Köpråd: Asus PG348Q, Omen x35 eller Acer x34A

Permalänk
Medlem

Köpråd: Asus PG348Q, Omen x35 eller Acer x34A

Det är dags för mig att byta skärm och sitter och har beslutångest mellan dessa tre modellerna. Kraven jag har är 100hz >, G-Sync och 21:9. Panel spelar ingen roll bara bilden och betraktningsvinkeln är bra. Omen är så sjukt snygg tycker jag, men den har bara 1 års garanti vilket gör mig lite nervös när man ska lägga 12k för en datorskärm. Asus tycker jag är helt ok i utseendet, är bara foten jag inte tycker om så mycket. Acer är också bra i utseendet men hela baksidan är glansig och framsidan av skärmen tycker jag inte så mycket om.

Så om vi lägger all design bakom och kollar enbart på bild och funktionalitet, vilken ska man gå på? Om du är en ägare utav någon av dessa skärmar skulle jag verkligen uppskatta din egna åsikt, skulle gärna vilja höra vad ni tycker.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Jag tog Asusen då jag älskar själva skärmen. Tyckte dess kanter o allt var snyggast. Gillade inte Acern då "predator" störde mig så otroligt mycket. RoG loggan på Asusen är iaf bakom skärmen och lampan går o stänga av. Foten är inte den snyggaste men inte heller de fulaste.
Omen hade jag aktat mig för då många reviews tkr dåligt om skärmens bygg kvalité.

En skärm ska absolut inte åka ner när du drar upp den. En skärm för ca 10k ska absolut inte göra det.

Kolla vid ca 2.25.

Vid 6:15+ så berättar han att han råka riva med "färgen" när han tog bort plasten från skärmen. I mean, wtf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag tog Asusen då jag älskar själva skärmen. Tyckte dess kanter o allt var snyggast. Gillade inte Acern då "predator" störde mig så otroligt mycket. RoG loggan på Asusen är iaf bakom skärmen och lampan går o stänga av. Foten är inte den snyggaste men inte heller de fulaste.
Omen hade jag aktat mig för då många reviews tkr dåligt om skärmens bygg kvalité.

En skärm ska absolut inte åka ner när du drar upp den. En skärm för ca 10k ska absolut inte göra det. https://youtu.be/eqj-GKymHro?t=145
Kolla vid ca 2.25.

Vid 6:15+ så berättar han att han råka riva med "färgen" när han tog bort plasten från skärmen. I mean, wtf

du tänker precis som mig. tycker sjukt mycket om Asus:ens kanter och linjer på skärmen, foten är la lite för mycket "gaming" för mig. Precis den videon som jag kollade på för någon timme sedan, fick lite ont i magen där. Tror det jag gör är att dra till elgiganten och be dem beställa den till deras shop så jag hämtar den där istället för posten, och om jag inte tycker om den lämnar jag tillbaka den på öppet köp bara.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

du tänker precis som mig. tycker sjukt mycket om Asus:ens kanter och linjer på skärmen, foten är la lite för mycket "gaming" för mig. Precis den videon som jag kollade på för någon timme sedan, fick lite ont i magen där. Tror det jag gör är att dra till elgiganten och be dem beställa den till deras shop så jag hämtar den där istället för posten, och om jag inte tycker om den lämnar jag tillbaka den på öppet köp bara.

Jo Asusen är ju snygg o perfekt på alla håll o kanter. Förutom foten, men det är direkt inte som sagt det fulaste som finns där ute. Sen att dem behåller "Asus" loggan på fronten gör allt mer slick Elgiganten har ett riktigt bra pris på dem faktiskt, så bara o slå till. I värsta fall kan du alltid byta fot till ett VESA fäste om foten inte växer på dig. Jag stör mig inte alls på den som jag gjorde i början

Permalänk
Medlem

@anon200632: Såg denna! Sjuk asså. Tror det är lite FÖR brett för min del dock.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@Hagge: ja precis. åker imorgon till elgiganten så får dem den säkert in denna veckan. spännande!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Har en Asus PG348Q och hade gjort samma val igen i nuläget.
Men foten är som sagt inget att hurra över, därför köpte jag en Multibrackets M VESA Gas Lift Arm I. Går att vrida skärmen, flytta skärmen framåt och bakåt, uppåt och neråt utan några problem. Går även att flytta den i sidleds om man inte har en vägg precis bakom som blockerar armen från att sticka ut bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Har en Asus PG348Q och hade gjort samma val igen i nuläget.
Men foten är som sagt inget att hurra över, därför köpte jag en Multibrackets M VESA Gas Lift Arm I. Går att vrida skärmen, flytta skärmen framåt och bakåt, uppåt och neråt utan några problem. Går även att flytta den i sidleds om man inte har en vägg precis bakom som blockerar armen från att sticka ut bakåt.

hur tycker du blb:en är på ditt exemplar? är det något du har märkt eller stört dig på?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

hur tycker du blb:en är på ditt exemplar? är det något du har märkt eller stört dig på?

Syns inte över huvud taget om bilden används från kant till kant. Om man kollar på något i 16:9 format så det blir pillarboxing så syns det EXTREMT lite, man måste verkligen titta efter det för att märka det (syns inte ens alls i videon under). Basically så stör det inte över huvud taget medan skärmen används. Bilden måste verkligen vara helt svart för att det verkligen ska lysa upp och sticka ut, och när någonsin använder man en helt svart bild?
Dom enda gångerna man verkligen ser det och tänker på det är när man sätter på datorn medan moderkortstillverkarens namn visas, och när man stänger av datorn och skärmen står och lyser helt svart i kanske 20 sekunder innan den stänger av sig själv.

Här är en video jag precis spelade in, sätter på datorn, spelar en 16:9 video på youtube (beware of the volume), och sen stänger av datorn igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Syns inte över huvud taget om bilden används från kant till kant. Om man kollar på något i 16:9 format så det blir pillarboxing så syns det EXTREMT lite, man måste verkligen titta efter det för att märka det. Basically så stör det inte över huvud taget medan skärmen används. Bilden måste verkligen vara helt svart för att det verkligen ska lysa upp och sticka ut, och när någonsin använder man en helt svart bild?
Dom enda gångerna man verkligen ser det och tänker på det är när man sätter på datorn medan moderkortstillverkarens namn visas, och när man stänger av datorn och skärmen står och lyser helt svart i kanske 20 sekunder innan den stänger av sig själv.

Här är en video jag precis spelade in, sätter på datorn, spelar en 16:9 video på youtube (beware of the volume), och sen stänger av datorn igen.
https://www.youtube.com/watch?v=uZ6wnG-SRAE

Aaah! Shit, tack så mycket för en bra video och förklaring! Mycket uppskattat. Håller med till 100% att det inte ser ut som att vara störande på videon. Beställde min idag från elgiganten, hoppas man får den nu i veckan. Tack!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Syns inte över huvud taget om bilden används från kant till kant. Om man kollar på något i 16:9 format så det blir pillarboxing så syns det EXTREMT lite, man måste verkligen titta efter det för att märka det (syns inte ens alls i videon under). Basically så stör det inte över huvud taget medan skärmen används. Bilden måste verkligen vara helt svart för att det verkligen ska lysa upp och sticka ut, och när någonsin använder man en helt svart bild?
Dom enda gångerna man verkligen ser det och tänker på det är när man sätter på datorn medan moderkortstillverkarens namn visas, och när man stänger av datorn och skärmen står och lyser helt svart i kanske 20 sekunder innan den stänger av sig själv.

Här är en video jag precis spelade in, sätter på datorn, spelar en 16:9 video på youtube (beware of the volume), och sen stänger av datorn igen.
https://www.youtube.com/watch?v=uZ6wnG-SRAE

OMG! JAG ÄLSKAR DEN!!!! Hämtade den och sitter framför den nu och skriver. Så sjukt nöjd!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

OMG! JAG ÄLSKAR DEN!!!! Hämtade den och sitter framför den nu och skriver. Så sjukt nöjd!

Så trevligt :^)
Antar att du inte heller har någon störande backlight bleed eller IPS glow under faktisk användning av skärmen? Utan att det i princip bara syns när skärmen är så gott som helsvart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Så trevligt :^)
Antar att du inte heller har någon störande backlight bleed eller IPS glow under faktisk användning av skärmen? Utan att det i princip bara syns när skärmen är så gott som helsvart?

Yup precis.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Yup precis.

Inga döda pixlar du märkt heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Inga döda pixlar du märkt heller?

nope, inget jag har sett. har kollat igenom ganska noga men det är bara damm som är på skärmen som ser ut som en död pixel, lol.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag tog Asusen då jag älskar själva skärmen. Tyckte dess kanter o allt var snyggast. Gillade inte Acern då "predator" störde mig så otroligt mycket. RoG loggan på Asusen är iaf bakom skärmen och lampan går o stänga av. Foten är inte den snyggaste men inte heller de fulaste.
Omen hade jag aktat mig för då många reviews tkr dåligt om skärmens bygg kvalité.

En skärm ska absolut inte åka ner när du drar upp den. En skärm för ca 10k ska absolut inte göra det. https://youtu.be/eqj-GKymHro?t=145
Kolla vid ca 2.25.

