Ny server hemma för "träning" Windows.

Permalänk

Ny server hemma för "träning" Windows.

Jag jobbar med marknadsföring men håller på mycket med olika system för bilder, produktdata mm, och vi har ofta AD koppling, skulle vilja sätta mig mer in i AD hantering, skapa användare osv, och se vad man faktiskt kan göra med en Windows server, men när jag kollar lite snabbt, så kostar tex Windows Server 2016 3800 om man kollar på:

Server 2016 Essentials.

Men sen finns det nått som är väldigt billigt, Win Svr CAL 2016, och det verkar vara användarlicens bara? Måste jag ha en sån för varje dator som ska ansluta då?

Eller, finns det nått billigare sätt att testa detta, Windows home server? Jag vill lära mig lite mer hur det är på företag mm. Så antar att Home server inte fungerar?

Sen skulle jag vilja bygga en server på en Ryzen 5, eller 3 om dom kommer snart, kommer det fungera?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att få en billig labb-miljö är nog att investera i en Win 10 Pro-licens och sedan köra hyper-v med 2016 server-maskiner. 2016 server evaluation (180 dagar) går att ladda ner gratis från microsoft.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem

Håller nog med Coll alternativt att du kör en gratis ESXi på en dator som hypervisor.
Blås sedan bara om 2016 boxarna en gång i halvåret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Håller nog med Coll alternativt att du kör en gratis ESXi på en dator som hypervisor.
Blås sedan bara om 2016 boxarna en gång i halvåret

Ja, det är också en möjlighet. Fördelen med win 10 pro är att man slipper handla mer hårdvara och kan köra allt på sin egen workstation. Har man en klen laptop eller gammal stationär så är nog en ESXI-burk att föredra.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Håller nog med Coll alternativt att du kör en gratis ESXi på en dator som hypervisor.
Blås sedan bara om 2016 boxarna en gång i halvåret

Skrivet av coll:

Ja, det är också en möjlighet. Fördelen med win 10 pro är att man slipper handla mer hårdvara och kan köra allt på sin egen workstation. Har man en klen laptop eller gammal stationär så är nog en ESXI-burk att föredra.

Aha, tack för svaren, så det finns en evaluation man kan ladda ner, men, måste man virtualisera med den versionen eller föreslår ni det enbart för att man inte ska behöva installera om allt hela tiden? Eller är det hårdvarustödet som är problemet annars? Har inget emot att installera om en hel dator då och då heller.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Om du ska ha 2016 server för att lära dig är det alltid bäst/snabbast/smidigast att köra miljön virtualiserad. Du kan köra flera servrar och klienter virtualiserade samtidigt på samma "host"-dator. Blir mycket lättare att rulla tillbaka servern till en tidigare version av den virtuella maskinen om du gör något fel etc. Skulle tro att det finns utmärkta guider på youtube i ämnet.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Avstängd

@pekkasteele:

Eller så kan du köra med Xenserver den är som EXSI?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Har eller vill du skaffa en extra dator för att labba på? Då är det enklast att bara installera 2016 trial på den.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av coll:

Om du ska ha 2016 server för att lära dig är det alltid bäst/snabbast/smidigast att köra miljön virtualiserad. Du kan köra flera servrar och klienter virtualiserade samtidigt på samma "host"-dator. Blir mycket lättare att rulla tillbaka servern till en tidigare version av den virtuella maskinen om du gör något fel etc. Skulle tro att det finns utmärkta guider på youtube i ämnet.

Men, för att göra detta behöver jag Win 10 Pro? Sitter med Home nu på denna burk.

Skrivet av mats42:

Har eller vill du skaffa en extra dator för att labba på? Då är det enklast att bara installera 2016 trial på den.

En grejj i det hela är ju att jag kan motivera att bygga en ny dator, för det är ju ändå rätt kul Så jag kommer göra det hur somhelst, men sen då vad hur jag gör, är väl det jag försöker få svar på nu!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan få licens från jobbet då?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag köpte windows 2016 server billigt på ebay. Kolla där. Kör min virtuellt på en esxi och funkar kanon.

Permalänk
Skrivet av PierreB:

Kolla om du kan få licens från jobbet då?

Jo försökte med det, men måste nog gå lite högre upp och kolla

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Finns virtualbox annars istället för hyper-v. Sedan är det bara att installera trial versionen av Window server och leka runt

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Finns virtualbox annars istället för hyper-v. Sedan är det bara att installera trial versionen av Window server och leka runt

Just det, det har jag kört för några år sen, kanske är värt att pröva i det först!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS