Vad kan lagget bero på?

Permalänk
Medlem

Vad kan lagget bero på?

hejsan, har införskaffat mig nya fina dator prylar så som amd ryzen, gtx 1070 phoenix, 3 tb hårddisk och två ramminnen jag inte minns namnet på men de var passande till resten av delarna. Det jag undrar över är att när jag tillexempel spelar wow och klickar upp kartan så laggar det till lite innan jag får upp den men absolut inte dålig fps annars, utan bara när jag klickar upp kartan och quest loggen. Notera att detta är wow vanilla på högsta grafiken utan något annat än wow uppe. Vet ej om det här är rätt ställe att fråga men tänkte i give it a try. Hur kan jag lösa detta?

Permalänk
Avstängd

Har du spelet på en SSD eller HDD?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Den ligger på min 3tb hdd som nästan är helt tom.

Permalänk
Medlem

WoW på HDD? Det om något är ett spel man vill ha på en SSD.
Låter konstigt att det laggar till just i de ögonblicken du beskriver dock.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Hm jag är inte så bra på sånt här så får nog slänga över den där och se hur det går. Tycker det är ett skumt lagg också..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kozzaca:

Hm jag är inte så bra på sånt här så får nog slänga över den där och se hur det går. Tycker det är ett skumt lagg också..

Testa, en SSD kan ta bort dessa små lagg som kan uppstå med en HDD.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: ssd fungerare inte för att fixa hacken :/

Permalänk
Medlem

starta perfmon.exe hitta wow-64.exe

Kolla om det är något some spikar när du öppnar kartan.

Du kan markera wow-64.exe för att see bara den processens aktivitet.

använder du några mods ?

Permalänk
Medlem

@eXim: Vart finns perform.exe? tänk på att jag spelar vanilla hehe

Permalänk
Avstängd

https://www.reddit.com/r/wow/comments/4ux4li/other_that_is_ha...

''I had the same problem but i found out it was NPCScan with the paths for rare mobs. When I turned that off it seemed to get rid of the frame drop''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Prefmon är ett windows värktyg för att övervaka hårdvaru förbrukning.

du startar det genom att skriva prefmon.exe i startmenyn

Permalänk
Medlem

@eXim: kollade och aa det spikar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kozzaca:

hejsan, har införskaffat mig nya fina dator prylar så som amd ryzen, gtx 1070 phoenix, 3 tb hårddisk och två ramminnen jag inte minns namnet på men de var passande till resten av delarna. Det jag undrar över är att när jag tillexempel spelar wow och klickar upp kartan så laggar det till lite innan jag får upp den men absolut inte dålig fps annars, utan bara när jag klickar upp kartan och quest loggen. Notera att detta är wow vanilla på högsta grafiken utan något annat än wow uppe. Vet ej om det här är rätt ställe att fråga men tänkte i give it a try. Hur kan jag lösa detta?

Kör spelet utan några addons och se ifall det hjälper.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Brekker: Det jag gör atm, men tycker att jag bör kunna köra med addons med väldigt ganska bra nya delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kozzaca:

@Brekker: Det jag gör atm, men tycker att jag bör kunna köra med addons med väldigt ganska bra nya delar.

Det är ett mjukvaruproblem, har inte med hårdvaran att göra. (Säger jag med 99% säkerhet.) Med prestanda problem på mjukvaran kan du ha en 100 000kr's dator och det lär troligen inte bli mycket bättre än en för 5000kr.

Testa stänga av antivirus program, kolla drivrutiner etc. Kan även vara så simpelt så att WoW vanilla är seg på att ladda kartan, eller så är det någonting private servern orsakar. (Beror på hur servern och wow är programmerat.)

Har inte med SSD eller HDD att göra som vissa har hävdat. Hade det varit det så hade det varit segt första gången, men om du hade öppnat den igen så hade det gått snabbt. Nu verkar det inte vara fallet så då kan du utesluta det. Anledningen är att så länge du har lite "oanvänt" RAM ledigt så sparar Windows automagiskt det på det "oanvända" minnet så nästa gång det ska läsas så hämtar den bara från RAM som är löjligt mycket snabbare än till och med det snabbaste SSDn på marknaden.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem och det var på grund utav att WoW hade som inställning att använda sig av "Fullscreen (Windowed)" Kontrollera så det är vanliga fullscreen

Visa signatur

[ASUS ROG STRIX X470-I GAMING] [AMD Ryzen 7 2700 @ 4.1Ghz] [G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z] [GTX 1070 ROG Strix] [ASUS 24" VG248QE 144Hz]

Permalänk
Medlem

@philipborg: Okej tack för informativt svar!

Permalänk
Medlem

@rekoj: tyvärr så finns inte det alternativet i vanilla som jag har sett..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kozzaca:

@rekoj: tyvärr så finns inte det alternativet i vanilla som jag har sett..

Öppna config filen och kolla/ändra manuellt, av vad jag kan läsa så ligger den i WTF mappen. (Har inte spelat WoW på 10 år så kommer inte riktigt ihåg. )

Om det inte är tydligt vilken inställning du bör röra så sök runt på internet. Min 2s sökning säger att den heter "SET gxWindow"

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat BIOS/UEFI så att du får mikrokoden AGESA version 1.0.0.6 för den löser ganska många olika problem med ramminnena (den lägger inte bara till högre frekvenser för ramminnena).

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk
Medlem

ska kolla in det där med fullscreen. Och tänkte upptadera bios imorgon