Flera VM eller köra allt på linux?

Permalänk
Medlem

Flera VM eller köra allt på linux?

Hej,
Det är som så att jag är lite kluven hur jag ska göra.
Jag har en server som idag kör Windows Server 2016 - vilket i sin tur är väldigt bekvämt då jag kan köra Hyper-V tämligen enkelt med olika LAB maskiner m.m.

Det jag huvudsakligen använder serven till idag är:
Plex
Torrent
SeaFile (own cloud lösning)
Webbserver (hostar en egen webbsida)

Jag har idag allt som ligger och snurrar på mitt Windows Server 2016 OS, det som är tråkigt här är att Plex och Seafile finns endast i 32 bitar till Windows vilket innebär att jag får prestanda förlust framförallt när det kommer till Plex när den ska Transcoda.

Så jag går lite i tankarna att jag kanske ska lägga in Plex i en VM och även SeaFile i en VM i Hyper-V.
Men då kommer man till tanken att man kanske skulle köra allt på en linux dist stället, men då tappar man fördelarna som Windows Server 2016 har.

Min hårdvara är:
HPe microserver gen8.
CPU: Xeon E3-1265l lv2
RAM: 16 GB DDR3.

Om jag kör med Hyper-V så tänkte jag lägga upp allt så här på lagringen:
SSD: Windows Server OS + Webbhost
HDD1: Seafile VM
HDD2: Plex + Torrent VM

Vad tycker ni?

Edit:
Alternativt att endast SeaFile kör på en VM och resten ligger på Windows Servern.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag kör Ubuntu som grund OS. De mesta sakerna kör jag i Docker containers så som plex, sabnzbd, couch potato, sonarr osv. Sedan kör jag en Windows 2016 Server som VM som agerar domän kontrollant.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag kör Ubuntu som grund OS. De mesta sakerna kör jag i Docker containers så som plex, sabnzbd, couch potato, sonarr osv. Sedan kör jag en Windows 2016 Server som VM som agerar domän kontrollant.

Docker containrar?
Någon spec anledning varför du inte Kör Windows som grund OS?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Calby:

Men då kommer man till tanken att man kanske skulle köra allt på en linux dist stället, men då tappar man fördelarna som Windows Server 2016 har.

Vilka features hos W2016 är det du saknar i de linuxdistar du kollat på?

Skrivet av Calby:

Om jag kör med Hyper-V så tänkte jag lägga upp allt så här på lagringen:
SSD: Windows Server OS + Webbhost
HDD1: Seafile VM
HDD2: Plex + Torrent VM

Vad tycker ni?

Jag hade nog sett till att prestandan från SSDn kunde användas även av Plex' och Seafiles databaser och webgränssnitt, antingen genom att tilldela varje VM en snutt av SSDn och placera komponenter (databasmotorer och webbjox) på dessa eller genom att använda SSDn som cache för de mekaniska diskarna.

Oavsett vad så hade jag definitivt slagit ihop de mekaniska diskarna till en logisk volym för att enklare kunna omdisponera utrymmet mellan dem, enkelt öka lagringsutrymmet med större diskar i framtiden och låta tjänsterna utnyttja prestandan hos bägge diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Vilka features hos W2016 är det du saknar i de linuxdistar du kollat på?
Jag hade nog sett till att prestandan från SSDn kunde användas även av Plex' och Seafiles databaser och webgränssnitt, antingen genom att tilldela varje VM en snutt av SSDn och placera komponenter (databasmotorer och webbjox) på dessa eller genom att använda SSDn som cache för de mekaniska diskarna.

Oavsett vad så hade jag definitivt slagit ihop de mekaniska diskarna till en logisk volym för att enklare kunna omdisponera utrymmet mellan dem, enkelt öka lagringsutrymmet med större diskar i framtiden och låta tjänsterna utnyttja prestandan hos bägge diskarna.

Det är väll inget direkt jag skulle sakna utom de är mer det att jag är utbildad i Windows server och är bekväm i den miljön.
Sen gillar jag Hyper-V och WSUS.

Kanske lägga en Linux dist som VM på min SSD och sen ha en VHD på hddn så lagring sker där men att dom ändå får prestandan från SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Prestanda: Köra allt på samma.
Driftsäkerhet/upptid: Segmentera mellan olika VM.

Det blir sällan verkliga problem om en hårdvara på en server strular om man har redundans. Vanligare är att någon applikation strular eller att man vill uppgradera kärnan. Då blir det i regel omstart och då underlättar det med att allt inte stannar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Docker containrar?
Någon spec anledning varför du inte Kör Windows som grund OS?
Skickades från m.sweclockers.com

Med container-arkitekturen separerar du applikationerna och dess inställningar från operativsystemet. Varje container innehåller bara det som behövs för respektive applikation. Då kvittar det om kerneln är Windows eller Linux eller molnlösning. Detta är verkligen på frammarsch nu.

https://www.docker.com/what-container

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag separerar allt mitt i VM's/containers Kör Proxmox i botten och sedan har jag alla tjänster som separata VM's/containers.
Gör fullmaskinsbackuper på alla maskiner 2ggr i veckan.

Saker som körs i separata instanser är nu
Teamspeak
Plex
Owncloud
Dokuwiki
pfSense
DC
Unifi Controller
Deluge
piHole

Allt är Linux förutom DCn som tyvärr en så länge är en server 2k16, inga större problem då jag vill kunna leka omkring i Server 2k16 lite.

Anledningen till att Linux alltid väljs framför windows är att windows inte i botten är ett tillräckligt driftsäkert operativsystem ens för ett hemmalabb. Samt att det hanterar nätverk som en säck potatis.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Jag separerar allt mitt i VM's/containers Kör Proxmox i botten och sedan har jag alla tjänster som separata VM's/containers.
Gör fullmaskinsbackuper på alla maskiner 2ggr i veckan.

Saker som körs i separata instanser är nu
Teamspeak
Plex
Owncloud
Dokuwiki
pfSense
DC
Unifi Controller
Deluge
piHole

Allt är Linux förutom DCn som tyvärr en så länge är en server 2k16, inga större problem då jag vill kunna leka omkring i Server 2k16 lite.

Anledningen till att Linux alltid väljs framför windows är att windows inte i botten är ett tillräckligt driftsäkert operativsystem ens för ett hemmalabb. Samt att det hanterar nätverk som en säck potatis.

Ett av dom stora problemen för mig är att jag har data lagrat på NTFS diskar och om jag installerar te.x Debian direkt på min server så kommer jag ju inte åt den datan sen eller?

Sen för övrigt så har faktist min MS server stått uppe och tuffat på bara under flera dagar.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Ett av dom stora problemen för mig är att jag har data lagrat på NTFS diskar och om jag installerar te.x Debian direkt på min server så kommer jag ju inte åt den datan sen eller?

Sen för övrigt så har faktist min MS server stått uppe och tuffat på bara under flera dagar.

Migrera datan, till ett annat medium och sedan tillbaka. Efter det formaterat dina diskar med det filsystem du vill använda kolla även upp RAID och ZFS

Annat fall kan du dela diskarna med SMB/CIFS och mounta dem i dina virtuella maskiner. Linux implementationen heter samba.

I *nix miljö så är år inga problem alls. Detta med full patchning genom live kernel patch.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kpatch

Du kan bokstavligt talat uppdatera din sever varje gång en patch släpps och aldrig starta om den fram tills den stängs av för demissionering.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Migrera datan, till ett annat medium och sedan tillbaka. Efter det formaterat dina diskar med det filsystem du vill använda kolla även upp RAID och ZFS

Annat fall kan du dela diskarna med SMB/CIFS och mounta dem i dina virtuella maskiner. Linux implementationen heter samba.

I *nix miljö så är år inga problem alls. Detta med full patchning genom live kernel patch.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kpatch

Du kan bokstavligt talat uppdatera din sever varje gång en patch släpps och aldrig starta om den fram tills den stängs av för demissionering.

Okej,
Så dett bättre alternativ för mig skulle vara att köra allt mitt på en Linux server med andra ord.
Och då blir alla program 64 bitar med.

Det ända som "spökar" är att hur jag ska kunna migrera något när allt redan ligger på en NTFS disk =/
Och kopplar jag in en NTFS extern HDD i linux så kan det väll inte läsa det?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Och kopplar jag in en NTFS extern HDD i linux så kan det väll inte läsa det?

Kolla NTFS-3G.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Edit: Kanske är värt 1 reboot i månaden av samtliga OS, ska nog gå att "pausa" VMarna och sedan bara resuma efter reboot, om man känner att man är trygg och hemma i Windows miljö.

In med de applikationer du känner att du vill köra i Linux på linux VMar. Så kan du enkelt snapshotta och testa dig fram.

Men vill du ha bästa möjliga disk-lösning så ska du absolut kolla på ZFS och då kan du inte ha Windows/Hyper-V i botten, utan då måste du köra *nix (BSD,Linux,Solaris,Openindiana osv). Men det kräver ju en del läsning och tid för att känna sig bekväm med att köra _allt_ i Unix. Men ZFS har ju också snapshots så gör man något tokigt så e det enkelt att rulla tillbaka :).

Nämnd funktion fanns inte i Hyper-V
Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Kör du VMar i Hyper-V, så lägger sig väl Hyper-V i botten och allt virtualiseras där inklusive Windows 2016, så även om win2016 måste startas om så snurrar de andra VMarna. Har för mig att Windows 2016 OSet endast blir OSet där du managerar dina VMar. Trots att det låg i botten vid installation så tar Hyper-V över den rollen när du aktiverar Hyper-V tjänsten.

Så du kan nog gott köra de applikationer du vill i Windows och övriga i Linux/BSD VMar.

Men vill du ha bästa möjliga disk-lösning så ska du absolut kolla på ZFS och då kan du inte ha Windows/Hyper-V i botten, utan då måste du köra *nix (BSD,Linux,Solaris,Openindiana osv).

Ingen aning om hur det lägger sig i Hyper-V, utom servern bootar upp till Windows Server 2016 sedan så kommer jag åt alla VM's Hyper-V Manager.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Okej,
Så dett bättre alternativ för mig skulle vara att köra allt mitt på en Linux server med andra ord.
Och då blir alla program 64 bitar med.

Det ända som "spökar" är att hur jag ska kunna migrera något när allt redan ligger på en NTFS disk =/
Och kopplar jag in en NTFS extern HDD i linux så kan det väll inte läsa det?

Du gör givet som du vill, känner du dig mer bekväm med windows är det ditt bästa alternativ. Du behöver dock starta om för patchning.

Linux kerneln stödjer läsning av NTFS filsystem dock inte skrivning. Det finns paket som möjligör skrivning men det är lite sisådär med hur bra det är/fungerar.

https://wiki.archlinux.org/index.php/NTFS-3G är ett av paketen.

I hyper-V kan du ju skapa virtuella diskar som bara är .vhdx filer på din hårddisk. Testa att göra en virtuell Ubuntu maskin och kasta in Ubuntu server, gör sedan en share av ditt mediabibliotek och mounta dem i din virtuella Ubuntu maskin och installera plex.

http://www.tomsitpro.com/articles/create-file-share-windows-s...

https://wiki.samba.org/index.php/Mounting_samba_shares_from_a...

hade rekommenderat att använda plex repon och installera via sudo apt-get plex (vet inte precis vad paketet heter skriv plex och sedan tabba för att se alternativ)

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/235974187

Eller tanka den via wget och installera enligt nedan

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/200288586-Installat...

Är du helt grön på linux hade jag inte rekommenderat att börja med att installera en hypervisor och börja köra linux till alla tjänster, börja smått. En linux maskin klarar sig jävligt bra med snålt om utrymme. Tror min Plex har 15GB disk och använder NFS för att mounta shares som ligger på min NAS.

Mina gamla DNS servrar hade 5GB disk och körde CentOS.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Du gör givet som du vill, känner du dig mer bekväm med windows är det ditt bästa alternativ. Du behöver dock starta om för patchning.

Linux kerneln stödjer läsning av NTFS filsystem dock inte skrivning. Det finns paket som möjligör skrivning men det är lite sisådär med hur bra det är/fungerar.

https://wiki.archlinux.org/index.php/NTFS-3G är ett av paketen.

I hyper-V kan du ju skapa virtuella diskar som bara är .vhdx filer på din hårddisk. Testa att göra en virtuell Ubuntu maskin och kasta in Ubuntu server, gör sedan en share av ditt mediabibliotek och mounta dem i din virtuella Ubuntu maskin och installera plex.

http://www.tomsitpro.com/articles/create-file-share-windows-s...

https://wiki.samba.org/index.php/Mounting_samba_shares_from_a...

hade rekommenderat att använda plex repon och installera via sudo apt-get plex (vet inte precis vad paketet heter skriv plex och sedan tabba för att se alternativ)

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/235974187

Eller tanka den via wget och installera enligt nedan

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/200288586-Installat...

Är du helt grön på linux hade jag inte rekommenderat att börja med att installera en hypervisor och börja köra linux till alla tjänster, börja smått. En linux maskin klarar sig jävligt bra med snålt om utrymme. Tror min Plex har 15GB disk och använder NFS för att mounta shares som ligger på min NAS.

Mina gamla DNS servrar hade 5GB disk och körde CentOS.

Helt grön är jag inte, har kört lite tidigare - flera år sedan dock när jag tänkte migrera Desktop till Linux med, men jag hade inte tillgång till alla applicationer som jag behövde då desvärre.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Docker containrar?
Någon spec anledning varför du inte Kör Windows som grund OS?
Skickades från m.sweclockers.com

Generellt mindre foot print med Linux. Licenskostnader etc. Sedan kör jag ofta min server utan grafisk miljö vilket man tidigare inte kunde med Windows. Nu finns Windows Nano, men osäker vilka begränsningar det för med sig.
Då jag ofta kör Open Source lösningar så ha Linux blivit mer naturligt genom åren då det historiskt har varit bättre stöd för Linux i den världen, även om det blivit bättre i Windows.

Docker skapar isolerade containers som du kör dina applikationer i. Så du kan tex ha en container med apache, mysql 4 och php5, en annan som använder PHP7 och då du aldrig installerar dessa paket i ditt host OS så slipper du pilla med konflikter mellan versioner osv.
Tar du bort din image så är allt borta och inga rester blir kvar som det ibland kan vara med installerade paket osv.

Notera dock att denna isolering sker utan overhead som en VM för med sig vilket är den stora skillnaden. Du slipper en hel OS install per container osv. De byggs upp av ett filsystem med olika lager och saker olika containers delar behöver du bara ha en kopia av. Som tex grund miljön osv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Funderar på att köra in Ubuntu desktop som jag förstod det är det precis samma som Ubuntu server fast med gui

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Funderar på att köra in Ubuntu desktop som jag förstod det är det precis samma som Ubuntu server fast med gui

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inget extra system du kan testa och labba med byte på? Det kan ju bli en del nertid innan du kommit igång med något linux-baserat. Och det kan ju till och med sluta med att du får backa tillbaks till Windows Server om linux-alternativet är undermåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Du har inget extra system du kan testa och labba med byte på? Det kan ju bli en del nertid innan du kommit igång med något linux-baserat. Och det kan ju till och med sluta med att du får backa tillbaks till Windows Server om linux-alternativet är undermåligt.

Det är iofs sant, får se hur jag lägger up pdet.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Ska du köra Ubuntu i botten så hade jag tittat på proxmox, vilket jag själv använder.

https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve

Du når GUIt via webbläsare där du kan göra i stort sätt allt.

https://pve.proxmox.com/wiki/Installation

Jag gillar det mer än både ESXI och Hyper-V och har använt det i snart två år. Anledning från början var fullmaskinsbackuper, open source och möjligheten till WebGUI samt bra wiki. ESXI free har RO Api ( vilket gör fullmaskinsbackuper krångligt.) och hade då inget webbinterface för free utan man var tvungen att använda vSphere som var windows only. Windows behöver rebootas för omstart och är resurskrävande samt man behöver använda RDP för managering vilket är osmidigare. Licens är även en fråga även om Hyper-V är gratis. Den medföljande windows server backup är inte helt 100 den heller.

Självklart kommer proxmox med drawbacks det med, t.ex att det tar lite tid innan nya Win Server är fullt supporterad och man behöver VirtIO drivrutiner för en del saker.

https://pve.proxmox.com/wiki/Windows_VirtIO_Drivers
https://pve.proxmox.com/wiki/Windows_2012_guest_best_practice...

Finns inget best practice för server 2016 på wikin än t.ex.

aktivera no subscription repon.
https://pve.proxmox.com/wiki/Package_Repositories

Jag hade dock börjat med en vanlig Ubuntu Server utan gui som kör Plex i din befintliga Hyper-V miljö. För att testa och bli lite varm i kläderna. Fungerar det bra finns det ingen anledning att gå över till Proxmox annat än för skojs skull.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Funderar på att köra in Ubuntu desktop som jag förstod det är det precis samma som Ubuntu server fast med gui

Skickades från m.sweclockers.com

Tips, kör Ubuntu Budgie 17.04, helt suveränt OS!

https://ubuntubudgie.org/

Och btw, jag hoppas du menar Nextcloud och inte Seafile eller "own cloud"?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Tips, kör Ubuntu Budgie 17.04, helt suveränt OS!

https://ubuntubudgie.org/

Och btw, jag hoppas du menar Nextcloud och inte Seafile eller "own cloud"?

Det vet du väll ;P jag kör ju eran Hyper-V som bara va att starta och sen följa instruktionerna så hade man allt uppe och spinner.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V