Intel Skylake-X och Kaby Lake-X i butik mot slutet av juni

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Förutom att Intel presterar bättre i alla spel som kräver lite prestanda av processorn, även då i högre upplösningar t.ex 2560x1440. Samt i vilket vanligt spel som helst om du kör ett highend grafikkort. AMD är prisvärda för budgetbyggen men vill du ha spelprestanda kör Intel tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

I de fallen så har det ju visat sig att de spelen varit specifikt optimerade för intel, men det håller ju spelmakarna på att ändra nu. Sen är det inte så många som har 1080TI för den delen, så i praktiken så betalar man extra för absolut ingenting om man köper intel.

Sen som jag har tagit upp tidigare så finns det ju de som på riktigt mår dåligt av att sitta på ett system som är sämre i benchmarks, samma kategori som på riktigt har elallergi typ. Nosseboeffekten är kanske för stark, och då får man väl köpa intel helt enkelt. Men den enda skillnaden som rent fysiskt märks är att det fattas några tusenlappar på kontot om man köper intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Förutom att Intel presterar bättre i alla spel som kräver lite prestanda av processorn, även då i högre upplösningar t.ex 2560x1440. Samt i vilket vanligt spel som helst om du kör ett highend grafikkort. AMD är prisvärda för budgetbyggen men vill du ha spelprestanda kör Intel tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är så att man endast spelar, så presterar ju t.o.m 7700K likvärdigt och bättre i de flesta spel än en R7 1800X. Kostar dessutom ca 1500 kr mindre. Så för gamers som inte twitchar/youtubar så finns det ingen anledning att söka efter AMD, då en 7700K räcker gott och väl.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det kan absolut stämma. Personligen har jag lite svårt att se poängen med toppmodellerna, bortsett då PR-värdet med att 18-kärnor är "flest kärnor för konsument".

Tycker egentligen en modell står ut som betydligt mer genomtänkt för konsumentbruk än resten, det är i7-7820X.

i7-7800X hade också kunnat var en riktigt vettig modell, men där har man kastrerat den lite väl med för låg frekvens och avsaknad av Turbo Boost 3.0.

I i7-7820X verkar man ha utnyttjat det faktum att det är mindre I/O till högre basfrekvens och enkeltrådprestanda som matchar i7-7700K (upp till två kärnor når 4,5 GHz vilket i.o.f.s. även matchas av i7-7900X). Är fortfarande inte övertygad om att HEDT på något sätt är vettig för mig personligen, E-serien har jag alltid avfärdat då den legat allt för långt efter S-serien i prestanda där 4 kärnor / 8 trådar eller mindre används (vilket i ärlighetens namn är långt över 90 % på allt jag gör på en desktopdator).

Gissar att testerna hittar ut på måndag...

Ja säga lite vad man vill om lanseringen och plattformen, men 7820X ser ruggigt vass ut på pappret. Har själv suttit och funderat på en 1700 för transkodering, men tror jag väntar med det köpet tills jag ser vad AVX-512 ger för x264 och x265. AVX2 gjorde otroligt mycket, så ger det en ordentlig boost kanske det är värt att gå upp till x299. Visst det kommer säkert inte bli värt prestanda/kr, men någon morot behövs för att motivera ett köp. Sitter på en 4770k, så är ju rätt tråkig uppgradering till 1700 i typ allt utom transkoderingen annars.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

I de fallen så har det ju visat sig att de spelen varit specifikt optimerade för intel, men det håller ju spelmakarna på att ändra nu. Sen är det inte så många som har 1080TI för den delen, så i praktiken så betalar man extra för absolut ingenting om man köper intel.

Sen som jag har tagit upp tidigare så finns det ju de som på riktigt mår dåligt av att sitta på ett system som är sämre i benchmarks, samma kategori som på riktigt har elallergi typ. Nosseboeffekten är kanske för stark, och då får man väl köpa intel helt enkelt. Men den enda skillnaden som rent fysiskt märks är att det fattas några tusenlappar på kontot om man köper intel.

Det fattas väl mer om man köper en stark Ryzen än en 7700K som är starkare i spel när det väl gäller för cpun att leverera.

3300kr ca kostar en 7700K i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Nått ni Intel boys måste förstå är att Ryzen endast är begränsad i spel pga att speltillverkarna inte optimerat spel för många kärnor.
Dvs, det är inte cpuns fel, det är speltillverkarnas, vilket redan bevisats i de spel som fått optimeringar de senaste månaderna

Jag sitter själv med 7700k så ingen bias här inte

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Det fattas väl mer om man köper en stark Ryzen än en 7700K som är starkare i spel när det väl gäller för cpun att leverera.

3300kr ca kostar en 7700K i dagsläget.

Ryzen 5 1600X kostar 2690, och då får man ändå 4 extra trådar jämfört med 7700K, och att 7700K just nu är starkare i spel beror ju som det har bevisats på att spel idag endast är optimerade för intel och inte för AMD, men det där kommer ju att ändras.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth: Folk kommer aldrig att vilja släppa sina intel proppar och nv gpuer oavsett vad amd gör så är dom alltid lite sämre hos dessa folk tyvärr.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad 10 kärniga kommer kosta? USD eller KR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Någon som vet vad 10 kärniga kommer kosta? USD eller KR.

Minns inte var men jag har läst runt $1 200.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Minns inte var men jag har läst runt $1 200.

999 USD skrev SweC tidigare:
http://www.sweclockers.com/nyhet/23849-intel-avtacker-core-i9...

Permalänk
Skrivet av tvelander:

I denna situation där AMD aldrig haft high end server segment i mainstream så hade jag köpt Intel av ren slippa barnsjukdomar och slippa pilla i år.

Knappast som att man skulle titta på den här typen av produkt istället för Xeoner om man ändå behöver den här typen av hårdvara, antingen kör man AMD, stannar med nuvarande/förra generationens intel. Får se hur mycket bättre 2066 är över 2011-3 innan man hoppar på det

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Kaby Lake X ser sjukt skumma ut, konstiga (icke-)hopp från vanliga 1151 Kaby Lake och alldeles för lite prestanda för den pengen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd

AMD kommer att döda Intels -X serie med Ryzen!

Permalänk
Inaktiv

Den svagaste 6-core varianten kommer kosta sisådär 5000kr då eller? Intels prissättning är åt skogen sedan många år tillbaka, åtmistone sedan Nahalem. Prishoppet från t ex 6800K till 6900K är en ökning med 200%. Rena rånet!

Det har gått rykten att AMD kommer prissätta Threadripper mycket konkurrenskraftigt. Jag vet inte hur AMD kan gå vinst med Threadripper med tanke på hur stor kretsen är men det är i vilket fall mycket lovande.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fler kärnor och trådar i brist på IPC-gain. Jag vill se en kombination. Men jag är rädd att IPC-ökningar kommer bli mer och mer sällsynt. Givetvis lär vi se en ökning vid övergången till 10nm, men vi har snart nått den punkt där vi endast behöver uppgradera när väl vår hårdvara fallerar. Det är iofs positivt ur hållbarhetssynpunkt.

Vi är ju fortfarande fast på en x86 arkitektur, jag undrar hur de hade sett ut ifall andra typer som PowerPc's arkitekturer hade stannat i mainstream. Vi får helt enkelt se vart framtiden tar oss, men core-count ökning på entusiastmarknden och låg 5-11% IPC på mainstream är ju vad vi är vana att se.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Den svagaste 6-core varianten kommer kosta sisådär 5000kr då eller? Intels prissättning är åt skogen sedan många år tillbaka, åtmistone sedan Nahalem. Prishoppet från t ex 6800K till 6900K är en ökning med 200%. Rena rånet!

Det har gått rykten att AMD kommer prissätta Threadripper mycket konkurrenskraftigt. Jag vet inte hur AMD kan gå vinst med Threadripper med tanke på hur stor kretsen är men det är i vilket fall mycket lovande.

Ryzen är tillräckligt konkurrenskraftigt, se på deras 6 och 8 kärniga CPUer och jämför priser, om den lilla IPC skillnad och PCIe ökningen är värd de att gå till intel för 5-8% bättre IPC och 4st till PCIe lanes vet jag inte. Men jag hoppar på att se 48 PCIe banor på Threadripper. Vore awesome att äntligen få lite andra stats på processorer

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Ryzen är imponerande, men finns ju gott om spel (både AAA och Indie) som inte nyttjar många kärnor (färre än 4) och där det enda som spelar roll är hög frekvens och IPC. I dom spelen är Intel noterbart bättre än AMD.

Detta gäller även i högre upplösning, och definitivt inte bara i 720p.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Den svagaste 6-core varianten kommer kosta sisådär 5000kr då eller? Intels prissättning är åt skogen sedan många år tillbaka, åtmistone sedan Nahalem. Prishoppet från t ex 6800K till 6900K är en ökning med 200%. Rena rånet!

Det har gått rykten att AMD kommer prissätta Threadripper mycket konkurrenskraftigt. Jag vet inte hur AMD kan gå vinst med Threadripper med tanke på hur stor kretsen är men det är i vilket fall mycket lovande.

en prolle med 16C kostar runt 110-120 dollar för AMD så dom kommer få in ca 8x pengarna för en 16 core. Deras produktion är sjukt billig, och sen att dom binnar ihop 2x8c chip gör att det blir ännu billigare då det är lätt att få bra yield på detta.
Sen att Threadripper är större än huset jag sitter i nu är en annan femma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Men jag hoppar på att se 48 PCIe banor på Threadripper. Vore awesome att äntligen få lite andra stats på processorer

Då får jag göra dig besviken. Threadripper kommer inte ha 48 kanaler PCI Express.

Källa:
AMD: "Samtliga Ryzen Threadripper får 64 kanaler PCI Express 3.0"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Vi är ju fortfarande fast på en x86 arkitektur, jag undrar hur de hade sett ut ifall andra typer som PowerPc's arkitekturer hade stannat i mainstream. Vi får helt enkelt se vart framtiden tar oss, men core-count ökning på entusiastmarknden och låg 5-11% IPC på mainstream är ju vad vi är vana att se.

PowerPC låg redan på efterkälken när apple valde att gå över till coreduo (x86). Och de framsteg som intel sen gjorde var ju ganska radikala IPC-ökningar från coreduo till core2 och sen har det planats ut efter sandy bridge och tuffat på i samma takt. Undrar hur det går med att hitta bättre alternativ till kisel. Det var länge sen jag hörde något. Grafen var det ju snack om ett tag har jag för mig, men vad som hände sen har jag ingen aning om. Det var väl kanske rena spkulationer att det skulle finnas tillämpningsområden vad gäller processortillverkning? Anta att man skulle lyckas skrämma upp kislet till 6ghz på luft, så skulle det bara ge 20% prestandalyft från vad kaby lake klarar idag. Kanske kommer det här tuffa på ned till 5nm, men sen blir det nog svårt. Undrar om jag någonsin kommer få spela quake champions med stabila 250fps?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Ryzen är tillräckligt konkurrenskraftigt, se på deras 6 och 8 kärniga CPUer och jämför priser, om den lilla IPC skillnad och PCIe ökningen är värd de att gå till intel för 5-8% bättre IPC och 4st till PCIe lanes vet jag inte. Men jag hoppar på att se 48 PCIe banor på Threadripper. Vore awesome att äntligen få lite andra stats på processorer

Threadripper kommer ha 64 kanaler. Något som inte ens den 18-kärninga intel-varianten kommer ha.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Den svagaste 6-core varianten kommer kosta sisådär 5000kr då eller? Intels prissättning är åt skogen sedan många år tillbaka, åtmistone sedan Nahalem. Prishoppet från t ex 6800K till 6900K är en ökning med 200%. Rena rånet!

Det har gått rykten att AMD kommer prissätta Threadripper mycket konkurrenskraftigt. Jag vet inte hur AMD kan gå vinst med Threadripper med tanke på hur stor kretsen är men det är i vilket fall mycket lovande.

Kretsen blir inte dubbelt så stor, de sätter helt enkelt två Ryzen kretsar på samma processor kort och kör ihop dem med Infinity Fabric, så i praktiken kan de prissätta för två 1800X och ändå gå vinst. Kan gissa detta efter att ha sett där de visar Naples till att ha fyra Ryzen kretsar på samma PCB, där de sitter ihop med Infinity Fabric. Så i praktiken behövs bara en liten billig krets tillverkas (och många av dem), istället för en gigantisk krets som kostar mycket pengar.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ryzen 5 1600X kostar 2690, och då får man ändå 4 extra trådar jämfört med 7700K, och att 7700K just nu är starkare i spel beror ju som det har bevisats på att spel idag endast är optimerade för intel och inte för AMD, men det där kommer ju att ändras.

Nu är ju inte multitrådning det enklaste att koda för. Ja, det är möjligt att dagens Ryzen kommer vara vassare än Kaby Lake om kanske fyra-fem år. Möjligt. Kanske. Vem vet. Men det känns inte som en rimlig anledning att motivera det köpet eftersom Kaby Lake är så mycket vassare i spel nu.

Ryzen ska man köpa för prestanda per krona samt om man gör mycket multitasking eller videoredigering. Är man bara en gamer och vill ha den bästa processorn som går att få så är det Kaby Lake eller Skylake-X som gäller, och det kommer vara sant i åtminstone några år till. För mig skulle det bli en Ryzen idag, men så sitter jag ju fortfarande på en 60Hz-skärm.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Kaby Lake X ser sjukt skumma ut, konstiga (icke-)hopp från vanliga 1151 Kaby Lake och alldeles för lite prestanda för den pengen.

Vad menar du med "alldeles för lite prestanda för den pengen"?
De har ju ett lägre listpris än motsvarande Kaby Lake S...
i7 7740X @ $339
i7 7700K @ $350

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Nu är ju inte multitrådning det enklaste att koda för. Ja, det är möjligt att dagens Ryzen kommer vara vassare än Kaby Lake om kanske fyra-fem år. Möjligt. Kanske. Vem vet. Men det känns inte som en rimlig anledning att motivera det köpet eftersom Kaby Lake är så mycket vassare i spel nu.

Ryzen ska man köpa för prestanda per krona samt om man gör mycket multitasking eller videoredigering. Är man bara en gamer och vill ha den bästa processorn som går att få så är det Kaby Lake eller Skylake-X som gäller, och det kommer vara sant i åtminstone några år till. För mig skulle det bli en Ryzen idag, men så sitter jag ju fortfarande på en 60Hz-skärm.

Var får du 4-5 år ifrån? Många av dagens spel patchas ju för att dra nytta av Ryzen, och det är rent av orimligt att anta att spel som släpps om ens 6 månader eller så inte är optimerade redan "ur kartong"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Vad menar du med "alldeles för lite prestanda för den pengen"?
De har ju ett lägre listpris än motsvarande Kaby Lake S...
i7 7740X @ $339
i7 7700K @ $350

Moderkorten kommer kosta betydligt mer än motsvarande för i7-7700k och i5-7600k.

Köper man ett X299 mobo och en Kaby Lake X med målsättningen att så småningom ersätta sin Kaby Lake X med en Skylake X så bör man verkligen vänta med inköpet tills man har råd att köpa en Skylake X direkt, annars kastar man pengar i sjön.

Planerar man inte på att skaffa Skylake X bör man nöja sig med i7-7700k och tillhörande mobo (1151).
X299 + Kaby Lake X kommer inte vara värt den lilla prestandaskillnaden.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ThomasLidstrom:

Barnsjukdomar?
Vänta och se hur det blir med Intels X299 serie, den skall klara av en hel del olika HW (flera olika minneskanaler, en mardröm av olika PCI lanes, HW donglar och annat) och kommer att kosta skjortan...
Jag ser ett historiskt magplask, frågan är om det är vatten i bassängen eller om den är tom

Kört alla serien sedan 2005 och kan säga att X58 X79 X99 funkat klart bäst plug and play för mig.
Vid release.

Jag byt moderkort ofta testat det mesta, och haft jävligt lite problem med server sidan av chipset och annat.

Kör mobo med dubbla PLX sedan forver funkar galant och 4x SLI / CF med fulla USB slots och 10 diskar.

Ja det kostar satan, men du kan få mobo för 1800 också.

Jag haft BETYDLIGT mer problem med Z67 Z77 Z87 Z97 Z170 Z270, dock z270 har dom skärpt sig men fan dom andra är inget kul med vissa mobon.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Vad menar du med "alldeles för lite prestanda för den pengen"?
De har ju ett lägre listpris än motsvarande Kaby Lake S...
i7 7740X @ $339
i7 7700K @ $350

Du räknar inte med kostnaden för moderkortet, lär ju inte kosta 950-1500kr som de billigaste Z270 gör idag

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Threadripper kommer ha 64 kanaler. Något som inte ens den 18-kärninga intel-varianten kommer ha.

Handlar ju bara om tillverkarna vill köra mer kanaler mitt WS kort hade 88 PCI

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Var får du 4-5 år ifrån? Många av dagens spel patchas ju för att dra nytta av Ryzen, och det är rent av orimligt att anta att spel som släpps om ens 6 månader eller så inte är optimerade redan "ur kartong"

Majoriteten spelar fortfarande på 1080...

Vi kan inte tänka på folk på swec, massa spelar 2-4 core spel dom riktigt stora spelen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240