Vid 6:15+ så berättar han att han råka riva med "färgen" när han tog bort plasten från skärmen. I mean, wtf

Skrivet av korbevel:

du tänker precis som mig. tycker sjukt mycket om Asus:ens kanter och linjer på skärmen, foten är la lite för mycket "gaming" för mig. Precis den videon som jag kollade på för någon timme sedan, fick lite ont i magen där. Tror det jag gör är att dra till elgiganten och be dem beställa den till deras shop så jag hämtar den där istället för posten, och om jag inte tycker om den lämnar jag tillbaka den på öppet köp bara.

Skrivet av Hagge:

Jo Asusen är ju snygg o perfekt på alla håll o kanter. Förutom foten, men det är direkt inte som sagt det fulaste som finns där ute. Sen att dem behåller "Asus" loggan på fronten gör allt mer slick Elgiganten har ett riktigt bra pris på dem faktiskt, så bara o slå till. I värsta fall kan du alltid byta fot till ett VESA fäste om foten inte växer på dig. Jag stör mig inte alls på den som jag gjorde i början

Det var väldigt vad mycket diss om foten på Asus:en. Tycker inte den är "gaming" alls utan ett fint exempel på Steampunk! Jag är så långt ifrån P12 man kan komma (fyllde 51 igår) och jag älskar foten på min PG348Q. Men smaken är som baken

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Det var väldigt vad mycket diss om foten på Asus:en. Tycker inte den är "gaming" alls utan ett fint exempel på Steampunk! Jag är så långt ifrån P12 man kan komma (fyllde 51 igår) och jag älskar foten på min PG348Q. Men smaken är som baken

Sa inte att det ful direkt, men inte de snyggaste där ute. Tycker det är jävligt stor o klumpig enligt min smak Letar för tillfället ett VESA fäste nu då jag sitter alldeles för nära skärmen. Mitt skrivbord är 60 i djupet så skärmen tar halva bordet tack vare att foten är så stor o pushar fram skärmen för mycket.

En fråga då de flesta här sitter med den skärmen.
När ni har vita hemsidor uppe dvs. Sweclockers, Inet, Outlook, google och m.m. Hör ni då ett svagt coil while eller vad det nu är från skärmen? Det låter som ström och försvinner när man alt+tabbar den vita rutan.

@korbevel
@MarcusHuddinge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

En fråga då de flesta här sitter med den skärmen.
När ni har vita hemsidor uppe dvs. Sweclockers, Inet, Outlook, google och m.m. Hör ni då ett svagt coil while eller vad det nu är från skärmen? Det låter som ström och försvinner när man alt+tabbar den vita rutan.

@MarcusHuddinge

Har aldrig hört något likt det du beskriver nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Har aldrig hört något likt det du beskriver nej.

Så ifall du går in i outlook, och lägger örat mot skärmen på en vit bakgrund aka outlook, hör du inget alls? Nu blev jag nervös :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Så ifall du går in i outlook, och lägger örat mot skärmen på en vit bakgrund aka outlook, hör du inget alls? Nu blev jag nervös :/

ne hör ingenting. ska pröva med att koppla min macbook för mina hårdiskar låter för mycket. 1 minute

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Så ifall du går in i outlook, och lägger örat mot skärmen på en vit bakgrund aka outlook, hör du inget alls? Nu blev jag nervös :/

Testade öppna Paint och lyssnade över skärmen med örat rakt ner mot ventilationshålen, hörde då ett svagt svagt surrande som försvann efter att jag klickade på Windows+D för att istället få upp det blåa skrivbordet.
Inget jag någonsin hört tidigare, och inte heller något jag bryr mig om då jag (obviously) aldrig använder skärmen lutandes över den. Har aldrig hört det medan jag faktiskt tittat på skärmen, utan bara nu när jag lyssnat på baksidan/ovansidan av skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Testade öppna Paint och lyssnade över skärmen med örat rakt ner mot ventilationshålen, hörde då ett svagt svagt surrande som försvann efter att jag klickade på Windows+D för att istället få upp det blåa skrivbordet.
Inget jag någonsin hört tidigare, och inte heller något jag bryr mig om då jag (obviously) aldrig använder skärmen lutandes över den. Har aldrig hört det medan jag faktiskt tittat på skärmen, utan bara nu när jag lyssnat på baksidan/ovansidan av skärmen.

y, samma här. fast det är verkligen jättesvagt

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Testade öppna Paint och lyssnade över skärmen med örat rakt ner mot ventilationshålen, hörde då ett svagt svagt surrande som försvann efter att jag klickade på Windows+D för att istället få upp det blåa skrivbordet.
Inget jag någonsin hört tidigare, och inte heller något jag bryr mig om då jag (obviously) aldrig använder skärmen lutandes över den. Har aldrig hört det medan jag faktiskt tittat på skärmen, utan bara nu när jag lyssnat på baksidan/ovansidan av skärmen.

Skrivet av korbevel:

y, samma här. fast det är verkligen jättesvagt

Yupp, misstänkte det, då en vän till mig också har det. Tror det är något med just G-sync o göra :/ En annan skärm jag testat hade det också.

