"Livslängd" för en surfplatta?

Permalänk
Medlem

"Livslängd" för en surfplatta?

Som sagt, har börjat inse att vår iPad2 från 2011 nu har kommit till stadiet att en uppdatering av plattan bör ske...

Den är seg och framför allt vid surfning så hänger sig alltför ofta vissa sidor så den läser in sidan igen. Då detta görs nuförtiden alldeles för ofta så har man fått några funderingar.
Senaste mjukvaran finns i (9.3.5) och den är omstartad med jämna mellanrum.

Finns det någon bra app där man kan se hur en padda arbetar med processorn och minnet som liknar aktivitetshanteraren i Windows?

Vad är en rimlig livslängd för en surfplatta, oavsett system?
Personligen tycker jag att vår padda har klarat sig relativt länge, som vi köpte sommaren 2011.

Hur ofta byter man ut sin surfplatta? Har en känsla att man byter telefon oftare än plattan...

// Erxon

Permalänk
Medlem

@Erxon: ipad har nog bättre stöd och längre livslängd än Android dito. Har haft ett gäng plattor, men redan efter något år är de snor-sega. Uppdateras sällan, om ens över huvud taget. Har haft Lenovo Yoga 2, Samsung S2 och TAB2 samt en Sony Xperia Z4. Samtliga mycket stora besvikelser.
Jag önskar en typ Nexusplatta som uppdateras samma vecka en ny Androidversion släpps. Men det lär nog aldrig komma.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Jag köpte första generationen av iPad mini, dom kom väl slutet av 2012?
Min har varit seg ett bra tag nu, och jag har slutat att uppdatera apparna, och iOS går ej att uppdatera längre.
Den funkar ok, om än segt. I Facebook-appen är det inte helt lätt att trycka på en länk till en hemsida utanför Facebook. Sidan laddar i evighet, och när den väl laddat klart så gör den en ny inläsning av sidan...
Jag kommer nog att köpa en ny platta inom det snaraste...

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag önskar en typ Nexusplatta som uppdateras samma vecka en ny Androidversion släpps. Men det lär nog aldrig komma.

Nexus Tablet 7, 9 och 10 finns, dessvärre har dem några år på nacken nu.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@Erxon:
Håller med dig att din hållit mer än tillräckligt länge och att det är dags att köpa ny. Senare mjukvaran bruka kräva mer om man jämför över flera år. Tex Mac OS X och Windows på jätte gamla datorer man velat installera nyare version av.

Använder du Safari?

https://support.apple.com/sv-se/HT201265
https://kb.wisc.edu/page.php?id=45060

Rensa webbläsarens historik och chache. Jag har ingen iPad men på datorer är det bra att rensa webbläsaren. Särskilt när man börja uppleva problem när man surfar. Kan vara bra att veta i framtiden om man plötsligt får problemet med vissa sidor.

stavning
Permalänk
Medlem

Köpte min Samsung Note8 (N5110) hösten 2013, sedan dess har den varit påslagen 24/7.

Använde den först som "nattduksbordsdator" för surf och film sena kvällar, den är fortfarande den viktigaste musikspelaren i hemmet (för impulsmusik i köket de senaste åren men även i badrummet BT till respektive stereoanläggning).
Att de alltid är på beror på att den används som kalender och väckarklocka.

Har köpt ett andra batteri men inte bytt till det (ganska avancerat ingrepp att byta batteri) så den kör fortfarande på originalbatteriet.
För mer än fyra år räknar jag inte med att batteriet skall hålla kraften som ett nytt.

Har inga problem med att installera nya program och får fortfarande uppdateringar för programmen för Android 4.1.
Viktigt jobb för Note8:an är också, köksklocka vid matlagning och leta matrecept...

På nästan fyra år har Noten flyttat från sovrummet till köket och stil going strong...
Vid skrivbordet används den också för att skriva ut etiketter på en Brother Bluetooth P-touch etikettskrivare. Etikettskrivaren kom ut flera år efter att Android 4.4 ersatts av nyare versioner.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Ingen av de har stöd för innevarande Nougat väl?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Entusiast

Surfplattor har ju endast använts på riktigt sedan typ 2010 då de verkligen slog igenom varpå intresset helt klart har svalnat de senaste åren.
Dels på grund av att folk nöjer sig med sina numera stora och snabba smartphones men också för att de gamla plattorna av bra kvalitet som den du har bara inte går sönder och är fullt brukbara.

Så svaret på frågan "Vad är livslängden för en surfplatta" är helt enkelt upp till den som använder den.
Så länge brukaren tycker att hastigheten är behaglig (som tydligen börjar bli lite halvdan nu med nyare versioner av iOS) och batteriet fungerar bra så finns det ju lite anledning att göra sig av med den.
Apple ska verkligen ha cred för att de givit Ipad 2 så pass bra stöd som de gjort nu upp till iOS 9 från iOS 4, det verkar dock inte bli något iOS 10 för Ipad 2: https://arstechnica.com/apple/2016/06/goodbye-a5-ios-10-ends-...

Det sistnämnda kan ju helt klart ses som en bra anledning att överge den nu.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

@philipborg: Ingen av de har stöd för innevarande Nougat väl?

Nexus 9 har stöd för Nougat 7.1.1, dessvärre släppt vid årskiftet 2014/2015.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Surfplattor har ju endast använts på riktigt sedan typ 2010 då de verkligen slog igenom varpå intresset helt klart har svalnat de senaste åren.
Dels på grund av att folk nöjer sig med sina numera stora och snabba smartphones men också för att de gamla plattorna av bra kvalitet som den du har bara inte går sönder och är fullt brukbara.

Så svaret på frågan "Vad är livslängden för en surfplatta" är helt enkelt upp till den som använder den.
Så länge brukaren tycker att hastigheten är behaglig (som tydligen börjar bli lite halvdan nu med nyare versioner av iOS) och batteriet fungerar bra så finns det ju lite anledning att göra sig av med den.
Apple ska verkligen ha cred för att de givit Ipad 2 så pass bra stöd som de gjort nu upp till iOS 9 från iOS 4, det verkar dock inte bli något iOS 10 för Ipad 2: https://arstechnica.com/apple/2016/06/goodbye-a5-ios-10-ends-...

Det sistnämnda kan ju helt klart ses som en bra anledning att överge den nu.

Det får bli en ny ipad tror jag, även om jag inte har andra apple-grejer.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag gick från iPad 2 till Air 2 när den senare kom för nåt år sedan. Stor uppgradering som rekommenderas. iPad 2:an fick morsan som sedan köpte sin första smart phone för ho upptäckte bekvämligheten med touch-skärmar. Tog henne ett tag att komma med i gamet. 😂

Min erfarenhet är att plattor räcker riktgt länge så länge man bara använder dom för surf och sånt. För mig var det Plex som fick mig att vilja ha en ny padda. Mest för AC-stöd med wi-fi.

Ingen koll på skillnaden mellan android vs iOS-plattor. Finns ju mer mediokra saker med android. Apple kör ju sitt race och man får kvalité men till ett pris, både i kr och i instängdhet.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

6 år på nacken med en iPad är inte illa. Jag tror att det börjar bli dags för en uppgradering. Testa några iPads i en butik och du kommer märka skillnad direkt.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem

Livslängd skulle jag säga är ungefär 4-5 år. Det är iaf så länge jag har haft min Nexus 7 2nd gen, och jag tycker det börjar bli dags för en ny nu.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag hade en Galaxy Tab 2 förut och den kändes gammal efter ett år. För nästan tre år sedan köpte jag en Galaxy Tab S 4G och den håller måttet fortfarande. Den enda jag saknar är mera lagringsutrymme eller att kunna använda SD-kortets minne bättre. Jag köpte en Otterbox för att plattan inte skulle gå sönder i förtid och den är nästan nyskick under skalet.
Jag har letat efter ny platta med minst 32GB lagring och 4G i liggande format men jag har inte hittat någon som jag vill ersätta min Tab S.

Hur länge en platta håller är som sagt varierande.

Permalänk
Medlem

Min Nexus 10 funkar fortfarande bra efter 5 år, vissa webbsidor kan vara lite sega, men när dom väl är laddade så funkar det bra.. Batteritiden är också bra.
Används dock främst till youtube och SVTplay, ibland castar jag till min chromecast 2, så inget jätte krävande men ändå.

Edit: Android-version 5.1.1
Säkerhetskorrigering för android 2016-04-01

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Inaktiv

Det finns inom precis allt en s-kurva. Där utvecklingen går sakta i början, sedan accelererar och sist stannar av.
Detta syns på det mesta som surfplattor, mobiltelefoner, cpuer. Även om ni teknisk genombrott kan leda till en ny S-kurva.
I vilket fall surfplattorna runt 2010 var lite sådär, själv köpte jag en 2012 och den blev genast dålig. Men min nya som nu bara är ett år, ja vanlig webb lär flyta på den hur länge som helst. Visst har jag prestandaproblem för mer avancerad användning, men det lär knappast komma någon ny surfplatta de närmsta åren som löser problemet. (ja jag har testat nyaste iPad Pro och den var i princip lika slö)

Permalänk
Medlem

Kör custom-rom så löser det sig. Har en LG Gpad som rullar med Android 7.1 (förutom ipad air som dock bara samlar damm atm)

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Pensionerade precis min Samsung tab pro efter 3 år. Aldrig mer en samsung platta, slö tilla förbanelse samt inte en enda mjukvaru uppdatering på 3 år. Använder nu en iPad pro, otroligt bra uppgradering även om det är en ganska stor omställning att gå till iOS från android.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk

iPad höll lite drygt 2 år sedan ville skärmen göra slut med paddan.

Permalänk
Medlem

har haft min xperia z2 tablet i lite över 3 år och den är fortfarande i topp form

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Det som troligen dödar min nuvarande Android-platta och tvingar mig byta är brist på utrymme, i övrigt skulle den nog kunna tuffa på i minst ett år till.

Permalänk
Medlem

Min Nexus 7 (första generationen) har legat och dammat i ett par år nu. Den höll väl högst tre år innan den blev för seg och utkonkurrerad av min mobiltelefon. Sedan dess har jag faktiskt inte saknat en surfplatta alls.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Jag har likvärdiga erfarenheter som @Kronvrak. Har dock inte uppdaterat OS osv sen jag köpte min Note8, som används primärt för netflix, surf och småspel när jag sitter på toan. Fungerar fantastiskt än idag.

Permalänk
Medlem

Sålde precis min första generations iPad på tradera. Fick lite drygt 500kr för den trots att den hade lite repor och dyl. Galet om man frågar mig.

Den köptes 2010 (tror jag) och användes nästan dagligen en bra bit in på 2016. Den fungerar fortfarande till enklare surfning och dyl. men om man ska in på lite tyngre sidor *host*sf.se*host* så kraschar webläsaren.

Vi har även en iPad som köptes 2012 eller 2013, tror det är tredje generation, möjligtvis fjärde. Den fungerar i alla fall fortfarande galant. Det har dock börjat märkas att t.ex. tyngre spel inte fungerar helt hundra, men till allting annat fungerar den galant. Med lite tur klarar den sig tills jag pluggat klart om tre år. Hoppas även att min macbook pro håller lika länge, den är köpt 2012.

Säga vad man vill om Apple, men enligt min erfarenhet så håller deras produkter väldigt länge.

Permalänk
Medlem

Vill nog påstå att surfplattor under 1000kr varar runt 4 veckor tills man blir tokig. Dyrare Samsung och Ipads varar fram tills nästa generations Android/ios

Permalänk
Medlem

Min Nexus 7 v1 orkade ungefär 18 månader innan den var så seg att jag upplevde att den inte kunde användas öht om telefonen/datorn är i närheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en iPad 3 som köptes ungefär när den kom ut i butik i Sverige. Känns som att den har ish 1 år till i sig, även om vissa saker (Hearthstone) börjar bli redigt sega redan nu. Således borde ju din som är en generation äldre börja ta sluta nu (om vi mäter enligt mina krav).

Börjar själv bli mer och mer sugen på en iPad pro men mina önskningar om en minivariant av den verkar tyvärr inte bli uppfyllda.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Börjar själv bli mer och mer sugen på en iPad pro men mina önskningar om en minivariant av den verkar tyvärr inte bli uppfyllda.

Vet inte vad du definierar som "mini", men de släppte en mindre version igår. Tror den är något större än den normala iPaden.

Om du menar att du vill ha den i samma storlek som en "iPad mini" så stämmer det nog att det aldrig kommer hända.

Permalänk

@Erxon: det många gör fel är att uppgradera äldre hårdvara med nya versioner av IOS..
ja den senaste "mjukvaran" är säkert det allra bästa och mest optimerade för nya ipads men din är 6år gammal

med just Apple så är det lite av ett försäljningsargument, Ipad2 med äldre OS = funkar okej, uppgradera till senaste OS och vad seg den har blivit aja kanske dags köpa ny iallafall..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Har Samsung Tab S2 några år nu och den är fortfarande rapp som fan. Använder den dagligen och den spöar min tjejs ipad med hästlängder vad det gäller användarvänligheten.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.