Intel Skylake-X och Kaby Lake-X i butik mot slutet av juni

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Var får du 4-5 år ifrån? Många av dagens spel patchas ju för att dra nytta av Ryzen, och det är rent av orimligt att anta att spel som släpps om ens 6 månader eller så inte är optimerade redan "ur kartong"

De patcherna förbättrar ju prestandan för Ryzen ja, absolut, men så vitt jag vet har det inte betytt att Ryzen är uppe och stångas med 7700K i prestanda? (Rätta mig om jag har fel.) Det som skulle krävas för det är ju att spelen byggs från grunden för att använda fler logiska trådar, vilket inte händer på en natt. Så vi pratar flera år för det i min mening, och man köper ju inte CPU idag under förhoppningen om att den med tiden kommer bli bättre än 7700K i spel.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Threadripper kommer ha 64 kanaler. Något som inte ens den 18-kärninga intel-varianten kommer ha.

Skylake X har i 28/44 PCIe 3.0 + 4 DMI3.0 mot chipset som i sin tur kan ha upp till 24 PCI 3.0. Så rent tekniskt har man möjlighet till minst 28+24=52 PCIe 3.0 på moderkortet.

Redan med "budgetmodellen" kan man ha ett grafikkort, 3 st NVMe, 2 st 10 Gbit/s NICs samt SATA3/USB3 utan att det finns någon del av kedjan som inte kan hantera den fulla I/O-bandbredden när allt går i full tilt.

I/O-kontroller sitter kopplad direkt till CPU-ringbussen som har en kapacitet på 2 gånger (två motriktade ringar) 32 * frekvens (normalt är frekvensen här någonstans mellan basfrekvens och turbo 2.0, antag basfrekvens som är 3.6 GHz för i7-7820X). Det ger 2x 115 MB/s i bandbredd vilket är mer än 44+4 PCIe kanaler kan generera.

Nu kan man klaga på att 4x DMI3.0 blir en rejäl flaskhals när den ska driva upp till 24 PCIe. Det är sant om man verkligen driver allt på 100 % last.

Threadripper har 64 kanaler, varav 4 går till chipset. Finns en I/O-kontroller per krets med 32 PCIe-kanaler, den är kopplad till den kretsinterna Infinity fabric kretsen där total bandbredd är 32 * minnesfrekvens. Notera total bandbredd, varje PCIe kanal består av två enkelriktade kanaler och för PCIe 3.0 är kapaciteten ~1 GB/s per riktning.

Antar vi högsta officiella minneshastighet, DDR4 2667MT, så är minnesklockan 1333 MHz (minnesklockan är hälften av antal MegaTransfers, DDR=Double Data Rate så dubbelt så många transfers per tidsenhet som frekvens). Total bandbredd på 43 MB/s, den ska precis som i ringbuss fallet delas mellan I/O, RAM-accesser. Även CCX och trafik mot andra CPU-kretsen delar på denna bandbredd. I Intels fall tillkommer även L3$ bandbredden, L3$ i Zen sitter däremot direkt mot CPU-kärnorna via en CCX-intern x-bar switch.

Det betyder att man i teorin helt kan mätta Infinity fabric redan med 22 PCIe 3.0 kanaler. I praktiken lär det rimligen bli ett icke-problem.

Så praktiskt relevans? Rimligen noll då båda dessa plattformar lär ha mer I/O anslutningar än någon hemanvändare rimligen kan behöva. De som begränsas av I/O ska nog funderar på en riktig serverplattform där det finns lite mer HW-stöd för att faktiskt göra något vettig av all I/O...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

PowerPC låg redan på efterkälken när apple valde att gå över till coreduo (x86). Och de framsteg som intel sen gjorde var ju ganska radikala IPC-ökningar från coreduo till core2 och sen har det planats ut efter sandy bridge och tuffat på i samma takt. Undrar hur det går med att hitta bättre alternativ till kisel. Det var länge sen jag hörde något. Grafen var det ju snack om ett tag har jag för mig, men vad som hände sen har jag ingen aning om. Det var väl kanske rena spkulationer att det skulle finnas tillämpningsområden vad gäller processortillverkning? Anta att man skulle lyckas skrämma upp kislet till 6ghz på luft, så skulle det bara ge 20% prestandalyft från vad kaby lake klarar idag. Kanske kommer det här tuffa på ned till 5nm, men sen blir det nog svårt. Undrar om jag någonsin kommer få spela quake champions med stabila 250fps?!

Det var ganska stora problem med yields av hela grafen baserade kretsar om jag inte missminner mig, typ att de inte kunde göra nog stora felfria ytor. Om världen följer i IBMs fotspår får vi se 5nm som ett av de sista stegen för vanliga processer, efter detta komer smart design/nya instruktionsset mest troligt vara det nya heta för att öka prestanda, ARM kanske tar över då man kan få ganska bra X86 emulering.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Var får du 4-5 år ifrån? Många av dagens spel patchas ju för att dra nytta av Ryzen, och det är rent av orimligt att anta att spel som släpps om ens 6 månader eller så inte är optimerade redan "ur kartong"

Njae de har väl patchats för trasig DX12 prestanda (Ashes, RotTR, Warhammer)? Visst vissa spel har presterat orimligt sämre (tex då dx12 fallen), men generellt så är det väl inte mycket mer än skillnaden i ipc+klockfrekvens (som oftast inte ens spelar någon roll pga av att prestandan ändå räcker till för att lägga flaskhalls på GPU). Vet inte vilka optimeringar du pratar om men tycker det ser ut som Ryzen inte behöver så mycket optimeringar (är ju ändå general-purpose och x86 vi snackar om), utan det handlar ju om att få spel att tråda bättre om man vill få upp prestandan. Och där är ju moderna spel ändå helt OK på att utnyttja rätt många trådar (kanske man kan tacka ps4/xbox för), dock ser vi fortfarande knappt någon märkvärdig skillnad mellan fyra och åtta trådar i praktiken sett till moderna modeller. Fan funnits åtta trådar på skrivbordet sen Nehalem och innan Ryzen rekommenderade folk fortfarande knappt i7or för spel. Det har dock visats sig mer framtidssäkert, och det kommer nog säkert stämma för Ryzen också. Är dock inte superimponerad av prestandavinst-skalningen mellan 4 och 8 trådar i spel, så vette fan om den kommer bli bättre mellan 8-16.

Permalänk
Skrivet av Caesar:

Vad menar du med "alldeles för lite prestanda för den pengen"?
De har ju ett lägre listpris än motsvarande Kaby Lake S...
i7 7740X @ $339
i7 7700K @ $350

Förutom att $11 inte är tillräckligt för $100~ skillnaden i pris på moderkort. Och dessutom så har Kaby Lake CPUerna lite tid på nacken och är öppna för reor. Har redan sett 7600k sålts på Rea. Kaby Lake X är överprisad och sen, man får Kaby Lake prestanda, ett halvår efter det blivit släppt för högre pris. Sjukt ovärt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Oggaaaa:

Förutom att Intel presterar bättre i alla spel som kräver lite prestanda av processorn, även då i högre upplösningar t.ex 2560x1440. Samt i vilket vanligt spel som helst om du kör ett highend grafikkort. AMD är prisvärda för budgetbyggen men vill du ha spelprestanda kör Intel tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

En översimplifiering som leder till missinformation. Det du säger stämmer rakt av inte. Om man vill ha spelprestanda kör med Nvidia, och lägg största delen på GPUn och använd en kapabel CPU. Självklart får man bästa prestndan om man betalar för de bästa, men det är en balans mellan vad man får för 25000 vs 35000 som jag skulle säga inte är tillräckligt stor för att höja priset med ´40%.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Njae de har väl patchats för trasig DX12 prestanda (Ashes, RotTR, Warhammer)? Visst vissa spel har presterat orimligt sämre (tex då dx12 fallen), men generellt så är det väl inte mycket mer än skillnaden i ipc+klockfrekvens (som oftast inte ens spelar någon roll pga av att prestandan ändå räcker till för att lägga flaskhalls på GPU). Vet inte vilka optimeringar du pratar om men tycker det ser ut som Ryzen inte behöver så mycket optimeringar (är ju ändå general-purpose och x86 vi snackar om), utan det handlar ju om att få spel att tråda bättre om man vill få upp prestandan. Och där är ju moderna spel ändå helt OK på att utnyttja rätt många trådar (kanske man kan tacka ps4/xbox för), dock ser vi fortfarande knappt någon märkvärdig skillnad mellan fyra och åtta trådar i praktiken sett till moderna modeller. Fan funnits åtta trådar på skrivbordet sen Nehalem och innan Ryzen rekommenderade folk fortfarande knappt i7or för spel. Det har dock visats sig mer framtidssäkert, och det kommer nog säkert stämma för Ryzen också. Är dock inte superimponerad av prestandavinst-skalningen mellan 4 och 8 trådar i spel, så vette fan om den kommer bli bättre mellan 8-16.

Prestandavinsten för spel var nog aldrig tanken för HEDT, men arbetsuppgifter som att encoda/streama/redigera video/redigera musik/3d rendering som kräver 32+ GB minne/kontinuerlig omkompileringar av hela program och andra extremfall gynnar oftast fler kärnor.

Ingen direkt anledning att spela med mer än 8 kärnor tack vare diminishing returns, men även med 8 kärnor blir streaming mycket roligare

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

För mig som är extremt dödlig blir det en Ryzen 6 för att få extra kärnor till framtida spel. Men än så länge får min 4690K tuffa på vidare till jag ej uppnår 60FPS i 1080P spelande under höga inställningar.

Vad sa du? Ryzen 6? Den var ny o.o

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusHuddinge:

Vad sa du? Ryzen 6? Den var ny o.o

Ryzen 5 1600, tänkte fel..hoppas ingen tog skada eller körde av vägen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ryzen 5 1600, tänkte fel..hoppas ingen tog skada eller körde av vägen.

Ramlade av sängen, räknas det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Jag tänker att det är för dem som vill gå in på LGA 2066, istället för LGA 1151, för att ha något framtidssäkert, men inte behöver mer prestanda i dagsläget.
Funderar själv på att göra den uppgraderingen, om inte prisskillnaden på moderkorten är för stor.

Det är ju möjligt, men de personerna måste vara extremt få.
Det du får då är ett väldigt dyrt moderkort som är handikappat till ungefär halva uppsättningen features + att du lagt ut pengar för en processor som du snart ändå ska göra dig av med.
Nej, ser ingen som helst nytta, för sitter du i det läget att du inte behöver mer prestanda så är Intels 1151 sockel en lika bra eller bättre plattform till lägre pris.

Permalänk
Medlem

@Mithras: Precis fått hem min Ryzen 1700. Hade redan en 7700. Kan glatt säga att får bättre spel prestanda än min 7700.
Där jag laggade med min intel gör jag inte med min AMD. Sitter med 3000 mhz minnen och GTX 1080 AMP.
Så för min del var det värt köpet även om det heter AMD.
Så det att Intel är bäst är strunt samma, Märker ingen större skillnad. Men att lyssna på folk är onödigt.
Får högre fps i spelen jag spelar på min Ryzen 1700 som inte min i7-7700 fick.
Så denna cpun var det bästa jag köpt, Även om du kallar det budget.
Men jag skulle kalla intel överprisade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja säga lite vad man vill om lanseringen och plattformen, men 7820X ser ruggigt vass ut på pappret. Har själv suttit och funderat på en 1700 för transkodering, men tror jag väntar med det köpet tills jag ser vad AVX-512 ger för x264 och x265. AVX2 gjorde otroligt mycket, så ger det en ordentlig boost kanske det är värt att gå upp till x299. Visst det kommer säkert inte bli värt prestanda/kr, men någon morot behövs för att motivera ett köp. Sitter på en 4770k, så är ju rätt tråkig uppgradering till 1700 i typ allt utom transkoderingen annars.

Har två byggen på gång; en mediaserver/NAS/server (Mini ITX) och en spelmaskin/fotoredigeringsstation (också Mini ITX).

Funderar lite på att köra en högkärnig Ryzen för mediaserver (så kan man transcoda snabbt och smidigt) och en Intel, som föreslagna 7820X, för min spelmaskin/arbetsstation.

Känns som det kan bli en vettig fördelning av det bästa från både AMD och Intel?

Trist att Kaby Lake-X inte finns med mer än fyra kärnor. Hade gärna kört på en 8-kärnig version av den (istället för den äldre Skylake-baserade 7820X).

Lite märklig mix och lansering som Intel har här?

Något som jag inte riktigt förstår mig på måste jag erkänna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Funderar lite på att köra en högkärnig Ryzen för mediaserver (så kan man transcoda snabbt och smidigt) och en Intel, som föreslagna 7820X, för min spelmaskin/arbetsstation.

Hmmm... Vad kör du för mediaserverlösning? Jag kör Plex och beställade just en Kaby Lake NUC (i5) som jag tänkt ha som server för det, men det kanske blir för klent (bara två kärnor) om man behöver transcode:a ett par videos på samma gång?

Anledningen till att jag är sugen på en sådan NUC är att den kan stoppas i ett chassi från Akasa som erbjuder helt passiv kylning. Tystnad under TV-bänken, tack.

Edit:
Inte minst ska det vara strömsnålt med en maskin som är på 24/7, så då är det nog NUC som gäller(?).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har två byggen på gång; en mediaserver/NAS/server (Mini ITX) och en spelmaskin/fotoredigeringsstation (också Mini ITX).

Funderar lite på att köra en högkärnig Ryzen för mediaserver (så kan man transcoda snabbt och smidigt) och en Intel, som föreslagna 7820X, för min spelmaskin/arbetsstation.

Jag tror att tillgången på vettiga moderkort till X299 i miTX-format kan vara ett problem. Till Ryzen ser det inte så ljust ut heller även om det har kommit ett par stycken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@Mithras: Precis fått hem min Ryzen 1700. Hade redan en 7700. Kan glatt säga att får bättre spel prestanda än min 7700.
Där jag laggade med min intel gör jag inte med min AMD. Sitter med 3000 mhz minnen och GTX 1080 AMP.
Så för min del var det värt köpet även om det heter AMD.
Så det att Intel är bäst är strunt samma, Märker ingen större skillnad. Men att lyssna på folk är onödigt.
Får högre fps i spelen jag spelar på min Ryzen 1700 som inte min i7-7700 fick.
Så denna cpun var det bästa jag köpt, Även om du kallar det budget.
Men jag skulle kalla intel överprisade.

Ja får man de resultaten så är det ju uppenbart att det är bättre med en R7. Nu är dock saken att de flesta, om inte alla, benchmarks har fått en 7700K att prestera bättre än 1800X.

Men det är klart, presterar Ryzen bättre så ska man gå efter det. Det är inte lönt att vara lojal till ett märke, speciellt inte när det märket tillhör ett företag som har varit lata och nöjda de senaste 7 åren. Intels sätt att behandla marknaden, både tekniskt och PR-mässigt, bör inte uppmuntras övh.

Blir kul att se hur de nya prollarna från Intel presterar, speciellt intressant blir ju 7820X. Sedan får man se hur den presterar gentemot Threadripper. Skulle AMD visa sig hålla jämna steg även mot Intels nya uppsättning så kommer jag definitivt köpa AMD för att främja konkurrensen

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

... AMD är prisvärda för budgetbyggen men vill du ha spelprestanda kör Intel tyvärr.

Är spelprestanda för de spel som redan är släppta det enda man är ute efter så är det Intel som är bäst i alla budgetklasser.
För lågbudget använder man Pentium G4560, som ger bättre prestanda per krona än något från AMD.

Jag är i full färd med att jämföra min nya Ryzen 5 1600 mot min föregående Core i5-6600K.
Första intrycket är att Core i5 presterar klart bättre i äldre benchmarks (3DMark06 och tidigare), Ryzen ger betydligt högre CPU-poäng men marginellt lägre framerate i nya benchmarks.
I faktiskt spelande märker jag ännu ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

@Mithras: Tror att folk lär göra som vanligt, köpa intel

Permalänk
Medlem

@Olle P: Jag köpte ju i julas 7700 "ej k " och fått ihop min Ryzen 1700.
Ska vara ärlig att säga i spelen jag spelar och testat så funkar min Ryzen bättre.
Men har inte hunnit testa så mycket spel än. Men kan säga att jag får högre max fps och lägsta fps på spel som det händer mycket i med Ryzen . Till exempel wow och subnautica . Med min intel fick jag mycket lägre fps i de spel jag hunnit testa . CSGO som jag spelar får jag ungefär samma. går aldrig under 200 allt på max. Kör samma minnen och grafikkort. Men båda cpuerna är bra, får dock testa mer spel. Tankar hem bf1.
Ryzen 1700 har jag aldrig fått över 27 i load.
Den är inte heller klockad, kör den stock.
Men är väl som du säger Spelen som redan är släppta är optimerade för intel och märker inte någon större skillnad.

Permalänk
Medlem

@Mithras: Men jag kör benchmarks. Är oviktigt enligt mig .
Det viktiga är enligt mig att jag får så pass bra fps att jag blir nöjd i spelen jag spelar.
Men kan säga så här de testerna folk får deras fps i och benchmarks poäng är inte intressant, vill se fps med egna ögon när jag spelar.

Men jag vet ju att de du säger är sant men går aldrig efter benchmarks.

Det viktiga för mig är hur cpu,gpu funkar i spel. Inte benchmarks.
Har aldrig benchmarkat något och lär inte göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

Men är väl som du säger Spelen som redan är släppta är optimerade för intel och märker inte någon större skillnad.

Rent grafiskt är det ju svårt/omöjligt att se någon skillnad så länge det flyter "tillräckligt" bra.
Möjligen kan man märka skillnader i (vänte)tid för mellansekvenser där komprimerade data ska läsas från disk och packas upp innan spelet går vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hmmm... Vad kör du för mediaserverlösning? Jag kör Plex och beställade just en Kaby Lake NUC (i5) som jag tänkt ha som server för det, men det kanske blir för klent (bara två kärnor) om man behöver transcode:a ett par videos på samma gång?

Anledningen till att jag är sugen på en sådan NUC är att den kan stoppas i ett chassi från Akasa som erbjuder helt passiv kylning. Tystnad under TV-bänken, tack.

Edit:
Inte minst ska det vara strömsnålt med en maskin som är på 24/7, så då är det nog NUC som gäller(?).

Japp! Plex!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror att tillgången på vettiga moderkort till X299 i miTX-format kan vara ett problem. Till Ryzen ser det inte så ljust ut heller även om det har kommit ett par stycken.

Har sett ett par till X299, och även ett antal till "vanliga" Ryzen, så det är ganska OK.

Däremot så ser det tyvärr mörkare ut för Threadripper.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

Linus review för i9-7900X är uppe för den som är intresserad:

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Nu går det att förhandsboka Kabylake-X och Skylake-X cpu samt en del X299 mb.
Kolla på Prisjakt.
Intel Core i9-7900X t ex har fått priset 10999 kr hos Inet och Komplett.
Varför vågade man inte sätta priset till 11000 kr jämt? Psykologisk prissättning i all ära men
en krona?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Varför vågade man inte sätta priset till 11000 kr jämt? Psykologisk prissättning i all ära men
en krona?

Har du aldrig handlat något innan? Detta är ju knappast specifikt för i7-7900X.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Varför har inte Sweclockers knappt skrivit något om dom här processorna på senaste tiden? Dom har inte ens gjort något nyhet att dom nu finns att köpa i butik :S.
Och när kommer deras egna recensioner av dom här processorna?

Jag vet att Intel inte skickar ut till svenska recensenter, men som förr så måste det ju gå att få tag på från annant håll, *host* moderkortstillverkarna.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk