Nvidia Geforce GTX 960M - problem i Linux

Permalänk

Nvidia Geforce GTX 960M - problem i Linux

Hej!

Jag har en laptop med Linux 18.1 installerat på. Men ibland flimrar skärmen vid uppspelning av video.
Vid spel så hänger inte dator med. Spelar spel om Cities Skyline och Football manager.

Dator har en i7 processor, 8GB ram och ett Nvidia Geforce GTX 960M i sig. Vilket borde klara att spela dom spelen.

Går jag in i systeminformationen i datorn så står det följande under grafikkkort: Intel Corporation Sky Lake Integrades Graphics.

Öppnar jag drivrutinshanteraren så står det att jag har GTX 960M och att jag där har de senaste drivrutinerna. (kollat med Nvidias hemsida)

Använder datorn Geforce-kortet eller inte ?

Frågan är nu vad som kan göra att grafiken inte hänger med riktigt. Någon som vet ? För grafikkortet är korrekt installerat?

Permalänk
Medlem

@Fredmeister: Antar du använder Linux Mint 18.1.
Du kan köra ett grep kommando för att se vilket kort som är aktivt. Kan det inte i huvudet dock.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Fredmeister: I Ubuntu finns /usr/bin/nvidia-settings där man under "PRIME Profiles" kan välja vilken grafikmodul som ska användas.

Om "GPU 0" i vänster-kanten visar ditt NVIDIA-kort borde det redan vara aktivt.

I kommandoprompten verkar det (återigen, Ubuntu) vara detta som gäller:

sudo apt-get install mesa-utils glxinfo |grep OpenGL

Visar på min Laptop:

OpenGL vendor string: NVIDIA Corporation OpenGL renderer string: Quadro K1100M/PCIe/SSE2

Permalänk
Skrivet av KAD:

@Fredmeister: I Ubuntu finns /usr/bin/nvidia-settings där man under "PRIME Profiles" kan välja vilken grafikmodul som ska användas.

Om "GPU 0" i vänster-kanten visar ditt NVIDIA-kort borde det redan vara aktivt.

I kommandoprompten verkar det (återigen, Ubuntu) vara detta som gäller:

sudo apt-get install mesa-utils glxinfo |grep OpenGL

Visar på min Laptop:

OpenGL vendor string: NVIDIA Corporation OpenGL renderer string: Quadro K1100M/PCIe/SSE2

När jag testar så får jag följande:

OpenGL vendor string: Intel Open Source Technology Center
OpenGL renderer string: Mesa DRI Intel(R) HD Graphics 520 (Skylake GT2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmeister:

När jag testar så får jag följande:

OpenGL vendor string: Intel Open Source Technology Center
OpenGL renderer string: Mesa DRI Intel(R) HD Graphics 520 (Skylake GT2)

Låter som om att du kör på Intel då.

Har inte Mint nvidia-settings som du kan använda för att byta till NVIDIA-kortet?

Permalänk
Skrivet av KAD:

Låter som om att du kör på Intel då.

Har inte Mint nvidia-settings som du kan använda för att byta till NVIDIA-kortet?

Skriver jag så i terminalen så kommer Nvidia x server settings upp. Men där jag kan inte ändra något över vilket grafikkort som ska användas :/
Verkligen mysko.

Permalänk
Medlem

Installera nvidia-prime, sudo apt install nvidia-prime, antagligen kom inte den biten med nar drivern installerades

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

installerade du nvidia-xconfig och körde körde kommandot "sudo nvidia-xconfig" efter du installerat drivrutinerna? Något man måste göra i Debian åtminstone...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Molvis:

Installera nvidia-prime, sudo apt install nvidia-prime, antagligen kom inte den biten med nar drivern installerades

Kör jag det kommandot så står det att det finns installerat och att jag har den senaste uppdateringen..

Skrivet av Eazy:

installerade du nvidia-xconfig och körde körde kommandot "sudo nvidia-xconfig" efter du installerat drivrutinerna? Något man måste göra i Debian åtminstone...

kör jag det står det "command not found

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmeister:

Kör jag det kommandot så står det att det finns installerat och att jag har den senaste uppdateringen..

kör jag det står det "command not found

Du måste installera det först:
sudo apt-get install nvidia-xconfig

Sedan kör du:
sudo nvidia-xconfig

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Du måste installera det först:
sudo apt-get install nvidia-xconfig

Sedan kör du:
sudo nvidia-xconfig

Kommer bara upp "kunde inte hittat paketet" :/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)