Dock alltid jag som frågat vännerna om dem hör något för jag verkar va den som upptäcker sånt.
Kan vara för att jag sitter i ett helt tyst rum med 3 fläktar totalt i datorn som går på 300rpm i ett ljuddämpat chassi Så jag kan nästan göra mina hjärtslag, så tyst är det. Såklart hör man inget vid normalt användande samt med hörlurar på. Ljudet kommer också endast upp i surfande som jag märkt, outlook o så, då måste man som ni sa tänka på det för att höra det. Blev iaf lite säkrare nu

Permalänk
Medlem

@Hagge: har haft skärmen nu ett tag och tycker verkligen om den. men lade märke till att det syns lite scanlines på skärmen när jag spelande RiME. Har du märkt något sådant på din?

Om du kollar på din skärm i vänstra hörnet så syns det på min skärm iallafall att det scanlines. hur ser det ut på ditt exemplar?

detta hittade jag kring "problemet"

This was Acer's statement on the issue, and since the PG348Q scanlines are exactly the same as those in the X34 I'd imagine the same applies:
Quote:
All,

In regards to the scanline issue, I have been provided with an update. Scanlines are an effect caused by rapidly changing refresh rate. Variations in the refresh rate create an increased holding time that results in the accumulation of an electrical charge. When this charge is released, it causes small variations in the frame that result in faint horizontal lines.

We certainly appreciate everyone’s patience and the feedback that has been provided by many of you. Unfortunately, this is a side effect for cutting edge technology and while there is not a fix to be applied, we will continue to make efforts to minimize and eliminate these types of limitations in future releases.

Thanks,
Cory

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@korbevel:

Hej!

Har en X34A själv då jag tycker den är bättre value för pengarna. (Betalade dock 5000kr för den)

Har också märkt scan-lines, syns mer i vissa scener än andra.
Nåt man får stå ut med antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

@Hagge: har haft skärmen nu ett tag och tycker verkligen om den. men lade märke till att det syns lite scanlines på skärmen när jag spelande RiME. Har du märkt något sådant på din?

Om du kollar på din skärm i vänstra hörnet så syns det på min skärm iallafall att det scanlines. hur ser det ut på ditt exemplar?

detta hittade jag kring "problemet"

This was Acer's statement on the issue, and since the PG348Q scanlines are exactly the same as those in the X34 I'd imagine the same applies:
Quote:
All,

In regards to the scanline issue, I have been provided with an update. Scanlines are an effect caused by rapidly changing refresh rate. Variations in the refresh rate create an increased holding time that results in the accumulation of an electrical charge. When this charge is released, it causes small variations in the frame that result in faint horizontal lines.

We certainly appreciate everyone’s patience and the feedback that has been provided by many of you. Unfortunately, this is a side effect for cutting edge technology and while there is not a fix to be applied, we will continue to make efforts to minimize and eliminate these types of limitations in future releases.

Thanks,
Cory

Märkt lite scan lines, men inget enormt. Dock endast i högre hz. Inte märkt av något när jag kör skärmen i 60hz Kan va att jag inte spelat på ett bra tag men kan återkomma om jag märker mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Märkt lite scan lines, men inget enormt. Dock endast i högre hz. Inte märkt av något när jag kör skärmen i 60hz Kan va att jag inte spelat på ett bra tag men kan återkomma om jag märker mer

yup precis, det är endast i OC läge. dåså. blev lite skraj när jag märkte det men det är inget som stör mig.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk

Köpte min Asus 348Q för ett tag sedan och är jäkligt nöjd. Dock så var/är foten på tok för stor för mitt skrivbord så jag beställde en Multibrackets VESA gas lift arm men lyckades beställa fel arm,9-21 kg,så skärmen är för lätt för armen. Fixade det med lite ghetto mod (ett svart snöre..) men får väl köpa en arm till fast rätt då..Blev iaf väldigt mycket mer plats på skrivbordet och min Sound Blaster X Katana för nu plats under skärmen.

Grattis till en grym skärm by the way!

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shooto Great:

Köpte min Asus 348Q för ett tag sedan och är jäkligt nöjd. Dock så var/är foten på tok för stor för mitt skrivbord så jag beställde en Multibrackets VESA gas lift arm men lyckades beställa fel arm,9-21 kg,så skärmen är för lätt för armen. Fixade det med lite ghetto mod (ett svart snöre..) men får väl köpa en arm till fast rätt då..Blev iaf väldigt mycket mer plats på skrivbordet och min Sound Blaster X Katana för nu plats under skärmen.

Grattis till en grym skärm by the way!

Mest av nyfikenhet, hur kan en skärm vara för lätt för en monitorarm och vad händer när så är fallet?