ca 20 månader sen. Telefonen dör ofta vid 40%. Vad jag förstått är det många som fått detta problemet avhjälpt genom att byta batteri. Min tanke är att byta till en oneplus 5 och ge bort min nexus till någon i familjen. Det är ju dock inte lönt när batteriet inte funkar. Så, vart får jag bytt batteriet och endast batteriet till en rimlig peng? Såg att mytrendyphone hade det på sin sida men inga batterier inne, å andra sidan har de jättedåligt omdöme så nog inte aktuellt där ändå. Så vad säger ni, vad finns det för alternativ? Kan man få Mobylife att endast byta batteri? Och isåfall till vilket pris. eller finns det andra ställen?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petite:

Läst lite fram och tillbaka. Har en Nexus 6P inköpt för ca 20 månader sen. Telefonen dör ofta vid 40%. Vad jag förstått är det många som fått detta problemet avhjälpt genom att byta batteri. Min tanke är att byta till en oneplus 5 och ge bort min nexus till någon i familjen. Det är ju dock inte lönt när batteriet inte funkar. Så, vart får jag bytt batteriet och endast batteriet till en rimlig peng? Såg att mytrendyphone hade det på sin sida men inga batterier inne, å andra sidan har de jättedåligt omdöme så nog inte aktuellt där ändå. Så vad säger ni, vad finns det för alternativ? Kan man få Mobylife att endast byta batteri? Och isåfall till vilket pris. eller finns det andra ställen?

Mvh

Nexus 6P har 2 års garanti så det är bara att lämna in den där du köpte den utan kostnad!
Edit: Och det är förövrigt inte batteriet som egentligen behöver bytas, utan någon del i skärmen (antar det är en sensor eller något), om jag förstod MobyLife rätt när jag pratade med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RellVek:

Nexus 6P har 2 års garanti så det är bara att lämna in den där du köpte den utan kostnad!
Edit: Och det är förövrigt inte batteriet som egentligen behöver bytas, utan någon del i skärmen (antar det är en sensor eller något), om jag förstod MobyLife rätt när jag pratade med dem.

Tackar, köpt på Google store men av deras forum att döma så blir det en refurbished och de har samma problem generellt. Får ringa dem nästa vecka, verkar inte gå på något annat sätt. Ska bara få min oneplus 5 först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Utan att ha läst tråden alls så är förklaringen till detta att mobylife ej får krediterat summan av skärmen om den är trasig vid bytet. Jag, tjejens och kollegans telefon lämnades in och vi snackade lite med verkstaden. Varje skärm som är hel = pengar tillbaka till Mobylife från Huawei.

Vad menar du? "Vid bytet"? När de får in telefonen, medan de byter, eller när de skickar tillbaka den?
Får de schablonpengar för att de byter en minimalt sprucken skärm som inte påverkar telefonens funktion?
Varför skulle Huawei teckna ett sånt avtal? För att de medvetet vill tvinga sina kunder att betala för onödiga reparationer för att världen inte ska behöva skåda spruckna Huawei-skärmar?

Permalänk
Medlem

Hallå
Lånar tråden lite...

Har en 6p med batteriproblem, ca 2 år gammal. stänger av vid ca 30%.
Problemet är att mobilen är hel men lite böjd. Antagligen för att sonen haft den i fickan när han sitter....

Är det ens lönt att försöka få batteriet fixat med en böjd lur eller är det bara att lägga ner? Köpt på Netonnet.

Vad tror ni?