Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS ( backlight bleed, IPS glow )

Permalänk
Medlem

Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS ( backlight bleed, IPS glow )

Tjenare alla

Började för 2 veckor sen lägga märke till att nedre nedre högre hörn började lysa igenom med gul färg och sökte på detta med min skärm och fick då fram info om backlight bleed och ips glow. Stod även att man skulle ta en bild på sin skärm när den hade hel svart bakgrund. Och tog då dessa bilder.

inställngar just nu är

contrast 25
Brightness 35

Är detta okej eller, ska jag reklamera skärmen. är bara 7 månader gammal och detta har smygit sig upp till min kännedom.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Bildexpert 📺

@macbang: Det ser tämligen normalt ut för en överexponerad bild. Omgivningen runt skärmen är kolsvart, så du bör nog dra brightness en hel del till. Sitter du i ett mörkt rum bör reglaget vara på 10-någonstans eller lägre. Ännu lägre vid kolsvart.

Dock har du förmodligen sabbat din bild rejält genom att dra ned contrast-reglaget till 25 och har förmodligen 1/3-del till hälften av det kontrastförhållande skärmen är kapabel till. Contrast-reglaget används för att ankra bilden mot vitt. Man sänker för att undvika att skärmen klipper mot vitt, men sänker du för långt ankrar du istället vitt mot grått och har effektivt reducerat bitdjupet i bilden vilket också ger en försämring.

När du gör detta fel med för låg Contrast, måste du i sin tur öka brightness för att få rätt mängd ljus. Då får du också en ljusare svärta. Därav att du nu tydligare ser det problem som den här typen av skärmar alltid dras med i någon form. Du har helt enkelt lyckats göra bilden onödigt ljusare i svärtan.