AMD och Nvidia uppges lansera grafikkort anpassade för brytning av kryptovalutor

Permalänk
Medlem
Skrivet av phpTANKER:

Köpte en del altcoins den 22a maj, 20 000 kr har nu blivit 30 000 Inte en så stor ökning pengamässigt men ändå rätt nice med 150% ökning på 2 veckor!

Om någon vill mine:a så skulle jag föreslå Sia coin, långt från cap och värdet ökar just nu. Samlat ihop cirka 2000 SC på ungefär 24H med ett 1080.

20 000 -> 30 000 är en ökning på 50%, inte 150%. Mycket trevlig värdeökning oavsett

Permalänk
Medlem

@Obiwannabekenobi:

Genom att tillåta utnyttjande av hårddiskutrymmet
Du kan alltså inte spara egna saker där.
Men sitter du på 100TB så tjänar du just nu mellan 5-600usd om du säljer dina burst coins sen
Så det rör sig inte "mining" i samma benämning som tex ETH eller bitcoin

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Hade 120 Litecoin, 2.300.000 Dogecoin, lite Quark coins osv osv... Insåg snabbt att det inte var frågan om någon revolution av digital valuta dock då knappt några faktiskt används för att köpa tjänster och saker. Nya kommer varje dag osv. Mer än något är det bara ett sätt för lycksökare att plocka av andra pengar.
När jag var engagerad la jag massor med energi på att få folk att faktiskt använda dem som valutor.
Men det är otroligt segt. Siter som www.suchlist.com erbjuder folk att köpa saker med Dogecoin tex, men även nu när värdet är rätt högt så är det segt med folk som faktiskt köper och säljer saker.

Hade också nån miljon Dogecoin när det begav sig som jag dumpade för en spottstyver. Känns lite dumt nu, min kollega hittade 1,7 milj Doge som han glömt av, med dagens värde är det c:a 50000 kr så han gick nog plus till slut iallafall.
Men som sagt, det finns inte utrymme för massa pajasvalutor som inte tillför något nytt, det försvårar bara adaptionen av dom som faktiskt är något att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Ethereum har en Blockchain man kan bygga decentraliserade applikationer på. Alltså programvara som inte kan tas offline.
Burst mining sker genom att dela ut hårddisksutrymme. Vilket gör att man kan ha köra något liknande Dropbox för motsvarande 1/3 av priset.
Finns en hel del till

Men kolla Ethereum där stora företag är ute efter blockchain teknologin som ligger i grunden.
Finns mycket att lära sig.

Mjo men tekniken är fortfarande alldeles i sin linda. Den är inte redo för äkta seriös användning än.
För inte allt för länge sedan uppdagades ju t.ex. en super kritisk säkerhetsbrist där i stort sett vem som helst kunde tömma någon annans konto genom att bara skicka ett malformed transaktionskvitto där några få bitar saknades. Så allvarliga brister kan man inte ha om man vill ut till den breda massan. Är ju grundläggande inom all digital trafik att verifiera att paket som tas emot inte är malformed.

Missförstå mig inte, jag gillar innovation, men de behöver kvalitetssäkra mycket mer innan det kan lämna prototyp-/experimentstadiet. Idag har de en innovativ ide och snygg business fasad, men en nasty code base.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av Xizten:

20 000 -> 30 000 är en ökning på 50%, inte 150%. Mycket trevlig värdeökning oavsett

Sant, det jag borde ha skrivit är ROI, arbetsskadad

Permalänk
Medlem

Kejsaren utan kläder på hög nivå. Som om marknaden med pengar inte var illa nog i sig. Kommer som vanligt bara föra med sig en massa förlorare och ett fåtal vinnare. Skippar eländet.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

All crypto följer ju BTC mer eller mindre. Dock intressant att se att doge är mer värt än litecoin idag. Hade 700k doge men köpte spel för drygt 600k på någon kodsida (cdkeys?) som tog emot dessa. Väl investerade 12000 kronor kan man tycka idag.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Jag sålde 19 bitcoins för handla på konsum. När värdet sket sig i höjden har man haft dödsångest.

Skickades från m.sweclockers.com

Av ren nyfikenhet. När var det du gjorde detta?

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Tråkigt utveckling detta med mining. De tillverkar och säljer hårdvara som enbart är till för att stå och bränna elström utan varken nytta eller glädje.
Är ju definitivt ingen miljökämpe själv (har själv testat mining med gott resultat) men detta känns som raka motsatsen

Nja.
Jag räknade lite på det där.
All (nästan) förbrukad el blir ju värme.
På vintern kan spillvärmen användas för att värma huset och som bonus får man ju BTC.

Permalänk
Skrivet av Nzt:

Av ren nyfikenhet. När var det du gjorde detta?

Maj 2012, värdet hade sjunkit från 18USD till 7 USD på bara några veckor.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Jag sålde 19 bitcoins för handla på konsum. När värdet sket sig i höjden har man haft dödsångest.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns en tråd någonstans begraven här om en kille som bytte 10 000 bitcoins mot en pizza. Tänkte ifall det känns bättre då?;)

Någon som kan gräva upp den? Jag hittar inte.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Maj 2012, värdet hade sjunkit från 18USD till 7 USD på bara några veckor.

Okej. Tråkigt och höra. Hade själv önskat att jag ens kände till bitcoin eller kryptovalutor över huvudtaget på den tiden. Blev intresserad av det hela direkt när jag fick reda på bitcoin och kryptos mitten på 2013.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Tråkigt utveckling detta med mining. De tillverkar och säljer hårdvara som enbart är till för att stå och bränna elström utan varken nytta eller glädje.
Är ju definitivt ingen miljökämpe själv (har själv testat mining med gott resultat) men detta känns som raka motsatsen

Ett vanligt missförstånd. Kryptovalutor kostar mindre att hantera än traditionella valutor. Att mina dessa är nödvändigt för att kryptovalutorna ska fungera och man kan se avkastningen som en ersättning för utfört arbete. I själva verket går det åt mindre energi om vi använder kryptovalutor istället för traditionella valutor.

https://www.bitcoinmining.com/is-bitcoin-mining-waste-electri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hoppas att det mildrar bristen på grafikkort något.

Det är väl det som är poängen men dessa kort?

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Ett vanligt missförstånd. Kryptovalutor kostar mindre att hantera än traditionella valutor. Att mina dessa är nödvändigt för att kryptovalutorna ska fungera och man kan se avkastningen som en ersättning för utfört arbete. I själva verket går det åt mindre energi om vi använder kryptovalutor istället för traditionella valutor.

https://www.bitcoinmining.com/is-bitcoin-mining-waste-electri...

Visserligen, fast vanliga pengar är ju ett mått på ett utfört arbete, även om proportionen arbete mot intjänade pengar varierar kraftigt.
Vanliga pengar används istället för byteshandel, då det är lättare att byta papperslappar än 10 kossor.

Vad för utfört arbete eller samhällsnytta symboliseras av en bitcoin?
Ingenting så vitt jag vet, och är således bara slöseri med el, oavsett om vanliga pengar är dyrare att hantera.

I framtiden, då Jobb(och lön för utfört arbete) som koncept inte existerar längre, ja då finns det säkert ett behov av bitcoin. Bara min åsikt förståss.

EDIT: okej, det kanske inte BARA är slöseri med el, utan det finns säkert situationer i denna skumma värld då bitcoin faktiskt är ett bättre val, fast rent generellt känns bitcoin moraliskt tvivelaktivt.

EDIT 2: Okej, kryptovaluta skulle faktiskt vara helt okej om den bara användes som betalning i jobb tex, dvs som en vanlig valuta.
Det är bara det med att mine:a sånt (ha igång datorn), och tjäna pengar på det som känns fel.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Betyder det att AMD/Nvidia samtycker att deras grafikkort troligen inte håller för GPGPU beräkningar 24/7 eftersom garantin endast är 3 månader?
Får man sälja nya komponenter utan 12 månaders garanti i Sverige? Eller hur fungerar det i dessa fall?

Jag tror man sätter garantitiden kort för att slippa få en massa returer från köpare som ser en chans att få pengarna tillbaka när korten inte längre genererar tillräckligt mycket intäkter. Ungefär som när en del kvinnor köper en klänning, använder den på en fest, och sedan häver köpet.

Och ja, det är fullt lagligt att avtala om kortare garanti så länge det framgår tydligt vid försäljningen.
Konsumentköplagen är till för att täcka de fall när avtal saknas eller är direkt oskäligt.

Permalänk
Medlem

Som det ser ut just nu så har man tjänat in vad grafikkortet kostade i inköp på 3 månader så det kanske är rimligt med 3 månaders garanti med tanke på detta. Men tror det är lite speciellt just nu då kryptovalutorna gått upp fort i kurs på sistone. I långa loppet ska man inte räkna med att tjäna pengar på mining men har man redan hårdvara så kan det ju vara kul att testa på det lite nu när det ger något.

Jag har en del ledigt hårddiskutrymme just nu så jag ska testa mina lite burstcoin. Verkar lönsammare än siacoin men tyvärr inte lika meningsfullt som sia om man ser till nyttan med det hela. Mer som något sorts lotteri? Hur som helst kan jag ju lika gärna utnyttja det lediga utrymmet fram tills jag behöver det. Bara att ta bort filerna för att frigöra utrymme när det behövs. Vet inte om man kan lite på http://burstcoin.biz/calculator men mina 10 TB ledigt ska kunna ge sisådär 750 kr per månad. Kanske blir det mindre pengar i verkligheten (läste att den där kalkylatorn är lite väl optimistisk). Men det är ju ändå pengar som annars hade gått till någon annan. Sedan är det bara att tömma utrymmet och använda diskutrymmet till annat när man behöver det Har ändå servern igång hela tiden. Tror inte diskar slits jättemycket mera av att användas jämfört med att stå igång tomma. Håller precis på att sätta i nya diskar så de kan behöva lite inbränning när de fortfarande har garanti kvar.

Kanske pluppar i ett grafikkort och minar lite med det också. Har man ändå en dator som står igång för annat kan man ju minska kostnaderna lite genom att "hyra ut" överbliven kapacitet som inte används. Men att köpa hårdvara enbart för att mina är väl mer riskabelt kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag tror man sätter garantitiden kort för att slippa få en massa returer från köpare som ser en chans att få pengarna tillbaka när korten inte längre genererar tillräckligt mycket intäkter. Ungefär som när en del kvinnor köper en klänning, använder den på en fest, och sedan häver köpet.

Nja det vet jag inte riktigt om jag köper.
Så länge kortet fungerar kommer du inte få något förutom just samma kort tillbaka. Skickar man in ett defekt kort får man oftast samma kort tillbaka så länge ett likadant finns att tillgå.
Du verkar mer hänvisa till öppetköp, då har man 14 dagar på över Internet och inget i butik. De företag som har mer än så har det som egen service och har inget med produktgaranti att göra.

Citat:

Och ja, det är fullt lagligt att avtala om kortare garanti så länge det framgår tydligt vid försäljningen.
Konsumentköplagen är till för att täcka de fall när avtal saknas eller är direkt oskäligt.

Ja det kanske är så. Vet att det varit mycket prat förut om att man inte kan svära sig fri från garanti bara för att man skriver det. Mest det jag undrade över utan att orka kolla upp

Permalänk
Skrivet av Nzt:

Okej. Tråkigt och höra. Hade själv önskat att jag ens kände till bitcoin eller kryptovalutor över huvudtaget på den tiden. Blev intresserad av det hela direkt när jag fick reda på bitcoin och kryptos mitten på 2013.

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppade på tåget sent(typ slutet av 2011 när värdet var skyhögt men svårigheten var förhållandevis låg) och hade 2 defekta(ingen bild) HD5850 som kunde gräva guld. Vilket jag lät rulla under dagarna när jag jobbade.

Dock när värdet sjönk pga ASIC-enheter så trodde jag att det var slutet, och när jag kollade runt i forum var det mer eller mindre inget som indikerade något ljus vid tunnelns slut. Kunde ha haft 110.000 kr ifall jag var optimistisk(och smart) då.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Hoppade på tåget sent(typ slutet av 2011 när värdet var skyhögt men svårigheten var förhållandevis låg) och hade 2 defekta(ingen bild) HD5850 som kunde gräva guld. Vilket jag lät rulla under dagarna när jag jobbade.

Dock när värdet sjönk pga ASIC-enheter så trodde jag att det var slutet, och när jag kollade runt i forum var det mer eller mindre inget som indikerade något ljus vid tunnelns slut. Kunde ha haft 110.000 kr ifall jag var optimistisk(och smart) då.

Trevligt att ha fått varit med och minat Bitcoin med gpuer. Själv visste jag ingenting förrens 2013-2014. Det är absolut inte försent nu heller. Skulle dock bara rekommendera Mining om du vill ha det som en hobby också. Måste finnas intresse för pillande och trixande.. Väldigt svårt och gå minus om man vet vad man gör. Annars är att köpa coins och bara sitta på dem också riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Hjälpsam

Angående kryptovalutornas värde som valutor.
Ni inser väl att en "valuta" som fluktuerar så in i helvete, inte kan användas som en riktig valuta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Våra svenska pengar tappar i värde med ca 2% / år numer. Har under vissa perioder varit mycket mer. Så som det var förr med guldmyntfot gav ett mer fast värde och då visste man hur mycket pengar man hade i kronor och (ören). Så tror inte att Bitcoin är sämre än vår krona.