Permalänk
Medlem

Speldator – 1440p – ~18 000kr

Tjena,

Nu behöver jag er hjälp med att plocka ihop den bästa möjliga speldatorn för ~18 000 SEK. Tanken är att kunna köra det senaste i Ultra på 1440p i ~100fps på denna, eller motsvarande skärm: https://www.inet.se/produkt/2200035/asus-34-rog-swift-pg348q-...

Det jag är mest osäker på är moderkorten då jag inte riktigt greppat skillnaden mellan många av dem. Jag har sedan tidigare en Samsung 850 Evo 250GB.

Vad tror ni om det här? Tycker ni jag bör vänta till Vega släpps för eventuella prissänkningar? Bör jag satsa på en Ryzen 1700 istället? Datorn kommer alltså främst brukas för spel.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10445607/

Stort tack!

Permalänk

Helt ärligt så ser det riktigt bra ut, lite kylpasta för kylaren kanske behövs också om det inte följer med.

Personligen hade jag nog velat ha en 512gb ssd och sen komplettera med den du redan har för att köra en för system och en dedikerad till media(spel,film etc)

Visa signatur
Permalänk
Administrativ avgift

@Snist: Ser bra ut för att framtidssäkra kanske ta en 500GB hårddisk/1TB då minne inte verkar bli billigare framöver snarare dyrare, ev uppgradera till 32GB ram men somsagt det är lite extra pengar för ingen riktig prestandaökning men bra att ha.

Ser bra ut kylpasta följer med kylaren

Spel = Intel
Stream/spel = AMD
Spel/annat = AMD

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag har ett snarlikt bygge som jag ska montera idag Jag gick dock på M-ATX-spåret för att få ner storleken på datorn. Följande ligger på posten och väntar:

Följande ligger redan hemma:

Från Komplett köpte jag:
* MSI GTX 1080 Ti
* EVGA Supernova G3, 650W

Gällande moderkort handlar det om olika beroende på vad man har för krav. Vissa nöjer sig med att titta på vilka mjukvaror som tillverkaren skjutsar med till moderkortet (vissa anser dock att detta är bloatware). Andra tittar på vilket chipset som ingår, vilket tillhandahåller olika många funktioner - nyckelfrågan för många är CPU-överklockning. Överlag brukar bättre chipsets även innebära bättre prestanda, men det handlar inte om några revolutionernade skillnader.

För såna som mig spelar den fysiska storleken in, och där tittar man på formfaktorn (ATX, M-ATX, M-ITX). Det är ofta svårare/dyrare att få bättre funktioner på de mindre varianterna - vilket är anledningen till att jag helt sonika valde bort Ryzen helt, då de helt saknar premium-kort i M-ATX-storleken. Jag ville bland annat ha mer påstkostade ljuddelar för att kunna driva mina hörlurar utan något externt ljudkort (något internt får inte plats när jag har en GPU på 2,5 slottar).

Permalänk
Avstängd

@Snist: Det där moderkortet är förstort för chassit, du behöver ett mATX moderkort.

I övrigt så blir det en grym dator och chassit är helt underbart.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar!

Ja, precis... Länkade fel chassi!

Edit: Eller är det schysstare med den mindre modellen? Datorn kommer stå i mitt vardagsrum.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10445698/

Permalänk
Medlem

1) finns ingen direkt anledning att välja R5 om du inte har massa HDDs som ska monteras. Välj hellre Define C
2) Du behöver inte lägga till kylpasta, det sitter redan monterat på undersidan av kylaren
3) Jag skulle rekommendera Ryzen 1600 för 2400+1200 = 3600kr. Ist för i7 för 3700+350+1500 = 5550kr. Får du ett dåligt exemplar av i7 så kan du bli tvingad att delida och det kostar ytterligare minst 550kr om du inte vill sätta ett rakblad i cpun (sök på 7700k värme här på forumet så förstår du nog att värmeproblem förekommer rätt ofta).
4) Använd en del av de pengarna du sparade på att köpa Ryzen och köp en 500GB 850 Evo ist så har du inga problem att få plats med alla spel. Min 250 giggare är till 70% full och jag har bara 4 spel installerade

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Nu blev jag lite kluven. Jag har plockat ihop två alternativ:

Alt. 1

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10446041/

Alt. 2

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10446036/

Vilket alternativ tycker ni? Och behöver jag ändra något?

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag har både en 7700k och en 1700x och kan mycket väl säga till dig att lägga på en extra tusenlapp för intel.

Jag har skyddad Ryzen jävligt mkt här på forumet och jag säger inte att ryzen är dålig men som flera sagt innan det jag säger nu, är 7700k riktigt, riktigt före.

Att 7700k har värmeproblem kan väl stämma, men ryzen är inte direkt kall den heller. Kan vara att moderkortet till ryzen visar fel temps men jag ligger på 45c i idle med ryzen och 29 med 7700k. Visst, idle säger inte mycket men det ger i alla fall en bild på vad man kan förvänta sig i load.
Kylaren är en u14s från Noctua, inte direkt ett flaggskepp men rätt nära D14s prestanda.

För att ryzen ska ens komma i närheten av 7700k måste den klockas speciellt minnena, för att ens komma nära 7700k out of the box.

Detta då i spel.

Snackar vi redigering och annat så antar jag att ryzens flera kärnor kan ge en hjälpande hand. Men fråga dig detta, offrar du 15-20fps för att kunna t.ex. videoredigera och konvertera några sekunder snabbare? Tror inte det.

Intel är dyrare men som en t.o.m. sa tidigare vilket jag vägrare acceptera innan jag testat ryzen själv. Så är 7700k i sin egna liga, fortfarande.

Säger absolut inte att ryzen är dålig, men det bästa du kan få, speciellt för spel är 7700kk.
Ska du ha en 1080ti är intel redan det bästa valet.

Delarna jag kör processorerna på är
3600mhz ram
Define c
u14s
Crosshair och Maximus
1080ti

Åter igen, Ryzen är riktigt bra, men ska du endast spela, gå på en intel. Tänk också att Ryzen är på sin första gen. medans intel ligger 7 gen. in. Så AMD kom inte med något dåligt trots detta.

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

3) Jag skulle rekommendera Ryzen 1600 för 2400+1200 = 3600kr. Ist för i7 för 3700+350+1500 = 5550kr. Får du ett dåligt exemplar av i7 så kan du bli tvingad att delida och det kostar ytterligare minst 550kr om du inte vill sätta ett rakblad i cpun (sök på 7700k värme här på forumet så förstår du nog att värmeproblem förekommer rätt ofta).

Detta tycker jag låter högst märkligt. Jag har svårt att tro att Intel skulle få några i7 7700k sålda överhuvudtaget om man är tvungen att själv modifiera chippet för att det ska klara av att göra sitt jobb under normala förhållanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Att 7700k har värmeproblem kan väl stämma, men ryzen är inte direkt kall den heller. Kan vara att moderkortet till ryzen visar fel temps men jag ligger på 45c i idle med ryzen och 29 med 7700k. Visst, idle säger inte mycket men det ger i alla fall en bild på vad man kan förvänta sig i load.

Ryzen är lite kallare och de där 45c som du ser stämmer inte då AMD av nån anledning la till en offset på 20c. De lägger alltså till 20 på den riktiga siffran. Din Ryzen går dvs i 25c i idle.

Det finns mycket desinformation där ute om Ryzen, och nästan allt handlar om att den är sämre än 7700k för gaming. Vilket enbart stämmer pga att speltillverkarna inte har optimerat sina spel för nått annat än MAX 4 cores och möjligtvis även 8 threads. I sådana spel spelar de ingen roll om du har 4 eller 40 cores då de ändå bara utnyttjar 1-4, då blir det klockhastigheten som bestämmer prestandan. Det är alltså inte Ryzen som är dålig, utan spelen som inte använder den fullt ut, för när de gör det så blåser den om i7 hur lätt som helst.

Man ska inte vara bakåtsträvare och få för sig att 4 cores kommer vara allt spel kommer använda i alla framtid. Sanningen är att vissa spel redan har fått optimeringar för Ryzen och då fått snarlik prestanda som 7700k, eller tom bättre.

Jag köpte 7700k för Ryzen fanns inte då, och ja det är en bra cpu absolut. Men folket måste förstå att tiden då Intel var de enda rätta valet är över

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Ryzen är lite kallare och de där 45c som du ser stämmer inte då AMD av nån anledning la till en offset på 20c. De lägger alltså till 20 på den riktiga siffran. Din Ryzen går dvs i 25c i idle.

Det finns mycket desinformation där ute om Ryzen, och nästan allt handlar om att den är sämre än 7700k för gaming. Vilket enbart stämmer pga att speltillverkarna inte har optimerat sina spel för nått annat än MAX 4 cores och möjligtvis även 8 threads. I sådana spel spelar de ingen roll om du har 4 eller 40 cores då de ändå bara utnyttjar 1-4, då blir det klockhastigheten som bestämmer prestandan. Det är alltså inte Ryzen som är dålig, utan spelen som inte använder den fullt ut, för när de gör det så blåser den om i7 hur lätt som helst.

Man ska inte vara bakåtsträvare och få för sig att 4 cores kommer vara allt spel kommer använda i alla framtid. Sanningen är att vissa spel redan har fått optimeringar för Ryzen och då fått snarlik prestanda som 7700k, eller tom bättre.

Jag köpte 7700k för Ryzen fanns inte då, och ja det är en bra cpu absolut. Men folket måste förstå att tiden då Intel var de enda rätta valet är över

Okej, vad sa jag som var fel? Jag sa inte att Ryzen suger. Sa att det är en bra processor. Just nu är inte 7700K eller Intel det enda valet utan man kan överväga AMD igen. Men Intels 7700K är "just nu" det bästa valet. Jag är ingen fanboy, äger båda systemen och säger så som jag upplevt det i flera spel som jag spelar. Kan också säga att många benchmarks inte ens håller. Enligt vissa Benchmarks vinner Ryzen över Intel på vissa spel, och när jag testar dem spelen med exakt samma grafik, upplösning och en så nära oc som möjligt, vinner sällan Ryzen.

Jag är inte emot dig och sagt det tidigare i andra trådar. Ryzen behöver optimeras, och si o så. Jag har också sagt att både Ryzen och Intel kommer ge dig som "Gamer" mer än vad du behöver. Grafikkortet kommer säga ifrån först innan CPUN gör det. Men när Cpun börjar säga ifrån, så säger Ryzen ifrån mycket tidigare än Intel. Easy as that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Men när Cpun börjar säga ifrån, så säger Ryzen ifrån mycket tidigare än Intel. Easy as that.

Det är just detta som är fel då det inte är cpun som säger ifrån, utan spelets usla programmering. Vissa spel använder kanske som max 20-40% av Ryzens kapacitet. 2-5 kärnor är i idle. Så då är det ju inte alls konstigt att folk får för sig att cpun är sämre.
De flesta behåller sin dator väldigt länge, så framtidsaspekten är absolut något man ska ta med i beräkningen. Och där tycker jag Ryzen vinner, precis som i7 alltid varit mer framtidssäker än i5

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Det är just detta som är fel då det inte är cpun som säger ifrån, utan spelets usla programmering. Vissa spel använder kanske som max 20-40% av Ryzens kapacitet. 2-5 kärnor är i idle. Så då är det ju inte alls konstigt att folk får för sig att cpun är sämre.
De flesta behåller sin dator väldigt länge, så framtidsaspekten är absolut något man ska ta med i beräkningen. Och där tycker jag Ryzen vinner, precis som i7 alltid varit mer framtidssäker än i5

Det går fortfarande inte o argumentera om att "kärnor" gör något framtidssäker. AMDs bulldozer kom och de flesta här på SweC började bete sig som cirkusdjur o säga att AMD är mer framtidssäker just för kärnorna. Ändå fortsatte spelindustrin skapa spel för "intels" design.

Intel behåller ju fortfarande sin "design". Inte att dem äger designen så vill helst inte bli citerad för det utan att dem går den vägen. Förmodligen för att spelindustrin fortfarande kommer använda det.

Och du förstår fortfarande inte vad jag menar med bäst "just nu". Det spelar ingen roll om alla Ryzen kärnor står i idle eller om alla går i full fart. Faktum är att Ryzen inte är lika bra som Intel just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag har både en 7700k och en 1700x och kan mycket väl säga till dig att lägga på en extra tusenlapp för intel.

Jag har skyddad Ryzen jävligt mkt här på forumet och jag säger inte att ryzen är dålig men som flera sagt innan det jag säger nu, är 7700k riktigt, riktigt före.

Att 7700k har värmeproblem kan väl stämma, men ryzen är inte direkt kall den heller. Kan vara att moderkortet till ryzen visar fel temps men jag ligger på 45c i idle med ryzen och 29 med 7700k. Visst, idle säger inte mycket men det ger i alla fall en bild på vad man kan förvänta sig i load.
Kylaren är en u14s från Noctua, inte direkt ett flaggskepp men rätt nära D14s prestanda.

För att ryzen ska ens komma i närheten av 7700k måste den klockas speciellt minnena, för att ens komma nära 7700k out of the box.

Detta då i spel.

Snackar vi redigering och annat så antar jag att ryzens flera kärnor kan ge en hjälpande hand. Men fråga dig detta, offrar du 15-20fps för att kunna t.ex. videoredigera och konvertera några sekunder snabbare? Tror inte det.

15-20fps? Många som kör 1080ti i 720p på en 500hz skärm nuförtiden?

Intel är snabbare om man siktar på e-sport och 240fps JA. I 1440p/4k är det marginellt.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

15-20fps? Många som kör 1080ti i 720p på en 500hz skärm nuförtiden?

Intel är snabbare om man siktar på e-sport och 240fps JA. I 1440p/4k är det marginellt.

Kör en ultra wide i 1440p och Intel cpun med 1080ti ligger ca 15-20fps över Ryzen i genomsnitt i de flesta spel jag testat.

Permalänk
Medlem

Okej. Då är nog din ryzen defekt eller så har du lite nyanserad sanning. Verkar väl skilja cirka 5fps i 1080p så 20fps skillnad i 1440p UW då du bör vara rätt gpu bunden känns skumt.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.