Intel Skylake-X och Kaby Lake-X i butik mot slutet av juni

Permalänk
Melding Plague

Intel Skylake-X och Kaby Lake-X i butik mot slutet av juni

Under spelmässan E3 meddelar Intel att de snart öppnar upp förbokningar av processorfamiljerna Skylake-X och Kaby Lake-X, där utvalda modeller ska levereras sista veckan i juni.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte väl att de måste se till så även de 18-kärniga når ut även i år. Annars hade de ju i princip lämnat walk-over till AMD resten av året. Ja, förutom vid 720P-gaming då

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Jag tänkte väl att de måste se till så även de 18-kärniga når ut även i år. Annars hade de ju i princip lämnat walk-over till AMD resten av året. Ja, förutom vid 720P-gaming då

I denna situation där AMD aldrig haft high end server segment i mainstream så hade jag köpt Intel av ren slippa barnsjukdomar och slippa pilla i år.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Discokungen

Inte så konstigt med tanke på hur framstressade de med fler än 10 kärnor är. Planen var alltid att släppa med max 10 kärnor men det satte AMD bra käppar i hjulen för.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Flamso:

Inte så konstigt med tanke på hur framstressade de med fler än 10 kärnor är. Planen var alltid att släppa med max 10 kärnor men det satte AMD bra käppar i hjulen för.

12 va planerat, sen att dom gjorde 14 16 18 från Xeon sidan till Mainstream är ju rent bara för att ha högst nummer mot AMD.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Discokungen
Skrivet av tvelander:

12 va planerat, sen att dom gjorde 14 16 18 från Xeon sidan till Mainstream är ju rent bara för att ha högst nummer mot AMD.

Ja just det, blandade ihop det med förra generationen! Hade de släppt med 12 kärnor hade det följt mönstret men nu har de lite att kämpa mot igen. Äntligen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Fler kärnor och trådar i brist på IPC-gain. Jag vill se en kombination. Men jag är rädd att IPC-ökningar kommer bli mer och mer sällsynt. Givetvis lär vi se en ökning vid övergången till 10nm, men vi har snart nått den punkt där vi endast behöver uppgradera när väl vår hårdvara fallerar. Det är iofs positivt ur hållbarhetssynpunkt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tänkte väl att de måste se till så även de 18-kärniga når ut även i år. Annars hade de ju i princip lämnat walk-over till AMD resten av året. Ja, förutom vid 720P-gaming då

så du menar alltså att man måste ha 18 kärnar för 1080p+? vilken värld lever du i, det låter som en dyr värld....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Flamso:

Inte så konstigt med tanke på hur framstressade de med fler än 10 kärnor är. Planen var alltid att släppa med max 10 kärnor men det satte AMD bra käppar i hjulen för.

Intels HEDT har alltid inkludera den fulla "LCC" konfigurationen av Xeon, så 12 kärnors versionen lär hela tiden varit med i planen (och man hade aldrig fått till en augusti lansering om den nyligen plockats in). För Skylake verkar detta gälla

  • LCC: 12 kärnor

  • HCC: 22 kärnor

  • XCC: 32 kärnor

Tror knappast de tänkte göra HEDT av HCC i ursprungsplanen, fast tänker man logiskt på det kan det knappast ha varit tillkännagivandet av ThreadRipper som fick dem att lägga till 14-18 kärnors versionerna då det tar bra lång tid att skapa och validera en ny krets.

Skylake HEDT skiljer sig mer från Xeon än tidigare. Förut var det samma sockel men nu är den olika då server-versionerna har 6-kanalers RAM (mot 4-kaner på HEDT) samt Omni-path interconnect (som helt saknas på HEDT, sockel-till-sockel bandbredd ökar med x5 från Broadwells QPI).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

I denna situation där AMD aldrig haft high end server segment i mainstream så hade jag köpt Intel av ren slippa barnsjukdomar och slippa pilla i år.

Är du säker på det? Den här lanseringen verkar ju snarare vara någon slags panikåtgärd/damage contriol medans AMD å sin sina låtot Ryzen kratta vägen för Threadripper i lugn och ro. Det som är rättat på Ryzen blir ju också rättat på Threadripper vetja.

Sen får man också som konsument se till hur systemet används. Det är ju inga billiga grejer så man kommer väl ha det ett tag. Jag skulle inte i dagens läge köpa intel och sedan av ekonomiska skäl sitta fast med det. Då köper jag hellre AMD och lever med diverse barnsjukdomar i början för att gynna konkurrensen en smula, faktiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Yoshman:

Intels HEDT har alltid inkludera den fulla "LCC" konfigurationen av Xeon, så 12 kärnors versionen lär hela tiden varit med i planen (och man hade aldrig fått till en augusti lansering om den nyligen plockats in). För Skylake verkar detta gälla

  • LCC: 12 kärnor

  • HCC: 22 kärnor

  • XCC: 32 kärnor

Tror knappast de tänkte göra HEDT av HCC i ursprungsplanen, fast tänker man logiskt på det kan det knappast ha varit tillkännagivandet av ThreadRipper som fick dem att lägga till 14-18 kärnors versionerna då det tar bra lång tid att skapa och validera en ny krets.

Skylake HEDT skiljer sig mer från Xeon än tidigare. Förut var det samma sockel men nu är den olika då server-versionerna har 6-kanalers RAM (mot 4-kaner på HEDT) samt Omni-path interconnect (som helt saknas på HEDT, sockel-till-sockel bandbredd ökar med x5 från Broadwells QPI).

Nej jag blandade som sagt ihop det lite! Att de går över LCC nu säger däremot väldigt mycket om pressen de känner. De har ett varumärke att upprätthålla och det har varit enkelt sen Core 2 Duo.

I augusti kommer inte de över 12 kärnor, de släpps förmodligen tidigast oktober som det står i artikeln. Så nog är de framstressade, minst sagt. De kan inte ligga på latsidan nu när AMD för en gångs skull kommer ikapp lite.

Jag tror dessutom att Intel fick reda på att AMD skulle släppa processorer med så många kärnor i början av året och då tog beslutet att skynda på en lansering av processorer med 14-18 kärnor för att fortsätta vara "bäst".

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hela den här lanseringen känns otroligt märklig... får ju ge dom ett plus för klart snyggaste förpackningarna iaf.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Är du säker på det? Den här lanseringen verkar ju snarare vara någon slags panikåtgärd/damage contriol medans AMD å sin sina låtot Ryzen kratta vägen för Threadripper i lugn och ro. Det som är rättat på Ryzen blir ju också rättat på Threadripper vetja.

Sen får man också som konsument se till hur systemet används. Det är ju inga billiga grejer så man kommer väl ha det ett tag. Jag skulle inte i dagens läge köpa intel och sedan av ekonomiska skäl sitta fast med det. Då köper jag hellre AMD och lever med diverse barnsjukdomar i början för att gynna konkurrensen en smula, faktiskt.

Håller med Threadripper är ju i stort sätt bara 2st ryzen 7 ihopkopplade och dom har ju i stort sätt fixat problemen med minnesstyrningen. Go AMD:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Under spelmässan E3 meddelar Intel att de snart öppnar upp förbokningar av processorfamiljerna Skylake-X och Kaby Lake-X, där utvalda modeller ska levereras sista veckan i juni.

Läs hela artikeln här

Intel har kört samma utvecklingsstrategi flera år nu, minimala steg av utveckling. Detta har funkat eftersom det inte funnits någon kunkurens.
Nu när det är konkurens funkar inte Intel sköldpaddssteg...de är fullständigt omsprungna.
Antar att denna del av deras Skylake-X launch går till historien som den minst efterlängtade, ingen är nöjd med 5-10% bättre prestanda längre.

Permalänk
Medlem

När Intel helt plötsligt presenterade processorerna med >12 kärnor och INGEN hade sett något IRL så kändes det hela som något som endast fanns på pappret och att de under den kommande tiden skulle jobba fibrilt på att se till att faktiskt ta fram och göra dem. Det mesta som hänt efter det verkar bekräfta detta.

För att inte tala om hela 299 platformen och hur rörigt det hela är.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

så du menar alltså att man måste ha 18 kärnar för 1080p+? vilken värld lever du i, det låter som en dyr värld....

Nej då har du tolkat mitt inlägg helt fel. Det jag syftade på är att AMD nu är lika bra eller bättre än motsvarande Intel-processor på alla områden utan just löjligt lågupplöst gaming, så intel har fått eld i baken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

För mig som är extremt dödlig blir det en Ryzen 6 för att få extra kärnor till framtida spel. Men än så länge får min 4690K tuffa på vidare till jag ej uppnår 60FPS i 1080P spelande under höga inställningar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

I denna situation där AMD aldrig haft high end server segment i mainstream så hade jag köpt Intel av ren slippa barnsjukdomar och slippa pilla i år.

Barnsjukdomar?
Vänta och se hur det blir med Intels X299 serie, den skall klara av en hel del olika HW (flera olika minneskanaler, en mardröm av olika PCI lanes, HW donglar och annat) och kommer att kosta skjortan...
Jag ser ett historiskt magplask, frågan är om det är vatten i bassängen eller om den är tom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej då har du tolkat mitt inlägg helt fel. Det jag syftade på är att AMD nu är lika bra eller bättre än motsvarande Intel-processor på alla områden utan just löjligt lågupplöst gaming, så intel har fått eld i baken.

Då hänger jag med ursäkta min trötta hjärna

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Flamso:

Jag tror dessutom att Intel fick reda på att AMD skulle släppa processorer med så många kärnor i början av året och då tog beslutet att skynda på en lansering av processorer med 14-18 kärnor för att fortsätta vara "bäst".

Det kan absolut stämma. Personligen har jag lite svårt att se poängen med toppmodellerna, bortsett då PR-värdet med att 18-kärnor är "flest kärnor för konsument".

Tycker egentligen en modell står ut som betydligt mer genomtänkt för konsumentbruk än resten, det är i7-7820X.

i7-7800X hade också kunnat var en riktigt vettig modell, men där har man kastrerat den lite väl med för låg frekvens och avsaknad av Turbo Boost 3.0.

I i7-7820X verkar man ha utnyttjat det faktum att det är mindre I/O till högre basfrekvens och enkeltrådprestanda som matchar i7-7700K (upp till två kärnor når 4,5 GHz vilket i.o.f.s. även matchas av i7-7900X). Är fortfarande inte övertygad om att HEDT på något sätt är vettig för mig personligen, E-serien har jag alltid avfärdat då den legat allt för långt efter S-serien i prestanda där 4 kärnor / 8 trådar eller mindre används (vilket i ärlighetens namn är långt över 90 % på allt jag gör på en desktopdator).

Gissar att testerna hittar ut på måndag...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Fattar fortfarande inte vitsen med de 4-kärniga Kaby Lake-X.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Wolfkin:

Fattar fortfarande inte vitsen med de 4-kärniga Kaby Lake-X.

Inte jag heller. Enda jag kan tänka mig är att i7-7740K verkar gå att klocka högre än i7-7700K. Så ur ett PR-syfte kan den modellen ha ett värde i att Intel kan hävda massa "världsrekord" i meningslös överklockning på flytande ädelgaser.... (Ja, detta är SweClockers men hur många bryr sig egentligen om att man kan nå 7,5 GHz med flytande Helium?)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Iom att threadripper använder samma socket som naples/epyc så kan man undra om det finns stöd för att helt enkelt släppa upp till 32 kärnor vid senare tillfälle. Frågan är om Intel i så fall ens har möjlighet att trycka in nåt mer på X299.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad intel blev bajsnödiga då ryzen släpptes

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Iom att threadripper använder samma socket som naples/epyc så kan man undra om det finns stöd för att helt enkelt släppa upp till 32 kärnor vid senare tillfälle.

Det vore kalas. Tänk va... Intel får krama ur sista droppen blod för att få fram 18 kärnor... Och så släpper AMD 32, på befintlig X399-plattform.

Intel får ju tekniska hinder att klämma in mer i och med att det är helt annan sockel för deras server SKu's, men om AMD har samma sockel för Epyc som Threadripper så finns ju inga tekniska hinder, och jag tror AMD är i ett mindset att pengar är pengar, medans intel får passa sig jävligt noga för att äta upp sin egen Xeon-plattform.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

När Intel helt plötsligt presenterade processorerna med >12 kärnor och INGEN hade sett något IRL så kändes det hela som något som endast fanns på pappret och att de under den kommande tiden skulle jobba fibrilt på att se till att faktiskt ta fram och göra dem. Det mesta som hänt efter det verkar bekräfta detta.

För att inte tala om hela 299 platformen och hur rörigt det hela är.

Dessutom saknades de flesta specifikationer, som klockfrekvenser, pris, TDP o.s.v. Var i princip bara ett modellnamn och antal kärnor/trådar som presenterades. Att det nu också dröjer minst till oktober innan de släpps tyder på att det var en väldigt oplanerad "lansering" från Intel.

Processorer med 18 kärnor fanns redan i planen, dock endast som Xeon-varianter. Inte ens Intel skulle klara att plötsligt tillverka en helt ny processor på 4 månader, men att anpassa en befintlig till X299 klarar de kanske av...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Fattar fortfarande inte vitsen med de 4-kärniga Kaby Lake-X.

Jag tänker att det är för dem som vill gå in på LGA 2066, istället för LGA 1151, för att ha något framtidssäkert, men inte behöver mer prestanda i dagsläget.
Funderar själv på att göra den uppgraderingen, om inte prisskillnaden på moderkorten är för stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

så du menar alltså att man måste ha 18 kärnar för 1080p+? vilken värld lever du i, det låter som en dyr värld....

AMD kärnor är billigare än Intel kärnor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tänkte väl att de måste se till så även de 18-kärniga når ut även i år. Annars hade de ju i princip lämnat walk-over till AMD resten av året. Ja, förutom vid 720P-gaming då

Förutom att Intel presterar bättre i alla spel som kräver lite prestanda av processorn, även då i högre upplösningar t.ex 2560x1440. Samt i vilket vanligt spel som helst om du kör ett highend grafikkort. AMD är prisvärda för budgetbyggen men vill du ha spelprestanda kör Intel tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oggaaaa:

Förutom att Intel presterar bättre i alla spel som kräver lite prestanda av processorn, även då i högre upplösningar t.ex 2560x1440. Samt i vilket vanligt spel som helst om du kör ett highend grafikkort. AMD är prisvärda för budgetbyggen men vill du ha spelprestanda kör Intel tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

om 5-10% är värt det i vissa spel med GTX 1080 TI så visst, men inte med allt under gtx 1080 Vissa vill inte lägga mer än 5000kr på ett grafikkort!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...