Permalänk

Vad för skärmar ska man köpa?

Hej! Jag har tänkt köpa några skärmar efter sommaren och hänga upp de på ett vesa ställ, typ den här och undrar vad för skärmar man borde skaffa? Är sugen på att skaffa 3 av dessa då de har en smal ram, men de har hög responstid. Vad tycker ni?

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk

Vad ska du använda skärmarna till?
Gaming, ordbehandling eller filmtittande

Visa signatur

Räcker det inte med att man ser att en trädgård är vacker?
Måste man tro att det bor älvor längst bak i den också?

Permalänk
Hjälpsam

Ramen spelar mindre roll än man kan tro, på samma sätt som A-stolparna i en bil ignoreras av hjärnan ganska snabbt.

Det du ska fokusera på är vad du ska ha skärmarna till, gaming, fotoshop, surfning etc.

Ett hett tips är att ha skärmar med VA eller IPS panel för att få OK betrkningsvinklar och möjlighet att kalibrera dem rimligt annars kommer ett vitt fönster se blått ut på ena skärmen och kanske grönt på andra, det är riktigt irriterande.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MariusFranzen:

Hej! Jag har tänkt köpa några skärmar efter sommaren och hänga upp de på ett vesa ställ, typ den här och undrar vad för skärmar man borde skaffa? Är sugen på att skaffa 3 av dessa då de har en smal ram, men de har hög responstid. Vad tycker ni?

Morn morn!

Ska du lägga ändå så mycket pengar så bör du skaffa dig 144Hz skärmar nånting jag rekommenderar starkt! Mycket trevligare för ögonen. 144Hz skärmar kostar kanske några hundra lappar mer men enligt mig värt varje krona.

Billigaste 144Hz skärm just nu.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3379442

Kan rekommendera Acer skärmarna då jag har haft XB270HU som jag har vart riktigt nöjd med och nu har man Acer X34a, älskar skärmen men tycker att priset var ändå rätt saftigt.

Men vad än du gör så köp inte 60Hz skärm.

Permalänk

Ja, skärmarna ska använda till gaming. och jag funderar på att ha mitten skärmen med 144hz och de på sidan 60hz @anon254573

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MariusFranzen:

Ja, skärmarna ska använda till gaming. och jag funderar på att ha mitten skärmen med 144hz och de på sidan 60hz @SilverB01

Okej absolut då är skärmen i mitten viktigast! Men ärligt om du ska lägga ner så mycket pengar bör du fixa 3 likadana skärmar. Kanske skulle kosta dig 600-800kr mer. Skärmar byter man inte så ofta. Kan hända att du spelar spel och det visar sig att de skulle vara bra att alla 3 skärmarna hade 144Hz. Jag personligen tycker att det är dumt och köpa en skärm med 144Hz och andra 2 60Hz bara för att komma billigare undan. Upp till dig som sagt! Önskar dig lycka till!

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är en 21:9 skärm. Förvisso inte fullt lika bred som 16:9 men oftast tillräckligt bred. För mig i alla fall är det uteslutet att arbeta eller spela med som bäst tumstora stolpar rakt emellan.