Permalänk
Medlem

Ny TV (OLED) 55"

Funderar på ny TV då våran 5 är gamla Samsung lämnar en del övrigt att önska.
Budget 40.000:- och större än 55" får inte plats.

Enda kravet, inte en smart-tv. Inget operativsystem, inget nät, wifi eller liknande. Utan lika dum som en gammal tjock-tv.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Tror du kommer att få problem att hitta en oled tv utan "smart-tv"-funktioner. Men man behöver ju inte ansluta den till nätverket, man behöver inte trycka på "smart-knappen" osv.. För den pengen hade jag tittat på antingen Lgs 7-serie eller Sonys nya oled. (Alternativt lgs 55" B6 som kostade 35k när den kom förra året men nu ligger under 16k)

Jag har själv lgs oled från förra året, B6, och är sjukt nöjd med den. Men som sagt, blir nog svårt att hitta en bra dumburk utan dagens teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ditt "enda" krav är tyvärr ett omöjligt krav.
Som föregående sa, du behöver inte använda funktionerna som följer med.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Ja utan smartfunktioner så är dem tv.s nog lätträknade.
Det blir inte billigare utan smartfunktioner om det är så du tänker.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag söker och ser detsamma. Jag får revidera, vilka 4K oled har displayport då, då jag bara kommer ha den till en dator, så vill jag köra 4K (i 60 Hz)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag söker och ser detsamma. Jag får revidera, vilka 4K oled har displayport då, då jag bara kommer ha den till en dator, så vill jag köra 4K (i 60 Hz)

Dom har HDMI 2.0 så 4K 60Hz är inga problem. Displayport är det nog få apparater som har. Vill man ha 4K @ 120Hz får man vänta tills dom stödjer nyare HDMI standard. (2.1 tror jag det är)

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas DisplayPort till Hdmi 2.0 adapter, har för mig att Hdmi-kabeln ska stödja minst 18gb/s för att 4K 60hz ska fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag söker och ser detsamma. Jag får revidera, vilka 4K oled har displayport då

Typ denna:
http://www.anandtech.com/show/11272/dells-ultrasharp-30inch-4...
... men den är "bara" på 30 tum.

(men som redan nämnts så klarar HDMI 2.0 4k i 60hz)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tackar. Jag har en 4K 32" monitor till datorn, tänkte ersätta vanliga tvn bara men får vänta några år antar jag.
Smarttv får man väl via dator så att säga. Streama youtube, Netflix mm
Men det kommer, smarttv är en fluga tror jag.

Min Samsung vaddennuheter uppdateras inte längre. Bara en sån sak. Kan inte det vara en potentiell säkerhetsrisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att tvn uppdateras var vecka eller månad i årminstone 15 år, eller vad nu livslängden är på en oled.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Min Samsung vaddennuheter uppdateras inte längre. Bara en sån sak. Kan inte det vara en potentiell säkerhetsrisk?

Om du ser till att stänga av/koppla från all nätverkstrafik osv, och bara kopplar in den som dum skärm via datorn så borde det väl vara rätt lugnt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tackar. Jag har en 4K 32" monitor till datorn, tänkte ersätta vanliga tvn bara men får vänta några år antar jag.
Smarttv får man väl via dator så att säga. Streama youtube, Netflix mm
Men det kommer, smarttv är en fluga tror jag.

Min Samsung vaddennuheter uppdateras inte längre. Bara en sån sak. Kan inte det vara en potentiell säkerhetsrisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Koppla inte in någon nätverkskabel i tvn och använd bara den input som du kopplat in datorn i. Då är det som vilken dumtv på 90-talet som helst. Du kommer få vänta mååååånga år på att den "flugan" ska försvinna

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om du ser till att stänga av/koppla från all nätverkstrafik osv, och bara kopplar in den som dum skärm via datorn så borde det väl vara rätt lugnt?

Sant, våra butiker har monotorer utan några smarttv-funktioner, fast dessa är LED, jag undrar om det finns likadana fast oled? Och med displayport istället för hdmi.
Om det finns, varför inte för konsumenter?
Smarttv är lite som trenden med böjda skärmar.
Håller inte dessa på att försvinna? Det kommer smartfunktionerna också göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Sant, våra butiker har monotorer utan några smarttv-funktioner, fast dessa är LED, jag undrar om det finns likadana fast oled? Och med displayport istället för hdmi.
Om det finns, varför inte för konsumenter?
Smarttv är lite som trenden med böjda skärmar.
Håller inte dessa på att försvinna? Det kommer smartfunktionerna också göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer knappast att försvinna då det är väldigt många som använder det och tycker det är smidigt. Det finns inte för konsumenter för att efterfrågan är för liten. En sådan skärm skulle inte sälja lika bra som en SMART-TV med netflix, spotify osv osv osv...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Det finns så kallade publika skärmar som ofta är väldigt barskrapade på smarta funktioner, men vad jag vet så finns dom inte i oled ännu och det är ingen vidare responstid eller hz på då dom är avsedda för att visa reklammaterial och info mer eller mindre. Det du söker är nog svårt att hitta som tidigare talare har nämnt.

https://www.dustin.se/group/hardvara/datorutrustning-tillbeho...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom