Permalänk

Tips på en Bra accesspunkt

Tjenare, bor i en 2 plansvilla med källare och har testat två olika billigare accesspunkter (ca700krs klassen). Men dom har fungerat dåligt båda två, tappar uppkoppling trots jag har kabel kopplat.

Nån som har tips på en bra accesspunkt som funkar stabilt, evigt tacksam för hjälp. Min router är en asus rt68u

Andra förslag för att få bättre wi-fi mottages också

Permalänk
Vila i frid

Alla godkända WiFi-pryttlar är begränsade effektmässigt till 20 dBm EIRP på 2.4 GHz dvs 100 mW utstrålad effekt.

Vill du uppnå bättre WiFi genom lite kunskap i ämnet, läs artikeln @ https://techworld.idg.se/2.2524/1.421652/battre-wlan-med-batt... från min f.d. kollega Per Ängskog.

Permalänk
Medlem

Dra kabel till accesspunkter är alltid bäst, repeater/extender är en riktig nödlösning.
Vad du däremot skulle kunna kolla på är en lösning via elnät med accesspunkt, t.ex.

http://www.devolo.com/se/Produkter/dLAN-1200+-WiFi-ac/

Bara ett exempel, det finns ett antal olika tillverkare/fabrikat.

Permalänk
Medlem

@st1nkf1st:

Stabilast/bäst/krona är unifi Ap.
finns ett gäng olika beroende på vad du vill ha för hastigheter, köp dock inte L versionerna då dom fungerar som vanliga i sverige.
i ditt fall hade jag nog valt antingen pro för att få usb och ett extra uttag eller lite versionen.

Om du absolut inte vill köra med kabel skulle jag tittat på en extender med 2 band, då använder du tex 5ghz bandet till förlängning och 2.4 bandet till prylar, på detta sätt halveras inte din bandbredd som det görs om du försöker köra sakerna på samma band.
fungerar att köra in tex ddwrt på en gammal router och göra detta.

Men bäst är kabel till en unifi ap, sedan när du tröttnat på asus skiten kan du bygga vidare med unifi saker

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ubiquitis (läs unifi) produktsortiment är bra, en aning high-end för det lilla hemmet kanske, men väldigt bra, stabilt och användarvänligt. Lite som att köpa appleprodukter, kostar mer, funkar bra men du köper in dig i ett ekosystem och får medlemskap i sekten på köpet

Skämt åtsido, att köra extender exklusivt på 5ghz är vettigt, men bör noteras att 5ghz-bandet är betydligt mer känsligt för väggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Lite som att köpa appleprodukter

Det där kan jag inte hålla med om över huvud taget
Med Apple betalar man onödigt mycket för vad man får
Med Ubiquiti så får man väldigt mycket för vad man betalar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Det där kan jag inte hålla med om över huvud taget
Med Apple betalar man onödigt mycket för vad man får
Med Ubiquiti så får man väldigt mycket för vad man betalar

Defensiva sektmentaliteten kickar in direkt ser jag

Jag skrev inte någonstans att man på något sätt betalade överpris för Ubiquitis produkter, att du sen läser ut det av en skämtsam jämförelse med Apple ligger isf. på dig. Vad man däremot betalar mer än nödvändigt för är för ändamålet "användning i hemmet". Ubiquitis primära målgrupp är mindre-till-medelstora företag och är, i mitt tycke, absolut bästa lösningen för den målgruppen. Pris för prestanda betydligt mer lönande än Cisco och andra i samma division. Men för hemmet är det overkill, om man inte struntar i kostnadsfrågan.

Säger väl så här, om OP har gott om pengar och verkligen vill ha en garanterat bra lösning oavsett kostnad, kör Ubiquiti. Annars går det hur bra som helst att köra vilken accesspunkt som helst tillverkad senaste två åren. Problemet ligger inte på accesspunkthårdvaran i sig, utan användningen av dem som trådlös repeater/extender har alltid varit en icke-optimal lösning, man bör alltid (även om det är bökigt att fixa) köra trådade accesspunkter.

Permalänk
Medlem

@elBenko
Är knappast overkill med till exempel en Unifi AP AC Lite för 950 kronor. Folk köper ofta skräpiga allt-i-ett konsument routrar och blir missnöjda, och så köper dom en annan, och så en till, och vips så är dom snabbt uppe långt över 1000 kronor och är fortfarande inte nöjda. Varför inte köpa något som kostar lite mer på en gång, EN gång, men som ändå faktiskt är relativt billigt och sen bara rullar på utan en massa irriterande problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

@elBenko
Är knappast overkill med till exempel en Unifi AP AC Lite för 950 kronor. Folk köper ofta skräpiga allt-i-ett konsument routrar och blir missnöjda, och så köper dom en annan, och så en till, och vips så är dom snabbt uppe långt över 1000 kronor och är fortfarande inte nöjda. Varför inte köpa något som kostar lite mer på en gång, EN gång, men som ändå faktiskt är relativt billigt och sen bara rullar på utan en massa irriterande problem?

Absolut, jag håller fullständigt med. Nu har redan OP en fullt duglig router (iaf. med tomato fw), så tillägget av en lite dyrare ap från Ubiquiti är kanske ingen big deal. men skulle man som konsument som bor i en lägenhet gått ut och köpt Ubiquiti så behöver man både deras router och minst en ap. det är inte svårt att förstå varför folk då hellre köper en router för tusenlappen som har inbyggd ap som fungerar utmärkt i det lilla hemmet. Problemen startar när man bor i flerplanshus.

Anyway, börjar gå lite halvt off-topic. Vilka ap har hittills testats? samt läste precis att de testats med tråd, på vilka avstånd och i vilken miljö (väggar osv) har dem testats ?

Permalänk
Medlem

Unifi! Har gjort underverk här hemma!

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk

Så denna här borde funka bra?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

Stort tack till alla för tips, jag har inget emot att gå upp i prisklass bara det funkar.

Permalänk
Medlem

@st1nkf1st: Den kommer fungera fint!
Slår också ett slag för ubiquiti

Permalänk

Jag börjar tro det är min router det är fel på, så fort jag kopplar in en accesspunkt (trådat, alltid trådat) så tappar jag nät och så kommer jag inte åt nätet på något sätt. Varken via kabel eller wifi, man ser att wifi ssid kommer och försvinner hela tiden.. jätteskumt. Har ändå haft en sån här lösning länge. Körde även på Merlins mjukvara i routern men samma skit ändå. Har testat med två olika accesspunkter, RE450 samt min gamla AP Asus N66 tror jag den heter

Permalänk
Medlem

Unifi är sjukt bra. Har kört med tvp AP's i 8 år utan ett enda problem.
Nu när vi får fiber blir det dags att uppgradera till nya snabbare av samma märke.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

@st1nkf1st: Passa på att köpa en ny router från Ubiquiti

Permalänk
Medlem
Skrivet av st1nkf1st:

Jag börjar tro det är min router det är fel på, så fort jag kopplar in en accesspunkt (trådat, alltid trådat) så tappar jag nät och så kommer jag inte åt nätet på något sätt. Varken via kabel eller wifi, man ser att wifi ssid kommer och försvinner hela tiden.. jätteskumt. Har ändå haft en sån här lösning länge. Körde även på Merlins mjukvara i routern men samma skit ändå. Har testat med två olika accesspunkter, RE450 samt min gamla AP Asus N66 tror jag den heter

Hm ja det låter skumt, inte ens en "billig" lösning ska bete sig sådär? Hur är din AP konfigurerad, står den på AP-läge, ip dynamiskt eller statiskt tilldelad? Använder du ac-adapter eller PoE för att driva APn? När du säger du tappar nät, syftar du på internetaccess rent generellt då, t.ex. att du sitter ansluten med kabel direkt på routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Absolut, jag håller fullständigt med. Nu har redan OP en fullt duglig router (iaf. med tomato fw), så tillägget av en lite dyrare ap från Ubiquiti är kanske ingen big deal. men skulle man som konsument som bor i en lägenhet gått ut och köpt Ubiquiti så behöver man både deras router och minst en ap. det är inte svårt att förstå varför folk då hellre köper en router för tusenlappen som har inbyggd ap som fungerar utmärkt i det lilla hemmet. Problemen startar när man bor i flerplanshus.

Anyway, börjar gå lite halvt off-topic. Vilka ap har hittills testats? samt läste precis att de testats med tråd, på vilka avstånd och i vilken miljö (väggar osv) har dem testats ?

Den största nackdelen med alla routers for SOHO är att dom slutar med uppdateringar rätt snabbt. Har kommit till rätt mycket i Edgerouter sen den kom och alla modeller får nya uppdateringar. Tycker helt klart det motiverar att lägga lite extra pengar på det.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med unifi AP AC pro samt usg och några unifi switchar. dyrt men stabilt än så länge. Och uppdateringar och funktioner trillar in med 2-3 veckovisa uppdateringar.

Jag gick in och köpte overkill direkt men ville hellre köpa lite för mycket och kunna expandera enkelt när väl behovet uppstår.

Permalänk
Skrivet av goa200:

Jag kör själv med unifi AP AC pro samt usg och några unifi switchar. dyrt men stabilt än så länge. Och uppdateringar och funktioner trillar in med 2-3 veckovisa uppdateringar.

Jag gick in och köpte overkill direkt men ville hellre köpa lite för mycket och kunna expandera enkelt när väl behovet uppstår.

Har precis installerat samma

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av st1nkf1st:

Jag börjar tro det är min router det är fel på, så fort jag kopplar in en accesspunkt (trådat, alltid trådat) så tappar jag nät och så kommer jag inte åt nätet på något sätt. Varken via kabel eller wifi, man ser att wifi ssid kommer och försvinner hela tiden.. jätteskumt. Har ändå haft en sån här lösning länge. Körde även på Merlins mjukvara i routern men samma skit ändå. Har testat med två olika accesspunkter, RE450 samt min gamla AP Asus N66 tror jag den heter

Jag har samma router och får med problem med nätet när jag kopplar in accespunkt vis trådat. Trådlösa nätet blir extremt instabilt och tappar uppkoppling hela tiden. Löste det sig för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White