php, c# eller python för server-side?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

C# är inget dåligt val. Men om jag hade varit du så hade jag tittat på Node.js eftersom det är så populärt inom IoT där du säkert kan hamna i framtiden.

Aaah, intressant! Jo precis, det är väl embedded-utvecklare som förväntas jobba med mycket IoT.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Tja du, det är ju en intressant fråga. Jag skulle nog satsa på ett modernt objektorienterat språk som C# med .NET core eller PHP (7.1, inte 5.*).

Egentligen spelar det inte så stor roll, fördelen med att välja antingen .NET core eller PHP är att det är snabbt och lätt att komma igång samtidigt som kunskapen du får där är snabbt applicerbar på många morderna OOP språk. Java, C#, PHP. Kan du den ena och har bra sinne för OOP design är du nog duglig i den andra också.

För PHP kan jag verkligen rekommendera att du testar ramverket Laravel. Golang och node.js är imo bra om du vill skriva mindre api-baserade webappar eller microservices.

Permalänk
Medlem

utifrån inriktningen på din utbildning, och du redan pysslar med c/c++ skulle jag nog säga håll dig till ett eller ett par språk för webbutveckling som har ett ordentligt fotfäste i linux/bsd-världen, för det är väl det som i 9/10 fall ligger som OS på IoT-prylar och andra integrerade lösningar.

Permalänk
Medlem

@jH0Ni: Spring heter det. Det är Javas motsvarighet till C# .NET och fungerar minst lika bra. Java är otroligt snabbt och fungerar bra out of the box

Permalänk
Medlem

@iFraja: Det är lättare att lära sig objektorienterad programmering i mer strukturerade språk. Det är därför jag alltid rekomenderar C# och Java. Speciellt för webben då dessa är dom mest mogna och utvecklade(.NET/Spring) IMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Java används sällan till mindre projekt, men däremot till många absolut gigantiska produkter (internetbanker, nätannonser, nätshoppar (typ Ebay/Amazon-storlek); se exempelvis Programming languages used in most popular websites [Wikipedia] (ytterligare notis är att det bara är Microsoft av dessa som verkar använda ASP.NET… )). Några ramverk man kan lista är

…men om du inte är erfaren inom Java så kommer du vara på banan enormt mycket snabbare med exempelvis Python, Ruby eller PHP.

Vad gäller Python, så om du vet att du förr eller senare vill ha databasstöd genom en "object relational manager" (ORM) så är Django inte fel att börja med. Vill du bara få upp något mindre på kort tid så är nog Flask att föredra (som även går att kombinera med exempelvis SQLAlchemy om man vill ha en ORM). Det finns även liknande varianter så som CherryPy, men Flask är nog mer utbrett och därmed lättare att få hjälp med.

Fördelen med Python liksom C# som du nämner är att språket används inom fler områden än bara webb. Skulle jag slänga ur mig något utan källhänvisning så är det en känsla av att jobbannonser för PHP har stagnerat och sannolikt minskat ordentligt senaste åren, och Ruby ser jag i stort sett aldrig annonser om i Sverige.

Jag har skrivit lite i Python och Flask. Jag tycker det är otroligt komplicerat när man ska deploya och hålla på med alla packethanterare, virtuella runtime environment och packeterare. Skulle inte rekomendera vare sig python eller flask på grund av den anledningen. Sen tycker jag den minimalistiska strukturen i koden kan vara problematisk om man är nybörjare.

Permalänk
Medlem

Det varierar stort mellan regioner och från år till år vad som är trendigt.

Det jag hör mest buzz om just nu när det gäller webb är .net core (c#) och Angular 2.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Med .net, azure (web apps) och Visual Studio Community så har du en sådan service uppe på någon timme utan att lämna VS. Sedan kan du enkelt skala upp de eftersom det behövs =).
Microsoft ger sjukt bra verktyg och tjänster. Det är orsaken till att vi nu väljer det.
Sen så personligen tycker jag att c# sjukt mysigt ^_^

Några saker du kan kolla
https://azure.microsoft.com/sv-se/services/app-service/web/

https://azure.microsoft.com/sv-se/services/sql-database/

https://azure.microsoft.com/sv-se/services/application-insigh...

https://www.asp.net/signalr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

@Anaii: Glöm inte ReactJS och React Native